Logo

It is currently 27 Jul 2017, 00:33

Post new topic Reply to topic  [ 253 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Author Message
  Dario Argento
12 Jan 2006, 17:39 

ImageDario Argento (1940 - ....)

-----------------------------------------

Samen met Bava en Fulci, één van de meesters van de Italiaanse genrefilm.

Offline Profile  

Re: Dario Argento
12 Jan 2006, 18:57 

gotta love dario

persoonlijk vind ik zowel Argento als Bava een graadje beter dan Fulci.

zelfs een mindere Argento vind ik vaak nog de moeite waard omdat er altijd wel een paar memorabele scenes in zitten. de enige echte misser tot nu toe vind ik The Phantom Of The Opera.

is er trouwens al iets bekend over een dvd release van Four Flies on Grey Velvet?
wordt wel hoog tijd...

Offline Profile  

12 Jan 2006, 19:25 

Volgens mij nog niet ... Argento en Bravo zijn technisch veel sterker dan Fulci natuurlijk, maar deze heeft wel wat aardige rotzooi gemaakt ;)
Persoonlijke Argento favorieten zijn: Suspiria, Profondo Rosso, Phenomena, maar heb Tenebrea en The bird with the crystal plumage in bestelling.

jim2873 wrote:
gotta love dario

zelfs een mindere Argento vind ik vaak nog de moeite waard omdat er altijd wel een paar memorabele scenes in zitten. de enige echte misser tot nu toe vind ik The Phantom Of The Opera.

is er trouwens al iets bekend over een dvd release van Four Flies on Grey Velvet?
wordt wel hoog tijd...

Offline Profile  

12 Jan 2006, 21:36 

jim2873 wrote:
wordt wel hoog tijd...

Een tweetal jaar geleden meldde Bill Lustig dat Blue Underground de rechten versierd had, achteraf bleek dat bericht te vroeg de wereld in gestuurd want die deal ging uiteindelijk niet door. Daarna is 't stil gebleven.

Meer dan gerucht is dat Argento eindelijk bezig is met het derde deel van de Mothers-trilogie ! Filmen zou beginnen in april en vooropgestelde releasedatum is oktober. Titel zou simpelweg Mater Lachrymarum worden. Benieuwd wat hij er nog van bakt...

Offline Profile  

12 Jan 2006, 22:32 

Kasper Peters wrote:
Volgens mij nog niet ... Argento en Bravo zijn technisch veel sterker dan Fulci natuurlijk, maar deze heeft wel wat aardige rotzooi gemaakt ;)
Persoonlijke Argento favorieten zijn: Suspiria, Profondo Rosso, Phenomena, maar heb Tenebrea en The bird with the crystal plumage in bestelling.

jim2873 wrote:
gotta love dario

wordt wel hoog tijd...

Voor mij persoonlijk steekt Profondo Rosso met op de voet gevolgd door Suspiria met kop en schouders uit boven de rest van Argento, al heeft, zoals Riny zegt, iedere film wel een memorabele scene. Als jou was zou ik ook Opera eens bekijken, heeft ook zijn ijzersterke momenten.

Offline Profile  

13 Jan 2006, 11:21 

Heb er niet meteen diep over nagedacht maar zo spontaan klasseer ik Argento's films als volgt in volgorde van voorkeur :

Suspiria
Deep Red
The Bird with the Crystal Plumage
Inferno
Tenebrae
Opera
Non Ho Sonno
Stendhal Syndrome
Phenomena
Cat o'nine Tails
The Card Player
Trauma
Phantom of the Opera (heb ik eerlijkgezegd nog nooit helemaal uitgekeken)

Zelfs een mislukte Argento vind ik nog wat hebben - en herbekijkbaarheid van z'n films is ook erg hoog.

Offline Profile  

14 Jan 2006, 12:37 

Heb gister The Bird with the Crystal Plumage gekeken, leuk maar viel me toch wat tegen. Goed idee maar niet optimaal uitgewerkt, vooral de scene in de galerie had veel meer kunnen zijn. Daarbij ook nog eens wel erg weinig gore...

