Logo

It is currently 23 Apr 2017, 19:51

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

19 May 2010, 11:59 

Heb 'm niet gezien, maar een paar keer getwijfeld omdat hij soms voordelig te krijgen is op Blu-Ray. Heeft niet zo'n beste reputatie - veel gloss, weinig inhoud. In India smaakte men de film alleszins niet, reden dat hij hier verscheen is omdat het een co-productie was met Sony.

Offline Profile  

23 Jul 2010, 09:36 

tolpol wrote:
Heb 'm niet gezien, maar een paar keer getwijfeld omdat hij soms voordelig te krijgen is op Blu-Ray. Heeft niet zo'n beste reputatie - veel gloss, weinig inhoud.

Saawariya
Die reputatie klopt wel. Een uitzinnig kleurenpalet is ingeruild voor een blauw uitgelicht Parijs/Venetië-achtig buurtje. Het is allemaal erg gelikt en - dus - erg blauw. Er zitten best een paar pakkende liedjes in, maar het miste allemaal wat. Echt fris en energiek was het slechts bij vlagen. Zou de film toch wel een ruime voldoende geven. Prima kijkbaar: omdat alles er zo mooi uitziet en vanwege de lieflijke Sonam Kapoor. Een 7.

Offline Profile  

19 Aug 2010, 18:15 

Teesri Manzil (1966) 8/10

Een sixties mystery thriller. Met zang en dans.

Als een jongedame zich van de derde verdieping van een hotel naar beneden werpt, valt de schuld bij Shammi Kapoor. Tenminste - daarvan is Asha Parekh overtuigd, wanneer die een brief van haar overleden zus krijgt vol hartstochtelijk verlangen naar Shammi, over hoe ze met hem 'de grens was overschreden' en hoe hij haar achteraf op een afstand hield. Ze neemt de trein naar Mussoorie waar het allemaal gebeurde, om hem te confronteren met zijn schuld. Zonder dat ze het beseft is het Shammi waarmee ze haar treincompartement deelt. Als die weet krijgt van haar plan, neemt hij een andere identiteit aan - een romance ontspint, terwijl hun onderzoek naar de dood van de zus tot een web van intriges leidt.

Stijlvol gefilmd - met een camera die verzeild raakt in de klankkast van een akoestische gitaar of tussen pompende cymbalen - en een charismatische cast, terwijl het verhaal - net wanneer je denkt dat het tijd is om de boel af te ronden - je in de finale weer helemaal op het puntje van je stoel doet belanden. Shammi Kapoor speelt de van een gulle kuif voorziene Rocky - drummer van een beatband - wat voor leuke muziekjes zorgt, alleen jammer dat ze niet ondertiteld op de dvd staan. Er lijken ook enkele scenes te missen, want af en toe maakt het verhaal bokkensprongen.

Offline Profile  

21 Aug 2010, 10:34 

Shaan (1980) 9/10

Opent als een Bondfilm met een in lycra geklede dame die op een rip-off John Barry-deuntje staat te swingen met rood tegenlicht - whahey - waarna we bij het nekvel in een explosieve situatie gesmeten worden als een gemene boeventronie een hoop mensen gegijzeld houdt in een torenflat. Handgranaten en acrobatie komen eraan te pas, en dan is het hoog tijd voor ontspanning met Amitabh Bachchan en Shashi Kapoor die als kleine oplichters voor het mooie weer zorgen in Bombay.

Na een uurtje vroeg ik me af waar die Bond-titels nu eigenlijk op sloegen, maar kreeg direct antwoord als we terecht komen in het ondergrondse fort van een crimineel mastermind op een eiland voor de Indische kust. Een fort met volautomatische vloeren, roterende zalen en een krokodillenvijver, die tonen dat een ietwat ambitieuze evil genius volop waar voor z'n geld krijgt in lageloonlanden.

Heb me rot geamuseerd met het hele spektakel, zo hebben Amitabh en Shashi bijvoorbeeld ook een vriend - hij heet Abdul, is verlamd aan beide benen en we maken kennis met hem als hij op een plank met wieltjes door het Bombayse verkeer slalomt, 'Mijn naam is Abdul !' zingt hij, speelt op z'n mondharmonica terwijl hij tegen een rotvaart doordendert en wuift naar iedereen, glimlachende verkeersagenten en taxiwallahs die met hun hoofd schudden op het ritme van de muziek.

