Logo

It is currently 24 Sep 2017, 17:57

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message

28 Apr 2008, 00:07 

Planet of the Vampires (1965) 8/10

Hiervan had ik lang de boot afgehouden - ben niet zo'n liefhebber van oude SF - maar ik was aangenaam verrast. De simpelheid van de sets, waar de fantastische kostuumcreaties en rijke belichting tegen afstaken, zorgde voor een vreemd onthechtingseffect. Niet alleen zitten genieten van de Bava-touch die met sfeervolle beelden het onderste uit de kan haalt van een minimaal budget, ook het verhaaltje hield me geboeid - een heel leuke film. Onverwachts dook een piepjonge Ivan Rassimov op in een bijrolletje.

Offline Profile  

28 Apr 2008, 20:18 

Melzz wrote:
Il Mito Di Giorgione wordt door Lucas vertaald als The Georgian Myth. Gezien de achtergrond van Bava (hij wilde schilder worden) is dit een slordige fout want een film over de schilder Giorgione wordt hier vertaald als een film over de Georgische kwestie.

Beetje late reactie maar door Tolpol's recente post lees ik nu pas goed wat je zegt. Wat een vreemde fout, zeker gezien visuele inspiratie. Wel erg knullig hoe je als Bava-kenner een fout als deze er in laat sluipen die verraadt dat je de schilder Giorgone niet kent. Niet bepaald een onbekende en dat terwijl zijn grote held Bava het notabene als een belangrijke inspiratie noemt. Of Lucas denkt echt dat Bava dol was op Georgische iconen. Haha.

Hij laat een peperduur mammoetboek en levenswerk als dit toch wel redigeren zou je zeggen?

Offline Profile  

12 Jul 2008, 21:01 

Rabid Dogs (1974) 10/10

Geweldige film over een uit de hand gelopen overval die uitloopt in een kidnapping - grijpt je meteen bij de lurven om pas bij de aftiteling z'n ijzeren greep te lossen. Heel knap hoe Bava erin slaagt alles boeiend te houden, maar ook de acteerprestaties zijn voortreffelijk - vooral Eastman en de mij onbekende Milian-achtige Don Backy. Moest ik het niet weten zou ik er eerlijkgezegd nooit de hand van Bava in vermoed hebben - nogal een ongewoon energieke en realistische film in z'n carrière.

Ik heb de Italiaanse Rabid Dogs cut gekeken - is er veel verschil met de Kidnapped versie ?

Offline Profile  

14 Jul 2008, 19:04 

Ken alleen de Kidnapped-versie die in de Bava-Box vol. 2 zit.

De Italiaanse cut is zo ongeveer een meesterwerk begrijp ik? Krijg wel zin om de film nog eens te bekijken.

Offline Profile  

14 Jul 2008, 19:23 

Camera Obscura wrote:
Ken alleen de Kidnapped-versie die in de Bava-Box vol. 2 zit.

De Italiaanse cut is zo ongeveer een meesterwerk begrijp ik? Krijg wel zin om de film nog eens te bekijken.

Volgens mij gaat het in de box om hetzelfde schijfje als de losse uitgave die ik bekeek, en staan dus alletwee de versies erop - je kan de keuze maken in het startmenu.

Heb wat reviews erop nageslaan en daar heeft men het erover dat de Lamberto/Leone Kidnapped-versie - ondanks de kleine verschillen - veel minder goed werkt dan de Rabid Dogs-versie. Lijkt me bizar - moet 'm maar 'ns kijken en vergelijken.

Offline Profile  

14 Jul 2008, 19:37 

Oh, wist helemaal niet meer dat er twee versies op stonden, is al weer even terug dat ik hem in de speler heb gedaan. Heb dan wel de Italiaanse cut bekeken lijkt me. Afijn, binnenkort nog maar eens bekijken.

Offline Profile  

15 Jul 2008, 18:49 

Koch heeft Bava's western The Road to Fort Alamo (La Strada per Fort Alamo) uitgebracht op dvd - zoals gewoonlijk bij Koch staat er ook Engelse ondertiteling op.

http://www.dvd-forum.at/23152/dvd_review_detail.htm

Image

Offline Profile  

22 Jul 2008, 16:07 

Maschera del demonio, La (1960) a.k.a. Black Sunday a.k.a. The Mask of Satan - Mario Bava

Tjongejonge.....dit is er weer eentje. Zo'n film die je bijna een cinematisch orgasme bezorgd. Van Mario Bava had ik alleen nog Blood and Black Lace en Danger; Diabolik gezien. Nu de prachtige box binnen is gekomen, wordt het tijd wat meer films van Bava te verslinden. Deze smaakt in ieder geval naar veel meer.

