Logo

It is currently 25 Sep 2017, 15:17

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

29 Jul 2008, 19:19 

Image

TNT Jackson (Cirio H. Santiago - 1975), 4/10

Kung Fu-Blaxploitation kruisbestuiving met voormalig playmate Jeannie Bell, die door de Fillippijnen en Hong Kong struint terwijl ze haar Kung Fu moves uitprobeert op onduidelijk oriëntaals gespuis en wat verdwaalde afro's. Nauwelijks plot, Jeannie Bell straalt precies uit wat ze is, een playmate, verder acteertalent afwezig en produktiewaarden van ongeveer nul. Op een paar belly laughs na vrij kansloos.

Ik meende ook te hebben gelezen dat Jeannie Bell steeds "per ongeluk" de kleren van het lijf zouden worden gescheurd tijdens haar schermutselingen. Niet gezien. Wel trok ze één keer zelf haar kleren uit. Niet helemaal verspilde tijd dus. Ik denk dat de film geschikter is voor een avondje met vrienden onder begeleiding van veel alcohol.

Offline Profile  

10 Aug 2008, 14:58 

Image

Trouble Man (1972) 8/10

Als de hoofdfiguur Mr. T genoemd wordt, kan er volgens mij al niets meer verkeerd gaan. Die Mr. T - uitstekend vertolkt door Robert Hooks - is een small time hustler die door de bazen van een plaatselijke bende wordt ingehuurd om op zoek te gaan wie achter de overvallen zit waar de buurt sinds een tijdje door geplaagd zit. En dat zorgt voor de nodige complicaties...

De film moet het niet zozeer hebben van z'n funky stijl, maar wel van het ingenieuze script en de geweldige streetwise hoofdfiguur. Aanrader.

Last edited by tolpol on 10 Aug 2008, 18:32, edited 1 time in total.

Offline Profile  

10 Aug 2008, 15:21 

Oh! Trouble Man is 1 van mijn favoriete Marvin Gaye albums. Wist helemaal niet dat die al uit was op dvd, finaal gemist. Snel even gaan shoppen!

Offline Profile  

25 Aug 2008, 17:09 

Iemand dit boek al in bezit, uitgegeven door Fab press??

Image

Even doorgebladerd bij the American Bookstore....ziet er wel geinig uit alhoewel op het eerste gezicht voornamelijk plaatjes en een opsomming van titels uit het genre. Maar een leuk bladerboek!! De boeken van Fab press vind ik altijd prima verzorgd.

Offline Profile  

25 Aug 2008, 19:41 

Heb 'm sinds een tijd in huis, maar vind 't toch een beetje tegenvallen. De ultrakorte interviews stellen weinig voor en verdere duiding ontbreekt nagenoeg. Blijven slechts de erg subjectieve reviews en de mooie poster- en advertentie-reproducties over. Had er meer van verwacht.

Offline Profile  

03 Oct 2008, 23:36 

Image

Cleopatra Jones (1973) 6/10

Van dezelfde regisseur als Slaughter, is 't hier ook weer een film die erin slaagt z'n kleine budget prima te gebruiken. Jammer genoeg is de film zelf minder goed - de actiescènes missen dynamiek door slechte regiekeuzes, en ook het verhaaltje mankeert een krachtige lijn. De sfeer is wel leuk, en onbetwist hoogtepunt is Cleopatra Jones' garderobe. De geheime agente komt met Uzi's in aanslag en gehuld in een dikke pelsmantel uit haar zwarte Trans-Am gestapt, om af te rekenen met een bende drugsmokkelaars. Aan het hoofd van die bende staat Shelley Winters als een in vrouwenbillen knijpende lesbische matrone met een Hitler-buste in haar kantoor. Alle elementen zijn er dus zeker, maar de film weet ze niet helemaal bevredigend te gebruiken.

Offline Profile  

19 Oct 2008, 22:50 

Image

Bucktown (1975) 6,5/10

Fred Williamson komt vanuit Detroit afgezakt naar een kleine zuiderse stad, omdat z'n broer er wordt begraven. Daar treft hij een zwarte gemeenschap aan die helemaal onder de knoet zit van de corrupte flikken. Om het nalatenschap van z'n broer te regelen moet hij een tijdje blijven, en zo raakt hij meer en meer betrokken in de plaatselijke toestand, niet op z'n mist omdat Pam Grier de locale schone is.

