Logo

It is currently 20 Nov 2017, 11:28

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

15 Jan 2010, 00:20 

Wat betreft de Islamitische overheersers heb je natuurlijk gelijk dat reeds toen die Hindoeïstisch en Tantrische traditie enigszins op de achtergrond is geraakt, maar in dat Moghul-rijk waren de machthebbers vrij tolerant ten opzichte van niet-Islamitische religies en tradities. Kon ook moeilijk anders natuurlijk. Je wilt de meerderheid van je bevolking niet tegen je in het harnas jagen. Nu de Moslims in de minderheid zijn, lijken de meeste Hindoes trouwens lang niet meer zo tolerant. Zou verder ook niet de suggestie willen wekken dat het voorheen een losgeslagen walhalla was waar iedereen massaal zijn Kamasutra-standjes zat uit te proberen langs de oevers van de Ganges. Soms wordt het ook wel eens te veel geromantiseerd.

En welke kant de seksuele moraal ook op mag gaan, lijkt me dat met TV, internet of andere media het blikveld van de gemiddelde Indiër toch wel wat een stuk ruimer is. Lijkt er wel sterk op dat tegenovergestelde reacties in India wel erg luidruchtig aan het worden zijn, maar wat dat betreft zijn er meer overeenkomsten tussen de nieuwe lichting fundamentalistische Moslims, Hindoes, Christenen of Joden uit alle delen van de wereld, die alles wat 'modern' is lijken af te wijzen (of in elk geval losse Westerse seksuele mores). Meer een onvermijdelijke conservatieve backlash, die abrupte sociaal-economische veranderingen altijd wel teweeg zullen brengen.

Last edited by Camera Obscura on 15 Jan 2010, 00:44, edited 1 time in total.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 00:42 

Camera Obscura wrote:
Wat betreft de Islamitische overheersers heb je natuurlijk gelijk dat reeds toen die Hindoeïstisch en Tantrische traditie enigszins op de achtergrond is geraakt, maar in dat Moghul-rijk waren de machthebbers vrij tolerant ten opzichte van niet-Islamitische religies en tradities.

Sorry dat ik er nog even over doorboom, maar zo zat het toch niet helemaal met die Moghuls. De legendarische Akbar was zo'n tolerant heerser - was zelfs getrouwd met een Hindoeistische meen ik - en staat erom bekend dat hij de godsdiensten wilde samenbrengen met respect voor ieders visie. Maar er waren er zeker andere - vooral Aurangzeb heeft ontzettend veel tempels verwoest en bovenop andere moskeëen laten bouwen.

Camera Obscura wrote:
Zou verder ook niet de suggestie willen wekken dat het voorheen een losgeslagen walhalla was waar iedereen massaal zijn Kamasutra-standjes zat uit te proberen langs de oevers van de Ganges. Soms wordt het ook wel eens te veel geromantiseerd.

Zo had ik het ook niet geïnterpreteerd, hoor. Maar voorhuwelijkse sex bijvoorbeeld lijkt me al heel lang een groot taboe.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 01:00 

tolpol wrote:
Sorry dat ik er nog even over doorboom, maar zo zat het toch niet helemaal met die Moghuls. De legendarische Akbar was zo'n tolerant heerser - was zelfs getrouwd met een Hindoeistische meen ik - en staat erom bekend dat hij de godsdiensten wilde samenbrengen met respect voor ieders visie. Maar er waren er zeker andere - vooral Aurangzeb heeft ontzettend veel tempels verwoest en bovenop andere moskeëen laten bouwen.

Ja, zat er nog wat over te lezen, maar dat wisselde nogal inderdaad. Toch ook de vraag hoeveel invloed het echt had op een groot deel van een bevolking. En boom gerust door, vind het altijd wel een interessant vraagstuk.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 10:12 

Denk dat de historische Islamitische invloed op zeden en gewoontes in India toch onmogelijk in vraag te stellen valt. Het vroegere Islamitische bewind verantwoordelijk stellen voor het verdwijnen van de Tantrische stroming, daarmee bevind ik me evenwel op onvaste grond, want is slechts een veronderstelling - denk niet dat men precies weet waarom ze verdween. Maar uiteindelijk nogal verregaand om sexuele mores van die tijd erbij te halen om de huidige te verklaren - daarvoor kan het veel te snel veranderen, kijk veel recenter maar naar de West-Europese normen voor en na de pil in de jaren zestig. Verandering in sexuele moraal is ook nauw verbonden met economische omstandigheden, denk ik - een rijke Indiër kan het zich veroorloven er heel anders tegenaan te kijken dan een arme boer. Is allemaal nogal complex - zeker in een land als India met z'n gigantische tegenstellingen op elk gebied.

