Logo

It is currently 20 Nov 2017, 03:53

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Kinji Fukasaku
04 Jun 2006, 15:07 

Image

Kinji Fukasaku (1930 - 2003)

Offline Profile  

04 Jun 2006, 15:11 

Street Mobster (1972) ****
Heethoofd Isamu wordt uit de gevangenis ontslagen en baant zich zelf-destructief een weg doorheen de Yakuza, probeert z'n eigen bende op te richten maar tijdens z'n gevangenschap is de koek al lang verdeeld. Heel stijlvol en super-dynamisch met veel diagonale composities en uit de hand gefilmde aktiescenes.

Offline Profile  

05 Aug 2006, 14:31 

Yakuza Graveyard (1976) ****1/2
De flikken worden betaald met belastinggeld en de Yakuza haalt z'n geld uit de misdaad. Dat lijkt het enige verschil te zijn, en uiteindelijk wordt alles nog 'ns in één pot gegooid. Recht en onrecht komt er niet bij kijken, ze zijn slechts in een machtsspel verwikkeld en het hoofdpersonage zit met één voet in elk kamp, terwijl hij ergens een eigen moraal probeert te volgen.

Tweede yakuza-film van Fukasaku die ik zie en een typische stijl valt al op - visueel lijkt hij vaak sterk op Street Mobster, al is 't allemaal wat spectaculairder met opwindende shoot-outs en een freaky drugged-up scene. In bijrol de mooie Meiko Kaji (Lady Snowblood, Female Prisoner #701)

Offline Profile  

26 Aug 2006, 00:18 

Graveyard of Honor (1975) ***1/2
Van Fukasaku's yakuza-films die ik tot hiertoe zag heb ik aan deze toch 't minst plezier beleefd. Misschien lag het probleem erin dat ik zocht naar een dramatische lijn waarmee ik sympathie kon voelen, ze was alleszins niet te vinden. Eén en al geploeter in de Japanse onderwereld met een tragisch en onaangenaam hoofdfiguur. Wel is de film weer ontzettend mooi geschoten - visueel valt er volop te genieten.

Offline Profile  

24 Sep 2006, 20:09 

Virus (1980) ****

Het jaar 1982 - een extreem gevaarlijk virus, ontwikkeld in een Oost-Duits militair complex, wordt naar buiten gesmokkeld, komt in de verkeerde handen terecht en raakt per ongeluk vrij. Een paar maanden en een hoop gereutel later zijn er wereldwijd nog maar 863 overlevenden - nooit meer aanschuiven aan de kassa in het warenhuis.

Het virus bleek zich niet te kunnen vermenigvuldigen bij extreem lage temperaturen en de overlevenden bevinden zich dan ook op Antarctica - de internationale gemeenschap van wetenschappers die er in hun golfplaten-complexen op mekaars gezicht zitten te staren. 863, waarvan 8 vrouwen. Eerste zorg van de mannen blijkt te zijn hoe ze die 8 vrouwen verdelen want er moet volop gekweekt worden - ah, de romantiek.

Het feit dat de overlevenden zich nog steeds onder hun ondertussen absurde nationale vlag scharen, dat de Amerikanen met een vanzelfsprekendheid de leiding op zich nemen, er valt genoeg te beleven daar op de Zuidpool. Maar dan blijken die 863 toch nog de pineut te kunnen worden als ergens ver weg een automatisch systeem kernwapens wil gaan rondschieten op een lege wereldbol - de post-post-apocalyps kondigt zich aan.

Kinji Fukasaku regisseert met een gedeelde Westerse/Japanse cast - zo duiken er koppen op als die van Sonny Chiba, Robert Vaughn en Henry Silva. Prima film die de gespannen koude oorlog-sfeer van de vroege jaren tachtig bekritiseert. Moet er wel niet aan denken dat ze op Antarctica in 1982 ook nog een alien op hun golfplaten dak krijgen - terwijl Kurt Russell nergens te bespeuren is.

