Logo

It is currently 20 Oct 2017, 01:27

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
  Tepepa (1968)
22 Feb 2006, 12:45 

Image

Tepepa (1968) ****

Uitstekende Zapata Western van Giulio Petroni. Niet zo indrukwekkend als Petroni's 'Death Rides A Horse' maar op zijn eigen manier toch heel erg vermakelijk. Tomas Milian speelt met veel bravoure de rebellenleider Tepepa en neemt het op tegen Orson Welles' karakter, de mexicaanse kolonel Cascorro. Ik durf niet te zeggen dat Orson Welles hier uitstekend acteerwerk aflevert maar zijn mompelende, pafferige voorkomen is in ieder geval wel memorabel. De Engelse acteur John Steiner mag opdraven als dokter Price en heeft zo zijn eigen agenda. In het begin is het allemaal nog onduidelijk waar het verhaal heen gaat maar beetje bij beetje valt alles op zijn plek en blijkt een en ander minder zwart/wit dan je in eerste instantie zou denken. Prachtige cinematografie, prima score van Morricone, een heerlijke cast en een slotscene om in te lijsten. Wat wil je nog meer.

Zoals bekend heeft de Engelse soundtrack helaas wat problemen. Af en toe valt de track helemaal weg, soms 5 seconden, soms 50 seconden. Heb het niet echt bijgehouden maar het gebeurt zo rond de 10x denk ik. Echt belangrijke dialogen worden volgens mij niet gemist want kon het verhaal prima volgen. Jammer maar schijnbaar is deze Italiaanse DVD het beste wat ze er van hebben kunnen maken dus beter zal het wel niet worden. De Italiaanse 5.1 soundtrack is wel compleet en klinkt sowieso stukken beter. Nu ik het verhaal ken kijk ik hem de volgende keer gewoon in het Italiaans. Basta!

Extra's op de Italiaanse DVD: originele trailer, 1 alternatieve/extended scene, uitgebreide foto/poster galerij en niet te vergeten de complete Ennio Morricone soundtrack op CD.

Image
Image
Image

meer screenshots:
http://www.sundances.net/spaghetti/tepepascr.php

Last edited by jim2873 on 01 Mar 2006, 00:39, edited 1 time in total.

Offline Profile  

22 Feb 2006, 13:18 

Erg verleidelijk. Maar ja die soundtrack :roll:. Mezelf kennende ga ik toch overstag.

Offline Profile  

23 Feb 2006, 10:31 

zijn er engelse subs?

Offline Profile  

23 Feb 2006, 10:45 

matt wrote:
zijn er engelse subs?

Nee, helaas alleen Italiaanse.

Heb een klein stukje in het Italiaans met subs gekeken. Na hem 1x in het engels gezien te hebben was het toch redelijk te 'verstaan', terwijl mijn kennis van Italiaans echt nietszeggend is. Of dat over een paar maanden nog zo is blijft natuurlijk de vraag ;)

Offline Profile  

23 Feb 2006, 12:35 

hmm kut, zal wachten op andere versie

Offline Profile  

09 Mar 2010, 17:07 

Gisteren kunnen zien in z'n Engelse versie in de Cinematek - vond 'm erg vermakelijk! Was een tijdje geleden dat ik nog een onbekeken spaghetti met Tomas Milian zag, en genoot ervan, want die weet er toch steeds wat leuks van te maken. Had verwacht dat Orson Welles' aandeel niet veel meer dan een cameo voorstelde, maar bleek toch een redelijke bijrol waarbij na elke zin de zaal plots naar alcohol rook - bij tijden lalt hij er aangenaam op los.

Morricone's soundtrack is goed, maar weinig gevarieerd, leek een voortdurende variant op één melodietje. De sentimenten liggen er af en toe wat dik opgesmeerd, en zou het daardoor geen meesterwerk noemen, maar wel een heel leuke genrefilm. Ik bedoel - moest toch wel lachen om scenes zoals die waarin Milian's kompaan beteuterd z'n twee geamuteerde stompen omhoog houdt.

8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ]