Logo

It is currently 25 Sep 2017, 15:08

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
  Sabata Trilogy
25 Feb 2006, 18:17 

eindelijk Sabata gezien, erg van genoten (meer nog dan van Death rides a horse)

coole duels, machtig acteerwerk en een super soundtrack. dikke aanrader

Offline Profile  

01 Mar 2006, 10:15 

Viel me ook erg goed mee, al vind ik Death rides a Horse toch zeker beter met diens onderliggende thema's van wraak en vergiffenis. Sabata daarentegen is veel lichter van toon - niet meer of minder dan prima entertainment - alles blijft nogal oppervlakkig, hebzucht lijkt de enige motivatie.

Niet dat dit een probleem vormt, de film is erg amusant. Tempo ligt ook ongewoon hoog voor een spaghetti en veel dynamiek - de zoom wordt enthousiast gebruikt. Ademt ook nogal sterk de sfeer van 1969 - zo tokkelt er af en toe een voze hippie op een banjo en loopt er een oorlogsveteraan rond die het over z'n waardeloze medailles en het gebrek aan respekt bij terugkeer naar het thuisfront heeft.

Benieuwd naar Return of Sabata, die staat al in de kast.

Offline Profile  

04 Mar 2006, 12:10 

zit naar muziek van sabata te luisteren, krijg weer kippevel van

great stuff !

Offline Profile  

13 Mar 2006, 15:10 

Ik heb de R1 versie en halverwege is de soundtrack out-of-sync, iemand die dat ook heeft gemerkt? Naar het eind trekt het wel bij, maar irritant is het zeker...

Offline Profile  

16 Nov 2007, 10:17 

Ook eindelijk eens gezien en bijzonder goed mee vermaakt. Is het vreemd dat ik de film met de Spaanse dub heb gekeken? Ik begon met de Engelse maar vond die stemmen nou niet echt lekker. De Spaanse vond ik echt veel natuurlijker klinken en beter passen bij de meeste personages.

Offline Profile  

16 Nov 2007, 16:14 

jim2873 wrote:
Ook eindelijk eens gezien en bijzonder goed mee vermaakt. Is het vreemd dat ik de film met de Spaanse dub heb gekeken? Ik begon met de Engelse maar vond die stemmen nou niet echt lekker. De Spaanse vond ik echt veel natuurlijker klinken en beter passen bij de meeste personages.

dat is inderdaad toch wel vreemd :mrgreen:

Offline Profile  

07 Apr 2008, 22:10 

Return of Sabata (1971)

Dit is de eerste Sabatafilm die ik zag, tenminste een poging daartoe. Ik heb de film gekregen en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken maar....ik heb de film halverwege afgezet en dat doe ik eigenlijk nooit. Ik vond het echt tergend slecht. De film ziet er mooi uit maar het verhaal ging geen enkele kant op. Losse scene na losse scene waarin Lee van Cleef steeds weigert om belasting te betalen. Het meest ergerlijke vond ik dat vele scenes waarschijnlijk komisch bedoeld moesten zijn want oh oh oh....er wordt wat afgelachen.

Lee van Cleef die steeds met pretoogjes half de camera in loert van....kijk eens hoe kolderiek ik me hier weer eens uit heb weten te redden. Totaal niet gepast vond ik. Lee van Cleef is een bad ass motherfokker....geen clowneske grapjas. Ik vond het echt genant en zat me eigenlijk gewoon te ergeren. De dialogen waren echt van een bedroevend niveau en de slapstick manier van acteren is totaal niet mijn stijl. De eerste Sabata heeft nog wel mn interesse maar dit vind ik echt een puinzooi.

Offline Profile  

07 Apr 2008, 23:05 

De eerste is beter. ;)

Offline Profile  

08 Apr 2008, 17:34 

en Adios sabata, met yul brynner, is ook serieus leuk

ook bekend als indio black

Offline Profile  

07 Oct 2008, 18:16 

matt wrote:
en Adios sabata, met yul brynner, is ook serieus leuk

ook bekend als indio black

Mwah, ik hou het op 'wel aardig'. Vond hem een stuk minder dan de eerste Sabata maar er zijn slechtere manieren om je avond mee door te komen. Misschien had ik hem in het Spaans moeten kijken.

Offline Profile  

24 Oct 2009, 19:04 

Image

Ehi amico... c'è Sabata, hai chiuso! / Sabata (1969) ****

Dezelfde avond dat Sabata (Lee van Cleef) aankomt in het stadje Daugherty wordt de lokale bank overvallen door een groep gangsters. Hij weet de criminelen op te sporen en brengt ze samen met de buit terug naar de stad. Iedereen in de stad is opgetogen, behalve een trio vooraanstaande burgers van de stad. Zij proberen te verhinderen dat Sabata verder achter de waarheid komt en onthuld.

Alles klopt aan deze spaghetti-western, geweldige en innovatieve camerawerk die de mooie locaties goed uit laat komen. Mooie meeslepende muziek met prachtige kerkelijke hommages van Marcello Giombini. En belangrijk, een goed verhaallijn wat niet te slap is zoals in veel westerns maar vooral ook een geweldige cast.
Alle cast-leden zijn super gekozen, Franco Ressel als Stengel, Ignazio Spalla als Carrincha. Maar vooral Lee van Cleef schittert echt als Sabata, een rol die hem op het lijf geschreven is. Hij ís gewoon een gast die eruitziet als iemand met wie je maar beter geen problemen kan krijgen.

Bij de leuke en telkens originele gunfights vallen er genoeg slachtoffers, ook een vrij essentieel onderdeel in de spaghetti-western.

Het enige minpunt is dat de film een beetje lang doorgaat, de regisseur lijkt geen echt einde te kunnen kiezen. Het einde is op zich voldoende, maar lijkt wat vaag en onder de maat in vergelijking met de rest van de film.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ]