Logo

It is currently 23 Sep 2017, 09:23

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
  De westerns van Enzo G. Castellari
06 Jun 2007, 13:14 

Keoma - Enzo G. Castellari - 1976

Ik had weer eens trek in spaghetti en dus kon Keoma mn beeldscherm gaan vullen. Franco Nero speelt Keoma die half Indiaan is en eigenlijk op zoek naar zichzelf door niemandsland doolt en af en toe wat onrecht aanpakt. De man is een held maar totaal ontdaan van een menselijke emotie genaamd angst of realiteitsbesef. Wie haalt het anders (behalve Keoma natuurlijk) in zn botte hersens om met een stalen smoelwerk en met 1 revolver in de hand, een groep van zo'n 30 bendieten te benaderen? Doet hem nix. De film is prachtig geschoten en bevat aardig wat symboliek. Op een gegeven moment wordt Keoma opgehangen aan een rad....en dan lijkt ie op een kruisbestuiving tussen Jezus Christus en Rambo....cool. Zeer leuke film die geen moment verveelt. Echter 1 groot nadeel......zelden zo'n tenenkrommende soundtrack gehoord. Zowel een vrouw als een man lepelen de meest belachelijk teksten op in de trant van: "There goes Keomaaaa.....he is alone......with his horse.....blablabla". Ze zingen zeg maar wat er op dat moment op het scherm gebeurt. Vreselijk en niet om aan te horen. Toch een aanrader voor de Spaghettieliefhebber!!

Offline Profile  

06 Jun 2007, 19:29 

Keoma is echt een favoriet van me. De soundtrack is inderdaad nogal eigenaardig maar persoonlijk vind ik het fantastisch :mrgreen:

http://youtube.com/watch?v=5dC8r4oIeB0
http://youtube.com/watch?v=1wnNJvQXUu4

Offline Profile  

07 Jun 2007, 10:00 

jim2873 wrote:
Keoma is echt een favoriet van me. De soundtrack is inderdaad nogal eigenaardig maar persoonlijk vind ik het fantastisch :mrgreen:

Ik vond het ook een uiterst vermakelijke film! Echt storen deed de soundtrack me nu ook weer niet.....maar hij kwam toch wel wat knullig over....vooral als je naar de tekst luistert. Een wat coolere soundtrack had de film nog een niveautje hoger weten te tillen.

De soundtrack deed me bij vlagen ook wel denken aan die van Mannaja. In Keoma zit trouwens een scene in een kroeg waarbij een hoer haar sleutel van haar kamer moet afstaan. Deze scene heb ik exact zo in een andere film gezien....volgens mij in Mannaja of Django....

Offline Profile  

07 Jun 2007, 11:25 

Melzz wrote:
jim2873 wrote:

Ik vond het ook een uiterst vermakelijke film! Echt storen deed de soundtrack me nu ook weer niet.....maar hij kwam toch wel wat knullig over....vooral als je naar de tekst luistert. Een wat coolere soundtrack had de film nog een niveautje hoger weten te tillen.

De soundtrack deed me bij vlagen ook wel denken aan die van Mannaja. In Keoma zit trouwens een scene in een kroeg waarbij een hoer haar sleutel van haar kamer moet afstaan. Deze scene heb ik exact zo in een andere film gezien....volgens mij in Mannaja of Django....

Dit zit in Django. Of het ook in Mannaja zit, weet ik niet.

Offline Profile  

09 Jun 2007, 14:41 

Uitstekende film. De muziek vind ik eigenlijk wel pakkend ondanks de valse noten van de uitvoerende artiesten. :twisted:

Offline Profile  

03 Mar 2008, 23:49 

Johnny Hamlet (1967) 8/10

There's something rotten in the state of Texas, want Castellari bewerkt Shakespeare's Hamlet, met een jonge soldaat die na twee oorlogsjaren thuis keert en z'n moeder als weduwe aantreft in de armen van ome Horst Frank.

Het is een ambitieus opzet, maar door enkel de grote lijnen van het verhaal te volgen en er hier en daar een vuistgevecht door te zwieren slaagt Castellari erin er een sterke en boeiende spaghetti van te maken.

Dat is zeker ook te danken aan de cinematografie die veel mooie en inventieve momenten toont, allesbehalve een routineklus. De muziek is veelzijdig, veelal traditioneel maar soms vol experimentele geluiden, en hier en daar klinken onheilspellende horror-deuntjes.

Prima spaghetti.

Offline Profile  

04 Mar 2008, 01:21 

tolpol wrote:
Johnny Hamlet (1967) 8/10

Het is een ambitieus opzet, maar door enkel de grote lijnen van het verhaal te volgen en er hier en daar een vuistgevecht door te zwieren slaagt Castellari erin er een sterke en boeiende spaghetti van te maken.

Hier en daar een vuistgevecht? Het enige wat ik mij van die film herinner zijn constante vuistgevechten zonder einde...

Offline Profile  

04 Mar 2008, 10:09 

Jij lijkt me dan ook wel moeilijk te plezieren :wink:

Onbekeken heb ik hier van Castellari ook nog Any Gun Can Play liggen - hoe vond je die? Volgens mij zijn Any Gun, Johnny Hamlet en Keoma de enige op dvd verkrijgbare westerns van Castellari - of zie ik nog iets over 't hoofd? Er is wel een Italiaanse van 7 Winchesters for a Massacre, maar door de afwezigheid van Engelse opties kan ik daar weinig mee.

