Logo

It is currently 17 Oct 2017, 06:00

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Sergio Leone
25 Jul 2006, 15:09 

ImageSergio Leone (1929 – 1989)

------------------------------------------------

De peetvader van de spaghettiwestern verdient uiteraard ook een eigen topic.

Offline Profile  

25 Jul 2006, 15:11 

A Fistfull of Dollars (1964)
Een ongenaakbare naamloze revolverheld weet op een handige manier twee rivaliserende bendes, die een mexicaans stadje terroriseren, tegen elkaar uit te spelen.

Met deze film zette Leone de spaghettiwestern op de kaart, het maakte hem wereldberoemd en het was tevens de doorbraak van Clint Eastwood. Het is ook het eerste deel uit Leone's zgn. Dollar trilogie. A Fistfull of Dollars is losjes gebaseerd op Yojimbo van Kurosawa.
Ik heb deze western dit weekend pas voor het eerst gezien omdat ik vreemd genoeg ten onrechte in de veronderstelling was dat ik deze klassieker al meermalen bekeken had.
Dit is natuurlijk zonder meer een fantastische beleving. De score van Ennio Morricone, het gewelddadige verhaal gelardeerd met zwarte humor, de prachtige close ups, de blikken die meer zeggen dan woorden etc. Echt genieten deze film.

Image

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:59 

Once upon a Time in the West (1968)

Na herziening kan ik niet anders zeggen dan dat deze film gewoon van begin tot eind werkelijk perfect is. Voor mij was, en dat heb ik bij geen enkele andere film, het zo dat werkelijk elke scène memorabel is. Direct al de allereerstescène is echt geweldig. Al die lange close-ups van die zwetende ongelikte beren zonder enige muziek, maar alleen met het geluid van de omgeving. Dat stukje met die vlieg en met die druppel water stelt eigenlijk niet eens zo veel voor, maar door de manier waarop vind ik het werkelijk geweldig.

Ook de scène dat Claudia Cardinale (prachtige vrouw overigens) op het treinstation aankomt is geweldig mooi! Hoe zij daar rondloopt op zoek naar familie die er niet is en dan met die muziek. Ook leuk hoe die muziek net opzwelt met het moment dat de camera omhoog gaat, waar je dan het hele stadje ziet.

De hele film heb je dat. Dat de muziek en beelden echt perfect samengaan. Via de muziek wordt echt aldoor een bepaalde emotie opgewekt en de spanning wordt er perfect mee opgebouwd (in combinatie met het perfecte camerawerk en de sublieme montage). Het is zelfs zo, dat Morricone de muziek al gecomponeerd had vóór deze film en dat die muziek op de set werd afgespeeld. Die muziek is overigens prachtig. Voor mij met afstand de beste filmmuziek ooit!

Ook mijn favoriete scène aller tijden zit in deze film. Namelijk het stukje van Frank en Harmonica tegenover elkaar plus die flashback en dat dan weer gecombineerd met die geweldige muziek. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit zo'n extreme close-up heb gezien als die van de ogen van Harmonica.

Alle rollen in deze film zijn ook precies goed gecast. Henry Fonda, wie normaal altijd de good-guy is, speelt hier in de rol van zijn leven een perfecte bad-guy. De rol van stoere, mysterieuze cowboy is opgelegd voor Charles Bronson. Ook Claudia Cardinale en Jason Robards hebben precies de goede kop voor hun rol en spelen verschrikkelijk sterk.

Kortom, in de bijna 3 uur die deze film duurt heb ik mij werkelijk geen seconde verveelt, maar was ik echt de hele tijd gekluisterd aan het scherm. Hij heeft gewoon alles! Van het meesterlijke camerawerk en muziek tot het acteerwerk en het niet-standaard westernverhaaltje. Hét meesterwerk van Leone, en dat is knap, want ik vind al zijn 6 films fantastisch. Krijg haast zin om er weer een uit de kast te pakken. ;)

Image
Image

Offline Profile  

07 Mar 2007, 00:58 

Scriptschrijvers Leone, Bertolucci, Argento en Donati maakten er bijna een sport van zoveel mogelijk klassieke Amerikaanse westerns in Once Upon A Time In The West te citeren.

