Logo

It is currently 23 Apr 2017, 19:54

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
  Bollywood
14 Aug 2006, 23:00 

Tot hiertoe zag ik slechts een paar recente Bollywoodfilms, dus ik weet er eigenlijk te weinig over om er een oordeel over te vellen, maar die glossy mierzoete familiedrama's over irritante rijkeluiszoontjes spreken me niet echt aan. Heb wel een zwak voor een paar (Rangeela en Dilwale Dulhania Le Jayenge) maar dat is vooral omdat ik ze indertijd in India in de cinema zag en de muziek voortdurend hoorde in bussen, op de markt, overal. Satya vind ik ook wel goed, een naar Bollywood maatstaven erg harde gangsterfilm uit '98.

Vandaag voor 't eerst een jaren zeventig film gezien - and that's where it's at baby ! Don is een film uit 1978 met in de hoofdrol charismatische tough guy Amitabh Bachchan - dé Indische superster van de jaren zeventig en tachtig. Heel leuke film - in India vonden vroeger vooral de goedkope buitenlandse produkties een afzetmarkt, en Don heeft dan ook veel invloeden van de Italiaanse crimeflicks van de jaren zeventig.

Carchases (scheurende Indische bolides doorheen Bombay met versnelde beelden - cool stuff !) en brute vechtscenes met een hoop bepruikte acrobatische stand-ins - fantastisch. Zit ook een scene in waarin Bachchan een paar bekers Bhang Lassi (drinkyoghurt met hash) leegzuipt en blad paan in z'n kaak steekt en een wild dansnummertje opvoert waarin hij zingt over hoe lekker dat wel niet smaakt.

Het plot zit vol onwaarschijnlijkheden en toevalligheden, maar dat is vaak zo bij Bollywoodfilms en hoort bij de charme. Charme met hopen ook bij de mooie actrices - in Don is dat de beeldschone Zeenar Aman - mooie dames met vlammende blikken en welgestockeerd vlees op de juiste plekken.

Bij AVC Video zijn en paar jaren zeventig films erg goedkoop te vinden (Klassieker Sholay hebben ze bijvoorbeeld ook) - bestelling werd snel en correct afgehandeld.

Wat zijn jouw Bollywood-ervaringen ? Iemand nog tips ?

Offline Profile  

14 Aug 2006, 23:08 

Heb er een handvol gezien: Lagaan (Once Upon a Time in India ) is voorlopig mijn favoriet, erg vermakelijke film met catchy tunes. Asoka heb ik me ook best mee kunnen vermaken. Devdas deed me niet zoveel. Mission Kashmir was een aardig aktiedrama maar verre van memorabel.

Offline Profile  

15 Aug 2006, 00:53 

Lagaan heb ik ook gezien - was inderdaad wel leuk en Devdas vond ik ronduit vervelend in z'n zoetsappigheid. Asoka maar 'ns proberen dan.

Offline Profile  

16 Aug 2006, 13:12 

Zit nu al twee dagen met het liedje van Don in m'n hoofd - en vind het geeneens erg ! Hoera !

Offline Profile  

21 Aug 2006, 20:17 

Ik ben niet echt bekend met Bollywoodfilms. Alhoewel, ik heb nu vier films gezien.

The Rising: Ballad of Mangal Pandey scheen een vrij dure film te zijn. Het zag er allemaal goed uit en ook de karakteristieke nummertjes tussendoor spraken me erg aan.

Family was ik wat minder van onder de indruk. Zoals ik ook merkte bij Krrish (wat praktisch een bijeenschraping was van bekende heldenfilms), is het af en toe wel duidelijk dat Bollywood zijn mosterd haalt bij Hollywood.

Over Black open ik wel een apart topic.

Offline Profile  

09 Sep 2006, 17:55 

Sholay (1975) ***1/2

Wordt vaak omschreven als een "curry western" en die benaming is heel gepast. Flarden van Once upon a Time in the West en Seven Samurai met twee charmante boeven die een plattelandsdorpje komen verlossen van een bende bandieten. De film neemt wel z'n tijd - duurt ongeveer drie uur en een half, echt te lang want ergens halverwege betrapte ik mezelf erop te zitten denken dat ik dinsdag niet moet vergeten de vuilniszakken buiten te zetten.

Zitten wel leuke stukken in - een treinoverval te paard, een hoop achtervolgingen te paard en schietpartijen (te paard). Finale is fantastisch grotesk met een kerel zonder armen die iemand te lijf gaat met kopstoten en loeiharde schoppen. Ook memorabel zijn de gevangenisscenes met een een hoop slapstick en Adolf Hitler als gevangenisbewaarder.

Offline Profile  

26 Nov 2006, 15:11 

De fantàstische openingssekwentie van Don.

Don !

Offline Profile  

Krrish
23 Feb 2007, 15:27 

Ik vond Krrish erg leuk. Inderdaad niet erg origineel. Neem gelijke delen Japanse superherofilm, HK actie, Bollywood musical en John Woo's Paycheck. Maar ik heb weldegelijk genoten, 3 1/2 uur lang.

Offline Profile  

09 Aug 2008, 15:59 

Ajooba (1991) 5/10

Amitabh Bachchan als een met licht overgewicht kampende gemaskerde volksheld in een fictief 1001 nacht-sultanaat dat beeft onder de juk van Amrish Puri. Puri is een meteen herkenbare acteur, want hij is dé archetypische bad guy in Bollywood cinema - speelde ook de priester in Indiana Jones and the Temple of Doom. Hier staart hij vooral intens in de lens, 'Sheitan Zinzabad!' scanderend.

Meestal gefilmd op reusachtige sets, maar af en toe ook op lokatie o.a. in het oude fort van Jaisalmer. Vooral leuk door z'n knullige primitieve speciale effecten, maar het verhaaltje is een rommeltje en kan dan ook weinig boeien. Met een speelduur van drie uur is het daardoor een erg lange zit, al is het einde fantastisch wanneer de film plots in een Godzillafilm verandert. Ook stemt de onverwoestbare levensvreugde die in zulke Bollywood spektakels zit me altijd vrolijk.

Offline Profile  

31 Aug 2008, 21:43 

Asoka (2001) 5,5/10

Over de legendarische boeddhistische keizer Ashoka, maar daar wordt zo'n stevige romantische draai aan gegeven dat het met een historische film nog weinig uitstaans heeft. Die romantiek vult zowat de volledige eerste helft, en ik heb me daar echt door moeten worstelen. Gelukkig werd de tweede helft een stuk boeiender, wanneer Ashoka helemaal dol draait en zich ontpopt als een bijzonder wreed heerser.

Steeds prachtig gefotografeerd, maar van stijl lijkt het veelal op een lang uitgesponnen videoclip. Mooie locaties - zo worden de scènes in Ashoka's paleis gefilmd in Maheshwar, één van de mooiste plekjes in India. De voluptueuze actrices zijn al even mooi. Maar toch - weet niet of het allemaal de moeite genoemd kan worden, aangezien 't zo'n lange zit is.

Offline Profile  

16 Nov 2008, 19:03 

Hum Dil De Chuke Sanam (1999) 7,5/10

Sameer - een Indiër met een Italiaanse moeder - komt na z'n Europese opvoeding naar India om daar geschoold te worden in traditionele Indische zangkunst. Hij wordt gastvrij ontvangen door de familie van zijn zangleraar, en raakt verliefd op de mooie dochter.

Typische ongeremd emotionele schmaltz uit India - na de opening vol kinderachtig plagende hofmakerij wordt het bloedserieus als een gearrangeerd huwelijk de liefdesrelatie roet in het eten komt strooien en de eer van de familie op het spel staat.

Hier drie uur lang door geboeid blijven zal zeker niet aan iedereen besteed zijn, maar ik heb er echt van genoten. Volslagen ongenuanceerd melodrama vol uitvergrote gevoelens - omdat ze zich helemaal op het Indische publiek richten, appelleren zulke films ook steeds aan de amateur-antropoloog in me.

Heel gladde productie met een mooie soundtrack en super-gestyleerde schwung - het laatste stuk speelt zich af in Italië, maar waarschijnlijk om budgettaire reden is dat geschoten in Budapest. Zal het doelpubliek niet opvallen, maar is wel overduidelijk - niet dat het een probleem vormt, want de stad wordt prima benut als mooie locatie. Naast het studiowerk wordt er ook gefilmd in Jodhpur en Jailsalmer.

Offline Profile  

13 Sep 2009, 14:13 

Amar Akbar Anthony (1977) 8/10

Alle realiteitsbesef zet je best even in de koelkast om volop te kunnen genieten van een met Indische lotsbestemming doorspekt verhaaltje over drie broers. Als peuter gescheiden van mekaar en van hun ouders, worden ze elk opgenomen in een verschillend gezin - de één bij een hindoe, de ander bij een moslim en de derde bij een kristen. Via soap opera, wilde kung fu en gemeen kijkende gangsters leidt alles over kronkelwegen naar de verplichte goeie afloop.

Vooral van de eerste helft heel erg genoten - Amitabh Bachchan toont zich weer als één van de meest charismatische filmsterren ooit, als de geadopteerde zoon van een brave priester die zich ontpopt tot speelse rebel, gestoken in flashy disco outfits.

Op de dvd waarop ik de film keek zijn de muzikale intermezzo's niet ondertiteld, waardoor anderhalf uur ver in de film het even begon te vervelen wanneer we er drie vlak na mekaar voorgeschoteld krijgen. Zelf hou ik wel van Bollywood muziekjes, dus kan me voorstellen dat het anderen nog zwaarder zal vallen.

Drie uur lijkt lang, maar de film laat op een zestal liedjes na geen enkele adempauze met wilde montage en een stevig verloop. Establishing shots worden achterwege gelaten terwijl alles voortdendert als een op hol geslagen locomotief. Leuke Bollywood klassieker met een mooie boodschap van broederschap en religieuze tolerantie, inclusief een dansnummertje in een schrijn van Shirdi Sai Baba.

Offline Profile  

05 Oct 2009, 10:06 

Sivaji (2007) 7/10

Eigenlijk geen Bollywoodfilm, maar een heel populaire Tamil-productie uit het Zuiden van het land - internationaal belandde hij zelfs in de UK-top 10.

Hoofdrol is voor Rajinikanth, absoluut de populairste acteur van de Tamil filmindustrie. De man is ondertussen al zowat zestig, en eigenlijk is het lachwekkend hoe hij het zich blijkbaar nog steeds kan permitteren de rol van een hippe actieheld/ladykiller te spelen. Zijn invloed op de productie moet niet onderschat worden, want de man is een monument. Hier speelt hij een soort moderne Robin Hood die vecht tegen corruptie en de Indische smeergeldtraditie. Allemaal heel simplistisch, en je voelt hoe Rajinikanth de film gebruikt om zich verder te profileren, want in het echte leven heeft de man politieke ambities.

Alles in de vorm van de gewoonlijke drie uur vol actie, romantiek, humor, dans en muziek, verpakt in surreëel kleurrijke glossiness. Leuke film voor de liefhebbers.

Zit wel een behoorlijk hypocriet stukje in, wanneer Rajinikanth een liedje zingt over huidskleur met een 'black is beautiful' boodschap - terwijl de vrouwelijke hoofdfiguur helemaal aan het Indische schoonheidsideaal beantwoordt met haar lichte huid en zelfs bij wijze van komische noot tegenover twee onaantrekkelijke meisjes geplaatst wordt - niet ontoevallig zijn die bovendien heel donker.

Offline Profile  

22 Oct 2009, 14:59 

Vorig weekend een filmmarathon gehouden met een stel vrienden over de vloer, en ik heb onder andere Don (Don!) nog 'ns opgezet. Werd heel goed onthaald, waarbij iedereen als een blok voor Zeenar Aman viel. Had ik nooit verwacht, maar achteraf bleek men teleurgesteld dat er zo weinig liedjes in de film zaten (!)

Matt en Jim, jullie hebben Don (Don!) toch ook in huis? Heeft één van jullie 'm ondertussen al gezien?

Offline Profile  

22 Oct 2009, 17:32 

Jazeker, Don staat bij mij op de plank. Heb er nog geen goed moment voor gevonden, duurt een uurtje of 6 toch?

Offline Profile  

22 Oct 2009, 18:33 

Oh man - duurde hij maar een uur of zes ! Don !

Offline Profile  

30 Dec 2009, 20:11 

Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995) 9/10

Was al de vierde keer dat ik 'm zag en hij wist me weer te herleiden tot een snotterend hoopje ellende - kan er niets aan doen maar krijg kippenvel bij de mooie soundtrack en opgeklopte dramatiek. Kan me nochtans heel goed voorstellen dat de meeste mensen liever brandende breinaalden door hun ogen rammen dan deze drie-uur lange schmaltz uit te zitten - heb een speciale band met de film en kan de liedjes fonetisch meezingen als ik zeker ben dat niemand meeluistert.

Offline Profile  

14 Jan 2010, 00:08 

tolpol wrote:
Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995) 9/10
hij wist me weer te herleiden tot een snotterend hoopje ellende

Helemaal mee eens. Ik moest me af en toe inhouden om niet te gaan wenen als een schoolmeisje. Wat een geweldige sfeer, wat een geweldig mooie hoofdrolspeelster en wat een geweldig energieke hoofdrolspeler. Heb nu al zin in onze reis naar India - het land waar mensen al in kleurrijk gezang uitbarsten als je een blikje Cola bestelt.

Irritant was wel dat logo dat regelmatig rechts onderin beeld verscheen, ik meen telkens als er weer een liedje aankwam. Wat is dat voor ongein?

Offline Profile  

14 Jan 2010, 00:25 

Blij dat je 'm leuk vond ! Voel er haast een liedje door opwellen. Aarzelde eigenlijk om hem hier te lopen bejubelen, want 't is nu eenmaal een film die de meesten hier absoluut niet zal liggen.

Die hoofdrolspeler is trouwens Shah Rukh Khan in een van z'n eerste grote rollen - werd daarna, mede door deze film, de allergrootste Bollywoodster en daarmee zowat 's werelds populairste acteur. Still going strong, trouwens - maakt een paar films per jaar.

Offline Profile  

14 Jan 2010, 00:38 

Veel opgeklopter kan het allemaal niet, maar overdaad is blijkbaar niet altijd slecht. Als je er maar genoeg van inpropt, ga je kennelijk vanzelf overstag. Althans, dat geldt dus voor ons.

Wikipedia meldt dat de film nog steeds in Mumbai draait. Zal die bios eens een mailtje sturen of ze van de zomer een kopietje naar Delhi willen brengen. :D

Offline Profile  

14 Jan 2010, 10:19 

M'n eerste reis naar India was van 1995 tot 1996 en dat was echt hét jaar van Dilwale Dulhania Le Jayenge - je hoorde die muziek letterlijk o-ver-al. Moest je om vier uur 's nachts op het dak gaan zitten luisteren naar de slapende stad, zou je in de verte wel het geriedel van Ghar Aaja Pardesi gehoord hebben. Zat je op een kamelenrug te hobbelen door de woestijn, enkele dagreizen van de beschaving, zou die kameel ondertussen Zara Sa Jhoom Loon Main hebben lopen neuriën, dromerig starend naar de horizon. Blèrende busritten, de hele soundtrack nonstop en urenlang met de volumeknop op Spinal Tap-eleven, een fanfare die door de smalle dorpsstraatjes trekt aan de kop van een bruiloftsstoet met scherpe trompetten die Tujhe Dekha To Hai Jaana Sanam overheen het tabla-gedrum blazen, aan zee een groepje tienermeisjes die volledig in sari gekleed in de vloedlijn staan te pootjebaden en een cirkeltje vormen, waarna ze om beurt een strofe van Mehndi Laga Ke Rakhna zingen, gibberend van de pret.

Zag de film uiteindelijk in een cinema in Jaipur, zonder ondertiteling weliswaar, maar zat aan het scherm gekluisterd - kippenvel om die nummertjes die ik al maandenlang hoorde op het scherm te zien, in een zaal vol publiek dat luid meeleefde. Nadien thuisgekomen met de soundtrack op tape en in 1999 is hij ooit uitgezonden op een zondagmiddag op Nederland 3 - ik werd helemaal gek. Opnieuw kippenvel om de film ditmaal ondertiteld te zien, en eindelijk te weten waar de liedjes 't in hemelsnaam over hebben. Meteen ook opgenomen op vhs, natuurlijk, dacht zo'n kans nooit meer te krijgen. Daarna nog 'ns getoond aan een toenmalige vriendin die ik probeerde te overhalen met me mee naar India te reizen. Zei na drie uur dat ze dat toch niet zag zitten en we trokken dan maar voor een weekendje naar de Belgische kust - haha. En nu heb ik 'm op motherfucking Blu-Ray - wat een leven, wat een wereld.

Weet dus echt niet goed hoe de film te waarderen omdat hij me diep in de kleren is gaan zitten. Denk ook dat je - zoals wel vaker bij het kijken van Bollywood cinema - antropologische interesse moet hebben, want hij richt zich nu eenmaal op een Indisch publiek en dat heeft heel andere gevoeligheden dan een Westers publiek, al zijn de grote emoties natuurlijk universeel. En groot zijn ze. Een gigantische zakdoek heb je erbij nodig.

Offline Profile  

14 Jan 2010, 10:59 

Kijk, dit is nog eens een mooie uiteenzetting over wat een film voor iemand betekent! Weer eens wat anders dan een standaard ‘ik ging voor het eerst met een meisje naar de bioscoop naar Titanic’ of zoiets dergelijks.

Er viel me trouwens wel wat op in de film. Ik heb nauwelijks Bollywood-films gezien (weet niet precies of je Monsoon Wedding hier onder kunt scharen, die leek me nogal verwesterd), dus kan hier niet echt iets fatsoenlijks over zeggen. Maar de hoofdrolspeelster (Kajol heet ze?) loopt met name aan het begin van de film in de nodige wulpse pakjes rond. Prima natuurlijk, maar mijn – nauwelijks ergens op gebaseerde – beeld van India is dat er daar wat minder makkelijk mee wordt omgegaan. Zo herinner ik me dat de Indiase tennisster Sania Mirza een paar jaar geleden blootsvoets een persconferentie gaf. Dat was zo’n schande, ik geloof dat ze sindsdien met een leger aan bodyguards door het leven gaat. Maar dat zal dan wel een meer religieus item zijn geweest…

En ik heb ook maar even opgezocht wat dat logootje rechtsonder is, blijkt van Yashra Films te zijn. Het zal wel, neuroot als ik ben blijft het storen:

Image

Offline Profile  

14 Jan 2010, 11:15 

Wulpse pakjes zijn vaste kost in Bollywood cinema - bovendien gaat het in DDLJ ook om een meisje dat grootgebracht werd in het 'bandeloze' Engeland. Maar is wel standaard dat de actrices uitpakken met hun voluptueuze vormen. Het status van de Bollywood-actrices is trouwens erg dubbel - ze worden heel erg bewonderd, maar tegelijkertijd ook haast gezien als high-class-sletten, de roddelblaadjes staan er vol mee. Het is nochtans allemaal erg onschuldig, want blijft bij gehuppel in de regen in natte kleren die de lichaamsvormen accentueren, of bij wat uitdagend gezwaai met de heupen. Meer niet - moest een film verder gaan dan een preutse zoen op de wang, zouden alle cinema's na het openingsweekend waarschijnlijk al platgebrand zijn door de verontwaardigde meute.

En dat logootje - Indische dvds zijn vaak verschrikkelijk op dat gebied, vele beginnen ook met onskipbare trailers en reclame, heel vervelend.

Offline Profile  

14 Jan 2010, 20:56 

Over de films kan ik niet echt meepraten, en het zou goed kunnen dat het voor films misschien minder opgaat, maar mijn indruk is dat de seksuele moraal in India eerder strenger dan losser lijkt te worden, net als in de meeste niet-Westerse landen. Ik meen ook herhaaldelijk te hebben gelezen, meestal natuurlijk via zeer preutse Britse ogen en oren, dat de seksuele moraal tot diep in de 20e eeuw in grote delen van India vrij los was, maar India is groot natuurlijk. Er zullen enorme regionale verschillen zijn.

