Logo

It is currently 27 Jun 2017, 21:15

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
  Westerns a la Margheriti
09 Apr 2008, 19:45 

Satan der Rache (Antonio Margheriti - 1970), 6/10

Image

Kinski gaat na jaren dwangarbeid op wraak uit. Heeft een paar spannende momenten maar ik vond het uiteindelijk toch een vrij slappe bedoening met Kinski in zijn enige rol als good guy voor zover ik weet. Hij blijft natuurlijk gemeen kijken en lijkt zelf amper door te hebben dat we enige sympathie voor zijn karakter moeten opbrengen. De vele interieurscenes met veel kaarslicht maken het meer tot een soort gothic western. Cinematografie is niet echt bijzonder en de muziek bestaat uit wat onduidelijke mondharmonicadeuntjes en een soort soul-geinspireerde "titelsong." Smaakte me niet echt goed deze.

Iemand bekend met zijn verdere westerns? Ik heb de volgende kunnen vinden.

- Fantasma en el Oeste (1976)
aka Whiskey and Ghosts

- Take A Hard Ride (1975)

- El Karate, el Colt y el imposter (1974) (een karate-western, lijkt leuk)
aka Blood Money

- E Dio disse a Caino (1970) (zie boven)
aka And God Said to Cain
aka Satan der Rache

- Joko invoca Dio... e muori (1968)
aka Vengeance
aka Fuenf blutige Stricke

- Joe l'implacabile (1967)
aka Dynamite Joe

Last edited by Camera Obscura on 10 Apr 2008, 18:00, edited 1 time in total.

Offline Profile  

09 Apr 2008, 22:29 

Blood Money heb ik daarvan gezien - misschien beter bekend als The Stranger and the Gunfighter. Shaw Brothers co-productie met Lee van Cleef en Shaw-legende Lo Lieh. Kung Fu krijg je haast niet te zien - enkel bij de introductie van Lo Lieh en in de finale. Stukjes zijn gefilmd op Hong Kongse sets - en aan de stijl te zien werden ze niet uitbesteed, maar daadwerkelijk door Margheriti geschoten.

Van Cleef is wisselvallig - op sommige momenten lijkt het alsof de film hem aan de reet kan roesten, op andere lijkt hij zich goed te amuseren - vooral in z'n laatste scene is hij onbetaalbaar. Lo Lieh is één van m'n favoriete Shaw-acteurs, maar hij komt niet goed uit de verf. Een paar leuke bijrollen - vooral de booswicht, een godsdienstwaanzinnige die rondrijdt in een door paarden getrokken kerk op wielen - hier en daar een bekende kop o.a. die van Erika Blanc.

Zichzelf serieus nemen doet de film nooit, maar gelukkig blijven uitgesproken momenten van die typisch flauwe spaghetti-comedy grotendeels achterwege - de film is best amusant, nogal slordig gefilmd en geschreven in een hoteldebotel stijl die wel spontaan aanvoelt.

Er bestaat een goedkope Franse dvd met het Engelse audiospoor - is denk ik de beste uitgave. Makkelijk te vinden via een site als Priceminister. Beeldkwaliteit is redelijk - Franse ondertiteling is verplicht bij de Engelse dub, moest je je daaraan storen.

Heb Take a Hard Ride in de kast staan, maar nog niet gezien - heeft een grotendeels zwarte cast, dus een doorsnee spaghetti zal 't niet zijn. Vengeance zou naar 't schijnt een goeie film zijn, de R1 uitgave is wel OOP.

Offline Profile  

10 Apr 2008, 17:56 

Ah ok, klinkt leuk, kijk het nog even aan.

was er nog een vergeten trouwens, Joe l'implacabile aka Dynamite Joe met Rik van Nutter - zal hem even toevoegen. Nou heb ik altijd al eens een film met Rik van Nutter willen zien, maar is waarschijnlijk spaghetti a la poverty row.

In Duitsland ook het een en ander verschenen, maar voor zover ik kan zien alleen Duits en Italiaans.

Offline Profile  

El kárate, el Colt y el impostor (1974)(Shaw brothers)
19 Dec 2009, 21:27 

El kárate, el Colt y el impostor / Blood Money (1974)

Image

Een spaghetti-Western uit de Shaw Brothers studio, dat klonk veelbelovend.
Ho Chia (Lieh Lo) komt naar Amerika om erachter te komen wat er met zijn ooms schat is gebeurd. Eenmaal aangekomen komt hij Dakota (Lee van Cleef) tegen en gaan ze samen op pad om het raadsel op te lossen. De antwoorden vinden ze trouwens terug op de konten van een aantal vrouwen.

De film bevat een aantal aardige actiemomenten, helaas pakt het kungfu-western sfeertje niet echt uit.
De kungfu momenten zijn namelijk losstaande momenten en niet echt samen geworven met de gunfights. Jammer bijvoorbeeld dat ze niet gewoon samen tegelijk vechten tegen de vijand maar dat het steeds na elkaar is.

Alles ziet er wel goed gelikt uit, geen amateuristisch shots of decors.
Er wordt door iedereen goed geacteerd in de film, iedereen behalve Lee van Cleef die echt een van de zwakste schakels is. Hij acteert veel te nonchalant en wordt nooit geloofwaardig. Dat ligt natuurlijk ook aan zijn personage waarvan we helemaal nauwelijks iets te weten komen. Julián Ugarte speelt echt super en zijn rol brengt de juiste spanning met zich mee, ook zorgt zijn rol ervoor dat het echt als een 'film' aanvoelt en dat is volgens mij erg belangrijk bij spaghetti-westerns.

Leuke poging, helaas niet sterk uitgevoerd.
6.5/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]