De zwartwit beelden zijn adembenemend mooi. Prachtige kaders, de camera die meesluimerd met de onderwerpen, de zoom-ins.....heel mooi. De beeldkwaliteit vind ik echt uitmuntend. Zwart is echt pikzwart en geen krasje of andere storende elementen te ontdekken. De film is een echt Ghotisch verhaal met mist, begraafplaatsen, kastelen en landschappen met sinistere en dichtbegroeide takken.

Het is al veel vaker gezegd maar deze film ademt zoveel sfeer uit en is een lust voor het oog. Veel memorabele scenes en als je goed kijkt zie dat ze zeer slim zijn opgebouwd. Er wordt zeer veel gesuggereerd (zoals het bereiden van een koets met hoge snelheid) zonder dat het nep overkomt. Dit is een film waarvan ik het audiocommentaar van Tim Lucas zeker eens ga beluisteren. Moet eerlijk zeggen dat ik me meer zat te vergapen aan de prachtige scenes dan dat ik het verhaal zat te volgen. Er worden in ieder geval twee verketterde figuren tot leven geroepen die op beestachtige wijze ter dood zijn gebracht. Uiteraard zinnen ze op wraak.

Prachtige film die niets dan lof verdiend! Bava heeft met weinig middelen een prachtfilm afgeleverd, zeer bewonderswaardig. Ik kan niet wachten om de andere films uit de box te zien. Bij mn volgende bestelling bij Pacific zal ik de 2e box voegen. Hatchet for the Honeymoon zit in geen enkele box. Deze film lijkt me ook wel wat. Staat er nog een derde box in de planning? Anders deze titel wellicht eens los aanschaffen.

Offline Profile  

22 Jul 2008, 16:18 

Melzz wrote:
Hatchet for the Honeymoon zit in geen enkele box. Deze film lijkt me ook wel wat. Staat er nog een derde box in de planning? Anders deze titel wellicht eens los aanschaffen.

Zou niet hopen op een derde box.
Hatchet for the Honeymoon heb je momenteel voor een habbekrats bij Play :
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/172672/-/Product.html
Zit als extra een leuke docu bij van een uurtje over Bava.

Offline Profile  

22 Jul 2008, 16:27 

Bedankt voor de tip!! Da's geen geld inderdaad. Ik zag hem ook al bij Pacific voor zo'n 6 euro. Te gekke extra...die heb ik alleen al. Ik heb een dvd van Umbrella (Australisch label) met daarop drie docu's; Bava, Argento en Carpenter. Die dvd heet Masters of Horror. Qua beeldkwaliteit nog een verschil tussen de r1 en r2? Op dvdbeaver zie ik helaas geen vergelijking, alleen die tussen die jij voorstelt en die van Koch Media.

Ter info, dit staat er op die dvd:

Synopsis
ARGENTO! BAVA! CARPENTER! The ABC of Horror Maestros tell their own terror tales in this bloody celebration of murder and mayhem on screen.

“Deep Redâ€

Last edited by Melzz on 22 Jul 2008, 16:31, edited 1 time in total.

Offline Profile  

22 Jul 2008, 16:30 

Heb zelf de UK-uitgave en die ziet er dik okee uit. De R1-uitgave was niet anamorf, meende ik.

Offline Profile  

25 Jul 2008, 10:50 

La Ragazza che sapeva troppo a.k.a. The Girl Who Knew Too Much - Mario Bava (1963)

Na het meesterlijke Black Sunday kon ik niet wachten om de volgende Bava uit de box te bekijken. En dus moest The Girl Who Knew Too Much (leuke verwijzing naar Hitchcock) concurreren met Black Sunday. Ik snap heel goed waarom dit wel als een van de eerste Giallo wordt beschouwd. Een vrouw is getuige van een moord maar niemand gelooft haar. Ze gaat zelf op onderzoek uit en krijgt daarbij hulp van een arts (John Saxon).

Dit is weer typisch een film waar de regisseur de grote ster is. Het gebruik van zwartwit is wederom om van te smullen. Bava wordt veelal geroemd om zn gebruik van kleuren maar hij heeft zeker bewezen zich met zwartwit ook uitstekend uit de voeten te kunnen. Wederom een prachtfilm. Ik denk dat ik hem nog hoger had beoordeeld als ik niet net Black Sunday had gezien.

