Logo

It is currently 20 Nov 2017, 03:57

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

12 Jun 2009, 13:06 

Tokyo Godfathers ****
Meesterregisseur Satoshi Kon wijkt bewust af van zijn gewoonlijke 'mind-fuck' scenario met dit meer realistische, tikje sentimentele, en overtuigend tragikomische portret van drie daklozen in hedendaags Tokio. Hij combineert op een leuke manier sociale kritiek, melodrama en een eigenaardige vorm van magisch realisme. Toch geef ik de voorkeur aan de trippy deconstructie van identiteit en subjectiviteit in Perfect Blue, Paprika, en -vooral- het geniale Paranoia Agent.

Offline Profile  

14 Jun 2009, 13:09 

Alle afleveringen van Paranoia Agent zijn -legaal- integraal online te bekijken (helaas alleen in het Engels): http://www.liveanime.net/watch-Paranoia-Agent/

Offline Profile  

24 Jun 2009, 11:53 

tolpol wrote:
jim2873 wrote:
Erg leuk, wil nu wel wat meer gaan zien van Satoshi Kon.

Dan ga ik z'n giallo-anime Perfect Blue nog maar 'ns warm aanbevelen :wink:

Van Kon zag ik ook Millennium Actress - vond ik te pretentieus en kon me niet bekoren - en Tokyo Godfathers, wat ik een mooi en hartverwarmend stukje cinema vond - mist wel Kon's gewoonlijke hoge ambities en is gewoon een sterk sentimenteel drama.

Millennium Actress gezien en toch wel goed van genoten. Wat vond je er zo pretentieus aan? De manier waarop het verhaal verteld werd? Vond het een meeslepend verhaal met ook mooie karakters. Drama, humor, aktie, en dat alles in een lekker rap tempo. Wat mij betreft een uitstekende film.

8/10

Offline Profile  

24 Jun 2009, 13:36 

Ik weet het niet meer zo precies - is al een jaar of vijf geleden dat ik 'm zag, en ik heb 'm daarna verkocht. Wel spijt van nu, misschien trof de film me op een verkeerde dag of zo. Deed me toen heel weinig.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 18:39 

Gedo senki (2006)
Het regiedebuut van Goro Miyazaki de zoon van de grootmeester. Tevens mijn eerste Ghibli op het grote doek. En dat was een prachtige ervaring. Een ervaring die ik zeker opnieuw wil opdoen.

Wat ik zelf niet helemaal begrijp is hoe het komt dat de film zo flauwtjes ontvangen is. De ''massa'' liet de film links liggen. Dat is nog te begrijpen. Maar hoe komt het dat de film zo matig ontvangen is onder de critici?

Een jonge prins en een mysterieuze aartsmagiër ondernemen een gevaarlijke reis om het verstoorde evenwicht van Aardzee te herstellen. De film heeft een aantal basiselementen die een fantasy film ook in zich heeft. Daardoor kan het zich voordoen dat het soms lijkt op een copie van The Lord of the Rings. Maar de film staat gelukkig op eigen benen en weet af en toe het genre te ontstijgen.

Ik vind deze Ghibli van zoonlief ontzettend sterk. Misschien wel beter dan de meeste films van Hayao. Dat komt mede omdat de regisseur het verhaal serieus aanpakt plus dat de thematiek me ontzettend aansprak. Ik zat met ongeveer dezelfde levensvragen als het hoofdpersonage uit de film. Waarom leef ik? Wat stelt een mensenleven voor? Waarom zou ik (verder) leven als ik toch dood ga? Wat is de dood? En natuurlijk de zoektocht naar het eeuwige leven?

Visueel is de film dik in orde. Vooral in sleutelscenes, denk bijvoorbeeld aan de schoonheid van de draken, weet de film je te raken. Ook op cruciale momenten waar de personages groeien in hun levens weet de film niet alleen te ontroeren maar ook ontzettend spannend te blijven. Enig minpuntje blijft het plotlijntje waarmee de film begint. Waarom vermoorde Arren zijn vader nu precies? We krijgen er namelijk nooit echt een antwoord op. Hoewel je natuurlijk kunt beweren dat Arren toen al bezeten was van het kwaad. Niet dat het écht belangrijk is maar toch. Een goede film kent een aantal gebreken maar een meesterwerk zit ijzersterk in elkaar. En daarom is deze film geen meesterwerk maar wel een zeer fijne Ghibli.

Offline Profile  

19 Aug 2009, 23:39 

Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)
Nu ik Spirited Away de tweede keer zag op het grote scherm viel me op hoe weinig het verhaal eigenlijk om handen had. Het heeft wat weg van ''Alice in Wonderland'' als je het mij vraagt. En dat laat die tunnel in het begin goed zien want dat moet de toegang van de godenwereld voorstellen. Maar op het einde van de film ontkracht Hayao Miyazaki dat op een wonderbaarlijke manier. Want wanneer Chihiro en haar ouders terugkeren, zijn er veel bladeren over de auto heen gevallen en zit de binnenkant onder het stof. Haar ouders herinneren zich niets van het hele gebeuren en denken dat het een grap is. De bladeren en de stoffige auto bewijzen al dat het gebeurd is en de kleine glinstering van de haarband die Zeniba voor Chihiro heeft gemaakt, geeft de laatste hint dat het echt geen droom was.

