Logo

It is currently 27 Jun 2017, 21:04

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message

07 Jul 2009, 00:06 

Il Grande Silenzio (1968) 8/10

(Bij gebrek aan beter maar even hier gepost. Ik dacht toch echt dat deze film wel ergens in het spaghettigebeuren geplaatst kon worden, maar ik kon niks passends vinden.)

Nou, eindelijk ook eens gezien die 'western in de sneeuw'. En inderdaad zijn de buitenplaatjes erg bijzonder en mooi. Bijzondere rol van Jean-Louis Trintignant, en ook Klaus is erg okay. Maar zo supergoed wond ik het nu ook weer niet. Stiekem hoopte ik met deze film een beetje op een spaghetti-revival, maar zo ver zal het voorlopig nog niet komen.

Aanvankelijk hoogst irritant, en later vooral erg grappig, was de ondertiteling! Ik had hem op Engels gesproken en Engels ondertiteld staan, maar de tekst kwam amper of nooit overeen. En het gebeurde zelfs doorlopend dat er van alles aan tekst onder in beeld stond, terwijl er geen woord werd gewisseld! Het deed me denken aan die 70er jaren 8mm sexfilmpjes die allemaal naderhand Duits werden ingesproken, en waarbij er dan vooral veel werd gepraat op het moment dat de gezichten niet in beeld waren. Het liep allemaal wel aardig synchroon(m?), daar niet van, maar de vertaalde tekst sloeg vaak helemaal nergens op. En waarom heet Klaus Loco in de film en Tigrero in de ondertiteling?

En leuk om het alternatieve einde te bekijken! Vooral omdat Trintignant daar voor het eerst een lach laat zien (met die trademark spierwitte tanden).

Offline Profile  

07 Jul 2009, 10:36 

Ik vind de film met Trintignant een geweldig hoofdpersonage hebben - het genre draait al vaak rond enigmatische figuren die er nauwelijks een volzin uit krijgen gewurmd, en door er hier een stomme van te maken, doet Corbucci er nog een schepje bovenop. Ondertussen weet Kinski weer een paar cameralenzen in gruzelementen te doen spatten door erin te staren - als bad guy komt hij hier volledig tot z'n recht.

De bezeten en gejaagde Morricone-soundtrack vind ik ook uitstekend en de zwaarmoedige sfeer wordt extra onderstreept door de onherbergzame sneeuwlandschappen, waarna het einde nog weet aan te komen als een welgemikte stomp in de maag.

Offline Profile  

07 Jul 2009, 17:09 

Ik sprak mijn vader vandaag over Trintignant n.a.v. Silence, en die vertelde me gelijk dat hij ook in Under Fire speelt. Die film ken ik wel, maar zijn rol staat me niets van bij.
Verder nog wat haalbare (haalbaar in de zin van dat ik ze zonder al te veel romslomp kan kopen) Trintignant-aanraders? Ik zag op z'n IMDB dat het zowat allemaal Franstalige titels betreft, en dat zegt mij allemaal niet veel.

En ook nog even een Kinski-vraag!
Lang geleden heb ik eens een (Duitse?) kinderserie gezien waarin hij volgens mij speelde, en ik herinner me dat hij daarin dan Geisterbob of Geister Bob zou moeten heten. In ieder geval was dat de naam van de blonde cowboy die de boel onveilig maakt, en ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het Kinski was. Maar ik kan er niets over vinden. Zegt iemand dit iets?

Offline Profile  

07 Jul 2009, 18:52 

Bogart-Fan wrote:

En ook nog even een Kinski-vraag!
Lang geleden heb ik eens een (Duitse?) kinderserie gezien waarin hij volgens mij speelde, en ik herinner me dat hij daarin dan Geisterbob of Geister Bob zou moeten heten. In ieder geval was dat de naam van de blonde cowboy die de boel onveilig maakt, en ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het Kinski was. Maar ik kan er niets over vinden. Zegt iemand dit iets?

Misschien uit Judge Roy Bean? Daarin speelt Stacy Keach de rol van een albino. In het Engels heet hij Bad Bob, in het Duits Geisterbob. Youtube filmpje:

Offline Profile  

07 Jul 2009, 18:59 

Verdomd, dat moet hem haast wel zijn! Hoeveel Geisterbob's kunnen er immers zijn in Duitsland?
Ik zou toch zweren dat het een kinderserie was, waarbij die Geisterbob steeds maar bleef terugkomen. Maar ik heb wel meer mooie jeugherinneringen opgebouwd waar in realiteit niets van bleek te kloppen ...

Offline Profile  

17 Sep 2009, 17:46 

Er komt in oktober een nieuwe release, er is nog niet veel over bekend. Hopelijk met beide geluidstracks en anamorph beeld. Wat extra's en het originele artwork zou ook leuk zijn. Ik ben benieuwd, ik wil de film al geruime tijd zien....dus een nieuwe, verbeterde uitgave is een goede reden.

Offline Profile  

17 Sep 2009, 18:36 

http://www.digitalclassicsdvd.co.uk/product/284

Hopelijk gebruiken ze de Franse transfer, want die ziet er beter uit dan de ouwe Britse en Amerikaanse releases en is anamorf.

Offline Profile  

17 Sep 2009, 20:40 

Bogart-Fan wrote:
Il Grande Silenzio (1968) 8/10
Aanvankelijk hoogst irritant, en later vooral erg grappig, was de ondertiteling! Ik had hem op Engels gesproken en Engels ondertiteld staan, maar de tekst kwam amper of nooit overeen. En het gebeurde zelfs doorlopend dat er van alles aan tekst onder in beeld stond, terwijl er geen woord werd gewisseld! Het deed me denken aan die 70er jaren 8mm sexfilmpjes die allemaal naderhand Duits werden ingesproken, en waarbij er dan vooral veel werd gepraat op het moment dat de gezichten niet in beeld waren. Het liep allemaal wel aardig synchroon(m?), daar niet van, maar de vertaalde tekst sloeg vaak helemaal nergens op. En waarom heet Klaus Loco in de film en Tigrero in de ondertiteling?

Die subs horen ook niet bij de Engelse track...

Offline Profile  

19 Nov 2009, 23:48 

'16 januari 16.00 vertoon ik The Great Silence/Il Grande Silenzio in Rialto! Was van grote invloed op mijn Oorlogswinter.' - Martin Koolhoven

Offline Profile  

21 Nov 2009, 11:09 

De recente Britse heruitgave zou een goeie anamorfe transfer hebben en allebei de Engelse en Italiaanse dubs met ondertiteling. Als extra een kort interview met Alex Cox, de trailer en het alternatieve einde - blijkbaar identieke bonus features als de oude Fantomas-uitgave.

Vreemd genoeg lijkt het om weer een heel nieuwe anamorfe transfer te gaan, want de balken zouden aan weerszijden van het beeld staan - wat betekent dat het aspect ratio de correcte 1.66:1 verhouding benadert - terwijl de Franse anamorfe transfer licht gereframed is naar 1.85:1.

Offline Profile  

Great Silence
09 Jan 2010, 00:16 

http://www.rialtofilm.nl/film.php?src=v ... filmid=614

Offline Profile  

13 Jan 2010, 19:05 

Voor wie te lui is om op bovenstaand linkje te klikken: The Great Silence wordt op zaterdag 16 januari om 16:00 uur vertoond in Rialto Amsterdam, ingeleid door Martin Koolhoven. Een unieke kans om dit meesterwerk (waarvan geen echt goede videoversie bestaat) op het grote doek te zien!

Offline Profile  

08 Mar 2010, 11:02 

Ik denk dat ik deze zaterdag 13 maart even in de Melkweg cinema ga bekijken. Nog nooit gezien dus dit is een mooie kans.

Offline Profile  

12 Mar 2010, 17:26 

Ik kom denk ik ook langs. Screening in Rialto van twee maanden terug moeten missen, dus misschien wel leuk. Zou mooi zijn als ze een 35mm print hebben, maar het schijnt van niet. Zijn een beetje verwend met al die screenings van The Great Silence de laatste tijd.

Offline Profile  

12 Mar 2010, 17:39 

Heb van Martin Koolhoven bevestiging gekregen dat 't om een Digi Beta zal gaan. Maar dat is niet meteen een probleem - kan er ook goed uitzien.

Offline Profile  

12 Mar 2010, 17:45 

Kom daar natuurlijk ook vooral om mijn nieuwe laarzen en overjas te showen.

Offline Profile  

12 Mar 2010, 22:50 

De beta heb ik gezien. Ziet er goed uit.

Offline Profile  

12 Mar 2010, 22:55 

Ik ben ook van de partij morgenavond.

Offline Profile  

14 Mar 2010, 17:14 

Evidence wrote:
Ik ben ook van de partij morgenavond.

Ik heb je niet gezien gozer....was je er ook?

Il Grande Silenzio - Sergio Corbucci - 1968

Eindelijk deze fameuze spaghettiwestern gezien die toch steevast als topper wordt gerekend. En op het grote doek nog wel in de Melkwegbios. Geen ideale bios, je zit behoorlijk krap en als iemand rechtop voor je zit moet je steeds naar links en rechts balanceren om toch de ondertiteling te kunnen lezen. Prima western waar vooral Klaus Kinksi een heerlijke rol als bad guy neerzet. Jean-Louis Trintignant speelt een revolverheld wiens stembanden in zn jeugd zijn doorgesneden dus tis een zwijgzaam tiep. Het kon me eerlijk gezegd niet veel schelen wat er met deze held zou gebeuren. De originele setting (western in de sneeuw), de energieke score van Morricone en Kinksi maken deze western. Ik miste toch iets om het tot de allergrootste te kunnen rekenen. Maar ik wil hem zeker nog eens terug zien.

7,5

Offline Profile  

15 Mar 2010, 10:39 

Melzz wrote:
Ik heb je niet gezien gozer....was je er ook?

Helaasch...ik wilde 'm graag zien, maar was net iets te gezellig in de lokale kroeg. Prioriteiten stellen, ben er nooit goed in geweest.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]