Logo

It is currently 19 Oct 2017, 03:48

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  It's Hammer time
30 Apr 2006, 17:51 

Image

Legendarisch Brits produktiehuis bla bla bla.

Offline Profile  

30 Apr 2006, 17:51 

Hands of the Ripper (1971) ***1/2
Eén van de late produkties uit de Hammer-stal. Victoriaanse horror over een amateur-psycholoog die de psychotische dochter van Jack the Ripper in huis neemt als studie-objekt. Dat ze zowat iedereen die in haar buurt komt van kant maakt lijkt hij slechts als een ietwat vervelende bijkomstigheid te zien.

Technisch foutloos en goede acteerprestaties - leuke vrijblijvende film.

Image

Offline Profile  

15 Aug 2006, 15:39 

Dracula - Prince of Darkness (1966) ***1/2

Film begint krakend in zesde versnelling en lijkt in't begin vooral te appelleren aan een ouderwets Engels superioriteitsgevoel en xenofobie. Eens we met onbemande koetsen en verlaten kastelen te maken krijgen is 't wel erg sfeervol.

Vermits Christopher Lee in z'n vorige Hammer-film als Dracula tot een hoopje as herleid werd zat men wel met een probleem - maar de scene waarin hij uit het as herrijst is heel knap en een hoogtepunt in de film. Plot is soms nogal bizar - kan een ondode suicidale trekken hebben ? Daar lijkt het alleszins op want nadat weer duidelijk gemaakt wordt wat voor een effekt kruisbeelden op 'm hebben, zoekt mijnheer vampier een klooster op om wat vers bloed te scoren. Nu ja.

Christopher Lee is wederom fantastisch als een ontzettend krachtig en geloofwaardig Dracula-figuur met bloeddoorlopen ogen en een hissend entree. Leuke film.

Offline Profile  

21 Jul 2008, 19:31 

The Devil Rides Out (Terence Fisher - 1968), 8/10

Prima Hammer waarin Christopher Lee bijzonder goed op dreef is als de verbeten Duc de Richleau, die alles in de strijd gooit om een groep duivelsaanbidders onschadelijk te maken. Met een minimum aan middelen wordt de spanning erg goed opgebouwd met een aantal scènes die me echt rillingen bezorgde. Knap staaltje filmmaken.

Offline Profile  

02 Mar 2009, 00:48 

To the Devil a Daughter (Peter Sykes - 1976), 5/10

Hammer's beruchte poging, gebaseerd op het boek van Dennis Wheatley, om een plaatsje te vinden in de post-Exorcist bezeten-kinderen-manie, waarbij Natassja Kinski de eer te beurt valt een kind van de Duivel te baren, Het was Hammer's laatste horrorfilm en niet zo'n beste, maar goed, de film is al genoeg verguisd. Vond er een aantal creepy momenten in zitten, maar het verhaal is tergend traag en sleept zich knullig voort van de ene bloederige scène naar de andere. Heel erg zwak einde ook, complete anti-climax.

Richard Widmark kan de minachting voor de film in zijn rol nauwelijks verbergen. Zijn cynisme druipt er vanaf, leuk voor de kijker (want voor de rest is er weinig te beleven), maar wel een mismatch voor de serieuze toon die de makers nastreefden. Gemiste kans, maar leuk om eens gezien te hebben.

Offline Profile  

01 May 2009, 23:51 

Quatermass and the Pit (1967) 8/10

De eerste Quatermass-film vind ik wel enige oubollige charmes hebben, maar deze derde uit de serie is helemaal te gek. Bij werken aan de Londense metro graaft men een paar prehistorische skeletten op, en even later botst men op een mysterieus object dat begraven ligt in de modderige ondergrond. Vooraleer je 't goed en wel beseft geeft de film verklaringen over 's mens natuur en euhm het nazisme. Of zo.

Pure SF-waanzin gebracht met een bloedserieuze toon - heerlijk hoe wetenschappers met vaste overtuiging meteen de wildste hypotheses uit hun mouw staan te schudden met een insectenpoot in hun hand. Prima film met een aangenaam stevig tempo.

Offline Profile  

13 May 2009, 00:51 

One Million Years B.C. (Don Chaffey - 1966), 5/10

Da's die film waarin Raquel Welch en nog een hele hoop andere '60s babes in berevelletjes rondlopen. Wat te zeggen? Ray Harryhausen heeft net genoeg beesten in elkaar geknutseld om het redelijk amusant te houden.

Offline Profile  

21 Dec 2009, 00:02 

Vampire Circus (1972) 7/10

Een bloeddorstige graaf zet z'n tanden in het vrouwvolk. Dat kan zomaar niet - dus rammen de dorpelingen er een houten spies doorheen, maar niet vooraleer hij het ganse dorp vervloekt. Zeventien jaar later rijdt het circus het dorp binnen. Het publiek begaapt zich aan het spektakel, en dat de acrobaten tijdens hun saltos in vleermuzien veranderen, daar stelt men zich geen vragen bij. Charmerende horror vol stijve bloedserieuze dialogen en vampieren die erbij lopen als glamrockers. In een bijrol de mooie Lynne Frederick.

