Logo

It is currently 17 Oct 2017, 05:54

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
  End of the Century - The Story of the Ramones (2003)
17 Feb 2010, 12:14 

End of the Century - The Story of the Ramones (2003) 8/10

Volgt de Ramones vanaf hun ontstaan midden jaren zeventig tot 2002 wanneer ze postuum worden opgenomen in The Rock'n Roll Hall of Fame. Vond het heel interessant, wist eigenlijk niets van de gespannen dynamiek binnen de groep. Dat heroinejunk Dee Dee een eeuwig probleem vormde is natuurlijk gekend, maar bleek dat vooral Johnny een kleine tiran was. Z'n kleine trekjes komen voortdurend boven in de interviews, moest er vaak om lachen. Mag een wonder heten dat ze het zolang met mekaar hebben uitgehouden.

Het is een eerlijke documentaire, die vaak hun frustratie toont, want blijkbaar waren ze ontzettend ambitieus en vreemd genoeg ontevreden met het succes van de band, ze zagen het allemaal nog veel groter. Het draaide puur om business, geld, marketing en imago - al heeft dat waarschijnlijk vooral te maken met de grote invloed van Johnny. Naast de onaangename en half-sociopatische Johnny, wordt Joey geportretteerd als één grote brok neuroses en complexen, en Dee Dee als de eeuwige puber met een volgestouwde medicijnkast.

De in 2001 overleden Joey komt aan bod met oudere interviews terwijl de laatste beelden van Dee Dee zijn, enkele maanden voor z'n dood. Johnny stierf iets na de release van de documentaire, waardoor als in een binnenstebuiten gedraaide-Spinal Tap enkel de drummers de groep hebben overleefd.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 15:04 

Even los van deze docu (die ik trouwens graag wil zien), maar muzikaal gezien, waar moet ik The Ramones plaatsen? Ik weet van de destijdse hype, en ik weet ook dat het tegenwoordig cool is om een Ramones t-shirt te dragen (en dus wordt het meestal gedragen door iemand van wie je bijna zeker weet dat hij/zij geen enkele plaat thuis heeft). Zelf valt het mij eigenlijk altijd weer tegen als ik de muziek hoor en heeft het in mijn beleving niet veel om het lijf, en dus ben ik geneigd om The Ramones meer te qualifiiceren als cult, op het juiste moment op de juiste plek, de typerende kleding en haardracht als trend, dat soort dingen.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 15:48 

Met het huidige weer denk ik dat je uiterst cool zal staan met eender welke t-shirt, maar dat shirts van de Ramones opeens weer cool zouden zijn, dat is toch nieuw voor me.

En waar je de Ramones moet plaatsen - tja - beetje een kruising tussen The Beach Boys en The Stooges met een vleugje van The Ronettes of zo? Alleszins enorm belangrijk voor het ontstaan van de punkscene - heel veel vroege punkbands zeggen geinspireerd te zijn door een optreden van de Ramones om zelf ook een groepje te beginnen. Want als er iets was wat ze toonden, dan was het dat iedereen op een podium kan staan.

Zou ze zelf nooit als 'cult' omschrijven - daarvoor is het toch een veel te grote band. Vind het nogal raar dat je erover praat alsof het om een obscuur groepje gaat.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 16:07 

Erg leuke docu inderdaad. Paar jaar terug op TV gezien en was er blijkbaar zo door geboeid dat ik gelijk wat albums van ze heb gekocht. Nooit meer echt opgezet, maar goed het gaat om het idee.

Andere 'leuke' punk documentaire (waar Dee Dee Ramone trouwens ook in zit) is Hated, over GG Allin (Murder Junkies). Hele bizarre gast. Met open mond zitten bekijken.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 16:15 

Bogart-Fan wrote:
Even los van deze docu (die ik trouwens graag wil zien), maar muzikaal gezien, waar moet ik The Ramones plaatsen? Ik weet van de destijdse hype, en ik weet ook dat het tegenwoordig cool is om een Ramones t-shirt te dragen (en dus wordt het meestal gedragen door iemand van wie je bijna zeker weet dat hij/zij geen enkele plaat thuis heeft). Zelf valt het mij eigenlijk altijd weer tegen als ik de muziek hoor en heeft het in mijn beleving niet veel om het lijf, en dus ben ik geneigd om The Ramones meer te qualifiiceren als cult, op het juiste moment op de juiste plek, de typerende kleding en haardracht als trend, dat soort dingen.

Ik weet dat je een tikkie ouder bent dan de meesten hier, maar ik stelde me nu juist jou voor als krasse knar die toen naar de Ramones luisterde. ;)

zie trouwens ook best wel veel kleine knulletjes in Ramones-shirts rondlopen. Volgens mij nooit echt weggeweest. The Ramones zijn zo ferm in het pop-canon gebeiteld, dat je de term cult maar moet laten varen.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 16:20 

Nou, je ziet toch regelmatig zo'n wannabe acteurtje, of een tv presentator met een midlife crisis, met dat herkenbare Ramones t-shirt? Veel meer een statement (maar toch doodgewoon meeslenteren in de hype) dan het uitdragen van een voorliefde voor een bepaalde muziek of stroming. Net als Johnny Cash eigenlijk, of voor mijn part Neil Diamond, die gasten waren op bepaaald moment helemaal uit, en ineens is het weer hartstikke hip om te zeggen dat je fan bent van Cash. Met The Ramones is dat volgens mij vooral ook zo.