Offline Profile  

03 Jun 2007, 22:34 

Effe wat bijhalen :

Cops vs Thugs (1975) ****1/2
Een latere yakuza-film van Fukasaku en alles ziet er, schijnbaar moeiteloos, ontzettend stijlvol uit met dramatische perspektieven, krachtige composities, gebruik van freeze-frames en wild uit de hand geschoten stukken in de actiescenes. Heb je één van Fukasaku's zeventiger jaren yakuza-films gezien, heb je ze misschien wel allemaal gezien, maar het ziet er steeds zo verdomd goed uit. Komt daar nog bij het sterke verhaal en de uitstekende vertolkingen, en je zit met een Fukasaku grand cru.
meer hier :
http://www.cultfilmsenkutfilms.com/revi ... thugs.html

Battles Without Honor & Humanity (1973) ****1/2
Weer volop genieten van de krachtige energie, met ijzersterke vertolkingen en Fukasaku's typische gevoel voor stijl. Gebaseerd op waargebeurde feiten uit de Japanse onderwereld, staat het verhaal bekend als ingewikkeld en boordevol personages. Dat bleek uiteindelijk nog mee te vallen want kon toch vrij behoorlijk volgen. Maar het gaat hier natuurlijk vooral om de stijl en sfeer, en die zit er goed in.

Shogun's Samurai: The Yagyu Clan Conspiracy (1978) ****1/2
Fukasaku waagt zich aan een historisch drama, en doet dat eigenlijk door z'n yakuza in een klassiek kostuum van het Samurai-tijdperk te steken, inclusief voice-overs die het verhaal aan mekaar praten. Indertijd door Toei met grote trom aangekondigd als de terugkeer van de Historische Drama's - er komt dan ook een all-star cast opdraven. Sonny Chiba is erg goed als de éénogige zoon van de Yagyu clan en Sister Streetfighter Etsuko Shihomi speelt z'n kleine zusje - hun eerste begroeting wordt met een duidelijke knipoog gebracht. Toshiro Mifune en Tetsuro Tamba zijn ook van de partij. Sterk werk vol complotten met een krachtige finale.

Samurai Reincarnation (1981) ****
Opnieuw speelt Chiba de éénogige Yagyu, hier in een sfeervolle fantasy-setting vol gereïncarneerde demonische krijgers. Lone Wolf op leeftijd Tomisaburo Wakayama heeft z'n Cub thuisgelaten, en speelt dit keer Chiba's vader en hoofd van de Yagyu clan. Het zwaardvechten is hij nog niet verleerd. Ook hier weer een krachtig einde.

Offline Profile  

04 Jun 2007, 06:10 

Tartan brengt op 27 Augustus de volgende twee Fukasaku films uit!

Black Rose Mansion
Blackmail Is My Life

En ook If You Were Young: Rage staat geplant voor in de toekomst!

Offline Profile  

04 Jun 2007, 21:57 

Niet Fukasaku's beste films, en al lange tijd in de VS op DVD.

Kuro Bara no Yakata **
Erg slap melodrama. De studio wilde naar het schijnt een tweede Kuro Tokage, wat niet echt gelukt is.

Kyokatsu Koso Waga Jinsei ***
Film begint vlot en fris, met freeze-frames en character-introductions Fukasaku-style. Na het leuke begin kakt de film behoorlijk in en verwordt ie jammer genoeg tot een simplistisch, slaapverwekkend actiefilmpje.

Kimi ga Wakamono Nara ***1/2
Aardig sociaal drama over een groep vrienden die vol dromen naar Tokyo vertrekt. Daar aangekomen is het moeilijk rondkomen aangezien de economie blijkt te zijn gestagneerd. Met hun laatste geld kopen ze een dumpster.

Offline Profile  

16 Jun 2007, 19:23 

tolpol wrote:
Virus (1980) ****

Welke versie heb je gezien? De Amerikaanse versie van 108 min. of de Japanse van 157 min.?

Offline Profile  

16 Jun 2007, 20:32 

Cinemaniac wrote:
Welke versie heb je gezien? De Amerikaanse versie van 108 min. of de Japanse van 157 min.?

De Japanse versie.
Kan je vinden in het goedkope R1 Sonny Chiba Action Pack.
Review vind je hier.

Offline Profile  

17 Jun 2007, 00:43 

tolpol wrote:
De Japanse versie.
Kan je vinden in het goedkope R1 Sonny Chiba Action Pack.
Review vind je hier.

Hey thanks, heb 'm gelijk op m'n wishlist gezet. Was al 'n tijdje opzoek naar de Japanse versie.

