Logo

It is currently 23 Sep 2017, 05:59

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ] 
Author Message
  Car Chase / Road Movies
02 Jun 2006, 22:47 

Race with the Devil (1975) ***1/2

Paranoia-thriller met Peter Fonda en Warren Oates als twee buddies die samen met hun vrouwen (Loretta 'Hotlips' Swit speelt Oates' echtgenote) in Oates' poepsjieke gloednieuwe mobilhome naar Aspen rijden voor een lang naar toe geleefde vakantie. Daarvoor moeten ze wel eerst door de Texaanse outback passeren waar ze 's nachts op een verlaten plek getuige zijn van een rituele moord. Ze waren beter aan hun opklaptafeltje martini's blijven hijsen want nadat de plaatselijke politie ingelicht wordt loopt het goed fout.

Leuke en onpretentieuze B-film met een stevig tempo en opwindende carchases - prima geschikt om een luie avond voor te gaan zitten. Kreeg begin deze week de Anchor Bay-release binnen, maar zag daags nadien dat er nu ook een R2-uitgave voor een spotprijsje in de winkels ligt.

Image

Image

Last edited by tolpol on 29 Aug 2007, 08:41, edited 1 time in total.

Offline Profile  

03 Jun 2006, 14:48 

Klinkt leuk, zal die r2 eens opsnorren. Enig idee of die anamorphic is?

Offline Profile  

03 Jun 2006, 16:33 

jim2873 wrote:
Klinkt leuk, zal die r2 eens opsnorren. Enig idee of die anamorphic is?

Die R2-uitgave leek me goed verzorgd - eentje van Fox, als ik me niet vergis lag de prijs rond de zes euro.

Offline Profile  

03 Jun 2006, 16:38 

Mediadis heeft hem voor 4.99, inderdaad van Fox.
1.85:1 16/9 dd1.0 nl+eng subs

Image

Offline Profile  

04 Jun 2006, 11:17 

Toevallig - op dvdmaniacs staat vandaag een review.

Offline Profile  

Re: Race with the Devil (1975)
04 Jul 2006, 19:20 

tolpol wrote:
Leuke en onpretentieuze B-film met een stevig tempo en opwindende carchases - prima geschikt om een luie avond voor te gaan zitten.

Over carchases en Peter Fonda gesproken ... Anchor Bay heeft nog zo'n prachtige b-film met Fonda (en Susan George :) ) uitgebracht: Dirty Mary Crazy Larry. Image
Misschien wel de beste carchase film die ik ken. Een aanrader.

Offline Profile  

17 Apr 2007, 22:07 

Race with the Devil eindelijk eens gekeken en vond hem erg leuk! Die carchase aan het eind is echt heerlijk over-the-top met volop vuurwerk en een pick-up truck die balancerend op twee wielen de achtervolging inzet. Goed einde ook.

Offline Profile  

Dirty Mary Crazy Larry (1974)
15 Jul 2007, 21:21 

Dirty Mary Crazy Larry (1974) ****

Ex-racer Larry (Peter Fonda) en z'n kompaan Deke (Adam Roarke) willen een grote slag slaan. Ze hebben een onfeilbaar plan uitgedokterd om met de kassa van een warenhuis te gaan lopen. Onfeilbaar - tot op de parking, waar onverwacht blonde bimbo Susan George languit in hun Dodge Charger op Fonda ligt te wachten nadat die haar een uurtje eerder nog weinig ceremonieel dumpte. Met z'n drieën rijden, racen, scheuren, sjeezen ze, eerst met hun opgesoepte Chevy, daarna met een knalgele Dodge Charger richting Mexico - de politie massaal achter hun gat.

Het voortdurend debiele bekvechten tussen Susan George en Fonda is amusant met idiote one-liners als "if you pull another stunt like that i'm gonna braid your tits !" - bied daar maar 'ns antwoord op. George is steeds een aangenaam zicht, en het tragisch domme gansje dat ze hier neerzet is verrassend als je haar enkel kent van Straw Dogs. Maar de fantastische autoachtervolgingen zijn natuurlijk de echte attractie.

Eigenlijk vormt de film - op een paar pit stops na - één lange aaneenschakeling van carchases, met als klap op de vuurpijl eentje van de stoere Dodge Charger versus helicopter! Daarin zit een vuilbekkende Vic Morrow het drietal vanuit de lucht te volgen. Vic Morrow met z'n geweldige karakterkop - een brutale politiekapitein die, verveeld door alle regeltjes in het politieapparaat, laatdunkend over z'n collega's op kantoor walst met de fijngevoeligheid van een bulldozer. Krijg dat op uw dak. In een helicopter. Pijnlijke ironie is natuurlijk dat Morrow later zou overlijden tijdens een helicoptercrash op de set van John Landis' Twilight Zone - The Movie.

