Apichatpong Weerasethakul (geb. 1970)
"My friends call me Joe"
De opkomst van Apichatpong Weerasethakul betekende een enorme toename van de internationale waardering van de Thaise cinema. Weerasethakul is opgegroeid met en onderwezen in zo’n beetje alle vormen van kunst, maar lijkt zijn inspiratie voornamelijk te halen in de avant-garde kunst. Zijn films verwerpen iedere notie van traditionele filmvormen en vervangen die met frisse ideeën en een nieuwe kijk op narratie, auteurschap en de grens tussen fictie en non-fictie. Zijn eerste film, de quasi-documentaire ‘Mysterious Object at Noon’ (2000) is typerend voor zijn vorm van film maken: de film is geïnspireerd door de Surrealistische techniek ‘The Exquisite Corpse’ waarbij verschillende schrijvers een bijdrage leveren aan hetzelfde verhaal zonder dat ze precies weten wat er vooraf ging. Weerasethakul trok Thailand door gewapend met een 16mm camera en liet de verschillende mensen die hij voor zijn camera kreeg een bijdrage leveren aan een verhaal van een verlamd jongetje en diens lerares. Geheel in de geest van het Surrealisme wordt het verhaal steeds vreemder en onbegrijpelijker en springt het van de hak op de tak. ‘Mysterious Object at Noon’ toont dan ook nog eens de verhalenvertellers die hun deel van het verhaal tegen de camera vertellen en combineert dit met acteurs die het vertelde verhaal verbeelden, waardoor de verwarring nog eens groter wordt en ieder traditioneel idee van een verhaal in een film verdwijnt. Als de beurt ten deel valt aan een groep jonge schoolkindertjes die het verhaal mogen vervolgen, ontspoort het verhaal helemaal en eindigt het ook abrupt. De film lijkt daarmee ook te eindigen, getuigde de aftiteling die over het scherm begint te rollen, ware het niet dat er nog een soort van epiloog van tien minuten komt waarna de echte aftiteling pas langskomt.
Na deze volstrekt unieke film kwam Weeresathakul met zijn internationaal gelauwerde ‘Blissfully Yours’ (2002), die de ‘Un Certain Regard’ prijs op het filmfestival van Cannes won. In deze film zien we een jonge man met een soort van huidziekte die illegaal in Thailand verblijft. Hij wordt verzorgd door zijn vriendin, maar ook een veel oudere vrouw lijkt een oogje op de jongen te hebben en er ontspint zich een vreemdsoortige driehoeksrelatie tussen de drie personen. Naast momenten van pure absurditeit (zoals een scène waarin groenten met een soort van crème gemengd worden) hanteert Weerasethakul ook een bijzondere visuele stijl. De film begint met een ontzettend statische camera, zonder enige vorm van achtergrondmuziek. Na ongeveer 45 minuten film volgt er plotseling een popsong en verschijnt pas de begingeneriek in beeld. Vanaf dit moment wordt de camerabeweging steeds minder rigide, wordt de geluidsband gaandeweg steeds drukker (voornamelijk met allerlei achtergrondgeluiden) en interpoleert de regisseur allerlei kinderlijk aandoende tekeningen in de film. De manier waarop de camera op het einde van de film blijft hangen op de personages doet sterk denken aan de passieve manier waarop Andy Warhol zijn eerste films maakte. Net als zijn voorganger is ook ‘Blissfully Yours’ een volstrekt unieke kijkervaring.
Deze omschrijving is ook al van toepassing op Weerasethakul’s volgende film’Tropical Malady’ (2004), een film die in Cannes de Juryprijs won. In deze film worden twee mannelijke soldaten opgevoerd die een soort van relatie krijgen, totdat een van de soldaten halverwege de film de nacht inloopt en verdwijnt. Vanaf dat moment verandert deze relatief normale gayfilm in iets totaal anders: een van de soldaten wordt in een donker bos geconfronteerd met een mysterieuze entiteit die zowel een tijger als een vormveranderende sjamaan kan zijn. Dit tweede gedeelte is een visueel geïnspireerde mythe waarbij het eerste gedeelte enkel op een symbolisch niveau lijkt terug te komen. Het is een typerende film van een uiterst interessant cineast waar men in de toekomst zeer waarschijnlijk nog veel kan verwachten.
‘Blissfully Yours' wordt op 1 mei uitgebracht door
Second Run en Second Run kennende gaat dit een zeer mooie release worden van een zeer bijzondere film.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!
Gekeken films