Soms sleept hij wat te lang aan, maar 't is een vrij amusante film, vooral door de setting in een stadje dat slechts uit enkele straten vol hoerenkoten, dranktenten en gogobars lijkt te bestaan. Hij stelt de zaken iets minder zwart/wit voor dan gewoonlijk in het genre, met kritiek op beide kanten bij de rassentegenstellingen. Maar zoek er niet teveel achter, 't is nu eenmaal ook een dwaze film waarin Williamson tijdens de finale met een militair pantservoertuig door de stad bulldozert als hij verbeten jacht maakt op z'n rivalen.

Bijrolletje voor latere Eurocult-acteur Tony King.

Offline Profile  

15 Nov 2008, 01:20 

Image

Ebony, Ivory & Jade (1976) 1/10

Eerder Ebony, Ebony & Ivory, want de Chinese actrice slentert er op de achtergrond maar wat halfslachtig bij en legt halverwege de film op onduidelijke wijze het loodje - waarschijnlijk had ze elders wel wat beters te doen. Schieten nog over twee zwarte dames en een blonde rotverwende rijkeluisdochter. Met hun drie nemen ze deel aan één of andere atletiekwedstrijd in Hong Kong als het Amerikaanse team, maar een stel ongure Fillipino's ontvoert hen uit de kleedkamer na een trainingssessie. En er wordt losgeld gevraagd. En af en toe wordt er geknokt. En vage zwart-politieke one-liners gespuid. En getelefoneerd in lelijke kale kantoren. Er wordt ook een paar keer met een auto gereden.

Ontstellend slecht gemaakt - vooral de belichting is vreselijk, de helft van de tijd heb je geen idee wat er gebeurt. Niet dat het je ook maar enigszins interesseert. Een paar mooie actrices, maar ze houden hun kleren aan - tenminste, dat denk ik toch, door de constante duisternis kon ik het moeilijk opmaken. In-your-face sponsor aanwezigheid met overal posters van een energiedrankje in een Manila dat moet doorgaan voor Hong Kong. Muziek is een steeds terugkerend riedeltje uit de rechtenloze doos.

Misbaksel van de onlangs overleden Cirio H. Santiago. Mooie poster.

Offline Profile  

03 Feb 2009, 13:03 

Shaft, Gordon Parks (1971)
Sexier than Bond, cooler than Bullit. Deze woorden prijkten op de posters van deze film over een eigenwijze detective, die nog niet zo lang geleden een remake heeft gekregen met Samuel L. Jackson in de hoofdrol. Het mag gezegt worden, Richard Roundtree zet een puike hoofdrol neer die zich qua coolheidsfactor zeker kan meten met die van Jackson. Ook ademt de film een heerlijk jaren '70 sfeertje uit en is de Shaft main tune natuurlijk onsterfelijk. Toch viel het geheel als film me behoorlijk tegen. Het is eigenlijk een behoorlijk doorsnee actiethrillertje die zowel qua actie als dialogen behoorlijk gedateerd aandoet. Het verhaal heeft niets om het lijf en weet moeilijk te boeien. Het resultaat is een prent die je aandacht nét weet vast te houden, maar niet echt indruk maakt. Deeltje twee laat ik dan ook maar aan me voorbijgaan. 6,8

Offline Profile  

01 Jun 2009, 01:32 

Image

Superfly (1972) 8/10

Ik had me door het posterwerk en de soundtrack van Curtis Mayfield aan een funky pimpfilm verwacht, maar als je over de budgettaire restricties heen kan kijken - die zorgen voor slechte postsynchronisatie, harde belichting en nogal botte montage bij tijden - is dit een verrassend realistisch aandoend portret van het zwarte misdaadsmilieu.

The Priest als een coke-dealer die een laatste slag wil slaan, en daarna het milieu de rug wil keren. Uitstekend vertolkt door Ron O'Neal, maar ook de bijrollen doen het prima, met een naturel zonder voor de gewoonlijke karikaturen te gaan.

Kleine details zorgen voor een authentieke sfeer, zoals een scène in een armzalige nightclub waar het geld verdwijnt achter de beha van moeder de vrouw, of de korte scène met de black muslims. Alles heeft ook een zekere sensualiteit, je voelt O'Neal haast de coke in z'n neus snuiven, en dan is er nog de stomende badscène. En hij mag dan overduidelijk z'n lage budget tonen, in sommige scenes weet hij die helemaal te overstijgen, zoals met de mooie splitscreen-montage over de tonen van Mayfield.

