Logo

It is currently 19 Oct 2017, 03:40

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

26 Oct 2009, 12:12 

Shaft's Big Score! (1972)

Beetje zwak vervolg op Shaft, dat met gemak 15 minuten ingekort had kunnen worden. John Shaft (Richard Roundtree) is nog steeds de coolheid zelve en ook een aantal andere karakters uit het eerste deel zijn terug (waaronder Bumpy Jonas, gespeeld door Moses Gunn...een naam om trots op te zijn). Dit keer geen Isaac Hayes score, maar één van Gordon Sparks zelf...en die is een stuk minder. Leuke scenes met Shaft (rondrennend met een gigantisch geweer of bezig met 1 van z'n chicks) worden afgewisseld met langdradige ongein over wat Mafia figuren. De achtervolging op het einde maakt wel weer een hoop goed.

6.5/10

Offline Profile  

28 Oct 2009, 00:05 

Shaft in Africa (1973)

Het laatste deel in de Shaft trilogy is veel leuker dan het zwakke 2e deel. Dit keer worden de straten van New York verruild voor Etheopie en Parijs, pistolen voor stokken en auto's voor kamelen. De film lijkt de James Bond kant op te willen gaan met de exotische locaties, mooie vrouwen en zelfs een aantal gadgets, maar het blijft natuurlijk Blaxploitation. Heerlijke funky soundtrack van Johnny Pate.

7.5/10

Offline Profile  

08 Nov 2009, 21:47 

Image

Disco Godfather (1979), 5/10

Rudy Ray Moore komt na Dolemite en The Human Tornado terug als onvervalste discokoning. De film begint dan ook meteen al met een bijna 20 minuten durende montage van bizar slecht dansende mensen in een slecht verlichte disco, met Ray Moore die voortdurend roept dat 'ie 'the godfather of disco' is en als klap op de vuurpijl komt er iemand binnen strompelen die blijkbaar een bad trip heeft, waarna er een nog vreemder montage volgt met hallucinante droombeelden. Ray Moore roept tegen zijn dokter die de arme stakker komt reanimeren; "What is he on, doctor? What is he on?". Dat blijkt Angel Dust te zijn, waarop hij de strijd aan gaat met de slechterikken die hiermee de gemeenschap vergiftigen.

Dat laatste wordt herhaaldelijk uitgesponnen, waarbij zelfs letterlijk in een lange speech op straat vol juichende mensen nog eens extra wordt benadrukt hoe erg Angel Dust/pcp/crack voor de gemeenschap is. Beetje te prekerig allemaal, waardoor het allemaal eerder aandoenlijk aanvoelt dan.. ja, een coole film. Ik herinner me verder nog een hilarisch gevecht met een stel kungfu-gasten in discopakken, maar kreeg al snel een blauw, rood, groene waas voor mijn ogen. Technisch in the pits; slecht geluid, vooral tijdens disco- of buitenscenes zijn veel dialogen amper verstaanbaar. Desondanks soms toch wel vermakelijk, maar lijkt me dat alleen hardcore blaxploitation- disco- of Dolemite-fans dit filmpje zouden willen opzoeken.

Offline Profile  

04 Jan 2010, 14:27 

Image

Detroit 9000 (1973, Arthur Marks)

Erg leuke blaxploitation met opvallend goed script, lekkere dialogen en prima acteerwerk vergeleken bij veel van zijn campy genregenoten.

Tijdens een inzamelingsactie voor een zwarte politicus wordt $400,000 buitgemaakt door een gemaskerde bende. Een blanke (Alex Rocco a.k.a. Moe Green uit de Godfather) en zwarte agent (Hari Rhodes) worden op de zaak gezet en wat volgt is een hoop onbegrip, corruptie en racisme. En bovenal actie; heerlijk rauwe actie zoals die alleen uit de 70's kan komen. Geen buddy cop movie, maar een soort funky policier.

Opnieuw onder de aandacht gebracht door Quentin Tarantino's Rolling Thunder distribution.