De beeldkwaliteit is iets minder dan die van Black Sunday, we zien af en toe wat ruis en krasjes en dergelijke. Maar desalniettemin een uitstekende print. De muziek vond ik ook zeer geslaagd. De titlesong wordt gezongen door een zanger die ik meteen herkende. Deze zanger zong namelijk ook al de titelsong van The Girl With a Briefcase van Zurlini. Ik zal eens op zoek gaan naar die knaap want het klinkt verdomde lekker. Er bestaat ook een andere versie van deze film met de titel "The Evil Eye". Jammer dat deze versie niet op de disk staat, had wel aardig geweest zijn om de versies te vergelijken. De andere versie zou meer Marihuana-verwijzingen hebben en sluiten met een geheel ander einde.

Het enige wat ik iets minder vond was dat de film af en toe vrij luchtig is. Hij had van mij een tikkeltje serieuzer en ijzingwekkender gemogen. En zoals het bij vele Gialli betaamd...kwam de dader weer vrij onverwachts uit een hoek vallen met een motief waarbij je je weer even achter de oren moet krabben.

Dit zijn films waarvan ik erg geniet. Het gebruik van licht en schaduwpartijen is echt geweldig. Bava lijkt wel met licht te kunnen spelen en schept daarbij de meest prachtige composities. De man had vast ook een prachtige Noir af kunnen leveren. De liefhebbers hebben de box vast al in huis maar ik wil hem hierbij nogmaals even aanraden. Voor maar 20 euro bij Pacific zijn de twee boxen te koop met respectievelijk 5 en 8 films. Als dat geen koopje is!!

Offline Profile  

10 Aug 2008, 19:15 

Sei donne per l'assassino a.k.s. Blood and Black Lace - Mario Bava -1964

Alhoewel The Girl Who Knew Too Much als 1 van de eerste Giallo's wordt gezien, komen er in deze film nog meer Giallo-elementen bij zoals de gemaskerde killer, de suggestieve camera, de verschillende "Red Herring" en de grafische moorden. Verschillende vrouwen vinden de dood in en rond een modehuis.....en het whodunnit-gegeven wordt prachtig uitgespeeld door Bava waarbij je tenslotte de ene na de andere twist om je oren krijgt.

Vele Bava-elementen maakt deze film zo mooi; het kleurgebruik, de tracking-shots, het schaduwspel. Zeer invloedrijke horrorfilm. Toen ik hem voor t eerst zag, vond ik het een prima uitgave van VCI, een goedkope 2-disker met leuke extra's. Nu vind ik het nog steeds prima te doen alhoewel de mankementen me nu veel duidelijker opvielen. Het beeld kan veel scherper, de kleuren feller en het audiogedeelte een stuk helderder.

Tolpol had dus wel gelijk....de disk is verre van uitstekend :wink: Het is best apart hoe je soms beeldkwaliteit of inhoud film tijdens veschillende kijkbeurten anders kan beoordelen. Een open deur...heeft vast met verwachting of stemming te maken. Ik was de 1e keer waarschijnlijk helemaal into the film dat de wat mindere beeldkwaliteit me minder opviel.

Offline Profile  

30 Aug 2008, 13:23 

I Tre volti della paura a.k.a. Black Sabbath - Mario Bava - 1963

Een geslaagd drieluik van Bava. Drie horrorverhalen passeren de revue en alledrie hebben ze de nodige kwaliteit. Vooral de kleurrijke belichting valt direct weer op. Het was al laat toen ik de film keek en mn ogen vielen geregeld dicht en moest ik weer een gedeelte terugspoelen. Maar zelfs met een half ook heb ik erg genoten. Tevens een gedeelte bekeken met het audiocommentaar van Tim Lucas wat erg interessant was. Geslaagd filmpje.

Offline Profile  

05 Sep 2008, 10:10 

I Coltelli del vendicatore a.k.a. Knives of the Avenger - Mario Bava (1966)

Ik hoor hier eigenlijk nooit zulke hele positieve verhalen over en het leek me dan ook de mindere uit mn Bavabox vol.1. Nou....ik vond het erg leuk! De film schijnt gebaseert te zijn op de Western Shane en de film voelt ook gewoon als een Western. Alleen hebben de poppetjes geen guns maar zwaarden en messen en dragen de mannen gekke bontjes over hun schouders.

Geen velle kleuren maar toch zie je weer duidelijk de Bavatouch. Het verhaal stelt niet veel voor, het geweld blijft beperkt maar het kijkt heerlijk weg. Cameron Mitchell doet me altijd een beetje denken aan Anthony Quinn. Leuke film!