3,5/5

Offline Profile  

14 Jan 2006, 12:52 

The Bird with the Crystal Plumage is dan ook pure suspense - gorehounds zullen van een kale kermis thuiskomen. En als suspensefilm vind ik 'm uitermate geslaagd.

Zit vol geniale momenten. Tony Musante die gevangen tussen twee glazen deuren niet anders kan dan toeschouwer zijn, de hulpzoekende uitgestrekte hand van Renzi en Musante's geluidloos geroep en vruchteloos bonzen tegen de ruiten. De achtervolging door de nachtelijke straten van Rome en de bizarre setting van het verlaten busstation. Suzy Kendall die zich opsluit in het dakappartement terwijl de moordenaar rustig z'n tijd neemt, wetend dat ze toch geen kant op kan.

Offline Profile  

Tenebre
20 Jan 2006, 09:58 

Vannacht tenebre gekeken, stevige argento. Paar geweldige scenes, pracht soundtrack van goblin, visuele hoogstandjes en een bijzonder leuk einde!

4/5*

Offline Profile  

21 Jan 2006, 00:12 

Wat zijn de beste uitgaves ?

Bird with the Crystal Plumage
Blue Underground Special Edition - mooie transfer en goeie extra's.
Cat o'nine Tails
Anchor Bay R1
Deep Red
Anchor Bay R1 - de Nederlandse Extreme-uitgave gebruikt dezelfde transfer maar is een interlaced NTSC/PAL transfer en heeft last van compressie.
Suspiria
Anchor Bay R1 - eventueel limited edition met soundtrack op CD. De A-Film uitgave is ook goed maar mist extra's.
Inferno
Anchor Bay R1 - enige uitgave naar mijn weten.
Tenebrae
R2NL A-Film met beste transfer - uitgebracht met als titel "Shadows". De transfer op de R2UK van Anchor Bay is slecht, maar er staan goede extra's op, o.a audiocommentaar van Argento. Anchor Bay US werkt aan een Special Edition in 2008.
Phenomena
R2NL A-Film is goedkoop met redelijke anamorfe transfer (identiek aan de R2UK) - niet verwarren met de R2NL Italian Shock die erg slecht was. A-Film is uitgebracht met als titel "Creepers", bevat alternatieve cut maar verschilt nauwelijks met de andere cut - geen censuurcut. Beste uitgave is de niet-anamorfe R1 van Anchor Bay met goeie extra's - is wel OOP. Ook hier werkt Anchor Bay US aan een Special Edition in 2008.
Opera
Goedkope R2UK van Arrow met Italiaanse dub en vergelijkbare transfer met de Anchor Bay R1-uitgave die enkel de minder goede Engelse dub heeft.
Two Evil Eyes
Blue Underground R1 - de R2UK Anchor Bay heeft erg slechte beeldkwaliteit.
Trauma
Voor beeldkwaliteit de R2UK-uitgave van Optimum (niet die van Tartan !), voor extra's de R1 Anchor Bay-uitgave.
The Stendhal Syndrome
EDIT: De Blue Underground-uitgave die eind september 2007 op de markt kwam is momenteel de beste keuze.
Verouderde info: Italiaanse uitgave van Medusa is zowat de enige uitgave met een goeie transfer. Is een dubbeldisc-uitgave met op disc 1 de Italiaanse dub met Engelse subs en op disc 2 de miniem verschillende internationale cut met Engelse dub (enkel wat dialoog gecut - ongeveer een minuut). Een andere optie is de Franse uitgave - transfer is minder goed dan de Medusa, maar uitgave is goedkoop en beeld is alleszins beter dan de overige belabberde uitgaves.
The Phantom of the Opera
De Nederlandse budget-release van DFW is meer dan behoorlijk - zelfde transfer als de Italiaanse Medusa-uitgave.
Sleepless
Italiaanse uitgave van Medusa - goeie beeldkwaliteit en Italiaanse dub in DTS - heet "Non Ho Sonno". Engelse dub die op alle andere uitgaves gebruikt wordt is slecht.
The Card Player
Naar 't schijnt de Czechische uitgave, de Nederlandse is vrij okee, heeft de DTS-track maar is niet anamorf.

