Logo

It is currently 28 Jun 2017, 15:58

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
  Blaxploitation
12 Jan 2006, 17:20 

Helemaal weer aangemoedigd door die mooie bos haar van Pam besefte ik me ineens dat mijn kennis op het blaxploitation vlak maar aan de magere kant is. Ik heb tot dusverre enkel 'Sweet Sweetback's Baadasssss Song', 'Coffy' en 'Foxy Brown' gezien. Verder ken ik uiteraard Tarantino's blaxploitation ode 'Jackie Brown'. Maar daarmee houdt mijn kennis wel zo'n beetje op.

Heeft iemand hier nog suggesties voor goede blaxploitation films, uiteraard liefst verkrijgbaar op DVD?

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:33 

Geen blaxploitation, maar, naast Coffy, is Pam op haar best in The Big Doll House, een Women in Prison-films geschoten op de Filippijnen. Zowat haar eerste rol, als ik me niet vergis - één brok rauwe energie. Sid Haig is ook van de partij en Jack Hill regisseert. Niet zo gemeen als gebruikelijk in het genre, komt allemaal vrij onschuldig over - lekker tempo, ook. De Britse dvd is spotgoedkoop te vinden en heeft een full screen open matte-transfer.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:42 

Nog niet veel van gezien, alleen Cleopatra Jones ... maar die stelde niet veel voor; middelmatige film, met eens een aardige actiescene maar vooral veel slechte dialogen en acteerwerk.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:43 

tolpol wrote:
Geen blaxploitation, maar, naast Coffy, is Pam op haar best in The Big Doll House, een Women in Prison-films geschoten op de Filippijnen. Zowat haar eerste rol, als ik me niet vergis - één brok rauwe energie. Sid Haig is ook van de partij en Jack Hill regisseert. Niet zo gemeen als gebruikelijk in het genre, komt allemaal vrij onschuldig over - lekker tempo, ook. De Britse dvd is spotgoedkoop te vinden en heeft een full screen open matte-transfer.

Deze film heb ik ook gezien inderdaad en ik heb het 'vervolg' (The Big Bird Cage) ook nog op DVD liggen.

Zeker wel een lekker WIP filmpje, The Big Doll House. Sid Haig is altijd helemaal briljant, ook al heeft hij zijn rol uit mijn favoriete Jack Hill film (Spider Baby, een van de meest geweldige lowbudget horrorfilms die ik ken) nooit kunnen evenaren. Ik was laatst aangenaam verrast toen ik Sid weer langs zag komen in House of 1000 Corpses (aardig filmpje overigens).

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:46 

niet zo bekend maar wel heel leuk is Trick Baby (1973) met karakters als Felix The Fixer en Melvin The Pimp... aanrader.

Image

regio 1 dvd:
http://www.dvdverdict.com/reviews/trickbaby.php

Last edited by jim2873 on 31 May 2007, 17:54, edited 2 times in total.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 20:39 

Het leuke van blaxploitation films zijn de soundtracks. Zelfs een minder dan middelmatige film vind ik dan nog goed te pruimen.
Leuke blax films vond ik(alle op DVD): Across 110th Street, Black Ceasar, alle 3 Shaft films, Superfly.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 21:23 

hitch_fan wrote:
Het leuke van blaxploitation films zijn de soundtracks. Zelfs een minder dan middelmatige film vind ik dan nog goed te pruimen.
Leuke blax films vond ik(alle op DVD): Across 110th Street, Black Ceasar, alle 3 Shaft films, Superfly.

Wat betreft die soundtrack heb je inderdaad volledig gelijk, altijd een pluspunt in deze films. Toch mag ook de kledij er vaak wezen:

Image
http://img477.imageshack.us/my.php?image=coffy28cs.jpg

Ik bedoel, die bril, dat jasje, die hoed, die snor. Ik lag werkelijk op de grond van het lachen toen deze knakker voor het eerst in beeld kwam :D

Maar ik zal de titels die je noemt zeker eens opsnorren (hoe kon ik Shaft vergeten overigens :? ). Thanks!