Offline Profile  

26 Sep 2008, 12:15 

Operazione Paura a.k.a. Kill Baby Kill - Mario Bava - 1966

Die meneer Bava toch.....wederom bestookt de beste man me met shots, camerastandpunten en ander visueel geilelarij waar je "U" tegen zegt. Inzoomen kan ie ook als de beste. Dit moet je eigenlijk gewoon zien, deze visuele pracht moet je ondergaan. Heerlijke Gotische horror waar kasteeleigenaren nog nooit van schoonmaken hebben gehoord want de boel zit onder de spinnewebben.....fijn voor t sfeertje. Ook staat er steeds iemand lekker te paffen (toen nog geen rookverbod) want uit vele hoeken en gaten zien we rook....mist.....rook. Gekke kleuren, schaduwpartijen en optische vervormingen.....het zit er allemaal in.

Het verhaal gaat over een dokter die een stradje komt bezoeken. Maar daar heerst een vloek....aaahhhhh.....een vloek!! Een klein meisje genaamd Melissa zit steeds met dr vette vingers aan de ramen. Mensen schrikken ze zich de tering, gaan dood. Melissa is trouwens ook dood....dat maakt de mensen bang...aaaarrrghhh.

Bavaaaaaaaaa nagilaaaahhhhh Bavaaaaaaaaaahhhh

Offline Profile  

20 Oct 2008, 10:22 

Quante volte... quella notte a.k.a. Four times that Night - Mario Bava - 1972

Een totaal andere film van Bava dan ik tot nu toe gewend ben. Geen horror dit keer maar een sexcomedy. Via een Rashomon-achtige opzet zien we een avond via verschillende standpunten...maar welke is de juiste? Het verhaal heeft weinig om het lijf (letterlijk en figuurlijk). Een dame gaat met een man stappen en wordt verleid, verkracht of....? Het leuke aan deze film zijn de uitzinnige decors. Bava kan van een badkamer nog een visueel spektakel maken. We zien zeker enkele Bava-touches maar ik zie hem toch liever ander soort films maken. Interressant om te zien hoe veelzijdig Bava was. Een aardig tussendoortje maar ook snel weer vergeten. In een bijrol herkende ik de sleazy producer Dick Randall. Deze man ken ik van de Mondo Macabro-dvd French Sex Murders waar een docu over deze man op staat.

Offline Profile  

31 Oct 2008, 14:34 

Ik begin het Bavatopic aardig vol te plempen.... :)

Reazione a catena a.k.a. Bay of Blood a.k.a. Twitch of the Death Nerve - Mario Bava 1971

Bij een groot meer vallen doden....veel doden. Het motief is hebzucht....of heeft het water een duistere invloed op personen? Verschillende personen worden geintroduceerd die wel of niet het loodje leggen. Maar wie vermoord nu wie? Op een gegeven moment begon het mij wat te duizelen maar gelukkig biedt het internet uitkomst. Wordt wel de granddaddy van de slasher genoemd en niet onterecht. The body count ligt hoog en is bloederig. Het meer doet denken aan Crystal Lake uit Friday the 13th. Ook de pov-shots zijn kenmerkend voor de slasher.

Tussen de moorden door, zien we (vooral in het begin) wat voortkabbelende scenes met loungemuziek. Van die vrolijke orgelmuziek.......het werkte wat bevreemdend. Het lijkt een doodsimpele film maar tegen het einde raak je toch nog het spoor bijster. Een vreemde en aparte film. Op een gegeven moment dacht ik......is dit wel leuk maar na afloop vond ik het toch weer een bijzondere ervaring. En het begint inmiddels een cliche te worden....je ziet weer duidelijk dat bepaalde shots kenmerkend Bava zijn. Het geluid van de disk in niet optimaal....als er geen muziek is bij bepaalde scenes hoor je een brommend/zoemend geluid.

Offline Profile  

12 Nov 2008, 23:59 

Economische malaise en een verzadigde dvd-markt ten spijt wordt er een nieuw label opgericht in de VS dat Midnight Choir heet. In februari zal bij hen een nieuwe uitgave verschijnen van The Whip and the Body. Benieuwd hoe die zal zijn - heb zelf de belabberde Amerikaanse uitgave van VCI en de iets betere Franse uitgave. Beste huidige uitgave is nog steeds de Duitse van EMS, veronderstel ik.