Offline Profile  

01 Jun 2009, 11:19 

Love Superfly! Filmtechnisch misschien niet de meest elegante film, maar ja, die soundtrack en die opening alleen al! En Ron O'Neal heeft toch ook wel veel charisma - sterke hoofdrol.

Offline Profile  

06 Jun 2009, 11:26 

Image

Dolemite (1975) 7/10

Shockerend slecht gemaakte film, maar vaak erg entertainend. Lijkt een ijdelheidsproject van Rudy Ray Moore, die zichzelf ondanks overgewicht cast als een onweerstaanbare womanizer met dodelijke kung fu moves. Moore was een soort varieté-artiest, recht van de straat, en dat toont zich, want bij wijlen tracht de film z'n negentig minuten gevuld te krijgen met de glitterende dansers van het Showbizz-ballet, of staat Moore minutenlang flauwe rijmpjes te brengen als een soort proto-rapper.

Heel knullige crap, met zowat de meest ongeloofwaardige FBI-agenten die ik ooit zag - gebakkebaarde lummels die er geen samenhangende zin uit krijgen gewurmd. De wereld van Dolemite is één waarin iedereen zo corrupt is als wat, en whitey natuurlijk ergst van al. De burgemeester wordt dan ook graag in z'n blote kont gezet. En heeft bakkebaarden. Als de onzin je soms wat teveel wordt, komt er plots weer een wtf-moment dat je bier doet proesten uit je neus. In de bijrollen duiken een paar uiterst bizarre non-acteurs op, die Moore pas uit een drugspand lijkt geplukt te hebben. Oh - en hij heeft een legertje kung fu ho's. Amusante zooi.

Offline Profile  

20 Jun 2009, 12:17 

Image"You want to spit on me and make me crawl? I'm gonna piss on your grave tomorrow. "

Coffy (1973) ****

Na het tegenvallende Black Caesar had ik het even gehad met de blaxploitation, was dit het niveau wat ik moest verwachten? Gelukkig besloot ik Coffy toch een kans te geven.

Gelukkig want deze film is gewoon bad-ass! Het plot is redelijk, genoeg voor wat je van zo'n film kan verwachten. Coffy is een verpleegster die geconfronteerd wordt met de gevolgen van drugs in haar omgeving. Gefrustreerd dat de politie niets lijkt te doen omdat ze worden omgekocht besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Van dealer tot pimp, niets schuwt ze!

Of een rauwe en harde manier zie je hoe ze, de zeer aantrekkelijke Pam Grier, dit doet. Vuist en fles gebruikt ze om te vechten, verleiding om de mannen aan te pakken. Ze kunnen maar beter oppassen, want ze op zoek naar WRAAK!

Ondersteund door goed passende Funk muziek en mooie kleding maakt dit een een zeer memorabele blaxploitation en een geweldige actiefilm.

Offline Profile  

24 Jun 2009, 15:43 

Image

Truck Turner (1974) 8/10

Waarschijnlijk mijn favoriete blaxploitation. Isaac Hayes (van de Shaft Theme en natuurlijk Chef uit South Park) speelt bounty-hunter Mack "Truck" Turner. Het verhaal stelt niet veel voor, maar je verveelt je geen minuut. Geweld en gescheld worden afgewisseld met humor en cheesy one-liners. Verder een hoop pimps, 'hoes', een Dirty Harry-sized Magnum 44, lekker vieze funk en een blanke gast met een diamanten ooglap!

Offline Profile  

24 Jun 2009, 16:00 

Ow - die moet ik dan maar eens dringend uit de kast trekken. Welkom !

Offline Profile  

31 Jul 2009, 23:53 

Zonet Truck Turner bekeken - inderdaad een goeie film. Niet alleen door de muziek, het goed lopende script en strakke montage, maar vooral door Isaac Hayes - weliswaar geen groots acteur, maar absoluut een sterke presence.

