Logo

It is currently 27 Jul 2017, 00:26

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
  Amer (Cattet, Forzani, 2009)
22 Apr 2010, 23:23 

Image

Evidence wrote:
Amer (2009, Cattet, Forzani)

Ik ben zelf totaal niet thuis in de Giallo (Gialli?), maar dat is blijkbaar geen must om deze film te kunnen appreciëren.
Bijzonder stijlvolle film waarin vooral het geluid (en dan met name de sound effects) opvalt; waterdruppels, knarsend leer en kreunende vrouwen. Een soort surrealistische droom, waarin samenhang of iedere aanzet tot een verhaal direct wordt weggeknipt.

8/10

Zeker geen must, lijkt me. De appreciatie voor de film lijkt eerder andersom. Ik heb het idee dat Amer onder Giallo-fans eerder teleurstelling opriep en bij anderen juist op positiever reacties kon rekenen.

Niet zo gek natuurlijk met de beeldvorming die Cattet en Forzani zelf in het leven roepen (en met zo'n poster), maar in veel recensies blijft hardnekkig de nogal misleidende suggestie bestaan dat het een soort van neo-Giallo is (en dan ook nog een ode aan Gialli uit de jaren '60 :roll:), al heb ik de indruk dat veel critici nooit van hun leven een Giallo gezien hebben. En de steeds terugkerende omschrijving 'eerbetoon aan de Giallo' schepte bij mij misschien hele verkeerde verwachtingen. Na de honderdste close-up van een bezwete bovenlip had ik het wel een beetje gezien en vroeg ik me vooral af of er nog iets zou gebeuren. Een moord of zo.

Naar Cattet en Forzani's eigen zeggen is het een soort stijlcompendium en een ode aan bepaalde stilistische elementen in Giali en het ziet er inderdaad prachtig uit. De verzadigde kleuren, de wat korrelige look en de mediterrane locaties aan de Côte d'Azur zijn bijzonder fraai. Doe daar een paar music cues van Bruno Nicolai uit Sergio Martino's Case of the Scorpion's Tale bij en een setting in een verlaten villa met gepiel aan oude muren met echo's van Profondo rosso en er wordt wel een zekere Giallo-sfeer opgeroepen, maar daar houdt de vergelijking wel op, vond ik. Het resultaat in Amer is toch iets geheel eigens. Of misschien dat de Franse setting en vele sensuele close-ups beladen met erotische suggestie nogal bedrieglijk werkte. maar in combinatie met de hele opzet van de film in drie strak afgebakende aktes (jong meisje, meisje van 16, volwassen vrouw) maakte dat het na de eerste akte al snel duidelijk werd dat er niets zou gebeuren en al helemaal niets expliciets. Hoe je de film ook zou moeten omschrijven - als de term Giallo voortdurend valt en er zit geen expliciet geweld of zelfs maar een blote tiet in, tja.. Noem me een barbaar, maar als ik met een biertje in de hand op Imagine zit en ik hoor de muziek van Bruno Nicolai en er gebeurt niets, dan moet ik even serieus resetten.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet denken. Een frisse en originele film is het zeker en ik begreep ook dat Cattet en Forzani dit 'Giallo-concept' reeds hadden beproefd in eerdere shorts, maar voor een hele speelfilm vond ik 90 minuten non-narratief, vrijwel dialoogloos, eindeloze close-ups, het gehijg en de eindeloze repetitieve geluidseffecten en faux scares en set-ups soms wat te veel worden.

Voor de Belgen, ik begreep dat Amer vanaf 28 april in elk geval in Cinema Nova in Brussel te zien is.