Offline Profile  

13 Nov 2008, 11:46 

tolpol wrote:
Melzz wrote:
Hatchet for the Honeymoon zit in geen enkele box. Deze film lijkt me ook wel wat. Staat er nog een derde box in de planning? Anders deze titel wellicht eens los aanschaffen.

Zou niet hopen op een derde box.
Hatchet for the Honeymoon heb je momenteel voor een habbekrats bij Play :
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/172672/-/Product.html
Zit als extra een leuke docu bij van een uurtje over Bava.

Vraag me nu sterk af of ze deze nu nog kunnen leveren. Ruim twee maanden geleden besteld bij Play maar blijft angstvallig op "bestelling" staan :roll: Duurt wel erg lang....

Offline Profile  

13 Nov 2008, 11:52 

Hmm - ja, heb zelf ook twee oude Anchor Bay-uitgaves al een dikke maand in bestelling staan. Ze moeten hun databank 'ns kuisen bij Play, want lijkt erop dat ze die titels niet meer kunnen leveren.

Offline Profile  

15 Nov 2008, 12:37 

Laatste info over de release van The Whip and the Body bij Midnight Choir is minder goed - er zitten een stel bootleggers achter :

http://www.cultmovieforums.com/forum/sh ... hp?t=15076

Offline Profile  

25 Nov 2008, 00:05 

Black Sunday
Mario Bava`s regie debuut is ook de eerste film van de beste man die ik zag. En mijn lieve God, wat heb ik genoten! Vanaf de openingsscene zit je er gelijk goed in en pakte de film me. De prachtige zwart-wit fotografie en cinematografie, de (vooral voor die tijd) prachitge special effects, de spanning, het verhaal. Echt alles vond ik ontzettend sterk.
Als de andere films uit de 2 Bava boxen net zo goed zijn als Black Sunday heb ik nog wat te genieten.
Absolute aanrader!

9,0/10

Offline Profile  

29 Dec 2008, 17:19 

5 bambole per la luna d'agosto a.k.a. Five dolls for an august Moon - Mario Bava - 1970

Vreemde eend in de Bavabijt moet ik zeggen. We hebben karakters die zo mat en zielloos acteren, zonder enige vorm van emotie dat ze inderdaad op poppen lijken uit de titel. Een plot dat niet echt heel boeiend is met een ontknoping waarvan je zegt.....ok...ehhh...dus dat was het? De muziek heeft wel wat weg van liftmuziek dat niet echt passend is bij spannende scenes. Eigenlijk een vrij beroerde film. De Bavatouch (aparte camerastandpunten, apart kleurgebruik etc) kan de film nog enigszins een niveautje hoger tillen....maar niet veel. Toch kan ik de film niet een echt een dikke onvoldoende geven omdat ik gewoon een zwak heb voor dit soort films.....ook al klopt er geen hout van....vervelen doe ik me ook niet. Bava vind dit zelf zn zwakste film en daar kan ik hem gelijk in geven (van wat ik tot nu toe van hem heb gezien). Dus zeker niet geschikt om mee te beginnen als je nog niets van Bava kent. Als onderdeel van de Bavabox vol2 is het best een aardige snuisterij. Apart is ie zeker. Een zesje.....

Offline Profile  

17 Feb 2009, 20:13 

Rabid Dogs - Mario Bava - 1974

Op mijn uitgave staan twee versies van de film, Kidnapped (bewerkt door anderen, nieuwe muziek, cut etc) en Rabid Dogs (originele versie van Bava). Ik heb even gespeurd op het internet en Rabid Dogs schijnt wel de betere te zijn en die versie heb ik dan ook gezien. Schijnt niet af te zijn...deze versie/film...maar ik heb daar geen moer van gemerkt. Zou niet weten wat er beter aan kan.

Vreselijk intens filmpje. Een stel nietsontziende criminelen slaan op de vlucht met een buit en nemen een auto in beslag. In die auto zit een man met een doodziek kind. De criminelen nemen tevens een vrouw in gijzeling. Veel scenes spelen zich in een auto af maar het geheel blijft altijd razend boeiend. De film is ook vrij hard mbt geweld en vrouwonvriendelijkheid. Lijkt wel een exploitation. Deed me wat denken aan Hitch-Hike.

In deze Bava wordt er nog eens prima geacteerd ook. Tot nu toe de beste uit de 2e Bavabox. Echt een topper deze film. Het einde is trouwens ook zeeeeer goed. Zal natuurlijk ook eens die andere versie gaan zien, kijken wat er anders aan is. Zeer sterke Bava.

8,2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next