Logo

It is currently 28 Jul 2017, 00:33

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

06 Dec 2009, 23:34 

Illusion of Blood (1965) 7/10

Shiro Toyoda bewerkt een klassiek spookverhaal tot een sfeervolle horror over Tatsuya Nakadai die als gewetenloze ronin z'n naasten nietsontziend vermoord om hogerop te raken. Eerst moet z'n schoonvader eraan geloven, wanneer blijkt dat die Nakadai's echtgenote wil verkopen aan een bordeel om wat een de precaire financiële familietoestand te doen. Maar even later tracht hij zelf diezelfde echtgenote te vergiftigen, nadat hij een andere vrouw ontmoet waarbij een huwelijk hem aan maatschappelijk aanzien zou doen winnen. Van z'n geweten mag hij dan geen last hebben - van de overal opduikende geestesverschijningen des te meer.

Nogal traag en weinig eventvol, maar een duister en sfeervol verhaal, vol dissonante geluidjes en naast de getormenteerde Nakadai zorgt een boertige compaan voor een paar donker-komische stukken

De Britse dvd-uitgave is de enige manier om de film te zien, maar is werkelijk abominabel, zeker één van de slechtste transfers die ik ooit zag neergepleurd worden op een schijfje.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 22:22 

House
Een Japans schoolmeisje, Angel, gaat met haar vader op reis tijdens de zomervakantie. Maar als haar vader verteld dat hij opnieuw gaat trouwen en z`n nieuwe vrouw mee gaat op vakantie wilt Angel niet meer mee. In plaats daarvan gaat ze met haar vriendinnen haar tante opzoeken die ze al jaren niet heeft gezien. Haar tante woont in een immens groot, afgelegen huis...

Zoals je uit de synopsis wel al een beetje kunt opmaken is het verhaal, waarin van alles voorkomt van melodrama tot musical en van horror tot humor, van House niet het sterkste element van de film. Maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het visuele aspect. Het is echt één grote trip, met een wel heel erg avant-gardistisch aandoende montage.
Het moet wel één van de meest vreemde en intrigerende horror films die ik ooit heb gezien.

De beeldkwaliteit van de nieuwe Masters of Cinema dvd uitgave is geweldig. De vele en felle kleuren die de film rijk is komen prachtig tot hun recht. Als Criterion hier in de loop van het jaar een blu-ray van uitbrengt wordt het gegarandeerd smullen geblazen.
Voor nu is de dvd van MoC een absolute aanrader. Voor mij de eerste grote verbazing en ontdekking van het jaar.

8,5/10

Offline Profile  

Re: Japanse Horror (Ober! Er zit een haar in m'n soep)
31 Oct 2011, 10:44 

Image

Noroi (2005)

Een documentaire maker onderzoekt paranormale verschijnselen en stuit vervolgens op de legende van de Kagutaba demoon. We zien de film als een documentaire met af en toe ook tv beelden van o.a. het Japanse nieuws, talkshows en variety shows. De film duurt bijna 2 uur maar is echt geen moment saai, het verhaal zit erg goed in elkaar, met enkele geslaagde creepy scenes en het acteerwerk is ook bovengemiddeld. Best vreemd dat deze film niet vaker genoemd wordt, als staat hij wel in de Cultreviews Asian Horror top 50 van de afgelopen 10 jaar, op nr. 3 maar liefst: http://www.cultreviews.com/articles/the ... r-films/6/

8,5/10

Heb hem via een download gekeken, waarschijnlijk de r3 hk dvd want dat is de enige release volgens mij. Zag er prima uit, heb hem maar besteld, nu met Halloween korting maar 3,99 bij cd-wow:
http://www.cdwow.nl/DVD/noroi-the-curse ... 25#bc=a32b

Offline Profile  

31 Oct 2011, 12:47 

Bedankt voor de tip! Deze lijkt me wel wat. Ook meteen maar besteld.

Offline Profile  

20 Nov 2011, 12:14 

Ik heb hem gisteravond ook gezien:

Noroi - The Curse (2005)

Ik werd gewezen op deze site:

http://www.cultreviews.com/articles/the ... r-films/6/

Daar staat deze film op nummer drie van de top 50 beste Aziatische horrorfilms. Ik las tevens veel lovende reacties op imdb, vooral veel mensen die claimen dat dit de engste film is die ze ooit hebben gezien. Meteen besteld en gisteravond met de lichten uit en het volume hoog deze film samen met mn vriendin gekeken.

De film is als een fake-documentary opgenomen en volgt een man die paranormale activiteiten filmt. Als kijker wordt je zeer fragmentarisch van de ene situatie naar de andere gegooid. Het duurt dan ook even voordat je begrijpt dat alle puzzelstukjes met elkaar verbonden zijn.

Erg leuk idee maar ik vond het helaas ook bij vlagen zeer saai. Vooral door de lovende reacties, zat ik toch te wachten op iets creepy. Dat bleef voor mijn gevoel behoorlijk uit. Geen moment zat ik in spanning of met zweet in mn handen. Ook zit er een karakter in de film, de super psychic die vreselijk over the top was en totaal misplaatst door de film liep.

Toch wel een lichte teleurstelling en vooral opmerkingen als "engste film ooit" kan ik zeer slecht plaatsen. Toch heeft de film interessante aspecten die de moeite waard zijn. Het uitgangspunt is behoorlijk origineel en ook de vloek spreekt tot de verbeelding. Een iets strakker geheel had de film echter goed gedaan. Ik ga hem zeker nog eens kijken maar dan met bijgestelde verwachtingen.

6,5

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2