Logo

It is currently 26 Jun 2017, 08:51

Post new topic Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Lucio Fulci
06 Aug 2006, 12:45 

Image

Lucio Fulci (1927 - 1996)

Offline Profile  

06 Aug 2006, 12:49 

The Devil's Honey (1986) ***

Een erg sleazy verhaal over een jonge vrouw die in een slaafse seksuele relatie zit met een geflipte muzikant. Na een motorongeluk belandt hij op een operatietafel waar de chirurg een medische fout maakt en hij komt te overlijden. Hierna ontvoert zij die chirurg om er een sado-masochistische wraakfantasie op uit te leven in een poging een punt te zetten achter haar obsessie. Erg cheap geschoten en vaak nogal dom, maar door de bizarre seks en kinkiness blijf je wel kijken. Heel in het begin trek je je wenkbrauwen al op bij een geschifte scene waarin de muzikant z'n saxofoon tussen de benen van z'n vriendin schuift en een minutenlange serenade blaast aan haar kutje.

De Hong Kong-uitgave is abominabel - lelijke, kleurloze en softe transfer van een oude VHS-bron met een Engelse dub die licht a-synchroon loopt en verplichte Chinese ondertiteling.

Offline Profile  

16 Aug 2006, 02:05 

Murder Rock (1984) ***

Tegen m'n verwachting in heb ik me toch goed geamuseerd met deze mislukte Fulci. Mooi geschoten film en het plot mag dan dwaas zijn, eigenlijk vond ik het wel amusant. De dialogen zijn zowiezo al idioot maar de film heeft daarbovenop een ontzettend onnozele dub gekregen, sommige acteurs lijken ingesproken te worden door mensen die net uit een vijftien jaar durende coma zijn wakker geworden.

Heb grijnzend zitten kijken naar de openingsscene in de dansschool op eighties deuntjes en huppelende beenverwarmers met een camera die voortdurend inzoomt op de borsten en billen van de dames, erg subtiele scene. Geslaagd waren ook sommige setpieces in diezelfde school waar om mij onduidelijke reden vijftien minuten voor sluitingstijd alle lichten beginnen te pulseren, wat een aardig effekt oplevert.

De Shriekshow-uitgave heeft een uitstekende transfer gekregen, echter - vanaf het einde van hoofdstuk acht kreeg ik opeens af te rekenen met hardnekkige digitale drop-outs, nog iemand last van ? Gelukkig deed m'n oude DVD-speler niet moeilijk en kon ik zo de film nog uitkijken. Aan het schijfje is niets te merken, is ook niet los gekomen tijdens transport of zo.

Offline Profile  

18 Aug 2006, 20:03 

Ik krijg hem binnenkort, zal gelijk eens kijken.

Offline Profile  

19 Aug 2006, 13:27 

Beyond Terror, een pracht van een boek over Lucio Fulci, staat nog steeds ongelezen in de kast - denk er maandag op de trein aan te zullen beginnen. Gisteren om me warm te maken alleszins met The Black Cat de laatste onbekeken Fulci uit m'n collectie gezien, en z'n Zombie herbekeken.

The Black Cat (1981) ***
Het verhaal van Poe wordt nog maar 'ns verfilmd. Beetje overbodige en zielloze film die geen duidelijke richting kiest en voor één van de films van Fulci waarbij Sergio Salvati de cinematografie verzorgt ziet het er ook maar magertjes uit. David Warbeck is amusant, speelt wel maar een bijrol, en er lopen nog wat bekende koppen rond - opvallend is vooral Patrick Magee (Clockwork Orange) als een paranormaal begaafde zonderling. De scenes met de kat lijken me enkel effektief voor mensen met een kattenfobie - als het beestje weer 'ns in beeld kwam in een pose die me dreigend bedoeld leek, deed 't me enkel zin hebben om over 't zwarte kopje te aaien.

Zombie (1979) ****
Herbekijken viel me heel goed mee - vond het vroeger niet zo'n sterke Fulci, nu kon hij me opeens veel beter bekoren. Het slappe plot laat te wensen over, maar sommige setpieces zijn onvergetelijk. Captain Haggerty, het gevecht van zombie versus haai, de splinter in het oog, het vinden van Olga Karlatos' lichaam, het ontwaken van de Conquestadors, leek vaak alsof ik oude vrienden nog 'ns ontmoette.

