Logo

It is currently 22 Nov 2017, 15:10

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
  Roger & Me (1989, Michael Moore)
26 Nov 2006, 17:15 

Roger & Me
Michael Moore, bij iedereen wel bekend is als de documentairemaker die eerder films als Bowling for Columbine en Fahrenheit 9/11 afleverde. Toen hij Roger & Me maakte was hij minder bekend, en ook hier gold al: Wat je ook van Moore vindt, hij levert een stukje werk af waar weer genoeg over te discussiëren valt. In Roger & Me gaat hij op zoek naar Roger Smith, de baas van General Motors, om hem te confronteren met de gevolgen die de wegbezuiniging van 30,000 banen heeft voor het stadje Flint.

Moore doet dat overigens zonder al te diep in te gaan om de problematiek. General Motors ontsloeg inderdaad veel mensen om fabrieken op te zetten in Mexico, maar dit is wel een tendens die te traceren valt bij vele bedrijven die op zoek zijn naar grotere winsten. Ook hier kunnen we al zien dat Moore er van houdt om de zaken eenzijdig te belichten.

Zeker aangezien hij gedurende een tijdsspanne van drie jaar (!) Roger Smith te spreken probeert te krijgen. Dit is dan ook meer een rode draad, waarbij hij in die tijd de ontwikkelingen wil laten zien in Flint. Ook drie jaar na dato worden de problemen in Flint nog teruggeleidt naar General Motors, een beetje kortzichtig dus. Daarbij, mede door deze eenzijdige belichting van een zaak die jaren geleden speelde, is het ook niet echt interessant voor de doorsnee Nederlandse kijker. Het is op dat gebied echt een product van zijn tijd.

Oké, maar net of we bij Fahrenheit 9/11 wel een objectief oordeel kregen over Bush. Nee dus. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat de kijkbaarheid van deze documentaire hem meer zit in de humoristische ontmoetingen, of de manier waarop Michael Moore op slinkse wijze bepaalde personen negatief op camera kan laten overkomen.

Eigenlijk wil Moore gewoon zoveel mogelijk excentrieke persoonlijkheden voor zijn camera. Waaronder een wat verward meisje die konijntjes doodknuppelt (op camera overigens) om die vervolgens te verkopen. Zijn de mensen in Flint echt zover afgedwaald door General Motors? Nee, natuurlijk niet. Maar het is wel leuk om naar te kijken. Ik betwijfel echter of dat nou genoeg is om een DVDaanschaf te rechtvaardigen. Ik denk eigenlijk van niet.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]