Logo

It is currently 20 Nov 2017, 06:14

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
  Cinemania (2002)
09 Aug 2007, 16:32 

Cinemania (Angela Christlieb, Stephen Kijak - 2002).

Een documentaire over een zestal cinefielen in New York, en we hebben het niet over filmenthousiastelingen die veel DVD's kopen, maar over een zeer kleine groep mensen die al tientallen jaren 500 tot 1000 films per jaar in de bioscoop bekijken. Het is voor hen een obsessie, waar ze een complete dagtaak aan hebben. Ze hebben ingewikkelde schema's uitgewerkt om zo min mogelijk films te missen en zo efficient mogelijk alles af te lopen, waaronder vooral de gratis screenings van vele klassiekers, zoals bij het MoMa of The Museum of the Moving Image, en af en toe een nieuwe film.

Een sociaal leven hebben ze eigenlijk niet meer en wat ik vooral tragisch vond dat de meesten weinig interessants over de films te melden hebben. Ze kijken veel - heel veel - en daar houdt het zo'n beetje mee op. Tijd voor reflectie is er niet want de volgende film wacht. Sommigen zijn er wel erger aan toe dan anderen. E'en van hen (zie foto) fungeert meer als hun geweten en wijst de anderen in enkele ontmoetingen op het absurde van hun (en zijn) situatie. Niettemin, de hoeveelheid films die ze hebben gezien, in de bioscoop wel te verstaan, is indrukwekkend. De oudste, en enige vrouw in dit kleine gezelschap, kijkt al meer dan vijftig jaar gemiddeld enkele films per dag.

Het is een beetje jammer dat de filmmakers deze buitengewoon interessante groep mensen - al is het alleen maar uit psychologisch perspectief - vooral als een groep freaks neerzet. De meesten zijn het spoor volledig kwijtgeraakt en waren het waarschijnlijk al kwijt voordat ze hun leven overgaven aan cinema, maar iets meer inzicht in hun situatie hadden de makers toch wel kunnen bieden. Hoe dan ook, ik heb hier echt met verbazing naar zitten kijken, absoluut de moeite waard.

De primaire risicogroep voor dit syndroom is natuurlijk op filmforums als deze te vinden, maar wat deze cinefielen doen is eigenlijk alleen mogelijk in een stad als New York, misschien in Parijs, Londen of Los Angeles (eigenlijk te grote afstanden om veel op een dag te zien). Zelfs al zou je de hele Randstad als werkterrein nemen, zou je nog maar een fractie kunnen zien van de hoeveelheid titels die in New York beschikbaar zijn, of beter gezegd, waren, want de tijd van correct geprojecteerde klassiekers in goede prints (vooral jaren '60 en '70) schijnt goeddeels voorbij te zijn.

Image

Offline Profile  

09 Aug 2007, 21:24 

Download is gestart, ik ben benieuwd.

Offline Profile  

11 Aug 2007, 12:53 

Inmiddels gekeken. Ik had grag gezien dat er meer aandacht was voor hun verleden. Neem nou Bill, die joodse 'filosofoof'. Hij heeft 10 jaar geleden blijkbaar een keuze gehad; een carrière als advocaat nastreven, of doorgaan met 4 films per dag kijken. Ik ben dus erg benieuwd naar hoe hun jeugd eruit heeft gezien. Hoe ging het op school, thuis etc. Roberta vond ik erg triest. Zo'n oud vrouwtje die huffend en puffend door NY loopt :(

Hoewel je voelt dat deze mensen een grote liefde voor film hebben, die passie lijkt nergens goed voor te zijn. Het is zonde dat ze zo ver gaan. Ze hadden hun passie wellicht kunnen gebruiken om iets toe te voegen aan de maatschappij. Ik heb tegelijkertijd medelijden als apathie voor deze mensen. Ze hebben immers zelf voor dit leven gekozen.

De deugd ligt in het midden, aldus Aristoteles.

Last edited by il Matto on 11 Aug 2007, 13:39, edited 1 time in total.

Offline Profile  

11 Aug 2007, 13:23 

Is deze film ook uitgebracht in Nederland en 'gewoon' op dvd verkrijgbaar? Ben erg benieuwd.

Offline Profile  

11 Aug 2007, 14:00 

Niet in Nederland uitgekomen bij mijn weten. De enige DVD-release die ik ken is een Regio 1 release van Genius Entertainment.

Offline Profile  

12 Aug 2007, 18:25 

Correctie: er is ook nog een Duitse release, PAL, R2 beschikbaar, van FilmGalerie451.