Er zit een hoop 'filler' tussen die niets bijdraagt aan het verhaal want men lijkt vastbesloten om tot drie uur speelduur te komen, maar zelfs die filler is uiterst amusant. Laat je dus niet afschrikken door die lange zit - dit is drie uur lang topvermaak.

Offline Profile  

22 Aug 2010, 19:08 

Geeta Mera Naam (1974) 8/10

Een weduwe bezoekt de kermis, samen met haar vier kinderen - een meisjestweeling en twee jongetjes. Net als ze met haar laatste roepie een speelgoedaapje koopt voor één van de zoontjes, wordt de kermis platgelopen door een bende wilde dacoits, de jammerende kleine wordt op een paard gehesen en ontvoerd, terwijl ze in het tumult ook nog één van de dochters en de andere zoon verliest. Drama alom.

Zoveel jaar later loopt Sunil Dutt nog steeds rond met die pluchen aap in z'n armen, maar hij heeft het ondertussen wel geschopt tot baas van een bende smokkelaars. Z'n schuilplaats lijkt op een discotheek, waarin hij met z'n bendeleden vergadert terwijl die op een rij zetels zitten als in een kapsalon. Als ze hem scheef bekijken, drukt hij op een knop, waarna hun zetel ondersteboven klapt en hen zo onderdompelt in een bubbelende poel gesmolten was, waaruit ze als een wassen beeld weer tevoorschijn komen. Over kapsalons gesproken - ook heeft hij een niet-expliciete homoseksuele relatie met z'n number one handlanger. Alhoewel - niet expliciet - met de zweep laat hij die op z'n blote rug slaan terwijl hij 'harder, harder!' roept, en de rest van de dag zit hij er wat met smachtende blikken naar te loenzen als hij in een zwart lederen pak met gekruiste benen op een zetel zit en z'n aapje streelt.

Eén van de meisjes daarentegen werd geadopteerd door het oude koppel dat haar indertijd op de kermis vond, en nu ze opgegroeid is en allerlei interessante lichaamsvormen vertoont, verkopen ze haar per nacht aan de hoogste bieder. Als ze zo voor een eerste nacht wordt opgesloten bij een overbehaarde snorremans, eindigt die nacht voor hem met een mes in de rug, en voor haar in de cel op het politiekantoor. De hoofdcommisaris blijkt z'n moeder trouwens ook nooit gekend te hebben - en heeft een bizarre naar incest ruikende relatie met z'n pleegmoeder - dus zet je al maar schrap.

Oh - en dan is er nog de andere zus, een ongetemde tijgerin die in haar strakke rooie broeken de benen strekt en een neergemaaide berg mannen achter zich laat als ze kungfu-end lijf en leden verdedigt.

Zullen de vier weer verenigd worden - wat denkt u?

Wilde, trashy waanzin - heel amusant.

Offline Profile  

28 Aug 2010, 00:07 

The Train (1970) 7/10

Saul Bass-achtige openingstitels en een moord - op de trein. Hitchcockiaanse ambities worden vooral waargemaakt tijdens het opwindende eerste halfuur, met prachtige belichting, opzwepende dansjes en zorgvuldige camerahoeken. Maar dan zakt het onbegrijpelijkerwijs in mekaar, uitgesponnen met teveel flauwe comedy maar toch weer enkele stukken van pure genialiteit, tot de finale die me weer deed gibberen, proesten en schaterlachen, waarna de onderburen aanklopten om te vragen of ik een big aan het slachten was. Geen topfilm, maar toch garant voor een avondje vermaak.

Offline Profile  

29 Aug 2010, 17:30 

Pokkiri (2007) 5/10

Productie uit Chennai, gemaakt door suiker- thee- en blijkbaar ook crackverslaafde Tamils. Aanvankelijk had ik wel lol in z'n compleet geflipte stijl met hypermontage, voortdurende versnelling en vertraging en de speelse foley geluidjes, maar werd al snel vermoeiend. Hoofdfiguur is een volslagen etterbak in de Chennaise onderwereld, en al mocht de finale z'n geklier trachten goed te praten - ondertussen had ik allang voor mezelf uitgemaakt dat de acteur zelf ook maar een etter was. Een paar leuke muzikale stukjes, maar ook enkele die eerder op een Christina Aguillera-clip leken.

Offline Profile  

31 Aug 2010, 14:21 

Once Upon a Time in Mumbaai 7,5/10
Veel snapte ik er niet van, maar er zaten mannen met goede snorren in en aardig wat goeie actiemomenten. Sfeervolle film.