Offline Profile  

19 Aug 2006, 13:39 

De Fulci's die ik tot hiertoe zag zou ik op persoonlijke voorkeur als volgt klasseren :

Don't torture a Duckling
The Beyond
New York Ripper
Lizard in a Woman's Skin
City of the Living Dead
Zombie
The House by the Cemetary
Manhattan Baby
Murderrock
Four of the Apocalypse
The Smuggler
The Black Cat
The Devil's Honey
Aenigma

Niet echt lang over zitten talmen, maar naar m'n gevoel zal 't wel zoiets zijn. Heb niets van Fulci's latere werken gezien, de trailers die ik daarvan te zien kreeg spreken me alleszins weinig aan. Seven notes in Black, One on top of the Other en z'n Fred Williamson-film zou ik wel nog graag willen zien. Hoe zou jij je Fulci's rangschikken ?

Offline Profile  

nee
19 Aug 2006, 18:31 

Ik vind Fulci een van mijn favoriete regiseurs.
Zijn beste films zijn in mijn ogen natuurlijk de 4 waar hij onsterfelijk mee werd als splattermaster.
Lizard in a womens skin een van de beste giallo,s niets dan lof voor dit werk.
Dont torture the duckling ook erg goed.
Massacre time een spaghetti western uit 1966 prima western met diverse harde momenten erin.
Four of the apocalypse ik kon me er prima mee vinden met deze late western.
Zijn latere werken daarvan vond ik het meeste niet zo ok ze hebben niet de sfeer die de bekende 4 van hem hebben en laat ik zeggen dat ik zijn house of clocks daarvan de beste vond.

Offline Profile  

24 Aug 2006, 22:47 

tolpol wrote:
De Shriekshow-uitgave heeft een uitstekende transfer gekregen, echter - vanaf het einde van hoofdstuk acht kreeg ik opeens af te rekenen met hardnekkige digitale drop-outs, nog iemand last van ?

Mijn exemplaar heeft er geen last van. Ook wel genoten van de film.
Ooit op video nog gehuurd met de titel Moord op de Academie!

Tolpol is gek op lijstjes!

The Beyond
City of the Living Dead
New York Ripper
Lizard in a Woman's Skin
Don't Torture a Duckling
Zombie
House by the Cemetary
Murderrock
Four of the Apocalypse
Manhattan Baby
House of Clocks

Offline Profile  

24 Aug 2006, 23:04 

Preacher wrote:
Tolpol is gek op lijstjes!

Ja !

Moest ik een lijstje maken met dingen waarop ik gek ben, zou "lijstjes" met een beker naar huis gaan.

Ik heb ook nergens wat gelezen over andere mensen met technische problemen met Shriekshow's Murderrock. Zal wel pech hebben - zie me 't DVD'tje toch niet snel terug sturen naar Florida.

Offline Profile  

27 Feb 2007, 11:49 

Don't Torture a Duckling (1972) ****

Uitstekende giallo met o.a. Barbara Bouchet en Tomas Milian die het vooral van de suspense moet hebben. Echte gore a la fulci momenten zijn spaarzaam maar miste ze absoluut niet. In een ouderwets Italiaans dorpje worden kleine jongetjes vermoord en zo'n beetje het halve dorp is verdacht. Vaak heb je wel snel door wie de moordenaar is maar in dit geval weet Fulci het lekker wazig te houden tot laat in de film. Heel mooi in beeld gebracht ook met als hoogtepunt de geweldige kerkhofscene waarin iemand bruut tot zijn einde komt. Klein minpuntje vond ik wel de Engelse dub, vooral in het begin stoorde ik me daar een beetje aan. Op den duur heb je er niet zo'n erg meer in maar zou hem toch graag eens in het Italiaans zien.

Image

Offline Profile  

05 Mar 2007, 15:06 

Paura nella città dei morti viventi ***1/2

Regie: Lucio Fulci (1980)

Ik heb nog niet zoveel van Lucio Fulci gezien, maar mezelf baserend op de drie die ik van hem gezien heb (naast deze ‘Zombi 2’ en ‘The Beyond’) is hij niet direct een technisch briljant filmmaker. Net als bij Jean Rollin hangen zijn films feitelijk als los zand aan elkaar en eindigen scènes voordat ze moeten eindigen maar zijn films worden gelukkig gelardeerd met enkele hoogst memorabele scènes waardoor je de foutjes graag vergeeft. Gelukkig is ook in deze film die bijzondere dromerige sfeer die ‘The Beyond’ ook al zo interessant maakte weer aanwezig, hoewel die dromerige sfeer dan ook weer net zo vaak teniet wordt gedaan door de overdadig smerige en vaak goedkope special effects, wat ik juist het bijzondere aan Fulci vind: hij weet twee elementen die elkaar feitelijk tegenspreken toch te combineren, want waar horrorfilms doorgaans oftewel suggestief oftewel expliciet zijn daar doet Fulci vrolijk beiden. En ik vind dat leuk. Daarnaast vind ik het altijd bijzonder om te zien hoe de meest waanzinnige momenten in Fulci volledig onverwacht kunnen opduiken, je weet nooit wat te verwachten. Neem nu die scène aan het begin waarin de politieagent de dood van het vrouwtje tijdens de seance onderzoekt: wat vreemde extreme close-ups van ogen (sowieso een Fulci kenmerk is het niet?) achter elkaar en dan ploef! een vuurwolkje. Het gaat allemaal nergens over maar het houdt mij aan de buis gekluisterd. Wat ook helpt is dat Fulci doorgaans de steun van de sfeervolle muziek van Fabio Frizzi heeft, altijd een hoogtepunt op zich en eentje van het type dat organisch in de film verwerkt zit. Mensen die in staat zijn om langs houterige dialogen, malle acteerprestaties en een onevenwichtig tempo te kijken, zullen in deze cultklassieker een zeer prettig filmpje treffen. Ik vond het in ieder geval de perfecte film om de katerige maandagmiddag mee door te komen.

Gekeken films

Offline Profile  

05 Mar 2007, 15:37 

Ik heb een absoluut zwak voor de films van Fulci. Vooral de films die hij met Sergio Salvati maakte vind ik ontzettend mooi qua belichting en vaak druipend van de sfeer.

Gisterenavond heb ik me bezig gehouden een soort tribute-pagina in mekaar te steken met screenshots van al z'n cameo's - en door snel door m'n stapeltje dvd's te zitten skippen op zoek naar die scenes kon ik het niet laten ganse stukken opnieuw te bekijken.

Ook een film als The Smuggler (Contraband) - die me aanvankelijk erg tegenviel - moet ik dringend nog 'ns opnieuw bekijken. Viel me gisteren op dat die met z'n mooie diepe belichting sterk afsteekt tegen de andere - over 't algemeen veel vlakker geschoten - poliziottesco's. Denk dat de film gewoon veel te zwaar lijdt onder de erg povere Engelse dub, en hoop dat ik me er bij het herkijken overheen kan zetten.

Een ogen-fixatie heeft hij zeker, veel close-ups, veel oog-verminkingen. Lijkt dat hij daar de meest effektieve manier in ziet de toeschouwer rechtstreeks te raken, opengesperde ogen die doorboord worden, terwijl het publiek er met opengesperde ogen naar kijkt. Van die bloed-tranende ogen uit City of the Living Dead krijg ik ook steeds een kriebelend gevoel - bijzonder effektief beeld.

Offline Profile  

05 Mar 2007, 23:29 

Leek me leuk 'ns een galerijtje te maken van alle cameo's die Fulci verzorgde in z'n eigen films :

http://www.cultfilmsenkutfilms.com/extras/fulci.html

Offline Profile  

09 Mar 2007, 02:52 

Lo Squartatore di New York (1982) ***

Deze film van Lucio Fulci is toch een stuk anders van toon dan de andere films die ik van hem gezien heb, het is meer een rechttoe rechtaan giallo. De overdadige hoeveelheden gore waar ie om bekend staat zijn hier zeker aanwezig, evenals een redelijke dosis erotiek en de film ziet er wat professioneler en standvastiger uit dan ik van hem gewend ben. Dit vond ik op zich wel jammer want ik hou wel van die eigenaardige, dilettante droomsfeer die hij vaak weet te creëren, terwijl wat mij betreft de sfeervolle muziek van Fabio Frizzi hier ook met node gemist wordt, maar dit zou goed een bewuste keuze geweest kunnen zijn gezien de andere insteek die deze film heeft. Dit alles gezegd is ‘The New York Ripper’ zonder meer uitstekend kijkbaar, weinig opzienbarend, maar toch vermakelijk en leuk. De scène met de donkere kamer, het meisje, Donald Duck en de kapotte colafles was inderdaad memorabel.