8/10

Offline Profile  

04 Jan 2010, 19:36 

Truck Turner (1974)

Blaxploitation die vrij luchtig begint als twee buddy bounty hunters schorem oppakken. Het wordt wat grimmiger als de buddy van Truck Turner (Isaac Hayes) wordt neergeblaft. Truck Turner heeft blijkbaar een licence to kill op zak wat hij knalt wat tuig af. Of dat nu in de rug gebeurt of niet....kapot gaan ze. Lekkere funky score erbij, wat pimps 'n Ho's en de nodige (auto)achtervolgingen en je hebt een leuke film.

7,5

Offline Profile  

11 Jan 2010, 23:32 

[quote="tolpol"]Goed nieuws - Warner gaat in januari een goedkope boxset uitbrengen met vier blaxploitation classics - waaronder Black Belt Jones - die tot hiertoe slechts als crappy geripte VHS-bootlegs op dvd waren te vinden.

[i]On January 12, Warner Home Video will release a “4 Film Favoritesâ€

Offline Profile  

16 Jan 2010, 19:03 

Image
Willie Dynamite (1974, Gilbert Moses)
Deze film kijk je niet voor het verhaal (standaard rise & fall story van een pimp), de acteurs (van gemiddeld tot ronduit slecht) of zelfs de muziek (matige funk). De enige reden waarom deze film leuk is zijn de kostuums. Je lacht je rot. Bontjassen, tulbanden, heel veel goud. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt (met trots) gedragen. Daarbij verplaatst Willy zich in een of andere opzichtige paarse pimp-mobiel (met tijgerprint bekleding) en loopt er wat ordinair vrouwelijk schoon rond. Hilarisch.

6.5/10

Offline Profile  

06 Feb 2010, 16:18 

Black Belt Jones (1974) 7/10

Had eigenlijk niet verwacht dat 't zo'n krukkige productie zou zijn - na de te gekke ghetto-grooves over de openingstitels voelde ik me tijdens het eerste halfuur vooral dieper wegzakken in de onhandige montage en onnozele slap-stick actie met de van alle acteertalent verstoken Jim Kelly. Robert Clouse probeert soms door slow motion poses van Kelly een soort zwarte Bruce Lee te maken - Clouse's eerdere Enter the Dragon achterna - maar slaagt daar allerminst in. Na een tijdje verschijnt Gloria Hendry aan de zijde van Kelly en haar vinnige personage doet de film veel goed, was er daarna helemaal door gecharmeerd en kreeg wel lol in de cheesiness. Toch een lichte teleurstelling vanwege z'n reputatie.

Offline Profile  

24 Feb 2010, 17:11 

Coffy (Jack Hill, 1973)
Coffy (Pam Grier) is een verpleegster die verandert in een wrekende engel wanneer ze erachter komt dat een aantal dealers haar kleine zusje aan drugs hebben geholpen. Ze opent de jacht op alle dealers die erbij betrokken waren en één voor één berooft ze hen van het leven. De eerste blaxploitation die ik zag en dat beviel prima! Lekker simpel wraakverhaaltje, rauwe harde aktie, heerlijke oneliners, mooi sfeertje en passende soundtrack! 7.8

Offline Profile  

26 Feb 2010, 15:12 

Across 110th Street (Barry Shear, 1972)
Na Coffy nog maar een blaxploitationfilm gekeken, die lekkere harde rauwe aktiefilms uit de jaren '70 bevallen me erg goed! Heerlijk sfeertje, vette outfits en een toprol van Anthony Quinn. Verder een heerlijke soundtrack met onder andere de titelsong van Bobby Womack. 8.0

Offline Profile  

03 Apr 2010, 11:18 

Black Dynamite (2009)

Wat heb ik in een stuip gelegen tijdens deze film! Helemaal leuk als je al wat Blaxploitationfilms hebt gezien. De film zit tot de nok toe gevuld met clichés en niet alleen uit het genre. Erg knap gemaakt, deze retrofilm. De humor past precies in mn straatje. Het is overduidelijk aanwezig maar de humor komt van het dik aanzetten en niet uit "gemaakte grappen". De acteurs, vooral de hoofdrolspeler is geniaal, doen hun ding op perfecte wijze. Vooral als Black Dynamite gaat knokken is het echt lachen geblazen. De muziek in deze film....fantastisch!! Het klinkt als jaren 70 muziek maar het is gewoon modern. Net als in sommige Blaxploitationfilms, gaan de teksten van de songs over wat er op het scherm gebeurt. Intens genoten van deze film. Geen parodie a la Naked Gun maar veel inventiever gedaan. Je moet echt kennis hebben van het genre om dit voor elkaar te krijgen. Aanrader!!

