Logo

It is currently 23 Oct 2017, 11:31

Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Eurospy
27 Mar 2007, 23:10 

Eurospy, oftewel spionnenfilms van Europese makelij.

Gedurende de jaren '60 zijn er honderden van deze films gemaakt. In 1965 alleen al zijn er zo'n vijftig gemaakt. Veelal Bond-spoofs en soms serieuzer bedoeld spionnenwerk. De meesten extreem low-budget en van wisselende kwaliteit, om het zachtjes uit te drukken. Slechts een zeer klein aantal van deze films heeft een fatsoenlijke DVD-release gehad - je zal het toch vooral van VHS-rips of dvd-r's moeten hebben.

Recentelijk onderstaand boekje aangeschaft.

Image

Van Matt Blake en David Deal. Zie ook http://www.europeanfilmreview.co.uk/. Erg leuke recensies.
EDIT: inmiddels een blog (wel nog steeds recensies van Eurospy)

Zie verder:
Kiss Kiss Kill Kill: The Graphic Art and Forgotten Spy Films of Cold War Europe:
http://kisskisskillkillarchive.com/

Eurospyforum:
http://thewildeye.co.uk/forum/index.php#2

Eurospy posters:
http://www.davidjdeal.com/eurospy.htm

Last edited by Camera Obscura on 22 Dec 2010, 18:54, edited 1 time in total.

Offline Profile  

28 Mar 2007, 00:48 

Welke kan je aanraden van wat je al gezien hebt ?

Offline Profile  

28 Mar 2007, 15:56 

Zelf vind ik de Kommissar X filmen goed te pruimen. Deze Duitse coproducties zijn hier verschenen onder het Delta Video label. De films hebben een hoge amusementswaarde maar zijn enkel voor de liefhebbers weggelegd.
Drei goldene schlangen
, hier op rental verschenen als three golden serpents is met zijn exotische lokaties en absurde plot een goede film om mee te starten.
Hoe valt het boek eigenlijk mee? Bevat het enkel filmbesprekingen of is het meer dan dat? Wordt er in het boek oa aandacht besteed aan de kommisar X serie?

Offline Profile  

28 Mar 2007, 19:30 

tolpol wrote:
Welke kan je aanraden van wat je al gezien hebt ?

DEATH IS NIMBLE, DEATH IS QUICK (1966) uit de Kommissar X reeks met Brad Harris als private eye/spion Joe Walker, is best onderhoudend. Erg cheesy, maar ja, dat is een beetje wat het hem doet bij deze films. KISS KISS, KILL KILL (1966), ook uit de Kommissar X reeks is misschien qua plot wat minder, maar vind ik misschien wel de leukste. De held in kwestie Joe Walker heeft zelfs zijn eigen theme-song. Iedere keer als hij in actie komt, begint het liedje "You g-o-t-t-a l-o-v-e Joe Walker". Hij heeft tevens radar in zijn auto, achter een houten luikje, waar hij veelvuldig gebruik van maakt. Verder de vaste ingrediënten. Wat gadgets, veel sixties' babes, om de tien minuten een vuistgevecht etc.. Het tempo is in elk geval hoog. En een eindeloze reeks aan politiek incorrecte one-liners als hij weer eens een groovy dame aan de haak probeert te slaan. Het is ontzettend campy, maar ik vind het leuk. Voor de versie die ik heb van Retromedia hebben ze alleen de reeds bestaande video's als bron gebruikt (maar er blijkt dus een betere versie te zijn?). Knap beroerd, maar te doen.

Maar ja, om je dit nou volmondig aan te raden. Het is inderdaad toch echt wel een beetje voor de liefhebber.

ESPIONAGE IN TANGIERS (1965) is ook wel aardig.

Offline Profile  

28 Mar 2007, 19:45 

rusty wrote:
Hoe valt het boek eigenlijk mee? Bevat het enkel filmbesprekingen of is het meer dan dat? Wordt er in het boek oa aandacht besteed aan de kommisar X serie?