Deze lijst kan altijd nog gecorrigeerd worden - heeft iemand suggesties ?

Last edited by tolpol on 14 Apr 2008, 13:34, edited 18 times in total.

Offline Profile  

nee
21 Jan 2006, 16:18 

Suspiria van A film is niet dezelfde transfer dan de anchor bay R1,de A film versie heeft italiaanse credits en de anchor bay de engelse.
Als je hem in italiaans met engelse ondertitels wilt ga dan voor de italiaanse 2 disc uitgave van eagle pictures.
De tenebre anchor bay Uk uitgave heeft de beste extras met audio comentary met Argento en een interview van 30 minuten met Argento en Daria Nicolodi uit 1982 en een erg mooi menu. maar mist ca 25 seconds in de transfer door print damage.
Deep red heeft een 2 disc uitgave uit de UK met de lange en de korte versie van de film alleen het beeld is niet best,ook de franse versie heeft beide versies maar is allang OOP schijnbaar.
Als je echt geld over hebt ga dan voor de Japanse.kijk hieronder voor de spec.

R2 LE Japan - (Cinefil Imagica/Dex Entertainment - Ultimate Collection)
Extras:
DISC ONE
*"Suspiria (1977)" (98:22 min - NTSC)
Japanese (optional) subtitles
2.35:1 Anamorphic NTSC
English DTS-ES 6.1 discrete
English Dolby Digital 5.1 EX
Italian Dolby Digital 2.0 surround
Japanese Dolby Digital 2.0 surround

Extras
"Suspiria 25th Anniversary" -documentary (51:48 min)
"Udo Kier" -featurette (0:42 min)
"Interview with Dario Argento" -featurette (21:19 min)
Teaser
US trailer
TV-spot
3 radio spots
Photo gallery

DISC TWO
*"Deep Red AKA Profondo Rosso (1975)" - Shorter version (105:28 min - NTSC)
English Dolby Digital 2.0 surround

*"Deep Red AKA Profondo Rosso (1975)" - Original version (126:31 min - NTSC)
Italian Dolby Digital 5.1
English Dolby Digital 5.1
Japanese Dolby Digital 2.0 surround

Extras
Italian trailer
US trailer

DISC THREE
Extras
"Dario Argento: Il Mio Cinema Part I" -documentary (55:55 min)
"Dario Argento: Il Mio Cinema Part II" -documentary (57:00 min)
"About Profondo Rosso: Dario Argento & Goblin Interview" -featurette (10:47 min)
48-page book (with photos and production notes in Japanese)
Picture format:
Non-Anamorphic NTSC
Case type:
Special Case
Notes:
Extras are in both English and/or Italian (depends on the actor), and they´ve only Japanese subtitles. Comes with a special case that reacts to body heat and changes colour, revealing the hidden cover design.

Offline Profile  

03 Feb 2006, 01:20 

tolpol, bedankt voor je info, weet ik welke versie ik nog van een aantal films moet gaan halen. :cool:

Offline Profile  

SUSPIRIA: Een Sprookjesachtig Mooie Horrorfilm
05 Feb 2006, 17:06 

Wat mij betreft is dit zeker DARIO ARGENTO 's beste film!

Hoe mooi kan horror zijn?

SUSPIRIA

Image

Met deze film bewijst Dario Argento dat horror ook sprookjesachtig mooi kan zijn, de combinatie van felle kleuren voornamelijk rood en blauw geven de film een cartoon'eske uitstraling. Dit in combinatie met een aantal aloude truukjes zoals bijvoorbeeld het hoog ophangen van de deurkruk geeft de kijker het gevoel minuscuul te zijn

Image

Jessica Harper plays an American who travels to Germany to further her studies in dance. Arriving at the school late at night in driving rain, she sees a girl leave and run into the storm in a clearly distressed state. What happens next - and I don't make the comparison lightly - is a murder sequence that for intensity, shock value and sheer directorial flair ranks alongside Alfred Hitchcock's infamous shower scene in PSYCHO. It's quite possibly a homage to Hitchcock, but with its baroque sets, graphic gore and brilliantly chaotic musical accompaniment by the Gothic rock group Goblin, this stunning sequence remains very much Argento's own.