De vaardige regie is van de Britse John Hough - van o.a. horrorklassieker The Legend of Hell House, sleazy Hammerfilm The Evil Twins en Disney familiefilm Escape to Witch Mountain. Het verhaaltje is flinterdun, maar iedereen heeft er duidelijk lol in, en als kijker kan je daar enkel in delen - de film heeft een amusant laconiek sfeertje ondanks de spectaculaire achtervolgingen, er wordt al eens gerefereerd naar andere films (The Hustler, Thunder Road), en alles eindigt met een memorabele finale. Uitstekend onpretentieus vermaak - het kleine B-filmpje sloeg indertijd erg aan in het drive in-circuit en werd een onverwacht groot kassucces.

Technische evaluatie van het schijfje, screenshots en de trailer kan je vinden op cultfilms en kutfilms.

Offline Profile  

29 Aug 2007, 02:17 

Is het misschien een idee om een centraal topic te openen met auto achtervolgingsfilms, want ik zag naast deze ook al een topic voor Race with the Devil? Dan blijft het wellicht wat meer overzichtelijk. Zo niet, dan mag de moderator dit korte stukje weer ergens anders heen verhuizen :D

Vanishing Point ****1/2

Regie: Richard C. Sarafian (1971)

In zekere zin is het maar vreemd dat ik zo graag exploitationfilms kijk want mijn bek valt niet direct open van het kwijl bij het zien van lekkere wijven en snelle auto’s, toch vaak hoofdingrediënten van vele exploitationfilms. Maar dat alles wordt triviaal als de film gewoon goed in elkaar steekt en dat is bij ‘Vanishing Point’ dus het geval. Heerlijk dynamisch in beeld gebracht, een energieke soundtrack, een ontwapenend gevoel voor humor (die homoseksuele overvallers waren te hilarisch) en een charismatische hoofdrolspeler maken van de film terecht een klassieker – de film is inderdaad zo goed als Tarantino ons wilde doen geloven in dat waardeloze ‘Death Proof’. Een ding moet ik de man nageven, hij heeft smaak in films.

Gekeken films

Offline Profile  

29 Aug 2007, 15:19 

Kan iemand mij iets vertellen over een geschikte release van Halicki's 'Gone in 60 seconds'? Op Amazon namelijk lees ik allerlei wilde verhalen dat het geluid van de Amerikaanse releases gemoderniseerd is (als in dat het oorspronkelijke geluidsspoor er niet op staat) en daar heb ik op puriteinse gronden iets op tegen eigenlijk. De Nederlandse release staat op Ro-disc met beeldformaat 1:33 terwijl imdb de film als 2:35 noteert, dus dat lijkt ook al niet goed te zijn. Iemand enig idee verder?

Gekeken films

Offline Profile  

29 Aug 2007, 16:05 

Da's dan een foutje op imdb, want het OAR van de film is 1.85:1.

De Benelux-uitgave is open matte, dus je kan eventueel zelf handmatig inzoomen. De andere uitgaves zijn trouwens als niet-anamorfe letterbox uitgebracht. Er is wel een Franse uitgave die anamorf zou moeten zijn - lijkt me de enige uitgave die dat biedt. Heb wel geen idee of de Franse ondertiteling daarbij uitschakelbaar is.

Die hermixte soundtrack vind je volgens mij op alle uitgaves terug. De 2.0-track die soms naast de 5.1-track te vinden is zou ook gebaseerd zijn op de remix, en is dus evenmin origineel.

Last edited by tolpol on 29 Aug 2007, 16:21, edited 1 time in total.

Offline Profile  

29 Aug 2007, 16:18 

OK bedankt! Zal dan toch maar voor de R1 gaan denk ik en dat geluid op de koop toenemen. Nou ja, heb de film toch nooit gezien dus ik zal het verschil niet merken wat dat betreft :lol:

Gekeken films

Offline Profile  

Re: Dirty Mary Crazy Larry (1974)
06 Mar 2008, 12:36 

tolpol wrote:
Dirty Mary Crazy Larry (1974) ****
.......
cultfilms en kutfilms.

Ook gezien en is inderdaad prima chase entertainment. Verhaal stelt weinig voor maar had ook niet anders verwacht. Met name de cast maakt de film erg leuk en het is altijd weer heerlijk om gewoon echte stunts te zien zonder special fx of hevige editing.

Anchor Bay DVD is op moment slechts $5.76 bij pacific.