Maar bloot of zelfs seksuele handelingen, zowel van mannen als vrouwen (nog even los van de Kamasutra - ehm), waren in pre-koloniaal India toch vrij ruim geaccepteerd. Dat geldt ook voor Moslims (en hetzelfde geldt voor Perzië of het Ottomaanse Rijk). Ik denk dat de aanvankelijke 'verwestersing' en Europese invloeden in met name de 18e en 19e eeuw juist voor een conservatiever klimaat hebben gezorgd. Als het gaat om seksualiteit waren de Britten (en de meeste Europeanen) veel conservatiever dan de inheemse Indiase bevolking. De post '60s seksuele revolutie is natuurlijk een ander verhaal. Dat is drie stappen te ver, maar je ziet dat zelfs in veel Westerse landen de klok weer wordt teruggezet.

Ik denk dat als er al seksueel suggestief materiaal in films of tijdschriften komt dat tegenwoordig vooral wordt 'goedgepraat' als een excentriek Westers verschijnsel, en dat het tot op zekere hoogte wel geaccepteerd wordt, zolang het beschouwd kan worden als een niet-Indiaas of niet-inheems verschijnsel, een soort dubbele moraal die je in veel Islamitische landen ook ziet. En waarschijnlijk is het ook een kwestie van herontdekking van veel lokale waarden en tradities als reactie op de almaar toenemende Westerse invloeden, ook mogelijk gemaakt dankzij de steeds verdergaande autonomie van de deelstaten. En als ik de berichten mag geloven winnen radicaal-conservatieve Hindoes steeds meer aan invloed in de nationale politiek. Het lijkt alsof radicale Tamils, Hindoes, Moslims, Sikhs of wat voor radicale splintergroep dan ook, elkaar steeds meer proberen te overtroeven en niet-radicalen uit angst steeds verder toegeven met als gevolg dat de toon juist conservatiever lijkt te worden, verwestersing of niet. Het is een patroon wat je trouwens in Indonesië in nog veel extremere mate ziet.

Offline Profile  

14 Jan 2010, 22:48 

Mijn meeste ervaringen met India zijn natuurlijk alweer vijftien jaar oud, maar ik heb de indruk dat de filmindustrie er eerder permissiever op is geworden. M'n verhaaltje over kussen en platgebrande cinema's is eigenlijk achterhaald - merk toch recent hoe mensen verontwaardigd praten over de er alsmaar stomender op wordende liefdesscenes in de huidige films. En dan wordt inderdaad met de vinger naar het Westen gewezen, en naar het internet.

Die algemene sexuele moraal waar je 't over hebt, die is zeker sterk beinvloed door de preutse Britten, maar een losse sexuele moraal tot diep in de twintigste eeuw, dat is toch het eerste wat ik daarvan hoor. Tenminste bij de Hindoes en Moslims, misschien heb je 't over de kleine bevolkingsgroepjes die helemaal buiten het grote systeem vallen, en nu zelfs nog steeds officieel de 'backward tribes' (!) worden genoemd. Gaat wel om miljoenen mensen, maar in een land als India is dat slechts een kleine minderheid. Daar zouden bij sommige nu nog steeds andere sexuele mores heersen, maar dat gaat om uitzonderingen. De Hindoeistisch/Tantrische traditie met z'n Kamasutra stamt overigens van lang voor de Britse kolonisatie en was toen al een hele tijd verdwenen, ook al onder invloed van de vroegere islamitische heersers.

En die verrechtsing in de Indische politiek - denk dat dit een wereldwijd fenomeen is. De gemiddelde Indiër is sowieso sterk conservatief in z'n denken. India is ook een democratie - in sommige staten trekt men bij verkiezingen daardoor handig de religieuze kaart en wordt de Islamitische minderheid verketterd om zich te verzekeren van Hindoe-stemmen. Sowieso is er een voortdurende spanning tussen de gemeenschappen, historisch gaat die op en af, maar momenteel is die weer hooggespannen. Wel veeleer een stedelijk fenomeen, op het platteland speelt het veel minder.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next