Het boek bevat c. 250 filmbesprekingen, wat echt heel veel is, als je bedenkt hoe ongelofelijk obscuur de meeste van deze films zijn. Het is met een grote knipoog geschreven, wat me vrij noodzakelijk lijkt om dit genre te benaderen . Verder een goede inleiding en een appendix met verdere info over de verscheidene reeksen films in spionnenland, waaronder Kommissar X. Ook aparte hoofdstukken over de voornaamste sterren binnen de genre, componisten, regisseurs en een uitstekende index.

Ik heb het boek pas enkele weken, maar het is erg leuk om te lezen. De auteurs zijn liefhebbers en het is echt wel pionierswerk wat ze doen. Er is bij mijn weten vrijwel niets verschenen over dit onderwerp.

Offline Profile  

30 Mar 2007, 15:15 

Review van de Kommissar X Collection (Image/Retromedia)
http://www.cinemastrikesback.com/?p=1525#more-1525

Klinkt wel grappig, misschien binnenkort eens aan wagen.

Offline Profile  

25 Apr 2007, 00:14 

Kommissar X - Jagd auf Unbekannt ***

Regie: Gianfranco Parolini (1966)

Mijn eerste Eurospy film. Het is allemaal te retro en gedateerd voor woorden, maar dat maakt het eigenlijk wel zo leuk. James Bond heet hier Joe Walker en is gespeeld door Tony Kendall die ik qua ijdele zelfverzekerdheid wel wat weg vond hebben van Face uit The A-Team. Het is absoluut geen flauwe Austin Powers toestand, het is meer een tongue in cheek variant op Bond – en alsof die al zo serieus was. We zien pistolen, gadgets, romantische dames met foute kapsels, exotische locaties, een megalomane booswicht en vraag me niet waarom maar soms moest ik aan ‘Thunderbirds’ denken. Leuk dus!

Gekeken films

Offline Profile  

26 Apr 2007, 18:32 

Heb hier nog ergens een dvdtje liggen van OK Connery (1967) aka.: Operation Kid Brother, Operation Double 007, Secret Agent 00.

Bond-kloon met Neil Connery (de broer van ...) in de hoofdrol en verder nog een hoop acteurs uit de Bond-films. Heel rommelig maar wel geinig.

Offline Profile  

26 Apr 2007, 22:08 

Waar heb je die vandaan? Die zoek ik al lange tijd!

Offline Profile  

27 Apr 2007, 00:14 

Via via :wink: , is overigens een bootleg.

Offline Profile  

27 Apr 2007, 06:30 

Ah, vandaar.. Dan maar blijven wachten op een officiele release! :)

Offline Profile  

07 May 2007, 13:51 

Deadlier than the Male (1966) ***1/2

Blijkbaar zijn de verhalen over Bulldog Drummond een Brits begrip sinds de jaren twintig - dat vertelden de extra's op het schijfje me. Hier gaat het anders overduidelijk om Richard Johnson die z'n beste Sean Connery-imitatie opvoert. 't Is een overduidelijke Bond-rip off, en best wel vermakelijk. Vooral door het dodelijke duo Elke Sommer en Sylva Koscina - die voor een Ursula Andress-scene in kwadraat zorgen als ze beiden door de branding stappen in kleine badpakjes. Leuk sixties-sfeertje en een memorabele schaakspel-finale.

Offline Profile  

07 May 2007, 21:31 

Deadlier than the Male schijnt één van de betere in het genre te zijn (Matt Blake noemt het zelfs zijn favoriet). Is geloof ik ook met relatief grote middelen gemaakt. Dat kan helpen, of juist niet, als je van knullige prutswerkjes houdt.

Ik heb net de Jerry Cotton deluxe Edition Box Set besteld bij Xploited. 4 discs, Duitse en Engelse audiotracks met Nederlandse ondertitels (!). Eén film heeft slechts Duitse audio zonder ondertitels. Ik ben benieuwd!

