Logo

It is currently 24 Oct 2017, 11:28

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Japanse Horror (Ober! Er zit een haar in m'n soep)
17 Jul 2006, 10:59 

Op Kung Fu Cult Cinema is men begonnen aan een reeks artikels over Japanse horror. Wordt niet meteen diep gegraven en is soms nogal persoonlijk gekleurd, maar 't is wel interessant leesvoer.

Voorlopig zijn de eerste twee delen van vijf gepubliceerd :
Ghosts
Psychos: Psycho Obsession

Ook op Midnight Eye staat al een tijdje een artikel dat het genre beschouwt :
The Death of J-Horror ?

Last edited by tolpol on 09 Feb 2010, 14:38, edited 1 time in total.

Offline Profile  

17 Jul 2006, 11:29 

Blind Beast ziet er erg fascinerend uit, die moet ik maar eens gaan kijken.

Offline Profile  

17 Jul 2006, 11:33 

jim2873 wrote:
Blind Beast ziet er erg fascinerend uit, die moet ik maar eens gaan kijken.

Is inderdaad een heel bijzondere film - vooral het setdesign is onvergetelijk.

Zou ook 'ns wat andere films van dezelfde regisseur willen zien - z'n Manji is ook verschenen in regio 1. Iemand mee bekend ?

Offline Profile  

17 Jul 2006, 18:29 

Heb Manji (de r1) afgelopen zaterdagavond opgezet, maar niet helemaal afgekeken wegens moeheid en hitte. Van wat ik heb gezien is Manji toch wel wat minder goed dan het beklemmende en fascinerende Blind Beast (Mojuu).

Offline Profile  

06 Aug 2006, 23:10 

Er bestaat een R2UK-release van Yasuzo 'Blind Beast' Masumura's oorlogsdrama Red Angel - nogal prijzig en afgaande op de speelduur een interlaced NTSC-PAL conversie. Fantoma brengt de film ook uit in september. Iemand al gezien ?

Offline Profile  

28 Aug 2006, 16:50 

Rampo Noir (2005) gezien, een vierluik van vier verschillende regisseurs, geschreven door Rampo Edogawa (van oa Blind Beast, Gemini). Wie wel houdt van koortsachtige, bizarre nachtmerries moet zich er zeker eens aan wagen. Moet het nog maar eens bekijken voordat ik er meer over vertel want weet nog niet helemaal goed wat ik nu precies gezien heb.

Offline Profile  

18 May 2007, 00:12 

Coverart voor twee aankomende Synapse releases. Ze waren eerst aangekondigd door Panik House maar daar zouden interne problemen zijn en de licenties zijn overgedragen naar Synapse. Die gingen sowieso instaan voor de remastering. Releasedatum is 28 augustus.

Image

HORRORS OF MALFORMED MEN is een legendarisch grotesk-horror werk van Teruo Ishii dat hier voor 't eerst te bekijken zal zijn - was voorheen onmogelijk te vinden maar geniet wel een gigantische reputatie.

Extra's :

• Audio commentary by film critic and 2003 Ishii retrospective programmer Mark Schilling
• New documentary featurette including interviews with cult directors and Ishii fans Shinya Tsukamoto (TETSUO) and Minoru Kawasaki (THE CALAMARI WRESTLER)
• Ishii’s video introduction from the 2003 Far East Film Festival
• Original Japanese theatrical trailer
• Ishii and author Edogawa Rampo biographies
• Poster galleries and trailers from other Ishii and Rampo films

Image

SNAKE WOMEN’S CURSE is een sfeervolle horror van Nobuo Nakagawa (JIGOKU).

Extra's :

• Audio commentary by Japanese film scholar Jonathan Hall
• Original Japanese theatrical trailer
• Nakagawa biography
• Poster gallery and trailers for other Nakagawa films

Offline Profile  

06 Aug 2007, 19:19 

Eerste review van Horrors of Malformed Men vind je hier :
http://www.mondo-digital.com/malformed.html

Offline Profile  

01 Sep 2007, 19:06 

jim2873 wrote:
Rampo Noir (2005) gezien, een vierluik van vier verschillende regisseurs, geschreven door Rampo Edogawa (van oa Blind Beast, Gemini). Wie wel houdt van koortsachtige, bizarre nachtmerries moet zich er zeker eens aan wagen. Moet het nog maar eens bekijken voordat ik er meer over vertel want weet nog niet helemaal goed wat ik nu precies gezien heb.

Zonet ook gezien - vond het ultrakorte eerste en het tweede luik vooral pretentieus, zonder dat men daar veel tegenover kon zetten. Het zieke en groteske derde deel vond ik al een stuk beter, en de afsluiter vond ik mooi met een paar geslaagde stukken, maar toch niet helemaal bevredigend.

Offline Profile  

02 May 2008, 19:08 

Matango - Attack of the Mushroom People (1963) 7,5/10

Een troep rijkelui aan boord van een zeiljacht komt terecht in een storm en strandt op een onbewoond eiland. Daar vinden ze het wrak van een groot schip, overwoekerd door bruine schimmel. Het logboek van de kapitein waarschuwt voor gevaarlijke paddenstoelen op het eiland die absoluut niet gegeten mogen worden. Maar dan raakt de proviand op.

Had deze veel campier verwacht, maar het bleek een heel degelijke horror te zijn over een Expeditie Robinson gone wrong. Pas tijdens het laatste kwartier wordt het amusant onzinnig met giechelende zwammen, maar het is vooral een goed gemaakt stukje opgebouwde spanning waarin de gestrandde groep langzaamaan gek wordt van het isolement en de honger.

Offline Profile  

16 Aug 2008, 15:11 

Portrait of Hell (1969) 8/10

Onder het hardvochtige bewind van zijn heer en opdrachtgever slaagt Tatsuya Nakadai (Harakiri) als schilder aan het hof er enkel in de realiteit te schilderen zoals hij die zelf ervaart. Tegen de zin van zijn heer, want die wil liever mooie prentjes zien in plaats van de portretten vol menselijk leed die hem 's nachts door het hoofd blijven spoken. Wanneer Nakadai's enige dochter dan tegen haar wil als concubine in het bed van de tiran belandt, worden die thema's alsmaar meer luguber, en de hofschilder begint aan zijn grootste werk - een schilderij van de hel.

Sfeervolle film, met prachtige kleuren die soms haast technicolor lijken en een paar beklijvende beelden.

Image
Image
[URL=http://imageshack.us]Image
[/URL]
Image

Offline Profile  

17 Aug 2008, 17:20 

Goede acteur ook die Tatsuya Nakadai.

Offline Profile  

20 Aug 2008, 11:17 

Die film lijkt me wel interessant! Waar heb je die film vandaan Tolpol?

Offline Profile  

20 Aug 2008, 11:29 

De Amerikaanse dvd van Animeigo heeft prima beeldkwaliteit :

http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=710117

Er is ook een Britse dvd, maar ik heb Toyoda's Illusion of Blood van die uitgeverij en dat is een erg slechte uitgave. Ik veronderstel dat Portrait of Hell er net zo erbarmelijk uit ziet op dat UK-schijfje. Van dezelfde uitgever die ook die lelijke VHS-transfers gebruikte voor Sword of Doom etc. Best laten liggen.

Offline Profile  

23 Aug 2008, 01:01 

Ju-On: The Grudge 2 ****

Zag destijds Ju-On: The Grudge in een volle bioscoop en vond hem doodeng. Een aantal van mijn gezelschap werd van de film niet warm of koud. Denk dat het een film is die voor iemand of helemaal werkt of juist helemaal niet. Was ook 1 van de eerste nieuwe lichting J-horrors die ik zag en ik scheet in mijn broek.

Vijf jaar later maar eindelijk het vervolg eens gekeken, want door de twee zwakke Amerikaanse remakes waren mijn verwachtingen niet meer al te hoog. Maar, Shimizu flikt het toch weer. Film bestaat eigenlijk uit losse segmenten, maar dat geeft de regisseur de ruimte om zich volop op de spanning te concentreren en dat doet hij weer met verve. Na een wat stroeve start is de film bijna constant spannend, hierdoor stoort het gebrek aan een opbouw ook niet. Concept is ook al vaak herhaald (6 keer als ik me niet vergis), maar van dit niveau mag Shimizu er van mij nog wel een paar maken.

Offline Profile  

25 Jun 2009, 18:59 

Recentelijk Dark Water gezien. Daarna ook de remake van Walter Salles bekeken. Die veel meer met thematiek werkt dan écht een zuivere horror wou maken.

Maar het origineel van Hideo Nakata vond ik gewoon tegenvallen. Dat komt vooral omdat de opbouw van het verhaal veels te lang duurt. Werkelijk in de laatste tien minuten van de film gebeuren er wat dingen waar ik van schrok. Zoals dat water dat uit de lift kwam. Af en toe was er ook wel iets te horen op de geluidsband maar dat viel vies tegen vergeleken met zijn eerste film Ringu. Dat ik trouwens ook maar een slaapverwekkende film vond. :oops:

Ik begin stilaan dat subgenre (J-Horror) wat overgewaardeerd te vinden. Op The Eye na zijn het vooral films waar ik eerder in slaap bij val dan dat er echt iets te griezelen valt.

Zijn er nog meer mensen die het subgenre vies vinden tegenvallen..? Of kijk ik gewoon de verkeerde J-Horrors? Welke vinden jullie écht goed..?

Offline Profile  

25 Jun 2009, 19:33 

The Eye is geen J-horror, maar een HK-Thaise productie.

Al de copycats na het commerciële succes van Ringu zeggen me ook niet veel, raakte er snel op uitgekeken - ondertussen ligt die wave wel zowat stil, denk ik. Dark Water vond ik trouwens best goed indertijd.

Een paar goeie Japanse horrorfilms van de laatste tien jaar vond ik Audition, Marebito, Kairo (AKA Pulse), Suicide Club en Gemini. Niet allemaal strikte horror, maar op z'n minst raakvlakken met het genre, en alleszins geen Ringu-clonen.

Offline Profile  

26 Jun 2009, 12:37 

The Eye geen J-Horror. Dan blijft er niet veel over om van te genieten. Dan heb ik wel geteld wat aardige films gezien niet meer dan dat.

Pulse heb ik hier nog liggen. Zo te zien van Kiyoshi Kurosawa. Heeft die man ooit iets verkeerd gemaakt..? Zo te zien is er ook al de remake van Pulse. Ze moeten toch wat in Hollywood. :lol:

Gemini is van Shinya Tsukamoto! Oei, snel even checken!

Audition wel gezien maar het lijkt dat ik allergische ben voor Takashi Miike films.

Suicide Club zegt me niets. Als Pulse en Gemini me bevallen ga ik ook wel achter die titel aan.

Weet je toevallig hoeveel J-Horrors er gemaakt zijn..?

Offline Profile  

26 Jun 2009, 18:23 

Kaiwan is toch wel een essentiele J-horror.

De Japanse Ju-On films vind ik ook erg goed, maar dat is volgens mij een love it or hate it reeks. Voor wat gestoorder werk heb ik wel leuke herinneringen aan Living Hell en ook Suicide Club.

Offline Profile  

26 Jun 2009, 19:22 

Kaiwan, dat zegt me niet meteen iets. Bestaat er een alternatieve titel van ?

Offline Profile  

26 Jun 2009, 19:35 

Hij zal wel Kwaidan bedoelen.... :wink:

Offline Profile  

26 Jun 2009, 19:37 

Ah woopsie, ik bedoel inderdaad Kaidan

Offline Profile  

26 Jun 2009, 19:38 

Denk dat de term J-horror veeleer gebruikt wordt voor de post-Ringu stortvloed aan Japanse horrorfilms. Nogal een lullige en vage term, dat wel.

Maakt Kwaidan er natuurlijk niet minder essentieel op.

En Kaiwan misschien ook niet :wink:

Offline Profile  

21 Oct 2009, 12:22 

Ju-on: The Grudge
Een erg geslaagde Japanse spookfilm. De verhaallijnen liepen soms wat door elkaar, maar dat maakte het deste interessanter. Echt eng vond ik hem niet, maar de film bevat een groot aantal originele creepy momenten. Het doet je in ieder geval de slappe remake met Sarah Michelle Gellar vergeten.

7,5/10

Image

Offline Profile  

21 Oct 2009, 21:26 

Ju-on: The Grudge 2
Het vervolg op de Japanse griezelfilm Ju-on draait om een actrice die in aanraking komt met de vloek met alle naargeestige gevolgen van dien. Deze sequel kent min of meer dezelfde opzet als zijn voorganger en is zeker geslaagd te noemen. De griezelmomenten vervelen niet, want de makers hebben er altijd wel weer een originele draai aan weten te geven. Daardoor blijft de creepy sfeer behouden. Het mooie van alles is dat bepaalde dingen tot aan het einde vaag blijven. Alleen dat er nou niemand op komt die bleke gorgelende gedrochten een trap van jewelste te verkopen en er dan als een gek vandoor gaat...

7,5/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next