Die eerdere uitspraak van 'losse sexuele moraal tot diep in de twintigste eeuw' blijft aan me knagen. Misschien waren de Britten gewoon geshockeerd door de Indische gewoonte om in de gewone omgang ongedwongen over onderwerpen te praten die men in het Westen als intiem en persoonlijk ervaart. Kan dat? Is dan wel nog wat anders dan losse zeden of - om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen - sexscenes op een bioscoopscherm.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 12:32 

Oh ja, 'losse seksuele moraal tot diep in de 20e eeuw' is wat sterk uitgedrukt, laat staan voor heel India. Dat moet je niet te letterlijk nemen, zeker niet als verklaring voor de seksuele moraal in Bollywood-films. Was meer een gedachte over verschuivingen in seksuele moraal in het algemeen, waarbij film bij uitstek een hulpmiddel kan zijn om dergelijke veranderingen te toetsen.

Wat betreft de Britten en de omgang met Indiërs: ik heb geen idee. Een minuscuul onbedekt stukje lichaam was al genoeg om ze van hun stuk te brengen. Vergeleken bij Engelsen uit de Victoriaanse tijd was een gemiddelde Hindoe al snel een seksueel vrijdenker en had waarschijnlijk meer gemeen met een wat meer 'liberaal' (om het wat anachronistisch te zeggen) aangelegde Indiase Moslim dan een gemiddelde Brit. Nu is het andersom. Dat is best opmerkelijk. Of, zoals je al aangaf, juist illustratief voor de rappe omslag die kan plaatsvinden in seksuele moraal.

Maar ik kan voorlopig denk ik beter op zoek gaan naar een blote borst in een film. ;)

tolpol wrote:
Verandering in sexuele moraal is ook nauw verbonden met economische omstandigheden, denk ik - een rijke Indiër kan het zich veroorloven er heel anders tegenaan te kijken dan een arme boer. Is allemaal nogal complex - zeker in een land als India met z'n gigantische tegenstellingen op elk gebied.

Absoluut. Lijkt me trouwens dat in de laatste decennia in grote delen van India vrouwen bijvoorbeeld een veel grotere bewegingsvrijheid hebben dan pak en beet 50 jaar geleden, net als uithuwelijking op twaalfjarige leeftijd steeds zeldzamer schijnt te worden. Allemaal verschuivingen die meestal pas op gang komen door de snel gestegen welvaart. Ook een vorm (of voorloper) van seksuele emancipatie, al stelt het in onze ogen misschien weinig voor.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 15:55 

Camera Obscura wrote:
Wat betreft de Britten en de omgang met Indiërs: ik heb geen idee. Een minuscuul onbedekt stukje lichaam was al genoeg om ze van hun stuk te brengen. Vergeleken bij Engelsen uit de Victoriaanse tijd was een gemiddelde Hindoe al snel een seksueel vrijdenker.

Nu je 't zegt - eigenlijk zie je er ook nu soms wel openbaar naakt, bijvoorbeeld als hindoes hun rituele bad nemen in de rivieren - bij de meeste wordt alles vrij goed bedekt gehouden, maar kan me voorstellen dat het vroeger anders was - nu beperkt het zich tot hier en daar een trieste tiet van een post-menopauzale dame. Hangt absoluut geen sexuele sfeer rond, maar de Britten dachten daar waarschijnlijk anders over. Vrouwen geven ook in het openbaar de borst, maar daar zit iedereen nauwelijks geïnteresseerd bij uit z'n neus te vreten - wordt ook helemaal niet versexualiseerd. En dan zijn er de - zeldzame - naakte sadhu's nog, natuurlijk. Oh - en als je 's morgens met de trein een stad of dorp binnenrijdt, wordt je begroet door tientallen blote konten, want veel mensen zonder eigen sanitaire voorzieningen doen er hun behoefte, gehurkt op de open ruimtes langs de spoorweg.

Had er in dit verband eigenlijk niet aan gedacht, omdat ik het niet meteen met sex associeerde.

Offline Profile  

13 Feb 2010, 01:42 

tolpol wrote:
Vorig weekend een filmmarathon gehouden met een stel vrienden over de vloer, en ik heb onder andere Don (Don!) nog 'ns opgezet. Werd heel goed onthaald, waarbij iedereen als een blok voor Zeenar Aman viel. Had ik nooit verwacht, maar achteraf bleek men teleurgesteld dat er zo weinig liedjes in de film zaten (!)