Offline Profile  

12 Aug 2007, 20:10 

Okay bedankt. Ik heb zojuist de R1 op eBay gekocht. Klinkt zeer interessant!

Offline Profile  

13 Aug 2007, 10:52 

Ah, die zag ik een paar jaar geleden op IFFR. Meer fascinerend dan goed inderdaad. En dat komt ook doordat wij ook allemaal filmgek zijn.

Offline Profile  

19 Jul 2008, 10:50 

Wat al eerder is aangekaart, de psychologische motieven achter het kijkgedrag van de cinefreaks kwamen niet echt goed aan bod. Dit zorgde voor een nogal saaie vertoning van enkele low-lifes die slechts films keken omdat er verder in de werkelijkheid niets te zoeken viel. Afgezien van de 'hoofdpersoon' die een beschouwende blik op het wel en wee van de rest biedt, leek het meer een samenraapsel van passieve ziellozen in de grote stad. Film slechts bestemd als escapisme en meer niet. De enige meelijwekkende gozer was de behaarde Jood - z'n naam is me ontschoten, aangezien het alweer een tijd geleden is dat ik de docu heb gezien en het nou ook weer niet zo'n intrigerende behaarde Jood was. Zijn toekomstperspectief leek goed, maar waarschijnlijk verbruidde hij het allemaal vanwege een of ander psychologisch stoornisje - hij slikte toch ook medicatie tegen paniekaanvallen? Enfin, ik had graag meer over zijn beweegredenen geweten. Nu bleef het geheel, net als de karakters zelf, toch wat vlak.

Offline Profile  

21 Jul 2008, 19:12 

Er zou eigenlijk een vervolgdocumentaire moeten komen over een of meerdere van de hoofdpersonen.

Waren ze trouwens niet allemaal behaard en joods, inclusief de vrouwelijke hoofdpersoon? O, nee, wacht even, de nouvelle-vague adept had geen baard geloof ik.

Offline Profile  

21 Jul 2008, 19:24 

Camera Obscura wrote:
Er zou eigenlijk een vervolgdocumentaire moeten komen over een of meerdere van de hoofdpersonen.

Waren ze trouwens niet allemaal behaard en joods, inclusief de vrouwelijke hoofdpersoon? O, nee, wacht even, de nouvelle-vague adept had geen baard geloof ik.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Roberto onlangs is gespot bij The Strangers op Times Square. Zo'n vervolgdocu lijkt me ook wel wat, hoewel het waarschijnlijk wel een saai gedrocht zal zijn: hun leven verkeert, vijf jaar na dato, waarschijnlijk nog steeds in een impasse. Ik denk niet dat Eric (dat was de naam van de behaarde Jood, die ironisch genoeg idd de enige is zonder baard) inmiddels een hitsige vrouw aan de haak heeft geslagen of dat Roberta nu daadwerkelijk opeens nadenkend naar films aan het kijken is.

Offline Profile  

20 Jan 2009, 19:28 

Dit lijkt me wel een geinige kijk op het cinefiele leven. Eens kijken of de docu via het internet kan vinden. :)

Offline Profile  

25 Jan 2009, 15:05 

Cinemania, Angela Christlieb & Stephen Kijak (2002)
Ik was nieuwsgierig geraakt naar deze documentaire, aangezien het over een groep mensen gaat die al hun films in de bioscoop bekijken en er ontzettend veel gezien hebben. Helaas liep het hoofdzakelijk uit op een teleurstelling aangezien het hier echt gaat om een stel outcasts (ik zou bijna zeggen psychisch gestoorden) zonder enige sociale vaardigheden die alle andere dingen in hun leven hebben opgegeven, zodat ze het hele jaar door elke dag 5 films in de bioscoop kunnen kijken. Deze mensen kijken enorm veel films maar ze lijken er paradoxaal genoeg weinig over te kunnen vertellen. Misschien is er simpelweg geen tijd voor reflectie? Wat overblijft is een nogal sensatiebeluste docu die helemaal niet over film gaat, maar over een paar zeer vreemde mensen. Documentaire technisch is het overigen ook niet geweldig: Een camera op een paar 'talking heads' plaatsen en daar vervolgens 1,5 uur van achter elkaar plakken, maakt nog geen coherent geheel. Bij vlagen fascinerend, maar als geheel toch vooral een teleurstelling. 6,0

Offline Profile  

25 Jan 2009, 22:34 

Ik denk dat je de film verkeerd inschat Patrick, want volgens mij is het exact zo geworden als dat het bedoeld is. En dat het onderwerp van obsessie niet aansluit bij de passie van een filmliefhebber zoals jij wil immers nog niet zeggen dat het daarmee ook moet voldoen aan de criteria die jij stelt.

Offline Profile  

25 Jan 2009, 22:36 

Bogart-Fan wrote:
Ik denk dat je de film verkeerd inschat Patrick, want volgens mij is het exact zo geworden als dat het bedoeld is. En dat het onderwerp van obsessie niet aansluit bij de passie van een filmliefhebber zoals jij wil immers nog niet zeggen dat het daarmee ook moet voldoen aan de criteria die jij stelt.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? :?
Mijn hoofdzakelijke punt is dat er gewoon maar wat beelden achter elkaar geklapt worden zonder dat er echt een goed verloop in zit en een mooie afsluiting. Diepgang ontbreekt helaas ook al. Het kwam op mij een beetje makkelijk over: We duwen een camera voor hun neus, laten ze praten, plakken dit achter elkaar en voila, een documentaire!

Offline Profile  

25 Jan 2009, 22:58 

Volgens mij is het juist die eenvoud van filmmaken die het zo bijzonder maakt, want zowat iedere film of docu loopt volgens een strak opgebouwd schema waarin wordt toegewerkt naar een passend slot, en dat resulteert meestal in een opgedrongen mening van de maker. Maar in dit geval loeren wij, heel voyeuristsch eigenlijk, even mee over de schouders van deze 'psychisch gestoorde outcats die niets te vertellen hebben over de films die ze gezien hebben'. Dat laatste is hun beweegreden ook helemaal niet om 5 films op een dag te kijken. Het had iedere andere obsessie kunnen zijn. Ik denk dat de film vooral aan het denken wil zetten, en minder sensatiebelust is.
We krijgen een ongekunstelde blik op hun trieste dagelijkse bestaan voorgeschoteld waaraan bijna alles echt is. Het gaat volgens mij vooral om de oorzaken van deze absurde en daarom onwerkelijk aandoende obsessie. Het lijkt meer op een plaatsvervanger voor een hele grote leegte in hun bestaan dan op een bewust gekozen voorliefde voor bioscoopfilms. En natuurlijk vind dit soort outcasts alleen maar aansluiting bij gelijkgezinden en verslijt de echte wereld ze als volslagen gek, en dat contact versterkt vervolgens de obsessieve invulling van hun bestaan, en daarmee is de cirkel rond en hun lot bezegeld.

Offline Profile  

25 Jan 2009, 23:08 

Interessant, zo heb ik het ook grotendeels ervaren. Ik kreeg niet het idee dat ze echt van films hielden.
Toch kon ik me niet onttrekken aan het gevoel dat het een beetje 'aapjes kijken' was. Je hebt het over de oorzaken voor hun bestaan, maar daar wordt juist helemaal niet op ingaan.
Diepgang ontbreekt dus in de zin van interessante discussies over films zoals ik al zei (al was dat dus misschien ook niet het doel), maar ook in de vorm van de dieperliggende oorzaak van hun gedrag.
Het is feitelijk alleen een documentatie van een aantal dagen uit hun leven. Hoewel onderhoudend, had er volgensmij meer ingezeten.

Offline Profile  

25 Jan 2009, 23:24 

Nee, ik denk dat iedere obsessie voor wat dan ook de oorspronkelijke voorliefde voor datgene geheel naar de achtergrond drukt.
Natuurlijk is het aapjes kijken geblazen. De dieper gelegen oorzaken van hun bestaan is voer voor psychologen, en wanneer daar uitgebreid op in zou zijn gegaan zouden wij als kijker iets door de strot zijn geduwd, en dat is nu niet het geval. Ik denk dat we ons allemaal wel iets kunnen voorstellen bij deze volledig geobsedeerde misfits, en ook over de toedracht van hun levensinvulling hebben we waarschijnlijk allemaal wel een mening. En dat is goed. En het hierover tot denken aanzetten is zeer waarschijnlijk een motivatie geweest om de film te maken. De film roept vragen op en geeft geen antwoorden.

Het lijkt mij lastig zat om de gefilmde gesprekken niet zodanig te knippen en plakken dat het een sensatiebelust geheel wordt met een kop en een staart én een duidelijke boodschap of waarschuwing aan het eind. Zoals deze film is gemaakt lijkt het inderdaad allemaal nogal amateuristisch en simpel van opzet waardoor enig diepgang lijkt te ontbreken, maar misschien is dat nu wel juist de bedoeling geweest.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]