Offline Profile  

07 May 2007, 21:47 

Camera Obscura wrote:
Ik heb net de Jerry Cotton deluxe Edition Box Set besteld bij Xploited. 4 discs, Duitse en Engelse audiotracks met Nederlandse ondertitels (!). Eén film heeft slechts Duitse audio zonder ondertitels. Ik ben benieuwd!

Nederlandse dvds bestellen in Amerika... :roll:

Offline Profile  

07 May 2007, 21:59 

candela wrote:
Camera Obscura wrote:

Ik ken het label niet, misschien is het wel Duits. De box is bijna nergens te krijgen. Bij Chainsaw wel maar daar is die veel duurder, zelfs als je de bezorgkosten in acht neemt. Dus ja, dan maar weer naar Amerika. Maar wellicht is die in Duitsland ergens voordeliger te krijgen, maar ik zou niet weten waar...

Offline Profile  

07 May 2007, 22:03 

Camera Obscura wrote:
candela wrote:
Camera Obscura wrote:

Ik ken het label niet, misschien is het wel Duits. De box is bijna nergens te krijgen. Bij Chainsaw wel maar daar is die veel duurder, zelfs als je de bezorgkosten in acht neemt. Dus ja, dan maar weer naar Amerika. Maar wellicht is die in Duitsland ergens voordeliger te krijgen, maar ik zou niet weten waar...

Die boxen zijn van het Nederlandse Japan Shock. De 2de (witte) is moeilijker te krijgen maar die zwarte kan je gewoon bij nederlandse winkels bestellen als Bol of DVD Outlet.

Offline Profile  

07 May 2007, 22:25 

Op verzoek van Camera Obscura (zie 10 second reviews) mijn post over Danger: Diabolik:

Danger: Diabolik (1968)

Heel cheesy filmpje. De campy aanpak heeft nog wel zijn charme, maar het verhaal kon me echt voor geen meter boeien. Extra puntje erbij voor de score, dan komen we uit op **

CamObsc: Het was trouwens mijn eerste introductie met Bava. Het feit dat hij het project haatte, kan ik wel begrijpen. De film straalt ook gewoon niks uit, naar mijn mening. Diabolik is veel te kil, en het boeit je weinig of hij nu dood zal gaan of niet. Verder leek er geen enkele bedoeling achter het plot te zitten. Ik meen te herinneren dat er 3 grote overvallen waren (geldtransport, dure ketting in de toren en de klomp goud). Wat moet ik daar nu mee? Wat is de overkoepelende bedoeling van de hele film?
'Bedoeling' niet in die zin, dat ik er een bepaalde les uit wil halen natuurlijk.

Nog suggesties voor goede Bava's?

Offline Profile  

07 May 2007, 22:42 

candela wrote:
Camera Obscura wrote:
candela wrote:
Camera Obscura wrote:

Die boxen zijn van het Nederlandse Japan Shock. De 2de (witte) is moeilijker te krijgen maar die zwarte kan je gewoon bij nederlandse winkels bestellen als Bol of DVD Outlet.

Bedankt voor de info! Voor mij te laat, maar mochten anderen nog interesse hebben. Niet naar mij luisteren dus... Het kwam niet eens in me op om bij de reguliere shops te kijken voor deze titel. Het label ken ik trouwens wel, legde voor Duits spionnenwerk alleen even geen associatie met Japan Shock... De box heet trouwens G-Man Jerry Cotton Box (4DVD). Bij Xploited hadden ze de titel veranderd, of de box heeft daar echt een andere titel? Bastards! Ik daar op verder zoeken en vind ik niks. Ik vond het al zo raar

:oops:

Offline Profile  

07 May 2007, 23:01 

il Matto wrote:
Op verzoek van Camera Obscura (zie 10 second reviews) mijn post over Danger: Diabolik:

Danger: Diabolik (1968)

Heel cheesy filmpje. De campy aanpak heeft nog wel zijn charme, maar het verhaal kon me echt voor geen meter boeien. Extra puntje erbij voor de score, dan komen we uit op **

CamObsc: Het was trouwens mijn eerste introductie met Bava. Het feit dat hij het project haatte, kan ik wel begrijpen. De film straalt ook gewoon niks uit, naar mijn mening. Diabolik is veel te kil, en het boeit je weinig of hij nu dood zal gaan of niet. Verder leek er geen enkele bedoeling achter het plot te zitten. Ik meen te herinneren dat er 3 grote overvallen waren (geldtransport, dure ketting in de toren en de klomp goud). Wat moet ik daar nu mee? Wat is de overkoepelende bedoeling van de hele film?
'Bedoeling' niet in die zin, dat ik er een bepaalde les uit wil halen natuurlijk.

Och ja, had niet perse gehoeven hoor -:)
Diabolik is een beetje een moeilijk plaatsbaar filmpje. Ik zou niet teveel naar logica en plotontwikkeling in een Bava-film gaan zoeken. Dat is niet echt Bava's sterkste punt, of van Europese B-cinema in het algemeen.
Goede Bava's ? Black Sunday en Bay of Blood zijn twee van mijn favorieten. Ik prefereer zijn Giallos, maar er begeven zich echte kenners/liefhebbers op dit forum, dus die kunnen je meer vertellen. Kijk anders even bij het Bava-topic. Er is recentelijk een Bava-box verschenen, maar ik kan me voorstellen dat je interesse met deze film voorlopig nog niet is gewekt. Maar in andere topics, waaronder de Giallo en gothic horror topics kan je ook een beetje vinden in welke hoek je veel van Bava's werk moet zoeken.

Offline Profile  

07 May 2007, 23:12 

Camera Obscura wrote:
Deadlier than the Male schijnt één van de betere in het genre te zijn (Matt Blake noemt het zelfs zijn favoriet). Is geloof ik ook met relatief grote middelen gemaakt. Dat kan helpen, of juist niet, als je van knullige prutswerkjes houdt.

Hij is speels en erg Brits tongue-in-cheek - heeft echt wel een Bond-sfeertje. Cinematografisch laat hij soms wel kleine steekjes vallen, vond ik, maar 't is zeker geen knullige film met inderdaad relatief hoge productiewaardes. Elke Sommer ziet fantàstisch uit, trouwens.

Er zijn twee Britse dvd-uitgaves. De nieuwe dubbeldisc (waar de vervolgfilm ook op staat) heeft een geremasterde versie en zou er beter uitzien dan de vroegere losstaande uitgave. Some Girls Do staat er jammer genoeg op als pan & scan.

il Matto wrote:
Het was trouwens mijn eerste introductie met Bava. Het feit dat hij het project haatte, kan ik wel begrijpen. De film straalt ook gewoon niks uit, naar mijn mening. Diabolik is veel te kil, en het boeit je weinig of hij nu dood zal gaan of niet. Verder leek er geen enkele bedoeling achter het plot te zitten. Ik meen te herinneren dat er 3 grote overvallen waren (geldtransport, dure ketting in de toren en de klomp goud). Wat moet ik daar nu mee? Wat is de overkoepelende bedoeling van de hele film?

Eigenlijk sta ik een beetje sprakeloos - was er me niet van bewust dat er mensen bestonden die aan Diabolik geen plezier kunnen beleven. Ik vind het een érg goeie film en zeker één van Bava's beste.

Weet niet precies wat je bedoelt met die overkoepelende bedoeling. De film is gebaseerd op goedkope pulpverhaaltjes, puur entertainment zonder meer. Episodisch omdat dat nu eenmaal de vorm van die ouwe vervolgstrips was. Voor mij draait het in Diabolik vooral om de stijl en de sfeer - hoe kan je een film kil noemen waarin die fantastische scène zit waarin John Philip Law en Marisa Mell liggen te rollebollen in het geld, op de tonen van Morricone's Deep Deep Down?