8/10

Offline Profile  

02 Aug 2009, 12:29 

Zag toevallig ook deze week Truck Turner (1974)
Snoeiharde blaxploitation film waarbij Isaac Hayes op een droge manier de georganiseerde misdaad in Los Angeles bestrijd. Foute one-liners, stoere (auto-)achtervolgingen en zwarte schoonheden. Toch wist de film niet de complete lengte te overtuigen zo vond ik dat verhaallijn rondom de vriendin van het personage van Isaac Hayes nogal het tempo uit de film halen.

Offline Profile  

19 Aug 2009, 17:33 

tolpol wrote:

Superfly (1972) 8/10

Ook gezien. Vond het soms erg houterig zoals lange scenes zonder doel en wat kneuterig opgelepelde dialogen. Maar tenslotte toch een zeer leuke film....best wel een essentiële Blaxploitation. De soundtrack is inderdaad retefunky en tilt de prent lekker omhoog. Ron 'O Neil deed me sterk denken aan Snoop D O double Geeeee...met zin pimpjas en strakke haar. De R1 dvd bevat erg leuke extra's. Leuke dvd en film.

7,5

Offline Profile  

21 Oct 2009, 09:59 

Image

Trick Baby (1973)

Soort funky versie van The Sting met een overwegend zwarte cast en swingende muziek. De 'blanke' White Folks (zogenaamd een halfbloed, in het echt de blanke Kiel Martin uit Hill Street Blues) en de zwarte Blue Howard (Mel Stewart) zijn twee hustlers uit Philadelphia die op allerlei manieren geld afhandig proberen te maken van vooral rijke, blanke figuren. Als ze op een gegeven moment de (corrupte) politie en, jawel, de mafia achter zich aan hebben wordt het ze wat te heet onder de voeten en besluiten ze naar Chicago te vluchten. Maar natuurlijk niet voor nog een laatste slag te slaan...

Vergeleken bij veel andere Blaxploitation erg solide script, goede editing en prima acteerwerk (vooral van Stewart). De obligate chase is verrassend leuk en de locatieshots in Philadelphia zijn prachtig. Jammer dat na het eerste uur in de laatste akte zowel qua tempo als script een stapje terug gedaan wordt. Verder hele vermakelijke film.

8/10

Offline Profile  

21 Oct 2009, 14:25 

Hoor eigenlijk nooit wat over die film, maar je beschrijving klinkt veelbelovend. Krijg wel zin in Trick Baby.

Offline Profile  

21 Oct 2009, 18:22 

Leuke film Trick Baby! Dacht dat ik ook hier ergens een recensie had geplaatst maar kan hem niet meer vinden. Was misschien nog op dat andere forum.

Offline Profile  

22 Oct 2009, 23:29 

Sweet Sweetback's Baadasssss Song (1971)

Een beetje vreemd, maar wel lekker. Melvin Van Peebles deed zo'n beetje alles zelf voor deze film (regisseren, produceren, acteren, muziek arrangeren, etc), die wordt gezien als de eerste Blaxploitation movie. Ik zie echter meer overeenkomsten met de Franse nouvelle vague dan met de wat lompere recht-toe-recht-aan films als Shaft en Superfly. Vooral de montage en het gebruik van filters is behoorlijk experimenteel en de eerste scene is op z'n zachtst gezegd nogal onconventioneel.

Het verhaal is flinterdun, maar de film blijft de aandacht trekken zoals Godard dat ook altijd voor elkaar krijgt. Af en toe gaat de film net over de streep en wordt het allemaal een beetje too much (psychedelische split screens met 2 muziekstukken dwars door elkaar heen), maar dat is misschien ook wel weer gelijk de charme van de film.

7.5/10

Direct erna Baadasssss! (2003) gekeken van Melvin Van Peebles' zoon Mario. Soort nagespeelde making of van bovenstaande film. Best geinig.

Offline Profile  

25 Oct 2009, 14:49 

Goed nieuws - Warner gaat in januari een goedkope boxset uitbrengen met vier blaxploitation classics - waaronder Black Belt Jones - die tot hiertoe slechts als crappy geripte VHS-bootlegs op dvd waren te vinden.

[i]On January 12, Warner Home Video will release a “4 Film Favoritesâ€

Offline Profile  

25 Oct 2009, 16:24 

Leuk, ik ken ze allemaal nog niet dus dat boxje wil ik wel eens gaan aanschaffen.

Offline Profile  

25 Oct 2009, 22:16 

Mooi!
Hot Potato vond ik vroeger wel tenenkrommend...
Three The Hard Way is echter zeker welkom!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next