8,8

Offline Profile  

16 Apr 2010, 20:29 

Best vermaakt met Black Dynamite, al lag het er wel erg dik bovenop. Meer Naked Gun dan Edgar Wright, zou ik zeggen. De look van de film was spot on gedaan met treffend production design, beetje vergeelde grainy look en (weinig subtiele) continuiteitsfouten en gebruik van stock footage. Vond wel dat de film af en toe even een rustpunt had mogen nemen. Nu gingen er geen 30 seconden voorbij zonder weer een grap en veel grappen waren wel erg voorspelbaar en werden dan twaalf keer herhaald dat je dacht: I got it the first time. Iets te.
7/10

Offline Profile  

02 May 2010, 00:28 

Image
Black Samson (1974) 7/10

Twee meter groot, gekleed als een Afrikaans stamhoofd en gewapend met een lange staf baat Samson een striptent uit. Hij regeert over een paar straten in da black neighbourhood, waar hij de buurt vrij houdt van blanke drugdealers door met z'n pet-lion (!) aan de leiband over het trottoir te stappen in z'n zware lederen boots. Goeie bijrollen en een bizarre tieten-politiek, waarbij de dames in badhanddoek gehuld sweet lovin' bedrijven, maar de borsten tonen als ze in onderdanige en gewelddadige situaties geplaatst worden.

Offline Profile  

03 May 2010, 22:19 

Klinkt goed,gaan we eens kijken. ;)

Offline Profile  

21 Oct 2010, 22:46 

That Man Bolt (1973) 8/10

Probeer te negeren dat hij er niets van bakt en slechts lucht staat te schoppen terwijl hij vooral bekommerd lijkt om de naad van z'n broek, maar Fred Williamson is een kung fu meester. Productie uit '73 die de Bruce Lee-rage naar blaxploitation vertaalt, en er op goed geluk wat James Bond-spielerij doorheen draait als een slechtgemixte martini. Maar het werkt wonderwel. Lijkt relatief veel geld tegenaan gesmeten, met een plot dat ons vanuit Hong Kong via Los Angeles naar Las Vegas voert en weer terug. Veel mooi locatiewerk in seventies downtown Hong Kong, waar ik altijd wel een zwak voor heb omdat de plaatselijke producties toen haast uitsluitend op studiosets werden geschoten. Williamson moet een koffertje geld naar de States smokkelen, maar het blijkt allemaal niet zo eenvoudig te lopen in een verhaaltje vol complotten, knokpartijen en telescopische zonnebrillen.

Offline Profile  

21 Mar 2011, 10:30 

Black Shampoo (1976)
HE'S BAD...HE'S MEAN...HE'S A LOVIN' MACHINE! WHEN HE'S MAD...HE'S MEAN...HE'S A KILLING MACHINE!
Booooooring. Klinkt leuker dan het is: een vechtende kapper en een hoop naakt scenes. Wat een fast forward film. Het einde was wel weer leuk, en heeft van een 3 nog een 4 weten te maken.

4/10

Offline Profile  

21 Mar 2011, 18:13 

Doet me eraan denken, ik ga de Shampoo van Hal Ashby weer 's kijken. Die was wel leuk.

Offline Profile  

29 Apr 2011, 09:57 

maikel_1981 wrote:
hitch_fan wrote:
Het leuke van blaxploitation films zijn de soundtracks. Zelfs een minder dan middelmatige film vind ik dan nog goed te pruimen.
Leuke blax films vond ik(alle op DVD): Across 110th Street, Black Ceasar, alle 3 Shaft films, Superfly.

Wat betreft die soundtrack heb je inderdaad volledig gelijk, altijd een pluspunt in deze films. Toch mag ook de kledij er vaak wezen:

Image
http://img477.imageshack.us/my.php?image=coffy28cs.jpg

Ik bedoel, die bril, dat jasje, die hoed, die snor. Ik lag werkelijk op de grond van het lachen toen deze knakker voor het eerst in beeld kwam :D

Maar ik zal de titels die je noemt zeker eens opsnorren (hoe kon ik Shaft vergeten overigens :? ). Thanks!