Gekeken films

Offline Profile  

11 Apr 2007, 21:44 

Gisteren nog 'ns naar Across 110th Street gekeken - ben echt wel dol op diens rauwe en ongepolijste stijl.

Across 110th Street (1972) ****1/2

Steengoede misdaadfilm over een stel zwarten die in Harlem onderduiken nadat ze met geld van de Italiaanse mafia zijn gaan lopen, er vallen zes doden waaronder twee politieagenten en al snel krijgen ze de flikken én de mob achter zich aan. Geweldig vroege jaren zeventig-sfeertje, opwindende actiescènes, mooie soul en aanstekelijke funk op de soundtrack en een realistische en rauwe in-your-face stijl met nauwelijks gebruik van long shots.

Anthony Quinn mag de bikkelharde flik spelen, bijrollen voor Yaphet Kotto (bekend van Alien en Larry Cohen's Bone) als een jonge inspecteur, kersvers uit universiteit, en Anthony Franciosa (Tenebrae) als een maniakale mobster. Veel sterke karakterkoppen en de scènes in de zwarte nachtclubs zijn fantastisch - them pimps they be stylin'.

Technische evaluatie van de DVD en screenshots vind je op cultfilms en kutfilms.

Offline Profile  

12 Apr 2007, 11:31 

tolpol wrote:

Ook vorige week weer gezien, en ben t helemaal eens met bovenstaande!

Offline Profile  

Re: Blaxploitation
14 Apr 2007, 17:47 

maikel_1981 wrote:
Helemaal weer aangemoedigd door die mooie bos haar van Pam besefte ik me ineens dat mijn kennis op het blaxploitation vlak maar aan de magere kant is. Ik heb tot dusverre enkel 'Sweet Sweetback's Baadasssss Song', 'Coffy' en 'Foxy Brown' gezien. Verder ken ik uiteraard Tarantino's blaxploitation ode 'Jackie Brown'. Maar daarmee houdt mijn kennis wel zo'n beetje op.

Heeft iemand hier nog suggesties voor goede blaxploitation films, uiteraard liefst verkrijgbaar op DVD?

Niet veel gezien dus, maar wel al drie degelijke producties. Want niet alle blaxploitation is te genieten. Zeker Fred Williamson heeft heel wat domme films gemaakt.
Maar er zijn er daarintegen ook nog heel wat te ontdekken. Zoals de klassieker Superfly natuurlijk, maar ook minder bekend werk als Black Shampoo, TNT Jackson, Tangerine Man, Cleopatra Jones, Sugar Hill (niet met Wesley Snipes wel met voodoo en zombies) en niet te vergeten Blacula. Maar deze lijst is lang niet volledig er zijn in het genre héél wat patreltjes terug te vinden dus veel plezier.

Offline Profile  

15 Apr 2007, 21:00 

http://www.play.com/DVD/DVD/3-/3896/2-/Promo.html

Onder andere de films Foxy Brown, Coffy, Black Caesar en Black Mama White Mama in de 2 voor 12.98 euro-actie.

Offline Profile  

08 May 2007, 14:39 

Across 110th Street (Barry Shear, 1972)
Across 110th Street is een ultrarauwe 'blaxploitain' die gestoeld is op 'tegenstellingen'. Drie zwarten besluiten de 'bank' van de maffia in de zwarte wijk Harlem te overvallen. Er vallen hierbij diverse doden, politiemannen, mafiosi en gangsters. De drie duiken onder. Een levensgevaarlijk kat-en-muis-spel volgt, want zowel de maffia (in samenwerking met de zwarte gangsters) als de politie zoeken hen. De maffia en de gangsters vallen elkaar steeds af (en bijna aan), maar zijn gedwongen om de handen ineen te slaan. Bij de politie heb je de blanke oude officier (Anthony Quinn) die veelal met zijn vuisten resultaten boekt en de jonge zwarte officier die alles volgens het boekje wil oplossen. Helaas voor de overvallers hebben de criminelen goede connecties en langzamerhand raken ze hun op het spoor. Dit in tegenstelling tot de politie die steeds een stap achter ligt. Het camerawerk geschiedt veelal door hand-held camera's. Hierdoor zit je dus met je neus midden in de vele actie. Het verhaal gaat retesnel en na ruim 90 minuten is het (helaas) al weer afgelopen. ****. Een intrigerend begin van een genre dat ik amper ken. Wil nu eens 'Coffy' en 'Black Caesar' gaan proberen. Iemand nog andere tips?