Khatta Meetha 5/10
Veel snapte ik er niet van en er zaten ook weinig mannen met goede snorren in. De visuele grappen waren van zulk laag niveau dat de - aan het publiek te horen volop aanwezige - woordgrappen waarschijnlijk ook niet veel voorstelden. Rommelige film.

Offline Profile  

31 Aug 2010, 14:26 

tolpol wrote:
Shaan (1980) 9/10

welke release heb je? waar gekocht?

blijkbaar meer dan 30 euro op play en amazon.co.uk ze mogen hun dvd in hun hol steken

Offline Profile  

31 Aug 2010, 14:32 

De Eros-uitgave en via Playtrade, meende ik. Staat nu alleszins eentje voor 8 euro. Weet niet of hij uit iemands hol komt.

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/6367089/ ... oduct.html

Staat ook eentje goedkoper op eBay momenteel, zie ik.

http://cgi.ebay.com/Shaan-Brand-New-DVD ... 27a7bb854a

Offline Profile  

31 Aug 2010, 20:10 

Besteld. Bedankt :)

Offline Profile  

31 Aug 2010, 20:12 

Ha...hij staat er nu weer voor 36,45.... :D

Offline Profile  

31 Aug 2010, 20:41 

Is die dvd redelijk van kwaliteit? Widescreen?

Iemand the great gambler al gezien?

Offline Profile  

31 Aug 2010, 23:24 

Kwaliteit is zwak - maar heeft me niet belet me er rot mee te amuseren. Widescreen letterboxed - ongeveer 2.00:1 formaat - heb wat moeten prutsen met de zoom instelling. Enige echte nadeel is dat de muzikale stukjes niet ondertiteld zijn - voor mij helpt dat bij het kijkplezier.

Geetaa Mera Naam heb ik trouwens ondergewaardeerd, denk ik. Heb er nog veel aan teruggedacht de laatste dagen - leuke film. Momenteel goedkoop te vinden.

Great Gambler nooit gezien. Kijk jij 'm anders en laat weten hoe hij is.

Offline Profile  

01 Sep 2010, 10:27 

tolpol wrote:
Kwaliteit is zwak - maar heeft me niet belet me er rot mee te amuseren. Widescreen letterboxed - ongeveer 2.00:1 formaat - heb wat moeten prutsen met de zoom instelling. Enige echte nadeel is dat de muzikale stukjes niet ondertiteld zijn - voor mij helpt dat bij het kijkplezier.

Geetaa Mera Naam heb ik trouwens ondergewaardeerd, denk ik. Heb er nog veel aan teruggedacht de laatste dagen - leuke film. Momenteel goedkoop te vinden.

Great Gambler nooit gezien. Kijk jij 'm anders en laat weten hoe hij is.

Geetaa Mera Naam besteld :-)

eens kijken of er ergens cheapo release is voor great gambler

Offline Profile  

03 Sep 2010, 10:22 

Disco Dancer (1983) 7/10

DIS-CO DAN-CER DIS-CO DAN-CER DIS-CO DAN-CER

Onbedoeld surreëele waanzin en onbeschaamde, bloedserieuze ode aan slechte smaak waarin Mithun van straat wordt geplukt door een impressario, waarna het hele land aan z'n huppelende voeten ligt want hij is een DIS-CO DAN-CER. Zo zorgt hij er echter voor dat de vorige KING OF DIS-CO enkel vruchteloos vanonder z'n snor kan gillen 'MAAR IK BEN DE BESTE!! IK!!' terwijl die ziet hoe al z'n dansvoorstellingen worden afgelast en zich met volle overgave in een poel van seks en drugs werpt "IEDEREEN HOUDT VAN ME!! IK BEN GEWELDIG!!'. Het gegil beu laat z'n bekommerende vader dan maar een huurmoordenaar overvliegen uit Huurmoordistan, die in discotheken onder helgekleurd licht z'n machinegeweren laat ratelen en zo Mithun's strakzittende astronautenpak aan flarden probeert te schieten. Ondertussen maakt Mithun de zus van de KING OF DIS-CO het hof, flaneert in z'n vrije tijd rond in versuitgepakte zijden gewaden, en krijgt af te rekenen met dodelijke electrische gitaren. Het hele absurde gebeuren lijkt zich af te spelen in een parallel universum, maar blijkt onverwacht toch geschoten in Bombay.

Offline Profile  

12 Nov 2010, 17:58 

Wardat (1981) 6/10

Opent in een plattelandsdorpje waar alles kaalgevreten wordt en mensen gillend sneuvelen onder een gigantische zwerm sprinkhanen. Wat eerst een Bollywoodversie lijkt te worden van The Swarm, verandert daarna in een rommelige spy-caper met Mithun als Gopti AKA geheim agent Gunmaster G-9. Die sprinkhanen blijken namelijk miniscule radioontvangers ingebouwd te hebben, en iemand – ergens – controleert hen vanop afstand om ze als een bijbelse plaag over het land te sturen.

Mithun mept zich een weg naar die geheimzinnige crimineel en struikelt daarbij vooral over de flauwe komische tussenstukjes, maar vindt ook tijd voor disco-dansjes met suggestief bekkengeschud. Uiteindelijk wordt hij dan toch gevangen genomen door de booswicht en zegt die iets als: “Aha – nu heb ik je helemaal in mijn macht, Gopti, of moet ik zeggen… GEHEIM AGENT GUNMASTER G-9!!â€

Offline Profile  

10 Dec 2010, 10:19 

Don (2006) 8/10
De nieuwe Don is minder sprankelend en grappig dan de oude Don. Misschien blijkt dat nog wel het meest uit de liedjes. In de jaren '70-versie waren die een logisch gevolg van de energie die een scène bevatte, nu leek het vooral een geval van 'het protocol schrijft nu eenmaal voor dat er gezongen moet worden'.

Desalniettemin heb ik me vermaakt. Er zijn wat invoeden te zien uit de Bourne-films en een deel van de setting is rechtstreeks overgenomen uit 'Entrapment'. Wat volgt is vlot vermaak met de nodige twists en mooie vrouwen. Leuk.

Offline Profile  

10 Dec 2010, 12:50 

Tarzan Sundhari aka Lady Tarzan (1988) vond ik wel redelijk leuk...
Weet wel niet of er een dvd van is...

Ik heb deze vhs:

Image

Offline Profile  

09 May 2011, 12:02 

Shaan uiteindelijk gezien en vond wel leuk maar zeker niet zo goed als Don. Terwijl Don geen moment gaat vervelen was de filler bij Shaan toch minder interessant. zoals bij nogal wat andere Bollywood films had het ook wel gekund met een uurtje minder. toch een 7,5 à 8 op 10

Offline Profile  

10 May 2011, 10:53 

iemand die the burning train en / of Dharmatma heeft gezien?

Offline Profile  

06 Jun 2011, 21:19 

Rang De Basanti (Omprakash Mehra, 2006)
Op mijn vraag 'welke klassieke Bollywood-films raadt u mij aan?' pakte de verkoper in het DVD-winkeltje in Delhi 'Rang De Basanti' uit het rek. Een van de meest epische, vertelde hij me. Nah, ik ben het niet met de verkoper eens. Het onderwerp mag episch zijn, de uitvoering is een redelijke variant op een highschool-film waarin de hoofdrolspelers op wat onhandige wijze vereenzelvigd worden met een aantal vroegere verzetsstrijders. Heeft z'n momenten, meer niet. De flashbacks worden bovendien snel vermoeiend. 6/10

Offline Profile  

14 Jun 2011, 16:03 

Yaadon ki Baraat (1973) 6/10
Hoog aangeschreven klassieker, maar kon er eigenlijk weinig bijzonders in ontdekken. Het standaard masala-verhaaltje over de kinderen van een gezin die elkaar kwijt raken, heel divers opgroeien en elkaar uiteindelijk met tuitende tranen in de armen vallen. Eentje groeit op als de rock'n'rollende Monto and his Avengers, en de scenes waarin hij met z'n kuif staat te zwieren op een podium verdienen wel een dikke tien.

Kuch Kuch Hota Hai (1998) 8/10
De twee sterren uit Dilwale Dulhania Le Jayenge - Shah Rukh Khan en Kajol - opnieuw verenigd in een romantisch drama en bij release de grootste Indische succesfilm van dat jaar. Heel erg genoten van de gewoonlijke schmaltz waarbij eens temeer bleek dat ik nauwelijks verweer heb tegen Bollywoodkitsch.

Offline Profile  

Re: Bollywood
07 Nov 2011, 13:38 

Weet iemand uit welke film deze geweldige achtervolgingsscene komt

Offline Profile  

Re: Bollywood
07 Nov 2011, 13:57 

De acteur is Akshay Kumar maar welke film - geen idee. Wel pure klasse, zeg :mrgreen:

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next