Ook ik heb heel hard gelachen om KINGGG GEORGE en die zwembad scene meerdere malen teruggekeken op youtube. Voor de liefhebbers:
Verder overigens intens genoten van mijn kennismaking met blaxploitation. Diepgang was er niet echt in te bespeuren, maar de pakjes, de bitch fight en natuurlijk Pam maakten dat meer dan goed. Zal ik me dan maar aan mijn eerste cijfer wagen, ondanks een zeer gebrekkig referentiekader? Vooruit dan maar: 7,5.

Offline Profile  

29 Apr 2011, 22:41 

Wat dachten jullie van deze gozer:
Image
Image[/img]

Offline Profile  

30 Apr 2011, 20:04 

Meer liefhebbers van films als Uptown Saturday Night (1974), Let's Do It Again (1975) en A Piece of the Action (1977), die buddy comedies met Bill Cosby en Sidney Poitier?

Geen blaxploitation natuurlijk, maar namen vaak op een bijzonder geestige manier veel van de meer belachelijke excessen van het genre op de hak. Tijdens Bill Cosby's gloriedagen kwamen ze nog wel 's op tv - kan er nog steeds smakelijk om lachen. Sterker nog, paar teruggekeken en zijn eigenlijk hele leuke films.

Hier Bill Cosby als Mongo Slade in Let's Do It Again:

Offline Profile  

01 May 2011, 11:04 

Uptown Saturday Night (1974) vond ik wel leuk ,de andere nog niet gezien.

Liefhebbers van de waanzinnige Darktown Strutters?
Er is een Franse dvd met volgens wat men mij meedeelde optionele Franse subs,iemand al gekocht?
Ben wel benieuwd naar de beeldkwaliteit... ;)

Offline Profile  

01 May 2011, 23:51 

Nee, ken deze helemaal niet. Maar met een screenplay van George "Grosse Vigilante Miami Girl Nurses" Armitage wil ik hem wil zien.

Offline Profile  

Re:
04 Sep 2011, 02:40 

Evidence wrote:
Image
Willie Dynamite (1974, Gilbert Moses)
Deze film kijk je niet voor het verhaal (standaard rise & fall story van een pimp), de acteurs (van gemiddeld tot ronduit slecht) of zelfs de muziek (matige funk). De enige reden waarom deze film leuk is zijn de kostuums. Je lacht je rot. Bontjassen, tulbanden, heel veel goud. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt (met trots) gedragen. Daarbij verplaatst Willy zich in een of andere opzichtige paarse pimp-mobiel (met tijgerprint bekleding) en loopt er wat ordinair vrouwelijk schoon rond. Hilarisch.

6.5/10

Ik vond hier toch wel wat meer in zitten dan dat. Met de in het begin al van een TV blatende man over de deugd van big business en Willie D. die als kapitalist als enige de collectivisatie van de New Yorkse pooiers weigert, en daar vervolgens de rekening van krijgt gepresenteerd zat hier in de subtekst best een intelligente aanklacht tegen ongelimiteerd Amerikaans kapitalisme. Standaard rise & fall? Niet als de fall veroorzaakt wordt door Willie's geloof in het kapitalisme. En J.J. Johnsons funk is niet matig.

Offline Profile  

Re: Blaxploitation
09 Oct 2011, 11:04 

Black Samson (1974)

Een Afrikaans stamhoofd look-a-like is eigenaar van een striptent, heeft een vriendin met een huge afro en een leeuw als huisdier die wat lamlendig over de bar hangt. Hij is een rechtvaardig man, wordt de kijker meerdere malen duidelijk gemaakt. Hij duld geen gesodemieter in da streets of his hood. Tuig wordt dan ook hardhandig aangepakt. Hij krijgt het aan de stok (letterlijk!!) met blank tuig die zijn hood willen verzieken. Samson pikt dat niet. Lekkere nonchalante film zonder veel pretenties. De film kon echter wel wat meer funky grooves gebruiken.

7.0

Offline Profile  

Re: Blaxploitation
29 Oct 2011, 11:33 

Truck Turner!

Er is al genoeg over gezegd, inderdaad een fantastische film.

dikke 8.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next