Gekeken films

Offline Profile  

09 Mar 2007, 09:55 

Die dromerige sfeer waar je 't over hebt blijft grotendeels beperkt tot z'n werk rond 1980 - The Beyond, City of the Living Dead, House by the Cemetery. New York Ripper is realistischer en veel rauwer - alleszins een film waarvoor hij z'n vaselinepot in de kast liet staan, dus z'n typische flou-effekt van die periode blijft erin achterwege.

Om een vollediger plaatje van Fulci te krijgen kijk je nu best 'ns naar wat van z'n vroegere werk - z'n drie ouwe giallo's zijn alledrie erg goed : Don't Torture a Duckling, Lizard in a Woman's Skin, Perversion Story. Van die drie is Lizard het stijlvolst, maar Duckling m'n favoriet door z'n setting, cast en plot. Ik vermoed wel dat jij Lizard indrukwekkender gaat vinden. Er is heel recent een gecorrigeerde versie uitgebracht door Shriekshow.

Offline Profile  

09 Mar 2007, 13:13 

Ja, ik had al zo'n vermoeden een wat scheef beeld te hebben van Fulci, maar die droomfilms zijn toch wel zijn meest bekende en wat mij betreft tot op heden meest aansprekende films. Maar ik vond New York Ripper echt er een stuk professioneler uitzien qua camerawerk, montage etc. Zijn films als 'The Beyond' en 'Zombi 2' echt bewust zo rommelig/amateuristisch of zit ik er nu dingen in te zien die er niet zijn? Even voor de goede orde: ik vind het een van de sterktste punten van die films :wink:

Ik vond Ripper absoluut niet slecht hoor, het was enkel wat anders dan ik verwacht had. Ik heb de Blue Underground DVD van Duckling reeds besteld en vermoedelijk zal de rest ook wel volgen, dus Lizard en die anderen komen nog wel :wink:

Die Blue Underground DVD van House by the Cemetery, zal die beter gaan zijn dan de hudige Anchor Bay denk je?

Gekeken films

Offline Profile  

09 Mar 2007, 13:25 

maikel_1981 wrote:

Die Blue Underground DVD van House by the Cemetery, zal die beter gaan zijn dan de hudige Anchor Bay denk je?

Neen - de versies die Blue Underground op de markt brengt zijn strikte reissues. Volledig identiek aan de Anchor Bay's, waar simpelweg de publicatierechten voor afgelopen zijn. Maakt dus niet uit welke versie je koopt - ik denk dat de meeste reissues wel een fraktie goedkoper zijn. Koop gewoon de goedkoopste van de twee.

Fulci's werk is misschien 'slordig' in editing en script, maar zijn mise-en-scene vind ik steeds van een uitzonderlijk hoog niveau. Steekt met kop en schouders boven de andere Italiaanse zombie-en soortgelijke cinema uit. Maar zelf hou ook van die rommeligheid in struktuur - versterkt enkel de onwezenlijke sfeer. Geen idee of 't opzettelijk was. Naar logica moet je wel nooit zoeken in de Italiaanse genre-cinema, waar alles veeleer rond sensatie draait.

Offline Profile  

20 Mar 2007, 08:40 

Ik heb van Fulci enkel en alleen maar The Beyond, City Of The Living Dead, Zombie en Don't Torture A Duckling gezien. Ik moet me binnenkort toch maar eens wagen aan wat meer van zijn werk.

Offline Profile  

20 Mar 2007, 16:30 

Het Severin-label houdt het voor Fulci niet enkel bij Perversion Story - ook Fulci's sex comedy The Eroticist (aka The Senator Likes Women) staat nu bij de aangekondigde releases. Alle uitgaves van Severin zijn tot hiertoe steeds mooi verzorgd, dus dat belooft !

Offline Profile  

Manhattan Baby
24 Mar 2007, 10:08 

Heb me gister in slaap gehuild na het zien van Manhattan Baby

Offline Profile  

Re: Manhattan Baby
24 Mar 2007, 11:18 

Camera Obscura wrote:
Heb me gister in slaap gehuild na het zien van Manhattan Baby

Daar scheelt inderdaad veel mee - maar toch vond ik er een paar knappe en sfeervolle scènes in terug.

De sahara die wel heel hardnekkig oprukt, waardoor je haar plotseling in een New Yorks appartement aantreft, bijvoorbeeld - of de hallucinante lift-scène. Mooie plaatjes en ik hield wel van het sfeertje, ondanks het onzinnige en weinig interessante verhaal en de ridikule vogelscène waarmee hij zelfs de rubberen spinnen uit The Beyond weet te overtreffen in stupiditeit.