Dus nu is de bonusvraag ..., welke klassieke Amerikaanse westerns worden er in OUATITW aangehaald?

't Zijn er een stuk of 30 als ik me niet vergis.

Een voorzetje, de opening van OUTITW waarin 3 mannen op de trein wachten is een ode aan High Noon waarin 3 mannen hetzelfde doen.

Vooruit nog een, de manier waarop de locomotief voor het eerst in beeld wordt gebracht gebeurd op precies dezelfde manier als in John Ford's Iron Horse.

En de laatse voor vanavond, Timmy McBain die net doet alsof hij een vogel neerschiet refereert aan Joey Starret die net doet alsof hij een hert neerschiet in Shane.

Offline Profile  

07 Mar 2007, 19:48 

Die van Shane had ik niet herkend. De overigen wel. De pernimente rol van de vrouw in deze film had hij meen ik geleend van Johnny Guitar, een van zijn favoriete films. Ik ben overigens wel beniewd welke er nog allemaal uitkomen.

Offline Profile  

07 Mar 2007, 20:39 

Yep, Johnny Guitar is er ook een.

Vanavond weer drie:

Al Mulock die een van de drie wachtende mannen speelt en zijn knokkels kraakt refereert aan Broderick Crawford's rol als revolverheld in The Fastest Gun Alive die eveneens zijn knokkels kraakt voor de shoot out begint.

Het mondharmonica spelende karakter van Bronson refereert aan Sterling Hayden's gitaarspelende karakter in Johnny Guitar, maar ook aan het belletje aan James Stewart's zadel in The Far Country enhet eveneens mondharmonica spelende karakter Silent Tongue in Run of The Arrow en ook aan James Stewart's accordion spelende karakter in Night Passage.

De oudere zoon van McBain die niet wil dat zijn vader hertrouwt met een vrouw die hij heeft ontmoet tijdens een vakantie in New Orleans, refereert aan Anthony Quinn's zoon in Last Train From Gun Hill die eveneens tegen het huwelijk van zijn vader is met een "dance-hall girl".

Offline Profile  

07 Apr 2008, 18:43 

Grappig....al die verwijzingen staan in het mooie boek; Sergio Leone; Once Upon a Time in Italy. Erg vermakelijk boek maar je bent er wel aardig snel doorheen vanwege de prachtige foto's.

Ik heb nu eigenlijk wel intereese in het door Leone geproduceerde My Name is Nobody. Ik heb een beetje gezocht maar daar is nog geen nette release van. Een kale regio 1.....terwijl er mooie extra's op een Duiste en Franse schijf zitten....waar blijft een mooie 2-disker voor het Engelstalig publiek?

Offline Profile  

07 Apr 2008, 19:30 

Melzz wrote:
Ik heb een beetje gezocht maar daar is nog geen nette release van. Een kale regio 1.....terwijl er mooie extra's op een Duiste en Franse schijf zitten....waar blijft een mooie 2-disker voor het Engelstalig publiek?

Die is er al.
De Duitse 2-disc heeft het beste beeld en engelse subs voor film + extras.

Offline Profile  

07 Apr 2008, 19:43 

Tja...ik vind het dus echt drie keer niets....zo'n Duitse uitgave. De docu is ook nog eens grotendeels Duits gesproken:

"Nobody’s Perfect" -documentary (mostly in German, with English subtitles - 73 min)

Nogmaals, ik snap dus niet dat er geen nette ENGELSE versie van is. Moet je ook weer moeilijk doen om aan zo'n Duitse uitgave te komen....via weet ik veel welke Duitse webwinkel. Uitbrengen die hap.....en Engels aub.

Offline Profile  

07 Apr 2008, 20:00 

Wat is er toch mis met dat Duits man! Het is toch gewoon een Duitse documentaire. Wat verwacht je dan. Dat Duitsers Engels gaan spreken en er zitten toch engelse subs bij. Wat wil je nou nog meer?

Offline Profile  

07 Apr 2008, 20:07 

Of gaat het om die Franse documentaire uit 1987? Maakt verder ook niet eigenlijk..

Offline Profile  

07 Apr 2008, 20:10 

Sja, beter dan die Duitse dvd gaat het echt niet worden denk ik. Je mag mijn regio 1 wel kopen, dan ga ik wel even moeilijk doen en wat Duitse webshops afstruinen.

Last edited by jim2873 on 07 Apr 2008, 21:12, edited 1 time in total.

Offline Profile  

07 Apr 2008, 20:34 

My Name is Nobody is toch een aardig bekende film dus ik begrijp niet waarom de film geen nette Engelse release heeft gekregen....net zoals de 2-diskers van de Dollar-trilogy. Ik bestel nu eenmaal bij een aantal webwinkels waar ik vertrouwen in heb en die ik prettig vind.

Laatst heb ik 5 RARO's gekocht maar dat vind ik al meer "gedoe" zeg maar. De site is in het Italiaans, hoge verzendkosten als je bv maar 1 titel wil bestellen. Er zal ongetwijfeld wel een Duitse site zijn waar je hem kunt bestellen....maar dan moet je weer een account aanmaken, 1 titel bestellen is dan waarschijnlijk niet rendabel etc....

Dus het is dan gewoon handiger als ik hem bij dvdpacific, cdwow, play, blahdvd etc kan bestellen. En een persoonlijk iets....ik vind Duits echt een lelijke taal....vind die Duitse hoesjes dan ook niet mooi....maar da's dus persoonlijk.

Dat die docu Duits is....wist ik niet. Ik dacht dat het om een Italiaanse productie ging die dan Duits is nagesynchroniseerd....waar ik ook een broertje dood aan heb.

Maar goed...het is die Duitse dvd of niet....da's mijn probleem dan. En dan nog....die Franse dvd is weer interessanter en completer en heeft geen enkele Engelse subs:

DISC ONE
*The Film
Audio commentary by director Tonino Valerii (in Italian, with French subtitles)

DISC TWO
"Nobody’s Perfect" -documentary (in Italian, 55:31 min)
"Tonino Valerii and the Western" -featurette (interview in Italian, 12:19 min)
"Around Sergio Leone" -featurette (interviews with Luciano Vincenzoni and Sergio Donati in French, 49:17 min)
Alternate ending
2 theatrical trailers
Photo gallery
Posters gallery
Bonus trailers for other Tonino Valerii westerns : "Per il gusto di uccidere", "Days of Wrath", and "A Reason to Live, A Reason to Die"
36-page booklet

Die Franse dvd ziet er qua extra's en dergelijk uit zoals de mooie 2-diskers van Leone die zijn uitgebracht. Het zou gewoon mooi zijn als deze uitgave er ook zou komen in het Engels...

Offline Profile  

07 Apr 2008, 21:12 

Melzz wrote:
Dus het is dan gewoon handiger als ik hem bij dvdpacific, cdwow, play, blahdvd etc kan bestellen. En een persoonlijk iets....ik vind Duits echt een lelijke taal....vind die Duitse hoesjes dan ook niet mooi....maar da's dus persoonlijk.

Maakt niet uit verder Melzz. Ik weet ook helemaal niet om welke doc het gaat - ken alleen een Franse.

En ik vind de Duitse taal mooier.
De Duitse hoesjes mooier.
Bestellen in Duitsland is goedkoper en sneller.
Het openbaar vervoer is beter.
De huizen zijn lekker ruim.
De auto's zijn beter.
De bedden zijn beter.
Je kan er zo hard rijden als je wil.
Ze hebben respect voor de natuur.
En Spaghetti-Westerns behandelen ze beter dan welk ander volk ook, inclusief de Italianen.
Kan nog wel even doorgaan...

Wat doe ik hier in Nederland?
:wink:

Offline Profile  

07 Apr 2008, 21:59 

Misschien ben ik gewoon wel een zeikerd, of heb ik nog steeds een tick overgehouden van de vele onvoldoendes voor Duits op school... :wink:

En wellicht ook een vooroordeel van mij....maar ik vind de vertalingen van titels naar het Duits nooit zo gepast. Maar lekker belangrijk verder.....doet er inderdaad ook niet toe...

Ik heb even bij amazon.de gekeken......de verzendkosten zijn al 6 euro....terwijl de dvd 11 euro is. Iemand bekend met een Duitse webwinkel waar je deze titel (eventueel....als ik over het Duits heen kan komen :lol: ) het beste kan bestellen??

Offline Profile  

08 Apr 2008, 21:15 

Bij Temeon is ' ie 9,49 euro. Er is trouwens ook nog een 4-disc editie van verschenen voor 19,49 euro.
Vanaf 30 euro rekenen ze geen verzendkosten, ook niet naar Nederland, maar dan zou je nog wat films erbij moeten verzinnen.

Of D&T Ongeveer dezelfde prijs, maar hogere verzendkosten. Verder wat duurder en meer voor het genrewerk, als ze het tenminste op voorraad hebben - valt nogal eens tegen. Allebei prima shops overigens, nooit problemen mee gehad.

Koch Media heeft in elk geval nog wel eens titels met Engelse opties. New Entertainment ook (o.a. Spaghetti-Westerns en politiewerk), maar dan zou je zelf moeten kijken wat je leuk vindt.

Offline Profile  

08 Apr 2008, 22:09 

Euh,ik lees hier net dit bij Temeon:
Zone 1: Versandkosten: 7,99 € , Versandkostenfrei ab: 60,00 €
Länder: Austria, Belgium, Luxembourg, Netherlands

Offline Profile  

08 Apr 2008, 23:50 

Amazon.de marketplace is ook een optie - daar kost de 4-disc uitgave 18,59 + 6,00

Offline Profile  

09 Apr 2008, 00:11 

bdc wrote:
Euh,ik lees hier net dit bij Temeon:
Zone 1: Versandkosten: 7,99 € , Versandkostenfrei ab: 60,00 €
Länder: Austria, Belgium, Luxembourg, Netherlands

Excuus. Had het nog even moeten checken - heb nooit verzendkosten betaald, ook niet voor een bestelling tussen 30 en 60 €, maar ik laat ook wel eens wat naar een adres in Duitsland zenden. Gooide alle zones blijkbaar op één hoop. Nou ja, grote bestellingen plaatsen dus.

Offline Profile  

09 Apr 2008, 08:53 

Melzz wrote:
Laatst heb ik 5 RARO's gekocht maar dat vind ik al meer "gedoe" zeg maar. De site is in het Italiaans, hoge verzendkosten als je bv maar 1 titel wil bestellen. Er zal ongetwijfeld wel een Duitse site zijn waar je hem kunt bestellen....maar dan moet je weer een account aanmaken, 1 titel bestellen is dan waarschijnlijk niet rendabel etc....

Dus het is dan gewoon handiger als ik hem bij dvdpacific, cdwow, play, blahdvd etc kan bestellen.

Een bestelling bij Kultvideo als 'gedoe' omschrijven - weet niet hoor. Je krijgt er net een persoonlijk contact met de verkoper - in tegenstelling tot de automatisering van bijvoorbeeld een shop als Play. Gaat heel makkelijk, trouwens - snap helemaal niet waarom je 't een gedoe vindt.

De verzendingskosten liggen inderdaad hoog, maar bij Pacific ben ik ook heel wat euro's kwijt aan verzendingskosten als ik er een bestelling van vijf schijfjes plaats - wanneer heb je voor 't laatst een bestelling van één schijfje gedaan bij Pacific? Doe je daar toch ook nooit. En dat je blijkbaar liever bestelt bij klungelaars als CD-Wow vind ik uiterst bizar - daar laat de afhandeling van bestellingen zwaar te wensen over sinds een tijd.

Ik vind je redenering helemaal krom - ik zie het feit dat het internet ons op relatief eenvoudige wijze de kans geeft DVDs uit Italië, Duitsland, noem maar op, te kunnen bestellen een ongelofelijke verrijking - terwijl jij er vreemd genoeg een beperking in ziet.

Offline Profile  

09 Apr 2008, 09:30 

Bedankt voor alle tips!!

Gedoe had ik daarom tussen haakjes gezet, want ik overdrijf wellicht een beetje. Ik ben uiterst tevreden over kultvideo, zoals ik al eerder aangaf. En ja...internet bied de mogelijkheid dvd's overal vandaan te plukken....zie ik ook als een voordeel.

Even terug naar kultvideo....ik wilde eerst alleen Perfume of a Lady in Black....ik vond het toen niet rendabel om alleen deze film te bestellen gezien de verzenkosten dan hoger zijn dan de dvd zelf. Later pas viel mijn oog op enkele andere titels en was het wel de moeite om te bestellen. En gedoe....dat valt wel mee maar het was wel even zoeken want ik beheers Italiaans niet, vervolgens een paypalaccount aanmaken etc....

Nu had ik weer interesse in 1 titel; My Name is Nobody en voorzag eigenlijk hetzelfde "probleem". Als je 1 titel wil hebben.....zijn de verzendkosten gewoon vrij hoog. Mijn eerste reactie was gewoon....wat vreemd dat zo'n vrij bekende titel geen mooi Engelstalige release heeft gekregen. Dan had ik hem namelijk meteen toegevoegd op mijn lijst van Pacific....ja dat vind ik dan lekker makkelijk.

Offline Profile  

09 Apr 2008, 09:46 

Ik begrijp je wel, hoor - zat waarschijnlijk vooral m'n ochtendhumeur van me af te schrijven. Maar je moet voor sommige titels gewoon wat meer moeite doen - onvermijdelijk als je obscuurder gaat zoeken.

My Name is Nobody heeft trouwens ook simpelweg een Nederlandse uitgave bij Bridge in 2.35:1 breedbeeld - niet anamorf, maar verder vergelijkbaar met andere internationale uitgaves - op de Duitse top-uitgave na. Kan je gewoon in de Mediamarkt vinden voor weinig geld. Hoesje vermeldt als beeldformaat 4:3, maar dat klopt niet.

Offline Profile  

09 Apr 2008, 11:19 

Die Duitse 4-disc dat zijn toch 2 films?
Mio nome è Nessuno, Il (1973)
Genio, due compari, un pollo, Un (1975)

Offline Profile  

09 Apr 2008, 11:32 

bdc wrote:
Die Duitse 4-disc dat zijn toch 2 films?
Mio nome è Nessuno, Il (1973)
Genio, due compari, un pollo, Un (1975)

Yep - 'My Name is Nobody' en 'Nobody is the Greatest' aka 'A Genius, Two Partners and a Dupe'

Er bestaat ook een Britse box met vier Terence Hill westerns :

My Name is Nobody
A Genius, Two Partners and a Dupe (Nobody is the Greatest)
They Call Me Trinity
Trinity is Still My Name

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1131901/ ... P36=82F3FS

Omschrijving op Play klopt niet helemaal - gaat wel degelijk om vier films. Beeldkwaliteit zou relatief okee zijn, maar niet zo goed als de Duitse uitgave van de twee Nobody-films.

Image

Offline Profile  

09 Apr 2008, 14:35 

De Duitse 4-disc op eBay
"Als nieuw"
Geinteresseerden zouden misschien maar eens een bod moeten wagen...
link

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next