Image

SUSPIRIA's narrative is akin to a dreamlike fairy tale, complete with mad dogs, blind pianists, sleeping potions, a mysterious rain of maggots and an invisible witch whose influence permeates everything. It all begins when ballerina Suzy Bannion (Jessica Harper) arrives for a stay at the famous Tanz Akademie of Dance in Freiburg, West Germany. Unfortunately for her, the Akademie turns out to have been founded by one of the Three Mothers, immortal female monsters (who also pop up in Argento's film INFERNO) and Suzy is led deeper and deeper into a maelstrom of potentially deadly secrets.

Image

Een ander sterk punt van de film is de soundtrack: de muziek van Goblin is ongeevenaard; luid, spooky en het fluisterende gezang doet ECHT je nekharen rijzen!

The movie's secret strength, however, is its amazing electronic score, put together by Argento himself in collaboration with the now-defunct band Goblin. With its relentless combination of bass, drums and zither, wind-like gusts of moaning and screaming, childlike chanting and whispered cries of "Witch!" it may be one of the weirdest -- not to mention intermittently one of the loudest -- soundtracks ever composed. Simply by playing this music in the background, Argento is able to invest even the least "scary" images -- such as the shadow of a sleeping body behind a hung-up sheet -- with suspense so intense it seems to slow the entire film to a crawl.

Image

Image

Argento delights in many rare techniques, such as a floating camera and two-color lighting. The first death scene is a classic setpiece and is guaranteed to send a chill up your spine. Watch it in the dark around 2:00 AM, alone, and with the lights out to maximize the eerie effectiveness of the movie. A classic, though, even better than most of Hitchcock's work (to which this is often compared)... the entire reason Argento ever achieved any critical fame. Now when the "Scream" guy calls you up and asks you for a scary movie, you'll know exactly what to say.

Image

Kortom: Een horrorfilm kan dus ook ontzettend mooi zijn dat bewijst Argento hier met deze horror klassieker. Anders dan z'n landgenoot en collega lucio Fulci die een patent op 'gore' blijkt te hebben, is dit een horrorfilm die het meer van de stijl moet hebben dwz spanning, mooi kleurgebruik en flitsend camerawerk. Gaat dit zien!

trivia Na het zien van deze film besloot Bridget Fonda te gaan acteren.

IMDB

DVD REVIEW (limited edition)

DVD RELEASES

Image

Interesse in HORROR, sf en cultfilms? Kom ff kijken...

Offline Profile  

05 Feb 2006, 23:01 

Notoir Argento-fan Michael Mackenzie heeft zelf een commentary-track gemaakt voor Suspiria - informatief en nooit saai. Downloaden kan hier :

http://whiggles.landofwhimsy.com/writin ... aries.html

Offline Profile  

22 Feb 2006, 21:46 

Franse dvd release van 'Do You Like Hitchcock?' kunnen we links laten liggen:
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=60511

Hier mensen die de film al hebben gezien?

Offline Profile  

23 Feb 2006, 10:30 

jim2873 wrote:
Franse dvd release van 'Do You Like Hitchcock?' kunnen we links laten liggen:
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=60511

Hier mensen die de film al hebben gezien?

yup vorig jaar gezien op het BIFFF. vond het echt serieus zwak. niet beter dan gemiddelde zaterdagavond tv film

Offline Profile  

05 Mar 2006, 14:28 

Trauma:
Matte Argento, flauw verhaal en vrij saai, niet slecht maar helemaal niet speciaal.

