Once upon a Time in the West (1968)
Na herziening kan ik niet anders zeggen dan dat deze film gewoon van begin tot eind werkelijk perfect is. Voor mij was, en dat heb ik bij geen enkele andere film, het zo dat werkelijk elke scène memorabel is. Direct al de allereerstescène is echt geweldig. Al die lange close-ups van die zwetende ongelikte beren zonder enige muziek, maar alleen met het geluid van de omgeving. Dat stukje met die vlieg en met die druppel water stelt eigenlijk niet eens zo veel voor, maar door de manier waarop vind ik het werkelijk geweldig.
Ook de scène dat Claudia Cardinale (prachtige vrouw overigens) op het treinstation aankomt is geweldig mooi! Hoe zij daar rondloopt op zoek naar familie die er niet is en dan met die muziek. Ook leuk hoe die muziek net opzwelt met het moment dat de camera omhoog gaat, waar je dan het hele stadje ziet.
De hele film heb je dat. Dat de muziek en beelden echt perfect samengaan. Via de muziek wordt echt aldoor een bepaalde emotie opgewekt en de spanning wordt er perfect mee opgebouwd (in combinatie met het perfecte camerawerk en de sublieme montage). Het is zelfs zo, dat Morricone de muziek al gecomponeerd had vóór deze film en dat die muziek op de set werd afgespeeld. Die muziek is overigens prachtig. Voor mij met afstand de beste filmmuziek ooit!
Ook mijn favoriete scène aller tijden zit in deze film. Namelijk het stukje van Frank en Harmonica tegenover elkaar plus die flashback en dat dan weer gecombineerd met die geweldige muziek. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit zo'n extreme close-up heb gezien als die van de ogen van Harmonica.
Alle rollen in deze film zijn ook precies goed gecast. Henry Fonda, wie normaal altijd de good-guy is, speelt hier in de rol van zijn leven een perfecte bad-guy. De rol van stoere, mysterieuze cowboy is opgelegd voor Charles Bronson. Ook Claudia Cardinale en Jason Robards hebben precies de goede kop voor hun rol en spelen verschrikkelijk sterk.
Kortom, in de bijna 3 uur die deze film duurt heb ik mij werkelijk geen seconde verveelt, maar was ik echt de hele tijd gekluisterd aan het scherm. Hij heeft gewoon alles! Van het meesterlijke camerawerk en muziek tot het acteerwerk en het niet-standaard westernverhaaltje. Hét meesterwerk van Leone, en dat is knap, want ik vind al zijn 6 films fantastisch. Krijg haast zin om er weer een uit de kast te pakken.