Offline Profile  

09 May 2007, 14:01 

In juni verschijnt bij FAB Press een boek dat het ganse Blaxploitation-genre zal belichten:

Image

Blaxploitation Cinema
The Essential Reference Guide

Author: Josiah Howard
Cinema's most vibrant and colourful retro movie genre!

'Josiah Howard's book is frankly the best guide on the subject that I have ever seen.'
- Jack Hill, director of blaxploitation classics Coffy and Foxy Brown.

Dazzling, highly stylized, excessively violent and brimming with sex, blaxploitation films enjoyed a brief but memorable moment in motion picture history. Never before - and never since - have so many African American performers been featured in films, not in bit parts, but in name-above-the-title starring roles.

Twenty five years after they first thrilled audiences the body of films known as blaxploitation are enjoying a renaissance. Not only do the pictures continue to captivate film fans, but the entire genre, with its bevy of colourful, utterly-contemporary film characters, irresistible soundtrack albums and catchy film titles, is finally taking its rightful place among the entertainment industry's most enjoyed, and influential, movies.

Directly answering the call for a new and appreciative look back at a distinctly American motion picture phenomenon, Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide is the first truly comprehensive examination of the genre, its films, its trends and its far-reaching impact, covering more than 240 blaxploitation films in detail.

Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide will become the primary reference book on the genre, covering not just the films' heyday (1971-1976) but the entire decade (1970-1980). From Aaron Loves Angela to The Zebra Killer, they're all here in one indispensable volume.

Complimenting the text of Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide are many of the vivid, highly-theatrical, motion picture posters and ads that promoted the films. Blaxploitation's rich and colourful poster art has been the sole subject of a number of coffee-table books. The hand-painted, elaborately illustrated posters and ad campaigns associated with the genre represent a now-gone golden era of sensational motion picture representation. Also features page after page of stunning action stills and original newspaper admats.

In addition to the A-to-Z reviews of blaxploitation movies, this book features interviews with ten great blaxploitation movie directors:

PAUL BOGART
- Halls of Anger, The Skin Game, Mr. Ricco

MATT CIMBER
- The Black Six, Candy Tangerine Man, Lady Cocoa

LARRY COHEN
- Black Caesar, Hell Up in Harlem

ROBERT A. ENDELSON
- Fight for Your Life

JAMAA FANAKA
- Welcome Home Brother Charles, Penitentiary

JACK HILL
- Coffy, Foxy Brown

JONATHAN KAPLAN
- The Slams, Truck Turner

ARTHUR MARKS
- Detroit 9000, Friday Foster, J.D.'s Revenge

CIRIO H. SANTIAGO
- TNT Jackson, Ebony, Ivory & Jade, Death Force

DON SCHAIN
- Ginger, A Place for Today, Girls Are for Loving

Adviesprijs £14.99

Meer info :
http://www.fabpress.com/vsearch.php?CO=FAB082

Offline Profile  

10 May 2007, 12:52 

Black Caesar ****

Regie: Larry Cohen (1973)

Eindelijk deze bekende blaxploitation film eens gekeken en ik heb me er uitstekend mee vermaakt, het is zelfs direct een van mijn favorieten. De film kent dankzij het vele locatie filmen dat lekkere straatgevoel dat de meeste blaxs hebben en wat zo’n essentieel element van het genre vormt. Dat het in wezen een losse remake van de gangster klassieker ‘Little Caesar’ is, maakt helemaal niet uit, want door het te transporteren naar een andere tijd en plaats wordt het op zich een compleet andere film ondanks dat het verhaal grotendeels hetzelfde is en je op dat punt weinig verrassingen kunt verwachten. Cultheld Larry Cohen regisseert met zijn gebruikelijke flair en economische directheid – iedere keer als ik een film van hem zie besef ik me dat ik veel meer van zijn films moet kijken, ik zal ‘Hell up in Harlem’ dan ook maar eens aanschaffen. De muziek van James Brown maakt het helemaal af.