Matt en Jim, jullie hebben Don (Don!) toch ook in huis? Heeft één van jullie 'm ondertussen al gezien?

vanavond gekeken. wat een film. geweldig 9/10

Offline Profile  

13 Feb 2010, 11:22 

It is not difficult to catch Don, it is impossible!

Trouwens - stonden de liedjes ondertiteld op je dvd?

Offline Profile  

13 Feb 2010, 11:54 

Ja! in ieder geval wel met de Engelse ondertitels. wat een film.

Zijn er nog andere vintage bollywood gangster films die zo leuk zijn als deze of was dit echt het hoogtepunt? Amar Akbar Anthony een beetje vergelijkbaar?

Offline Profile  

13 Feb 2010, 12:11 

Don is alleszins een grote klassieker en waarschijnlijk dan ook één van de leukste, maar was m'n kennismaking met het oudere Bollywood-werk, dus veel uit die periode heb ik nog niet gezien om mee te vergelijken - enkel de films waar ik hier in het topic al wat over schreef.

Amar Akbar Anthony is geen echte 'gangsterfilm', maar er zit toch genoeg actie in - en gangsters. Heeft ook een 'boodschap', maar gebruikt eenzelfde hoteldebotel-stijl, en is naast Don één van de grootste films uit die tijd, vond 'm ook erg leuk. Dan is er Sholay nog - zwaar geinspireerd door de westerns en volgens sommigen de beste Bollywood-film ooit gemaakt.

Ze zijn goedkoop te vinden en ik kan ze alletwee aanraden. Hier bijvoorbeeld staat Amar Akhbar Anthony spotgoedkoop tussen nog een boel films met Amitabh Bachchan - Don staat er ook bij, voor de liefhebbers.

Heb er nog een paar onbekeken liggen - zal dit weekend nog 'ns eentje opzetten.

Offline Profile  

13 Feb 2010, 13:15 

Bedankt. Amar en Sholay binnenkort eens bestellen.

Las net ook positieve dingen over Shaan (1980) en Deewar (1975)

Offline Profile  

14 Feb 2010, 13:13 

Zanjeer (1973) 7/10

Opent als een regelrechte rip-off van Death Rides a Horse, wanneer Amitabh als kind vanuit de kleerkast ziet hoe z'n ouders neergekogeld worden. Van de moordenaar kan hij enkel de merkwaardige armband herkennen, en in z'n nachtmerries duikt dat beeld steeds opnieuw op. Tot zover, want na die korte opening duurt het tot de finale vooraleer dat hele thema weer opduikt, en volgen we een volwassen Amitabh die nu als politieagent achter een bende alcoholsmokkelaars zit.

Doorbraakrol van Amitabh Bachchan en lijkt me vooral daardoor een film die niet in de mist der tijden verloren ging, want echt speciaal wordt het nergens. Heb me er zeker mee geamuseerd, maar toch eentje die ik weer snel zal vergeten zijn.

De uitgave van Eros waarop ik 'm bekeek had trouwens een heel vervelend probleem met de ondertiteling, waarbij die na een halfuurtje out-of-sync begon te lopen - tegen het einde zat er al een vertraging op van bijna tien seconden. Maakte de dialogen erg vermoeiend om te volgen. Dat ik 'm desondanks uitgekeken heb, wil waarschijnlijk wel wat zeggen.

Offline Profile  

14 Feb 2010, 16:21 

Poeh poeh - effe genoeg van die brakke Bollywood dvd-releases. Vanmiddag Pukar opgezet - vond 'm leuk - speelt zich af in Goa en steekt in een onbeschaamd kitcherig vroege eighties-jasje. Amitabh Bachchan doet rare dansjes en oldtimers worden tot schroot gereden tijdens de wilde achtervolgingen. Maar na de layer change gaf m'n speler het op. Ook m'n andere player kon niets met het schijfje. Kutreleases. Eentje van het 'Spark'-label.

Offline Profile  

15 Feb 2010, 23:35 

Heb wat rondgezocht, en er zijn niet zoveel lijstjes te vinden met de topfilms uit Bollywood - en vaak verwarren ze 'beste films' met 'grootste kassuccessen'. Dit is er eentje met de 100 films die vermeld staan in de BFI-Screen Guide : http://www.listal.com/list/100-bollywood-films

Nog een paar :
http://www.cuppax.in/topmovies.php
http://hubpages.com/hub/Top-25-Bollywoo ... -All-Times
http://hubpages.com/hub/Top-25-Bollywoo ... art-2-of-3
http://hubpages.com/hub/Top-25-Bollywoo ... art-3-of-3

Teesri Manzil uit 1966 wordt soms vernoemd - zou naar 't schijnt erg leuk zijn, soort van Hitchcockiaanse masala.

Offline Profile  

15 Feb 2010, 23:40 

Ben ook besmet door het Bollywood-virus - vind die muziek en die uitzinnige over the top zang en dans spektakels echt geweldig. Ik zou wel een paar hoogtepunten willen bekijken, maar dan maar niet op een Spark-release, zo te horen.

Offline Profile  

15 Feb 2010, 23:46 

Don voor minder dan 4 euro bij play via playtrade:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/112893/D ... Price&fb=0

Don !

Offline Profile  

16 Feb 2010, 00:41 

Done !

Offline Profile  

16 Feb 2010, 02:24 

Damn, heb daar vorige week nog 4,10 euro voor betaald. :(

Offline Profile  

16 Feb 2010, 09:25 

wmvankoppen wrote:
Damn, heb daar vorige week nog 4,10 euro voor betaald. :(

Sjit....da's zeker balen....scheelt toch 40 cent.... :wink:

Offline Profile  

23 Feb 2010, 11:30 

Image
"I am a wanted man by the police,
but you must understand one simple fact...
it is not difficult to catch Don,
it is impossible!"

Openingstitels

Offline Profile  

02 Mar 2010, 20:00 

De carchase uit Pukar staat op youtube, merkte ik net - pretty wild stuff:

Offline Profile  

03 Mar 2010, 12:32 

Tja...ik weet niet hoor....krijg een tikkeltje het idee dat ene Don! hier mn strot wordt ingeduwd. Don hier, Don daar, overal Don Don...
Don zelfs als forumbanner. Don is blijkbaar hot. Ken Don niet. Nog nooit een bollywoodfilm gezien maar blijkbaar is Don! een goed startpunt. Ik heb Don dan ook maar besteld. Bijna 3 uur Don, het zal mij benieuwen. Don komt er aan in ieder geval. Don!!

Offline Profile  

03 Mar 2010, 14:13 

Melzz wrote:
Tja...ik weet niet hoor....krijg een tikkeltje het idee dat ene Don! hier mn strot wordt ingeduwd. Don hier, Don daar, overal Don Don...

It is not difficult to avoid Don.
It is impossible!!

Offline Profile  

10 Mar 2010, 20:34 

Hare Rama Hare Krishna (1971) 6/10

Als hun ouders scheiden, blijft de dochter bij de vader in Canada, terwijl de zoon samen met z'n moeder terugkeert naar India. Ze verliezen alle contact, tot de zoon vijftien jaar later te horen krijgt dat z'n zus in Kathmandu zit. Dus vliegt hij er even heen met een Boeing, want ondertussen is hij lijnvluchtpiloot. En maakt voor de lol eerst een paar rondjes over stad om de bezienswaardigheden alvast te bekijken vanuit de cockpit terwijl hij een liedje zingt.

Ik had de film indertijd opgepikt omdat de beeldschone Zeenat Aman uit Don erin het zusje speelt. Die is thuis gaan lopen en met een stel hippies naar Kathmandu's Freak Street vertrokken om daar languit te liggen blowen en aanstootgevende dansjes op te voeren. Maar klinkt beter dan het is, want het blijft heel braaf. Toch interessant hoe de toenmalige Indische kijk op die plotse toevloed aan jonge Westerse leeglopers in de film verwerkt zit, en hoe ze al dat druggy geflirt met het Hindoeisme maar niks vinden. Op de achtergrond zie je soms authentieke freaks wat verdwaasd rond zitten kijken, waarschijnlijk een dag op de set voor een gratis maaltijd.

Hoofdrolspeler en regisseur is Dev Anand - één van Bollywoods grootste sterren - maar met z'n brave sullige kop kan die absoluut niet tippen aan Amitabh Bachchan. Aanvankelijk leek het nog leuk te worden, maar het verhaaltje blijft uiteindelijk nogal saai, draait er voortdurend om hoe Aman alle familiebanden heeft verbroken en euhm ja. Een paar leuke stukken, maar duurde me allemaal wat te lang - de dwaze subplot over een stel criminelen die antieke beeldjes smokkelen verhielp daar weinig aan.

Offline Profile  

19 May 2010, 11:48 

Heeft iemand Saawariya gezien?

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next