Offline Profile  

14 May 2008, 16:55 

Shogun's Samurai aka The Yagyu Clan Conspiracy - Kinji Fukasaku - 1978

Fukasaku, bekend van oa Battles Without Honor and Humanity en Battle Royale, leverde in 1978 zn eerste kostuumdrama af met oa rollen weggegelegd voor Sonny Chiba en Toshiro Mifune. Twee rivaliserende broers vechten het uit om Shogun te worden nu hun vader is overleden. Verschillende partijen worden daarbij betrokken en er worden dan ook vuile politieke spelletjes gespeeld.

Het is af en toe best lastig te volgen met de vele namen en complotten. Een tweede kiijkbeurt zal zeker helpen alles te plaatsen alhoewel de grote lijnen wel duidelijk zijn. Het verhaal doet episch aan met zn 130 minuten. De gevechten worden mooi in beeld gebracht, afgewisseld met intriges die in tempels en kamers worden bekokstoofd.

De beeldkwaliteit is prima en dat beloofd wat voor de andere drie films die in "The Shogun Collection" zitten. Wat een koopje zeg. De film is zeker van een A-klasse en liefhebbers van epische Japanse films zullen hier veel plezier aan beleven. De box is zo goedkoop dat ik het geld er nu al uit heb.

Offline Profile  

09 Aug 2008, 19:38 

Image

Legend of the Eight Samurai (1983) 8/10

De leiders van een boosaardige clan hebben nog een eeuwenoude rekening openstaan - een andere clan willen ze volledig afslachten. Enkel de prinses kan zich redden, en ze krijgt de hulp van acht raadselachtige samurai.

Ondergewaardeerd avonturenepos van Fukasaku - ziet er prachtig uit met rijkelijke decors en kostuums, en vertelt een boeiend, fantasierijk verhaal met enkele verrassende wendingen. Vol kleurrijke personages, Sonny Chiba in een belangrijke bijrol en ook Sister Street Fighter Etsuko Shihomi duikt op.

Enige punt van kritiek is de volslagen ongepaste soundtrack vol eighties synth en soft rock - maar uiteindelijk kan je hetzelfde zeggen van de lekkere funkdeuntjes die je bij sommige van het seventies genrewerk hoort.

Offline Profile  

27 Sep 2008, 14:58 

Image

Under the Flag of the Rising Sun (1972) 9/10

Een oorlogsweduwe tast al bijna dertig jaar in het duister over wat er nu precies met haar echtgenoot gebeurde tijdens de laatste dagen van WOII. Het enige wat ze heeft is een beduimeld document waarop de man als geëxecuteerde deserteur geregistreerd staat. Via getuigenissen van ex-soldaten probeert ze de waarheid te achterhalen.

Gefilmd in z'n typische pseudo-documentaire stijl vol rauw realisme, handheld camerawerk en freezeframes is het een bijzonder krachtige film, die door middel van overlappende en tegenstrijdige Rashomon-flashbacks de gruwelijke oorlogsrealiteit toont, terwijl hij ook Fukasaku's stokpaardje - de naweëen van de oorlog in Japan - behandelt en toont hoe de maatschappij veranderde en het land haar oorlogstrauma's verwerkte.

Offline Profile  

28 Sep 2008, 11:04 

Die film staat al zo lang ik het me kan heugen op mn wishlist. Lijkt me een sterke film en aan je cijfer te zien......is hij dat ook! Waar heb jij hem vandaan.....pacific?

Offline Profile  

28 Sep 2008, 11:14 

Van bij Pacific, ja - goeie uitgave van Criterion's zusterlabel HVE.

Offline Profile  

05 Oct 2008, 14:09 

Image

Yakuza Papers 2 - Deadly War in Hiroshima (1973) 9/10

Bunta Sugawara's personage staat in dit tweede deel aan de zijlijn, want we volgen hier het tragische verhaal van ene Yamanaka, een yakuza die als schutter gebruikt en misbruikt wordt tijdens de strijd om de controle over Hiroshima tussen de Yakuzaclans. Bijrollen voor Meiko Kaji en vooral Sonny Chiba als een uit 100% pure testosteron opgetrokken yakuza. Volop opwindende actie en snauwende gangsters, en alles leidt naar een fantastisch sfeervol laatste kwartier.

De Yakuza Papers-episodes zijn trouwens los van mekaar te kijken - herinnerde me nauwelijks nog wat van het eerste deel, maar dat bleek geen enkel probleem.

Hoe komt het ik hier zowat in m'n eentje dit topic zit vol te schrijven? Hebben jullie allemaal die seventies yakuzafilms van Fukasaku al gezien? Indien niet - je weet niet wat je mist - stelletje bagaroo's! Liefhebbers van bijvoorbeeld de polizieschi zullen deze films ook helemaal te gek vinden.

Last edited by tolpol on 05 Oct 2008, 21:28, edited 1 time in total.

Offline Profile  

05 Oct 2008, 14:40 

Heb Street Mobster, Graveyard of Honor en The Yakuza Papers een paar jaar geleden gezien en vond ze wel vermakelijk maar niet echt bijzonder. De dvd's die ik toen had waren wel nogal brak geloof ik, dat zal ook niet meegeholpen hebben. De laatste 3 recensies klinken wel erg leuk dus moet ik tezijnertijd maar eens proberen.

Offline Profile  

05 Oct 2008, 16:04 

Ja - die Britse uitgaves waren nogal brak naar 't schijnt, heb ze daardoor laten liggen indertijd. De Amerikaanse HVE-dvds zijn uitstekend met een sterke pellicule-look, wat ongetwijfeld bijdraagt aan het kijkplezier.

Offline Profile  

07 Oct 2008, 18:49 

tolpol wrote:
Hoe komt het ik hier zowat in m'n eentje dit topic zit vol te schrijven? Hebben jullie allemaal die seventies yakuzafilms van Fukasaku al gezien? Indien niet - je weet niet wat je mist - stelletje bagaroo's! Liefhebbers van bijvoorbeeld de polizieschi zullen deze films ook helemaal te gek vinden.

Ik heb me tot nu toe maar onthouden van commentaar omdat de vonk bij mij nog niet echt is overgeslagen. Ik vond Sympathy for the Underdog de beste die ik tot nu toe zag, misschien door de gevarieerde setting (op Okinawa en zo) en het handheld-camerawerk voor mijn gevoel een beetje binnen de perken bleef.

Street Mobster en die Yakuza Papers-reeks (in de uitstekende Battles Without Honor and Humanity-box) heb ik ook, maar hebben me nog niet echt overtuigd om meer Yakuza-films in huis te halen. Kan alleszins niet echt aan de films zelf hebben gelegen, heb vooral die Yakuza Papers nauwelijks een echte kans gegeven - zou ze nog eens moeten bekijken.

Offline Profile  

07 Oct 2008, 19:19 

Ah zo - Fukasaku is bij mij aan 't uitgroeien tot één van m'n absoluut favoriete regisseurs, vandaar m'n wervend enthousiasme. Met z'n yakuza-eiga maakt hij in essentie wel steeds dezelfde film, dus ik veronderstel dat als z'n stijl je niet ligt, je er verder ook niet veel aan zal hebben. Ik vind z'n eerlijke en energieke handheldwerk en z'n algemene gevoel voor compositie en montage echt fenomenaal - z'n stijl spreekt me erg aan.

Offline Profile  

28 Mar 2009, 18:55 

If You Were Young: Rage (1970) 7,5/10

Vijf laaggeschoolde vrienden besluiten samen te investeren in een truck, om zo te kunnen ontsnappen aan de voortdurende financiële onzekerheid als loonarbeider in het door de economische crisis geplaagde Tokyo.

Na de optimistische start vol opgewekte deuntjes en grenzeloze mogelijkheden, mokert Fukasaku er geleidelijk z'n genadeloos pessimistische wereldvisie in. Na een onverwachte wending halverwege de film loopt het al helemaal fout. Krachtig drama gefilmd in Fukasaku's gewoonlijke dynamische stijl.

Offline Profile  

10 Aug 2009, 12:56 

Iemand bekend met deze sets? Iemand die me er een kan aanraden?

Image

Bevat: 'Graveyard Of Honour' 'Cops vs Thugs' en 'Japan Organised Crime Boss'

Of deze:

Image

Bevat: Yakuza Papers / Yakuza Graveyard / Street Mobster

Offline Profile  

10 Aug 2009, 13:04 

Die Britse sets zijn erg slecht - stuk voor stuk spuuglelijke transfers. Laat je best liggen. Jammer dat de R1 releases van Fukasaku zo duur zijn, maar de meeste daarvan zijn prima.

Offline Profile  

10 Aug 2009, 13:44 

Mmmm....beide sets dus beter laten liggen....jammer. kosten niet veel op amazon. Gisteren weer flink lopen lezen in het filmboek van Tom Mes....kreeg weer zin in wat Yakuzageweld.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next