Gekeken films

Offline Profile  

11 May 2007, 10:17 

LIVING COLOUR ENTERTAINMENT heeft een box uitgebracht met de drie (originele) Shaft films. Mijn vraagje:

* zijn die films, inhoudelijk, te pruimen (of behoren ze tot de mindere voorbeelden van dit genre)?
* hoe zijn deze releases?

Offline Profile  

11 May 2007, 17:50 

arthur wrote:
LIVING COLOUR ENTERTAINMENT heeft een box uitgebracht met de drie (originele) Shaft films. Mijn vraagje:

* zijn die films, inhoudelijk, te pruimen (of behoren ze tot de mindere voorbeelden van dit genre)?

Aan de covers en ondertitelingskeuzes te zien zijn dat ports van de Warner-uitgaves, die zijn best okee. Je kan wat reviews van de warners terugvinden via dvdbasen. Heb Shaft ooit gezien en was toen niet meteen onder de indruk. Wel al vijftien jaar geleden, kan me voorstellen dat ik 'm nu veel beter kan smaken. Om de soundtrack alleen al is de film wel een must.

Offline Profile  

11 May 2007, 22:04 

tolpol wrote:
arthur wrote:

Aan de covers en ondertitelingskeuzes te zien zijn dat ports van de Warner-uitgaves, die zijn best okee. Je kan wat reviews van de warners terugvinden via dvdbasen. Heb Shaft ooit gezien en was toen niet meteen onder de indruk. Wel al vijftien jaar geleden, kan me voorstellen dat ik 'm nu veel beter kan smaken. Om de soundtrack alleen al is de film wel een must.

Ik zag Shaft een jaar geleden of zo en vond dat een van de minst interessante blaxploitations die ik ken. De muziek is erg goed inderdaad, maar verder is het allemaal wat standaard. Het vervolg heb ik nog in de kast staan.

Gekeken films

Offline Profile  

02 Jul 2007, 21:49 

wei wrote:
tolpol wrote:

Ook vorige week weer gezien, en ben t helemaal eens met bovenstaande!

En ik ook!

Gekeken films

Offline Profile  

17 Jul 2007, 21:16 

Ook ik ben het eens met bovenstaande....tja...tis wat...

Coffy

Pam Grier is kickin' some mothafokkin' ass!! Dit is dus volop genieten. Dit kan gezien worden als een "donkere" variant op de Female Scorpionreeks. Een chick die wraak neemt en alle middelen gebruikt om zich van het schorum te ontdoen....shotguns, flessen, messen....you name it! Tel daar een funky soundtrack, geweldige kleding en interieurs bij op en je kan achterover leunen en dit stukje jaren 70 exploitation tot je nemen. It kicks major asssss!!!!

Offline Profile  

08 Sep 2007, 12:08 

Foxy Brown

Een soortgelijk verhaal als bij Coffey. De vriend van Foxy Brown wordt een koppie kleiner gemaakt. Ze infiltreert bij een bende als prostituee om zo wraak te nemen op het gespuis. Een tikkie minder dan Coffey maar nog steeds een toffe film. Jack Hill's regular Sid Haig is ook weer even van de partij.

Offline Profile  

17 Feb 2008, 14:08 

Black Caesar - Larry Cohen - 1973

Oei....al snel werd duidelijk dat er wel heel pijnlijk matig wordt geacteerd in deze film. We volgen een kleine donkere jongen (het blijft een blaxploitation) die zich naar de top wil begeven in de onderwereld. Maar zoals James Brown al zingt tijdens de funky soundtrack....it pays the cost to be the boss..... Een zeer standaard verhaal dat niet heel bijzonder wordt uitgewerkt...geen geweldige regie, matig acteerwerk etc. Een aardige film maar zeker niets bijzonders. De soundttrack was dus wel heel erg lekker....