Offline Profile  

04 Mar 2008, 21:48 

tolpol wrote:
Onbekeken heb ik hier van Castellari ook nog Any Gun Can Play liggen - hoe vond je die? Volgens mij zijn Any Gun, Johnny Hamlet en Keoma de enige op dvd verkrijgbare westerns van Castellari - of zie ik nog iets over 't hoofd? Er is wel een Italiaanse van 7 Winchesters for a Massacre, maar door de afwezigheid van Engelse opties kan ik daar weinig mee.

Ligt hier al een tijdje maar nog niet gezien. Die 7 Winchesters is trouwens ook in Duitsland uit met Duitse track.

Offline Profile  

24 Mar 2008, 04:37 

candela wrote:
tolpol wrote:
Er is wel een Italiaanse van 7 Winchesters for a Massacre, maar door de afwezigheid van Engelse opties kan ik daar weinig mee.

Ligt hier al een tijdje maar nog niet gezien. Die 7 Winchesters is trouwens ook in Duitsland uit met Duitse track.

Hij komt binnenkort uit in Frankrijk, italiaans met franse ondertitels.

Kill Them All And Come Back Alone is trouwens verschenen in US en Duitsland. Die Duitse DVD heeft Italiaans met Engelse ondertitels maar die zijn zo verschrikkelijk slecht dat je na 5 minuten van miserie de duitse opzet.

Offline Profile  

02 Apr 2008, 17:32 

Het cover-design voor de uitgave van Koch Media van Johnny Hamlet is erg bijzonder trouwens. Prachtig werkelijk!

Image

De film is ook dik in orde. Vreemde surrealistisch aandoende locaties in de Serrania de Cuenca (de champignonvormige rotsformaties), een mooie soundtrack van Fransesco de Masi. Ze zijn alleen een beetje uitgeschoten met de bruine schoensmeer op het gezicht van Andrea Giordiana.

8/10

Offline Profile  

17 Jul 2008, 19:57 

Johnny Hamlet gezien en ben het met jullie eens, lekker filmpje! Mooie dvd uitgave weer van Koch incl. een leuk interview met Castellari en een beetje Franco Nero. Hij vertelt oa dat hij bezig is met een nieuwe western, The Badlanders, met Franco Nero en een aantal Amerikaanse acteurs. Wat is daarmee gebeurd? Vamos!

Offline Profile  

10 Nov 2008, 16:53 

Any Gun Can Play (1967) 6/10

George Hilton is een premiejager. Als hij ene Monetero op het spoor komt, heeft die net driehonderdduizend dollar buitgemaakt tijdens een treinoverval. Driehonderdduizend dollar - daartegen lijkt die vijfduizend dollar premie die op Monetero's hoofd staat maar niets...

Stijlvolle regie van Castellari, al overdrijft hij soms wel met de typische extreme perspectieven en close-ups waarmee hij te pas en te onpas uitpakt. De soundtrack valt tegen en doet nogal klassiek aan. Maar een gedegen werk, met een plot dat z'n tempo vrij goed erin houdt. Ook tijdens de finale weet Castellari te overdrijven, en blijft de ene verwikkeling maar op de andere volgen. Wel met een ironische knipoog bedoeld, want de film neemt zichzelf niet helemaal serieus - de sterke openingsscène neemt de kijker al meteen bij de neus, en een paar actiescènes zijn pure slapstick.

Geen slechte film, maar hij liet me toch een beetje onvervuld.

Offline Profile  

Keoma / Django strikes again (1976)
14 Jul 2009, 13:30 

Image
(17-08-2008)
Op de cover staan dingen die helemaal niet gebeuren in de film, ook de subtitel is erg misleidend. Dit is geen Django vervolg maar een 'symbolische' Western.
Het voelt helaas allemaal te sentimenteel of te kitsch aan. En de muziek is ook echt om te janken.

Laat ik het zo zeggen, het is niet mijn ding!

6.5/10

Offline Profile  

15 Jul 2009, 00:06 

Waarom zet je er 17-8-2008 bij?

Offline Profile  

15 Jul 2009, 03:33 

De datum dat ik dat reviewtje geschreven heb. Ik dacht dit forum kan wel wat meer Westerm reviews/topics gebruiken :).

Offline Profile  

11 Jan 2011, 10:50 

Vado... l'ammazzo e torno a.k.a. Any gun can play - Enzo G. Castellari - 1967

George Hilton speelt een bountyhunter en wordt op een gegeven moment gevraagd naar zijn naam, waarop hij antwoord met "The Stranger". Tja....met zo'n instelling maak je natuurlijk geen vrienden. Bijzonder aardige Spaghettiwestern die een simpel verhaaltje afspeelt over goudstukken die gezocht moeten worden. Meerdere partijen zijn er naar op zoek en iedereen wordt tegen elkaar uitgespeeld.

De film is vrij luchtig, bij vlagen zelfs slapstick-achtig. Verwacht geen brute scenes met grof geweld. Castellari strooit aardig met overdreven zooms en geinige breedbeeldcomposities. De muziek had beter gekund, ik miste die typische spaghettisound. De UK-dvd heeft een prima beeld, mooi kleuren. Niet anamorphic maar met wat geklooi met de settings toch een aardig resultaat mee te behalen. Het geluid hist nogal maar ach, niet teveel op letten. Keek lekker weg.

7.0

Offline Profile  

23 Jan 2011, 02:19 

Tedeum (1973)

Verschrikkelijk. Slechte slapstick met Jack Palance en Giancarlo Prete die allebei een goudmijn willen. Na half uur beginnen spoelen wegens niet om aan te zien. De griekse dvd heeft nog eens ingebrande griekse ondertitels op de koop toe.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]