Offline Profile  

25 Oct 2008, 17:30 

The Driver (Walter Hill - 1978), 7/10

Ryan O'Neal als The Driver is net zo levenloos als altijd, maar ondanks dat best onderhoudend dankzij Hill's strakke en economische filmstijl, goede actie (goed, maar niet geweldig zoals vaak wordt gezegd) en Isabelle Adjani en Bruce Dern zijn ook van de partij, al kon ik weinig van Adjani's zwijgzame optreden maken. Leuk voor een keertje.

Offline Profile  

23 Dec 2008, 11:29 

Autostop rosso sangue a.k.a. Hitch-Hike (1977) Pasquale Festa Campanile

Franco Nero speelt een asshole echtgenoot die zn vrouw niet echt netjes behandeld. De vrouw verzet zich vaak maar geeft zich ook net zo makkelijk weer over. Vreemd stel. Ze zijn op vakantie.....met een caravan. Dan staat David Hess aan de kant van de weg....en dan weet je eigenlijk al dat het geen zuivere koffie is. Die gast is (uiteraard) een psychopatische crimineel met 2 miljoen dollar in een koffertje. Hij staat te liften....het stel neemt hem mee.

Dat is genoeg info om te weten, de exploitationbuffs weten immers genoeg. De film is een uiterst vermakelijke! Er gebeurt altijd wel wat interessants. Franco Nero speelt erg goed, ook zonder tekst. Het moment dat hij moet toekijken als zn vrouw wordt verkracht is erg sterk.....met bloeddoorlopen ogen spuit hij pure haat en afgunst uit zn ogen. Morricone zorgt voor een leuk deuntje. Het camerawerk is ook vrij stijlvol.....niet zo plat en rauw als je zou verwachten bij een film als deze.

De flarden interviews die als extra op de schijf staan zijn zeer leuk. David Hess en Franco Nero beweren steeds ongeveer het tegenovergestelde mbt bepaalde situaties en anekdotes. Zo op het einde van het jaar nog even een exploitationtopper meegepakt!! Tof filmpje met een geweldige finale.

In zn genre....een 8,5

Offline Profile  

23 Dec 2008, 11:53 

@ Camera Obscura....ik las geheel toevallig je stukje mbt Hitch-Hike op imdb. Je was er duidelijk minder van gecharmeerd. Ik had een soort rip-off van Last House on the Left verwacht maar dat viel best nog mee. Uiteraard zit er veel sleaze in en wordt de vrouwpersoon aan alle kanten vernederd. Wat doet ze in Godsnaam bij die man...haha. Maar dat soort absurditeiten vind ik juist erg grappig en echt typisch jaren 70. En hij verveelt geen moment!

Offline Profile  

24 Dec 2008, 19:33 

Melzz wrote:
@ Camera Obscura....ik las geheel toevallig je stukje mbt Hitch-Hike op imdb. Je was er duidelijk minder van gecharmeerd. Ik had een soort rip-off van Last House on the Left verwacht maar dat viel best nog mee. Uiteraard zit er veel sleaze in en wordt de vrouwpersoon aan alle kanten vernederd. Wat doet ze in Godsnaam bij die man...haha. Maar dat soort absurditeiten vind ik juist erg grappig en echt typisch jaren 70. En hij verveelt geen moment!

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waarom ik Hitchhike toen zo slecht trok, David Hess misschien, kan helemaal niets met hem. Was wel een beetje flauw en cynisch over de film toen, moet je verder niet te serieus nemen. :wink:

Maar als een amusant stukje sleazy exploitation voldoet Hitchhike toch best aan de verwachtingen die je als genrefan zal hebben - heb je absoluut gelijk in. Aan de andere kant, met drie mensen anderhalf uur in een auto en de voor mijn gevoel wat mislukte poging tot echte karakterontwikkeling (voor een Italiaanse genrefilm, nooit doen natuurlijk!) zat ik me al snel te vervelen, maar er is best wat actie en Corinne Clery in der blote billen is ook nooit weg natuurlijk. Normaal vind ik die absurditeiten verder ook best amusant. Ik zal proberen de film nog eens te kijken!