Natuurlijk sta je niet alleen - de meesten vinden 'm onuitstaanbaar slecht.

Offline Profile  

03 Apr 2007, 02:30 

Non si sevizia un paperino (1972) ****

Deze giallo van Fulci is inderdaad een heel stuk anders dan de andere films die ik van hem gezien heb maar gelukkig ook een van zijn beste. (Vrijwel) geen overdadige gore in deze film, maar dat het toch duidelijk een Fulci film is, was voor mij te zien aan de vele subjectieve point of view shots die de regisseur leek te prefereren en het feit dat de film soms behoorlijk gruwelijk is, hoewel hier dus meer gesuggereerd dan echt getoond, is uiteraard typisch Fulci – slechts weinig regisseurs komen op de proppen met kindertjes die vermoord worden en het geheel kwam soms op mij over als een gestoorde variant van Fritz Lang’s ‘M’. Hij bezat ook de zeldzame kwaliteit om momenten te creëren die je echt naar de strot grijpen, momenten die je echt lang bijblijven en de lang opgerekte sequentie waarin de vrouw met een ketting gegeseld wordt, is een van de meest memorabele momenten die ik tot op heden in Fulci gezien heb, waar de muziek overigens niet weinig aan bijdroeg. ‘Don’t Torture a Duckling’ is absoluut een dikke aanrader dus!

Gekeken films

Offline Profile  

17 May 2007, 11:29 

A Lizard in a Woman's Skin

Samen met Don't torture a duckling stond deze film hoog in mn lijstje van Fulci om nog eens te gaan kijken. Ook deze is me helemaal niet tegengevallen! Wat een prachtige en stijlvolle film is dit! Het was even zoeken welke audiotrack ik aan zou zetten...de Italiaanse klonk wat minder mooi en vol en dus heb ik toch maar voor de 5.1 Engelse track gekozen, ook omdat de cast volgens mij gewoon Engels spreekt. Er zitten fantastische psychidelische droomscenes in. Er zit zelfs een scene in die totaal onverwacht kwam en die er weer behoorlijk goor des Fulci uitzag. Tijdens het interview op de disk wordt daar nog een hele leuke anacdote over verteld. Het einde wordt gereserveerd voor talloze plotwendinge en verdachtmakingen wat we in het giallogenre gewend zijn. Beetje overbodig om te noemen dat de score van Morricone weer geweldig is. Mn eerste Fulci was zombie 2...en hoe vermakeijk die ook is, de stijl en klasse van zn oude giallo's zie je nergens terug. Qua kleurgenruik, camerastandpunten etc. Het lijkt wel een totaal andere Fulci. Deze Lizard vind ik in ieder geval een topper!

Offline Profile  

01 Jun 2007, 15:59 

House By the Cemetary

Fulci did it again....was weer een heerlijk filmpje! Het verhaal is simpel, een echtpaar met een druilerig en jankerig kind gaan in een kast van een huis wonen. Er zijn echter vreemde geluiden te horen en er schijnt iets in die kelder te wonen. Dan hebben we nog een klein meisje dat te pas en te onpas verschijnt bij het jochie. Mmmm....weird. Behoorlijk wat gore bevat deze film (but what did ya expect??). Ik zat echt af en toe tegen het scherm te brullen van "gadverdammeeeee". Dit keer geen oogscenes maar concentreerde Fulci zich dit keer op de nek... Het einde is op zn zachtst gezegd "vaag" te noemen maar daar slaap ik geen nacht minder om. Een heerlijke spookachtigezombiegoreslaughterfilm!!!

Offline Profile  

06 Jul 2007, 23:02 

Un Gatto nel cervello (1990) *

Hmmm, tja… weet je, ik ben bij Fulci bereid om een hoop door de vingers te zien, maar ik heb echt geen idee wat ik met dit rommeltje aanmoet. Nu is Fulci natuurlijk nimmer een technisch briljant regisseur geweest, maar dit ziet er allemaal wel heel lelijk uit, waarbij tot overmaat van ramp de typische Fulci sfeer ook nog eens schittert door afwezigheid. Het schijnt zijn meest bloederige film te zijn, dit kan ik nog begrijpen, maar het is allemaal een herhaling van zetten. En dat Fulci zelf de hoofdrol speelt als zichzelf is vast bedoeld als zelfreflexieve parodie, maar ik vond het enkel vermoeiend, zoals de hele film was...

Gekeken films

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next