Offline Profile  

28 Dec 2009, 15:42 

Uit P-Magazine nr. 50 van 8 december 2009

Image Image Image Image Image

Last edited by candela on 28 Dec 2009, 16:08, edited 1 time in total.

Offline Profile  

28 Dec 2009, 15:59 

Bedankt en uhm - interessante advertenties bovenaan die imagevenue-links.

Offline Profile  

28 Dec 2009, 16:10 

tolpol wrote:
Bedankt en uhm - interessante advertenties bovenaan die imagevenue-links.

LOL. Blijkbaar is dat als je "not safe for work" aanvinkt. Heb ze nu terug geupload zonder die optie en nu zijn die advertenties weg. Maar ja, voor je het weet worden die pics nu misschien verwijderd omdat er een blote tiet op te zien is.

Offline Profile  

09 Feb 2010, 10:12 

The Vampire Lovers (1970) 7/10

Ingrid Pitt lonkt naar jonge vrouwen om er dan de tanden in te zetten - lesbische vampieren, het is me wat. Verhaaltje stelt niet veel voor, maar de bijzondere presence van Pitt - en het handenvol plezier dat haar lichaam biedt - doet je dat zowat vergeten, wanneer ze als een roofdier haar slachtoffers bekruipt, opgewonden door de geur van bloed. Tel daarbij nog een paar weirde nachtmerrie-sequenties en een sfeervolle intro in de mist, waardoor de film ondanks het tamme cliché-verhaaltje toch iets best bijzonders wordt.

Offline Profile  

11 Aug 2010, 20:00 

Paranoiac! (1963) 7/10

Psychologische thriller over een verziekte familie waarvan de kinderen opgevoed worden door een tante nadat de ouders overleden. Ondertussen zijn die kinderen groot - de zoon wordt gespeeld door Oliver Reed die stevig in de drank mag vliegen, de dochter door Janette Scott op de rand van een zenuwinzinking. Had ik al verteld dat de ouders schatrijk waren? Wel dan - de erfenis. Daar draait het al snel om. Het verhaal kronkelt en weet een paar goeie twists erin te gooien, maar ook een paar die met de ogen doen rollen. Toch erg onderhoudend, mooi geschoten, verteld met een vlot tempo en enkele sterke momenten.

Offline Profile  

22 Nov 2010, 17:45 

Frankenstein Created Woman (1967) 7/10
Quatermass 2 (1957) 6/10

Twee Hammers bijgekeken - eerste vond ik amusant en hield me voortdurend geboeid. Cushing brengt een pas overleden jongedame weer tot leven dankzij de ziel van haar ter dood veroordeelde oud-lief. En dan pleegt men wraak, natuurlijk, want zo hoort dat. Quatermass 2 daarentegen vond ik maar slappe hap. Vooral gedateerd, denk ik, want het is wel gedegen vakwerk.

Offline Profile  

01 Dec 2010, 20:10 

Blood From the Mummy's Tomb (Seth Holt, Michael Carreras - 1971), 6/10

Schijnt dat op de eerste draaidag Peter Cushing er de brui aan gaf vanwege zijn zieke vrouw. Toen overleed na vijf weken regisseur Seth Holt waarna opper-Hammerhoncho Michael Carreras de film afmaakte. Desondanks best een aardige film geworden met als belangrijk pluspunt sexbom Valerie Leon (bij Britten vooral bekend van de Carry On-films).

Publiciteitsstuntje van Hammer voor The Mummy's Tomb, Valerie Leon en haar poesje. Oh my!

Image

Offline Profile  

06 Dec 2010, 17:27 

tolpol wrote:
Quatermass and the Pit (1967) 8/10

De eerste Quatermass-film vind ik wel enige oubollige charmes hebben, maar deze derde uit de serie is helemaal te gek. Bij werken aan de Londense metro graaft men een paar prehistorische skeletten op, en even later botst men op een mysterieus object dat begraven ligt in de modderige ondergrond. Vooraleer je 't goed en wel beseft geeft de film verklaringen over 's mens natuur en euhm het nazisme. Of zo.

Pure SF-waanzin gebracht met een bloedserieuze toon - heerlijk hoe wetenschappers met vaste overtuiging meteen de wildste hypotheses uit hun mouw staan te schudden met een insectenpoot in hun hand. Prima film met een aangenaam stevig tempo.

Leuke film, al blijf ik de eerste Quatermass klassen beter vinden. Die tweede heb ik geloof ik nooit gezien.

The Quatermass Xperiment (1955), 9/10
Quatermass and the Pit (1967), 7/10

Offline Profile  

Re: It's Hammer time
05 Jul 2011, 10:56 

Never take Sweets from a Stranger (1960)

Zo zeg, deze zag ik even niet aankomen. Ijzersterke Hammer-productie over een gezin dat in een nieuwe gemeenschap komt wonen en het dochtertje samen met een vriendin uit de kleren gaat in ruil voor snoep bij een oude vent. Deze oude man blijkt de hele gemeenschap achter zich hebben te staan en van beschuldigingen moet niemand wat weten. Het meisje wordt vervolgens kapot gemaakt in de rechtszaal. De climax is gewaagd en geslaagd. Goede vertolkingen en in mooi breedbeeld geschoten.