Offline Profile  

19 May 2008, 23:36 

Image
Blacula (1972) 5,5/10

De achttiende eeuw - een zwart koppel is op visite bij graaf Dracula en als gespreksonderwerp wordt slavernij aangesneden - slechte zet want het verhit de gemoederen zodanig dat een paar minuten later de man met opengebeten keel in een verzegelde doodskist belandt en z'n vrouw mag luisteren hoe hij met de nagels aan de deksel krabt terwijl hij smeekt om bloed.

Twee eeuwen later wordt Dracula's kasteel verkocht aan een homokoppel uit LA en die verschepen de inboedel naar de VS. Even later loopt een gigantische neger gehuld in een cape over de streets of LA en hij heeft dorst.

Jammer genoeg veel saaier dan het onderwerp doet vermoeden - script is vreselijk en de film mag zichzelf dan zeker niet serieus nemen - de ontzettend domme dialogen zijn ongewilde postmoderne comedy. Een paar leuke stukken, maar de film is nogal lusteloos en mankeert aan kracht.

Offline Profile  

06 Jun 2008, 22:06 

Image
Black Caesar (1973) 7,5/10

Prima rise-and-fall verhaaltje met een goeie vaart en een sterke laatste tien minuten. Fred Williamson vond ik goed z'n best doen, op de rest van de cast valt evenmin iets aan te merken - begrijp niet wat Melzz daarin zo stoorde. Heb nooit veel blaxploitation gekeken, maar deze hoort voor mij toch zeker bij de beste die ik al zag.

Offline Profile  

14 Jun 2008, 15:41 

Image
The Mack (1973) 7/10

Goldie verlaat na vijf jaar de gevangenis, vastbesloten om zo snel mogelijk een rijk leven te leiden als beste pooier van de stad. Dat lukt hem aardig - hij gooit hoge ogen op de jaarlijkse pooiers-picnic en verwacht veel van het komende Gala van Beste Pooier van het Jaar. But it's hard to be a pimp...

Mocht wat meer schwung in gezeten hebben want het verloopt allemaal wat te traag met een paar saaie stukken, maar het is een intelligente film, met een zekere klasse die je niet vaak ziet in het genre.

Offline Profile  

12 Jul 2008, 23:43 

Image
Slaughter (1972) 7,5/10

Als z'n ouders omkomen in een exploderende bomauto neemt Jim Brown wraak door met z'n wagen de moordenaars in hun sportvliegtuigje van de startbaan te rijden (!) De FBI dreigt hem daarvoor aan te klagen, maar biedt een uitweg - als ex-Green Beret wordt hem gevraagd naar Zuid-Amerika te trekken, en daar af te rekenen met de ware verantwoordelijken achter de moord.

De productie weet het meeste te maken van z'n budget door in het goedkope Mexico te filmen, waardoor er een panavisioncamera vanaf kan. Regie is wisselvallig - vond de eerste stukken ronduit zwak, maar na een tijdje verbeterde het aanzienlijk met vooral sterke actiescènes - zoals de opwindende achtervolging waarin Brown te voet door een auto achternagezeten wordt in nauwe nachtelijke steegjes of het gevecht bovenop een groot plat dak waar hij af te rekenen krijgt met drie gangsters tegelijkertijd. De regisseur maakt te pas en te onpas enthousiast gebruik van extreme lenzen - wat soms voor een leuk bevreemdend effect zorgt.

Een sympathiek en vermakelijk filmpje met een mooie schare aan karakterkoppen - naast Brown onder andere Cameron Mitchell, Don Gordon en Rip Torn in z'n beste psychotische doen. Stella Stevens toont meermaals haar twee grootste troeven als ze met Brown in bed ligt te rampetampen.

Trailer :

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next