Trailer

Offline Profile  

23 Apr 2010, 10:40 

Amer - 2009

Ik wist van te voren eigenlijk alleen dat het een eerbetoon was aan de Italiaanse gialli. Ik zat vrij vooraan in de zaal dus het was even wennen om het grote scherm met beelden te verwerken. Het werdt al snel duidelijk dat het niet om een narratief verhaal zou gaan. In plaats daarvan krijg je vreemde kleurcomposities, close-ups van monden, ogen en sleutelgaten. We volgen een persoon in haar kinderjaren, tienerjaren en volwassenheid. Dit is een film die je moet ondergaan, het liefst op een groot scherm. Vele bekende deuntjes uit Italiaanse genrewerkjes kwamen voorbij en dat werkt wonderwel uitstekend. Kreeg geregeld kippenvel. Ook de geluiden zoals knarsend leer of staal tegen tanden vond ik erg sterk. Elk zintuig werd aangespoort.....fantastisch.

De film komt op mij over alsof Kenneth Anger een samenwerking is aangegaan met Dario Argento. Op momenten werd het wel even teveel na de zoveelste close-up in combinatie met gehijg maar ik vergeef het de film want is een volstrekt unieke ervaring. Een van de betere bioscoopervaringen durf ik het wel te noemen. Ik heb werkelijk van begin tot eind volop genoten. Prachtig, prachtig en de Blu-Ray gaat er dan ook wel eens komen. Ik was met drie vrienden en 1 ervan vond het ook tof. De andere twee vonden het werkelijk vreselijk. Nog lang na lopen praten. Het was geen goede film want er zat geen verhaal in. Er werd volop gespeculeerd over het "verhaal". Ik probeerde nog tevergeefs uit te leggen dat je de film niet op zo'n manier moest bekijken en dat niet elke film een verhaal hoeft te bevatten. Volgens hun wel dus dan hield de discussie al snel op. Roept dus hevige reacties op, of je vind het goed of echt vreselijk denk ik.

Ik vind hem geniaal.

9,5

Offline Profile  

23 Apr 2010, 22:37 

Gisteren na het werk naar Imagine geweest en gelukkig was film niet uitverkocht zoals Tears for Sale. Daardoor moest ik verplicht naar Mary & Max die ik echt verschrikkelijk vond. Amer daarna was gelukkig een verademing. Amper dialogen, in tegenstelling tot de vorige film waar geen 10 sec werd gezwegen (iets waar ik absoluut niet tegen kan), en bovendien visueel een festijn. Hij was echter leuker geweest als hij maar 70-80 minuten had geduurd. Sommige scenes waren schitterend (kappersbezoek, de auto rit naar de villa, zelfs de begincredits vond ik fantastisch) maar tijdens enkele van die eindeloze closeups die CameraObscura al vermeldde moest ik ook op mijn tanden bijten. Was zelf ook wel een beetje misleid en had mij meer aan een giallo verwacht. Zeker een film die ik nog eens wil zien op bluray ofzo.

Er kwamen trouwens op het einde heel even blote tieten in of heb ik mij dat ingebeeld? :)

Offline Profile  

24 Apr 2010, 19:12 

Van Martino was het trouwens een music cue uit The Strange Vice of Mrs. Wardh van Bruno Nicolai wat in de film zelf zat. Deuntje uit Case of the Scorpions'Tale was alleen gebruikt voor de trailer, geloof ik. Nu weet ik het niet meer. Afijn, nerdy details..

Nog een video-interview met Hélène Cattet et Bruno Forzani met 1Kult. Geen ondertitels, maar toch best te volgen:
http://www.1kult.com/2010/02/22/linterv ... urs-damer/

En een artikel in de Standaard van afgelopen donderdag:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=IG2P7D9L

Offline Profile  

24 Apr 2010, 21:05 

Ik zie Amer ook eerder als een experimentele film zoals Anger of Deren ze maakten dan een giallo. Alleen maar positief dat ze er zo'n eigen draai aan hebben gegeven. Ik wist niet dat er nog zulke films (van deze lengte) gemaakt worden anno 2010. Wat mij betreft d beste film van Imagine dit jaar. (hoewel die natuurlijk al eerder op het iffr draaide)

9/10

Offline Profile  

25 Apr 2010, 13:39 

candela wrote:

Er kwamen trouwens op het einde heel even blote tieten in of heb ik mij dat ingebeeld? :)

Nee hoor, mijn tietenradar ging ook af toen ik daar ineens een paar tepels op het grote scherm zag verschijnen.....