Waar ik de eerste keer overbluft werd door de schoonheid van de animatie Alsof Hayao Miyazaki de hele film door geschilderd heeft zo mooi en soepel zag het eruit. Kwam ik deze keer iets minder bevredigend uit het filmhuis. Dat had vooral te maken met een aantal zaken waar ik mijn vinger maar niet op kon leggen.

De geest zonder naam vond ik maar vreemd uitgewerkt. Wat is hij nu percies? Een demon of een goedaardige geest? Ik weet het niet zeker maar die laatste optie sluit ik compleet uit. Waarom? Omdat hij in het midden van de film opeens andere wezens ging opeten tijdens zijn tocht om Chihiro over te halen naar de ''darkside''. Maar aan de andere kant word de geest nooit vernietigd en kan die gewoon verblijven bij Yubaaba.

En hoe zit het met dat stukje identiteit. Waarom mag Chihiro nooit haar eigen naam vergeten? Dat kwam ook al aan bod bij Tales from Earthsea. Waar ligt dat aan? Weet ik te weinig van de Japanse cultuur af om dat soort zaken te doorgronden of horen dat soort dingen niet uitgewerkt te zijn. Ik heb er meerdere filmsites op na gehouden en er waren meerdere mensen die die dingen opvielen en er geen antwoord op vonden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Hayao Miyazaki verklaart hier ontzettend veel. En hier nog meer informatie omtrent de diepere lagen van Spirited Away.

Offline Profile  

19 Dec 2009, 17:14 

Paprika (2006) 8/10

What the fuck?

Wellicht ga ik 'm bij een volgende kijkbeurt hoger waarderen want: What the fuck? Maar alleszins te gek.

Offline Profile  

25 Jan 2010, 17:24 

Jin-Roh (1998) 7/10

Staat heel hoog aangeschreven en mensen worden blijkbaar tot tranen toe bewogen, maar dat ontgaat me dan helemaal. Is wel een fascinerend verhaal in een dystopisch Japan waar een soort van überpolitiemacht is opgericht om alle sociale onlusten de kop in te drukken. Eén van die robocops wordt tegenover een meisje geplaatst met een bompakket, en oogcontact stelt alles in vraag. Weinig actie, veel blablabla - tot de ultra-gewelddadige finale. Het ingewikkelde verhaaltje zorgde ervoor dat me heel wat ontging - kans zit er dik in dat een herbekijkbeurt voor een hogere waardering zorgt.

Offline Profile  

Re: Anime/Manga
07 Jul 2011, 17:04 

The Girl Who Leapt through Time (2006) 8/10

Soort van Groundhog Day als een high school drama, wanneer een meisje opeens door de tijd kan reizen en zo sleutelt aan haar relaties en noodlottige voorvallen probeert te keren. Mooie film die als boodschap lijkt uit te dragen dat je het leven met beide handen moet grijpen en niet aan je laten voorbijgaan, zonder te vergeten er ook verantwoordelijk mee om te springen. 'Lijkt', want de dubbelzinnige finale liet me ietwat onbevredigd achter. Maar mooie film.

Shigurui - Death Frenzy: Complete Series (2007) 6/10

Prachtig gestileerde chambara animeserie, maar blijft vooral steken in die pracht en stijl, want het verhaaltje is flinterdun. Misschien een onterechte kritiek omdat het om een serie gaat die halverwege werd stopgezet - houdt er na 12 afleveringen abrupt mee op - dus wie weet hoe ze verder nog kon groeien. Maar ja - hier bleef het dus wel bij. Over vechtmeesters die ingewijd willen worden in de zwaardtechniek van een mysterieuze clan. En zo. Weinig dialogen, dikgelaagde sfeer, een prachtige soundtrack en veel bloed.

Offline Profile  

13 Jul 2011, 11:36 

Eden of the East: Complete Series (2009) 7/10
Licht-futuristische conspiracy plot met veel elementen uit de Bourne-films. Het kijkt allemaal heel prima weg, en ik heb hier en daar wel moeten grinniken om de koddige expliciete filmverwijzingen en de manier waarop ideeën over technologie en sociale netwerken in het verhaal worden gebruikt. Maar echt spannend wilde het niet worden - het bleef naar mijn smaak allemaal net iets te kindvriendelijk misschien.

Offline Profile  

25 Jul 2011, 11:08 

Tijdje geleden naar Samurai Champloo gekeken. Een 26-delige serie uit 2004 van de maker van Cowboy Bebop, en waar die jazzy sfeertjes onder een SF-anime plakte, geeft hij hier een hiphop-draai aan een chambara. Heel leuke serie, niet zo goed als Bebop - daar was het makkelijker de karakters in je hart te sluiten - maar - heel leuk. Episodisch verhaaltje met een dunne rode draad die slechts af en toe wordt opgepikt, en vooral veel anachronistische stylee. 8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2