Offline Profile  

12 Jul 2009, 18:08 

The Driver ****
"The Driver", het hoofdpersonage van de film, heeft niet meer dan 350 woorden nodig in deze film. Voor de rest zit hij stoïcijns in zijn wagen om vijandige auto's af te schudden. Gelijk in het begin wordt de toon al goed gezet met een achtervolging waarbij je gelijk in de film zit. Knap, aangezien ik meestal wat achtergrond nodig hebt bij een achtervolging (wie achtervolgt wie en waarom) om het echt spannend te maken. Na de openingsscene wordt een kat-en-muis-spel tussen "The Detective" en "The Driver" in werking gezet. De detective heeft het op de driver gemunt. Waarom wordt nooit echt duidelijk, er is immers meer tijd voor bandengepiep dan gepraat. Het merkwaardige is wel dat de driver min of meer gedwongen wordt op de vlucht te gaan. De detective creëert dus als het ware zijn eigen kat-en-muis-spel wat natuurlijk alleen maar kan leiden tot een heerlijk cynisch einde. Een erg sfeervolle film met een sterke vertolking van Bruce Dern (Silent Running) als de detective.

Offline Profile  

15 Jul 2009, 23:13 

The Italian Job (1969) ***
Een film die overeind blijft door de losse sfeer en het kleurrijke camerawerk. Voor de rest viel de film me toch wat tegen, zo vond ik de heist niet ingenieus genoeg in elkaar zitten en werd de laatste achtervolging (hoe charmant ook) na verloop van tijd toch wat saai.

Offline Profile  

19 Jul 2009, 18:26 

Nog eens opgezet:

Death Race 2000
In een futuristisch Amerika is het jaarlijkse 'death race' een sport waarbij de coureurs zoveel mogelijk mensen dood moeten te rijden.
Deze film is nauwelijks serieus te nemen en dat maakt het juist zo leuk. Het idee dat bejaarden extra punten opleveren levert hilarisch foute scènes op zoals de euthanasiedag. David Carradine speelt de stoere antiheld Frankenstein en Sylvester Stallone overacteert als de gekste met geweldige quotes.
Al met al een geweldige B-film die nergens serieus is te nemen en daarom juist leuk is!

"You know Myra, some people might think you're cute. But me, I think you're one very large baked potato".

8/10

Offline Profile  

01 Aug 2009, 10:44 

Vanishing Point (1971) 9/10

Wat een geweldige film! Van start (met een grandioos mooie openingsscene) tot finish een genot. De muziek was vooral ook ontzettend mooi en treffend. Ik ga gelijk op zoek naar de soundtrack!
Ik moest na het zien van de film de deur uit, maar anders zou ik hem direct weer hebben bekeken voorzien van het audio commentaar van Sarafian.

Cleavon Little kende ik alleen maar van Blazing Saddles. Leuk om hem nu in een volstrekt andere rol te zien.

EDIT:
Nou, zo'n enorme vaart als er in de film zit, zo langzaam is het trage stemgeluid van Sarafian. Maar wel interessant!

De soundtrack-CD zal wel OOP zijn, want ik kon hem alleen maar vinden op eBay voor een redelijk hoog bedrag. Ik heb van nood de nummers dan maar afzonderlijk links en rechts gegdownload. Echt heel gaaf om bepaalde scenes in de film weer opnieuw te beleven. Damn, ik loop al een paar dagen met Vanishing Point in mijn hoofd rond, zo'n beetje de openbaring van 2009 voor mij.

Offline Profile  

01 Aug 2009, 12:48 

Bogart-Fan wrote:

De soundtrack-CD zal wel OOP zijn

Is gewoon verkrijgbaar bij Amazon voor $14.

Offline Profile  

01 Aug 2009, 12:49 

Vond er niet zoveel aan, dat Vanishing Point maar krijg nu meteen zin om hem een herkansing te geven.

Offline Profile  

01 Aug 2009, 15:07 

hitch_fan wrote:
Is gewoon verkrijgbaar bij Amazon voor $14.

Ja inderdaad! Wat vreemd dat ik dat niet gezien heb, want ik had de recensies daarvan al wel gelezen ....

Offline Profile  

buh
26 Jun 2013, 15:57 

Race with the Devil (1975)

Fantastiche jaren '70 film met Warren Oates en Peter Fonda. Valt in het subgenre "Holidays gone wrong". Twee stellen genieten van hun welverdiende vakantie in een luxe camper. Ergens in the middle of nowhere zijn ze getuige van een rituele moord. Vervolgens worden ze opgejaagd door een satanische sekte en blijft het onduidelijk wie van de mensen die ze vervolgens tegenkomen te vertrouwen zijn of niet. De spanning bouwt zich goed op, de acteurs vertolken hun rollen prima en de film is mooi geschoten. Het actiewerk is nog van het ouderwetse stuntwerk (je ziet de harnassen zitten in de auto's).

Een typische jaren '70 film die bij mij alle juiste knoppen indrukt. Dat wordt nog eens versterkt door de fantastische blu-ray van Shout Factory. Aanrader.

8.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]