2,5/5* (dat met die hoofden laat ik nog maar er buiten :roll: )

The Cat o'Nine Tails:
Prachtige Argento! Prima cast, ziet er prachtig uit, genoeg spanning en enkele fantastische scenes de trein- en eindscene

3,75/5*

Heb Opera in bestelling :)

Offline Profile  

06 Mar 2006, 16:10 

Dit weekend heb ik The Cat 'o Nine Tails aangeschaft. Ik ben erg benieuwd! The Bird with the Crystal Plumage vind ik te gek en ik schat dat deze film in dezelfde lijn ligt. Toch wordt deze film als 1 van zijn zwakkere gezien.

Last edited by Melzz on 07 Mar 2006, 10:28, edited 1 time in total.

Offline Profile  

07 Mar 2006, 10:28 

Gisteravond gezien:

The Cat 'O Nine Tails - Dario Argento

Dit schijnt een wat mindere van Dario te zijn maar persoonlijk heb ik dat helemaal niet zo ervaren. Ik vind het een geweldige film!! Spannend, snel en met de bekende Argento stijlmiddelen. Echt een superpluspunt is de muziek van Ennio Morricone!! Heel erg experimenteel en voor de muziek alleen al zeer de moeite waard. Hij ligt een beetje in de lijn qua sfeer bij The Bird With the Crystal Plumage. Zijn eerdere werk uit de jaren 70 vind ik nog steeds zijn allerbeste.

Er is een fantastische dubbelcd van Ennio Morricone die vorig jaar is uitgebracht. Daar staan allemaal obscure soundtracks op, oa van de twee bovengenoemde Argentofilms. Deze cd is een must have, check hier:

http://www.ipecac.com/bio.php?id=36

Offline Profile  

11 Mar 2006, 13:05 

Opera

Bijzonder mooie film, stylistisch hoogstandje met werkelijk fantastsiche scenes en schepte hoge verwachtingen voor de rest van de film maar het einde verpest het behoorlijk.... :evil:

3,5/5

Offline Profile  

15 Mar 2006, 23:08 

Deze viel toch erg mee na al het negatieve commentaar wat ik gehoord had. Erg vermakelijk, enkele spannende momenten, zag er goed uit (geen argento-stijl, maar toch ..), alleen jammer van het flauwe script maar dat wordt in de 2e helft beter.

kleine 3/5

Last edited by Kasper P. on 15 Mar 2006, 23:10, edited 1 time in total.

Offline Profile  

15 Mar 2006, 23:10 

Dario Argento has said that the start of his new horror movie The Third Mother has been delayed to next September.
In the meanwhile Dario Argento plans most probably to leave on April the 5th to Los Angeles and then to Vancouver to shoot a second episode in the American Home Box Office series titled Masters of Horror.

Offline Profile  

27 Apr 2006, 12:41 

Inferno

De Argento waar ik eigenlijk het minste mee kon ... de film ziet er goed uit en er zijn enkele bijzonder mooie scenes, maar het is zo onsamenhangend dat er geen sprake is van een verhaallijn of een spanningsboog.

3*

Offline Profile  

27 Apr 2006, 12:42 

Sleepless

Goede Argento, prachtige openingsscene (nou ja 25 minuten) daarna wordt het wat saaier maar naar het einde toe wordt de film weer steeds beter.

kleine 3,5*

Offline Profile  

07 May 2006, 15:32 

Laatste nieuws over de derde Mothers-film. Blijkbaar krijgt Argento eindelijk nog 'ns wat geld naar 't hoofd gesmeten - Medusa en een "major American company" produceren. Wie weet wordt 't toch nog wat.

Bron : http://www.darkdreams.org/darkdreams.html

dario and the third mother
On May 16th Dario will be back in Rome ready to start working on the third mother whose pre-production work starts on June 1st.

This movie is a big budget feature, produced by Medusa along with a major American company. It’s a sort of diabolical sequel to Suspiria and Inferno set in Rome, with eerie creatures and a race against time in the way of Dan Brown’s 'Angels and demons'.

Immediately after finishing work on the third mother, Dario has been signed by another major American company to start shooting another big budget movie.

http://www.profondorossostore.com/News/news_pag04.htm

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 253 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next