Bijvoorbeeld die schoenen van ze, ik zag dat laatst in een item op Discovery ofzo, iedereen wil die 'Ramones-gympies' en de halve wereld associeert een bepaald merk gympies met de band, maar als je 'Ramones' zoekt in de Afbeeldingen van Google, dan zie je al gauw dat ze amper Converse droegen. Ik noem dit een beetje als voorbeeld van hoe veel 'feiten' rond die band een eigen leven zijn gaan leiden. Tuurlijk zijn ze heel belangrijk geweest voor de muziek, maar ik denk dat ze stiekem veel kleiner zijn dan hun reputatie doet vermoeden.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 16:28 

Camera Obscura wrote:
Ik weet dat je een tikkie ouder bent dan de meesten hier, maar ik stelde me nu juist jou voor als krasse knar die toen naar de Ramones luisterde. ;)

zie trouwens ook best wel veel kleine knulletjes in Ramones-shirts rondlopen. Volgens mij nooit echt weggeweest. The Ramones zijn zo ferm in het pop-canon gebeiteld, dat je de term cult maar moet laten varen.

Hahahaha, nee ik moet bekennen dat ik in die jaren juist door de 50s revival (dood van Elvis, kort daarop Grease etc.) beinvloed ben, en punk en 50s gaat niet samen. Net als fan zijn van de The Beatles én Elvis, of Elvis én Bob Marley, om maar iets te noemen.

Cult had ik misschien niet moeten zeggen, ik doelde erop dat het b.v. de vele shirtdragers per definitie niet in eerste instantie om de muziek gaat maar om iets anders. En dat 'anders' omschreef ik dan als cult. Okay, verkeerde woordkeuze.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 16:47 

Bogart-Fan wrote:
Tuurlijk zijn ze heel belangrijk geweest voor de muziek, maar ik denk dat ze stiekem veel kleiner zijn dan hun reputatie doet vermoeden.

Weet niet hoor - heb ze vroeger een paar keer live gezien, en dat was steeds als headliner op festivals met een paar tienduizend bezoekers. Klein is dat toch niet - spreek nu wel van eind jaren tachtig - begin negentig.

Maar dan nog - herinner me indertijd verschillende interviews gelezen te hebben met vroege punkbands die vertelden opgericht te zijn door een stel vrienden nadat ze eind jaren zeventig samen naar een Ramones-concert waren geweest.

En schoenen, shirts, whatever. Denk dat die mensen gewoon graag naar de Ramones luisteren. Overigens ben ik geen echte fan - als puber vond ik ze wel leuk, maar was ze al snel beu. Zet ze toch nooit meer op. Hield vooral van hun onzinnige teksten.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 17:10 

heb de Ramones gezien tijdens hun laatste optreden op Belgische bodem. was in het OC van Bissegem / Kortrijk. zaaltje van misschien 600 man, echt wel goed concert. die docu moet ik nog eens bekijken, heb die jaren liggen. Leuk dat hated hier aan bod komt in topic. super documentaire.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 17:11 

hmm heb blijkbaar the ramones raw liggen, is nog een andere veronderstel ik

Offline Profile  

17 Feb 2010, 18:20 

tolpol wrote:
En schoenen, shirts, whatever. Denk dat die mensen gewoon graag naar de Ramones luisteren.

Image

Nee serieus, ik wil je niet plagen ofzo, en zonder dat ik wil tornen aan hun waarde voor de music-scene, denk ik wel dat The Ramones steeds meer een karikatuur of zoiets geworden zijn of dat hun hedendaagse reputatie veel minder is gebasseerd op hun werkelijke muzikale invloed maar meer op 'het beeld' dat het oproept. Iconen. Damn, ik merk dat ik niet zo goed de juiste woorden kan vinden om het duidelijk te maken. En begrijp me goed, ik vind het ook allemaal prima en geniet ook (vooral) van alles rond The Ramones zonder dat ik mijzelf een groot fan durf te noemen. Ik vond/vind Herman Brood ook altijd geweldig en heb hem altijd met veel interesse gevolgd, maar zowel zijn muziek als zijn kunst heb ik eigenlijk altijd nog het minst interessant aan hem gevonden.

Offline Profile  

17 Feb 2010, 19:48 

En waarom zou dat joch volgens jou niet graag naar de Ramones luisteren? De Ramones zijn trouwens een karikatuur en zijn dat altijd geweest. Sorry hoor, maar ik weet echt niet waar je heen wil - pop-cultuur is toch vergeven van de iconen en 'beeld'?

Offline Profile  

17 Feb 2010, 21:26 

Ik denk dat als jij en ik om 21.00 uur de kroeg ingaan, we om 21.14 uur (2 borrels later) uitgepraat zullen zijn. En dat we pas rond 3.43 uur weer vrolijk verder zouden kunnen lullen.

8)

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ]