Logo

It is currently 28 Apr 2017, 23:50

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
  Karl May films
30 May 2006, 20:35 

Het zijn weliswaar geen spaghetti's maar ze horen imo wel in dit subforum thuis dus ...

In de jaren 60 produceerden twee grote Duitse produktiemaatschappijen (Horst Wendland's Rialto en Artur Brauner's CCC) een groot aantal avonturenfilms die losjes gebaseerd waren op het werk van Karl May. De bekendste zijn natuurlijk de Winnetou films met Pierre Brice als Winnetou, Lex Barker als Old Shatterhand en Stewart Granger als Old Surehand. Het zijn eigenlijk zeer simpele films (zelden goed en kwaad zo duidelijk afgebakend gezien) die niettemin, vooral waarschijnlijk door jeugdsentiment, tot mijn favoriete films behoren: voor een Karl May film uit de jaren 60 kun je me altijd uit bed halen.
Onlangs las ik wat oude blogs van de welbekende Tim Lucas en was verrast hem een aantal Karl May films te zien bespreken. Zijn enthousiasme voor de films deed mij deugd: http://videowatchdog.blogspot.com/2005/ ... l-may.html

In Duitsland zijn inmiddels 6 boxsets door Universum uitgebracht die 16 van de in totaal 17 in de jaren 60 geproduceerde Karl May films bevatten.

De door Rialto geproduceerde films:

Karl May DVD Collection I met:
Der Schatz im Silbersee
Winnetou und das Halbblut Apanatschi
Winnetou und sein Freund Old Firehand

Karl May Collection II met:
Unter Geiern
Der Ölprinz
Old Surehand I

Karl May Collection III met:
Winnetou I
Winnetou II
Winnetou III

De door CCC geproduceerde films zijn ook in 3 boxsets (en in dit geval geen digipacks) uitgebracht:

Karl May Edition I - Orient Box met:
Der Schut
Durchs wilde Kurdistan
Im Reiche des silbernen Löwen

Karl May Edition II - Shatterhand Box met:
Old Shatterhand
Winnetou und Shatterhand im Tal der Toten

Karl May Edition III - Mexiko Box met:
Der Schatz der Azteken
Die Pyramide des Sonnengottes

De films in de Orient Box en de Mexiko Box zijn geen Winnetou films maar wel gebaseerd op werk van Karl May (die niet alleen in het wilde westen spelende avontuurlijke reisverhalen schreef). In alle 5 films speelt Lex Barker wel de hoofdrol: als Kara Ben Nemsi in de orient verhalen en als Dr. Karl Sternau in Mexico. De films doen zeker niet onder voor de Winnetou films.
Zie voor meer details van de sets mijn Profiler.

De enige May film uit de jaren 60 die nu nog niet op DVD is verschenen is het door Franz Marischka Film geproduceerde Das Vermächtnis des Inka.

De kwaliteit van de Duitse DVD sets is fenomenaal (met uitzondering van Im Reiche des des silbernen Löwen die helaas niet anamorf op DVD staat omdat er geen bruikbaar bronmateriaal meer voorhanden was). Alle sets hebben extras als trailers en (korte) documentaires en de Rialto digipacks hebben ook elk nog een leuk boekje met vele foto's en wetenswaardigheden.

Ben ik de enige fan op dit forum?

Offline Profile  

Re: Karl May films
01 Jun 2006, 19:56 

hitch_fan wrote:
Ben ik de enige fan op dit forum?

:mrgreen:

Vermits jeugdsentiment zo'n belangrijke factor lijkt waag ik me er voorlopig nog niet aan. Misschien 'ns 't water testen als ik ze ooit goedkoop tegenkom.

Er bestaan ook goedkope NL-uitgaves van, dacht ik ?

Offline Profile  

02 Jun 2006, 20:12 

Ik zou ze zeker niet zonder voorbehoud durven aanraden. Jeugdsentiment speelt een hele grote rol. Niet alleen voor de films maar ook voor de boeken van May. Misschien speelt ook nog mee dat ik opgegroeid ben in Duitsland dus voor mij spraken cowboys en indianen Duits en niet Engels. Daarom was ik ook zo verrast dat Tim Lucas zo enthousiast was.

In Nederland is inderdaad een dubbel DVD uitgekomen met 4 van de films (Winnetou 1 t/m 3 en Old Firehand geloof ik).

Offline Profile  

03 Jun 2006, 19:31 

Karl May is voor mij ook jeugdsentiment. Voornamelijk de boeken, maar ik kan me nog herinneren dat ik op zeer vroege leeftijd een aantal van deze films heb gezien. Het lijkt me interessant om te zien of ze na al die jaren overeind blijven.

hitch_fan wrote:
In Nederland is inderdaad een dubbel DVD uitgekomen met 4 van de films (Winnetou 1 t/m 3 en Old Firehand geloof ik).

Is er iets bekend over de kwaliteit? Op de box staat dat de transfers anamorf zijn. Misschien een port van de Duitse uitgaves?

Offline Profile  

03 Jun 2006, 21:27 

buzzmeekz wrote:
Karl May is voor mij ook jeugdsentiment. Voornamelijk de boeken, maar ik kan me nog herinneren dat ik op zeer vroege leeftijd een aantal van deze films heb gezien. Het lijkt me interessant om te zien of ze na al die jaren overeind blijven.

Absoluut jeugdsentiment, geen boeken maar de films heb ik altijd op de duitser gekeken in mijn zeer jonge jaren. Verhalen herinner ik mij niet zo, maar wel de mooie plaatjes en muziek. En Winnetou was uiteraard cool.

Hoe dan ook, het toeval wil dat de ARD morgen en overmorgen Winnetou 1 en 2 gaat uitzenden :D

Offline Profile  

04 Jul 2006, 19:27 

buzzmeekz wrote:
Is er iets bekend over de kwaliteit? Op de box staat dat de transfers anamorf zijn. Misschien een port van de Duitse uitgaves?

Geen idee. Het lijkt me dat ze gebruik maken van de Duitse masters en daar NL ondertiteling bijzetten. Ze proppen echter wel 2 films op 1 DVD terwijl op de Duitse uitgaves elke film zijn eigen DVD heeft dus misschien heeft dat weer nadelige gevolgen voor de beeldkwaliteit.

De Duitse tv heeft inmiddels een aantal Winnetou films uitgezonden. Dus wat vonden jullie ervan? Ik geloof eigenlijk niet dat er veel mensen bekeerd zijn :lol:.

Offline Profile  

04 Jul 2006, 20:07 

Ik heb de Nederlandse box inmiddels aangeschaft en het lijken inderdaad ports van de Duitse releases te zijn. Ondanks dat er twee films op een schijf zitten is de beeldkwaliteit uitstekend. Enige minpunt is dat de Nederlandse ondertiteling alleen synchroon loopt met de Engelse dub, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar de Duitse dub. Gelukkig is mijn western Duits goed genoeg om het te kunnen volgen.

Nu alleen nog tijd vrijmaken om de films te herzien.

Offline Profile  

03 Aug 2006, 19:11 

Voor de enkele fan (ik blijf optimist) die er over dacht de Duitse boxsets aan te schaffen is het jammer maar helaas te laat: de Duitse Shatterhand box met Old Shatterhand en Winnetou und Shatterhand im Tal der Toten is onlangs uit de handel genomen. Het lijkt er op dat Universum de rechten van de films of bonusmateriaal niet goed geregeld had.

Offline Profile  

31 Mar 2007, 18:27 

De twee boxen lagen goedkoop in de MM, en ik heb ze uit nieuwsgierigheid meegenomen. Zonet even snel-snel wat geproefd van de twee eerste films en aangenaam verrast een hoop bekende koppen aan te treffen - Mario Adorf, Terence Hill, Klaus Kinski, en nog wat mensen die me bekend overkwamen uit latere Italiaanse co-produkties. Binnenkort zal ik me 'ns aan eentje wagen - ben nu wel heel benieuwd.

Offline Profile  

01 Apr 2007, 01:47 

Winnetou (1963) ***1/2

Psychologische diepgang moet je niet komen zoeken in deze Duitse verfilming van Karl May's jongensboek. Wel knokpartijen, vuurgevechten, Joegoslavische acteurs met indianenpruiken die naar 'feuerwasser' vragen en locomotieven die losweg doorheen een saloon rammen! Het cowboys-en-indianen-verhaaltje is uiterst simpel met uit bordkarton opgetrokken karakters, maar de film heeft veel oubollige charme, prachtige locaties en een mooie soundtrack. Ex-Tarzan Lex Barker toont z'n mannelijkste moves als Old Shatterhand, Mario Adorf speelt de booswicht en regisseur is Harald Reinl, die in z'n rijkgevulde carrière naast Karl May-verfilmingen ook o.a. een stel Edgar Wallace krimi's en gothic horror als Die Schlangengrube und das Pendel maakte.

Screenshots en technische evaluatie van de dvd kan je bekijken op cultfilms en kutfilms.

Offline Profile  

21 Apr 2007, 11:00 

Hoorde net vluchtig iets op Radio 2 over Karl May, o.a. dat hij een geweldige leugenaar was en een documentaire die binnenkort wordt uitgezonden, ik dacht dat ze morgen zeiden maar kan er even niets over vinden.

Offline Profile  

21 Apr 2007, 16:24 

jim2873 wrote:
geweldige leugenaar

Dat is toch geen nieuws?

Offline Profile  

21 Apr 2007, 17:17 

hitch_fan wrote:
jim2873 wrote:
geweldige leugenaar

Dat is toch geen nieuws?

voor mij wel ;)

Offline Profile  

27 Nov 2007, 21:08 

Op 14 December verschijnt in Duitsland op DVD Das Vermächtnis des Inka. Daarmee zijn dan alle jaren 60 Karl May films op DVD verkrijgbaar.

Op dezelfde datum verschijnt nog een Duitse jaren 60 western: Der letzte Mohikaner.

Offline Profile  

10 Dec 2009, 18:36 

net die tweede nederlandse box gekocht voor 3 euro. welke films uit de box zijn goed / slecht?

Offline Profile  

15 Dec 2009, 21:14 

matt wrote:
net die tweede nederlandse box gekocht voor 3 euro. welke films uit de box zijn goed / slecht?

Er bestaan geen slechte May films :wink: .
Zo te zien zitten er in de tweede NL box de drie Old Surehand films (met Stewart Granger) en Winnetou und das halbblut Apanatschi of niet? Apanatschi vind ik een iets mindere film, de Surehand films vind ik goed.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]