8,3

Offline Profile  

05 Jul 2011, 17:02 

Klinkt goed, heb jij hem in de Icons of Suspense Box?

Laatst ook nog wat Hammers bekeken, maar een die er wel uitsprong was The Damned (1963) van Joseph Losey, een wat curieuze mix tussen sociale parabel en sci-fi, enisgzins inhakend op de eind jaren '50/begin jaren '60 paranoia-cyclus en (qua promotie in elk geval) gretig meeliftend op het succes van Village of the Damned (alleen al de ogen van het kind op de poster).
In de eerste helft draait het vooral om de relatieperikelen rond een groep thugs in een Engels kustplaatsje onder leiding van Oliver Reed, die zijn hegemonie bedreigd ziet door de komst van een Amerikaan die het met zijn zus aanlegt en naar Oliver Reed's smaak zijn neus iets te veel in Britse zaken steekt (ook al zo'n vertrouwd cliché in Britse films van de jaren '60, de Amerikaan die de sociale verhoudingen overhoop gooit), waarna vervolgens in de tweede helft de aandacht verschuift naar een bizar overheidsplot om radioactief-bestendige kinderen te creëren voor als de bom valt.

Image

Offline Profile  

05 Jul 2011, 17:25 

Die film komt inderdaad uit die Icons of suspense-box. These are the Damned zit ook in die box.

Offline Profile  

05 Jul 2011, 17:40 

The Damned heb ik zelf dan weer in de Joseph Losey-box, maar misschien toch die Icons of Suspense box nog even bestellen. Ben de laatste tijd een beetje in Britse horror-mode en zitten er een paar in die ik nog wel wil zien.

Offline Profile  

03 Sep 2011, 11:19 

Camera Obscura wrote:
The Damned heb ik zelf dan weer in de Joseph Losey-box, maar misschien toch die Icons of Suspense box nog even bestellen. Ben de laatste tijd een beetje in Britse horror-mode en zitten er een paar in die ik nog wel wil zien.

Welke Joseph Losey box is dat? Kan ik even niet vinden. Best wel onder de indruk van These Are The Damned, heb alleen een dvd-rip dus zou hem graag eens in betere kwaliteit zien. De losse uk release is ook wel okay volgens mij.

Offline Profile  

03 Sep 2011, 13:20 

Hey... sorry voor de verwarring. Geen idee hoe ik daar nu bij kwam. Totaal abuis, daar zit 'ie helemaal niet in. Heb zowel een aantal Loseys als een aantal Hammers dubbel en had me in het hoofd gezet dat The Damned daaronder viel.
Heb de losse UK-uitgave waar je naar linkt. Voor zover ik weet, is dat samen met de R1 Icons of Suspense Box de enige uitgave. Transfers lijken me identiek.

Totaal geen antwoord op je vraag hoor, maar mocht je nog meer gaan Hammershoppen (en vooropgesteld dat je niet alles al los hebt), check ook de Ultimate Hammer Collection. Mag überhaupt niet onvermeld blijven in een Hammer-topic. Zitten een paar mindere films bij (Vengeance of She en The Viking zou je als slaappil kunnen gebruiken), maar ook absolute essentials als The Nanny, Plague of the Zombies en The Devil Rides Out. Beeldkwaliteit is prima, mooi booklet met achtergronden over de films, stuk of zeven audiocommentaren, een aantal interviews. Echt wel waar voor je geld.

Image

http://www.amazon.co.uk/Ultimate-Hammer ... 009&sr=1-1

Offline Profile  

03 Sep 2011, 13:33 

Ah ok, zal die losse of de r1 box wel eens bestellen dan.

Die Hammer box mag er ook wezen, heb er volgens mij nog helemaal niets van. Even een mooie aanbieding afwachten, al is de huidige prijs ook best redelijk.

Offline Profile  

04 Sep 2011, 10:43 

Misschien hier eens mee beginnen, een best of van de ultimate box.

The Best Of Hammer Box Set: The Devil Rides Out / Dracula: Prince Of Darkness / Quatermass And The Pit / The Nanny / Frankenstein Created Woman (5 Disc)
€11.49

Image

Offline Profile  

18 Feb 2012, 12:21 

Cash on Demand (1961)

De Hammer "Icons of suspense collection" heeft me alleen nog maar positieve ervaringen opgebracht en daar kan Cash on Demand zeker aan toegevoegd worden. De film speelt zich af in een paar kamers (een bank) met een paar acteurs. Peter Cushing speelt ijzersterk als de laffe "Scrooge"achtige bankdirecteur die minachting heeft voor zn personeel.

De bank wordt heel inventief overvallen waarbij Cushing een toneelstukje moet opvoeren want anders wordt gezin vermoord. Economische film die met zijn 80 minuten een heel compact en spannend geheel weet af te leveren. Erg sterk.

8,5

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next