Offline Profile  

01 May 2010, 20:12 

Bespreking van Amer in Focus Knack nr. 17 van 28 april 2010

Image

Offline Profile  

03 May 2010, 10:25 

Zo goed zijn mijn ogen niet.... :) Deze ook maar eens op mijn wishlist zetten.

Offline Profile  

03 May 2010, 11:27 

Als je er rechts van klikt - dus niet op de afbeelding zelf - opent de link zich in een nieuw venster. Forumsoftware loopt beetje krom als 't op plaatjes aankomt.

Bedankt voor de scan trouwens, Candela. Leuk dat de reviewer lijkt te weten waarover hij 't heeft.

Offline Profile  

03 May 2010, 12:35 

Wat kunnen Belgen toch mooie, vergeten woorden gebruiken: 'zwalpend tussen kunst en kitsch'. Zwalpen!

Offline Profile  

06 May 2010, 16:48 

"Het (verboden) genot der zintuigen." Review op CuttingEdge

Kan me goed vinden in de observatie dat de kast met formele codes af en toe nogal wijd opengetrokken werd, maar vond zelf de balans dan toch echt wat doorschieten in zielloos academisme. Maar goed.. een release in Nederland en Vlaanderen heeft Amer toch meer dan verdiend - moet nu toch wel lukken met al die positieve aandacht. Kom op zeg!

Offline Profile  

22 Feb 2011, 11:14 

Amer vanaf 12 mei nog in een aantal Nederlandse zalen. Wel een film die meerwaarde heeft om te bekijken in een donkere bioscoopzaal met het volume voluit.

http://www.imaginefilmfestival.nl/nieuwsoverzicht/486

Offline Profile  

29 Mar 2011, 14:38 

Amer + aantal giallo's worden vertoond in de Melkweg, Amsterdam

http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp ... mid=209159

Offline Profile  

29 Mar 2011, 16:24 

MdB wrote:
Amer + aantal giallo's worden vertoond in de Melkweg, Amsterdam

http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp ... mid=209159

mooi maar zoals gewoonlijk weer allemaal om 19:00. Wat een verschrikkelijk uur toch voor mensen die ook nog moeten werken. Maar bij Blood and Black lace ben ik al zeker aanwezig.

Offline Profile  

03 May 2011, 18:13 

Filmfreaks brengt de dvd op 20/6 uit, helaas geen Blu-Ray dus wijk ik uit naar een buitenlandse release.

Offline Profile  

28 May 2011, 14:49 

Vorige week deze film in de Melkweg Cinema bekeken. Aangezien ik nog nooit eerder van 'Giallo' had gehoord wist ik niet echt wat ik kon verwachten. De film begint ijzersterk met een prachtig verbeeld horror stuk waarvan ik diep in mijn stoel ging zitten. Het tweede gedeelte over een ontluikend seksualiteit is ook erg mooi verbeeld en met een duidelijke spanning, niet op een horror achtige manier maar meer op een zelfbewuste spanning. Het derde gedeelte viel me niet zo lekker. De spanning werd opgewekt door rottend vlees en met huiden die opengesneden worden met scheermessen. Dit zal vast eigen zijn aan de 'Giallo' maar voor deed dat enorm afbreuk aan de poëtische sfeer die eerder in de film wordt opgeroepen.

De lengte van de film is erg fijn, na de 90 minuten was ik behoorlijk van slag na de overweldigende spanning van het verhaal, de muziek en beeldtaal.
Het gebruik van licht viel me ook duidelijk op, de belichting is van subtiel tot nauwelijks aanwezig tot ongelooflijk zonnig. Erg mooi.

Offline Profile  

Re: Amer (Cattet, Forzani, 2009)
03 Mar 2012, 17:09 

*geeuw*

ziet er geregeld mooi uit maar de woorden pretentious bollocks schoten me vaak te binnen

3 / 10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]