Offline Profile  

09 May 2007, 08:54 

The Ipcress File (1965) ***1/2

Deze is duidelijk een stuk serieuzer bedoeld dan de kleurrijke spoofs maar valt toch zeker onder de noemer eurospy. Michael Caine is hier een laconieke geheim agent die een verdwenen wetenschapper moet opsporen. De eerste helft lijkt wat op Dr. No maar dan realistischer en meer ingetogen, de tweede helft doet met de proto-protonstraler en brain-drainers meer denken aan een aflevering van The Outer Limits. Sidney J. Furie regisseert het best stijlvol met goed gebruik van techniscope en een camera die bijna continu gekanteld op kniehoogte hangt. Kwam deze film onlangs tegen op een lijst van '50 films you must see before you die', dat vind ik wat te ver gaan maar heb me er zeker goed mee vermaakt.

Image

Offline Profile  

09 May 2007, 11:32 

tolpol wrote:
Eigenlijk sta ik een beetje sprakeloos - was er me niet van bewust dat er mensen bestonden die aan Diabolik geen plezier kunnen beleven. Ik vind het een érg goeie film en zeker één van Bava's beste.

Weet niet precies wat je bedoelt met die overkoepelende bedoeling. De film is gebaseerd op goedkope pulpverhaaltjes, puur entertainment zonder meer. Episodisch omdat dat nu eenmaal de vorm van die ouwe vervolgstrips was. Voor mij draait het in Diabolik vooral om de stijl en de sfeer - hoe kan je een film kil noemen waarin die fantastische scène zit waarin John Philip Law en Marisa Mell liggen te rollebollen in het geld, op de tonen van Morricone's Deep Deep Down?

Het deed me gewoon heel weinig. Nogmaals; er zaten zeker wat prachtige stukken in, maar het geheel vond ik nogal leeg. Ik had een beetje hetzelfde gevoel als bij Sin City; het zag er allemaal wel tof uit, maar ik zat er bijna apathisch naar te kijken. Het was trouwens al heel lang geleden dat ik een film keer puur om entertainment; wie weet komt het daardoor. Ik ga hem wel nog eens bekijken, dan hoor je nog van me :P

Offline Profile  

09 May 2007, 12:09 

jim2873 wrote:

Het (te) lage tempo vond ik in deze film wel een spelbreker. Het vervolg, Funeral in Berlin (Guy Hamilton, 1966) met wederom M. Caine in de rol van geheim agent Harry Palmer, heeft een iets hoger tempo, is spannender en bevat leuke tongue-in-cheek humor, vond ik kortom een betere film.
Deel 3 uit de Harry Palmer trilogie, Billion Dollar Brain (Ken Russell, 1967), heb ik nog niet gezien.

Offline Profile  

09 May 2007, 20:04 

Ach ja, het hoeft niet allemaal tweederangs spionnenwerk te zijn. Godard's Alphaville met Eddie Constantine als Lemmy Caution is wel zeer low-budget en vooral leuk in die zin dat Godard eigenlijk toen al de draak stak met het karakter van geheim agent Lemmy Caution, dat Constantine al vele malen gespeeld had in andere films en tot 1993 zou spelen. Eddie Constantine was Lemmy Caution.

Offline Profile  

10 May 2007, 00:52 

Qzyn wrote:
jim2873 wrote:
Deel 3 uit de Harry Palmer trilogie, Billion Dollar Brain (Ken Russell, 1967), heb ik nog niet gezien.
Ben Palmer-fan, alle 3 de delen hebben een verschillende sfeer maar het derde deel is het mist serieuze. Bizarre, over-the-top maar verschrikkelijk vermakelijke film met een fantastische George Bush-achtige badguy.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next