Logo

It is currently 28 Jun 2017, 16:06

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ] 
Author Message
  Takeshi Kitano
01 Apr 2006, 16:49 

Image

Takeshi Kitano (1947 - )

-------------------------------

A Scene at the Sea (1991) ****1/2
Teder drama van Takeshi Kitano dat in alle bescheidenheid een volwaardig verhaaltje vertelt over een jonge doofstomme vuilnisman die tijdens zijn werk een oude surfplank vindt. Hij volhardt in het nastreven van een passie en vindt een plaats in de snobistische surfscene. Mooi en traag intimistisch filmpje dat respektvol en zonder grote gebaren veel vertelt.

Offline Profile  

02 Apr 2006, 00:52 

Moet zeggen dat ik A Scene at the Sea Kitano's minste werk vind (heb al z'n films op 1 of 2 na gezien). Van te voren sprak het verhaal me wel heel erg aan, maar vond het nogal kil en emotieloos. Kon d'r vrij weinig mee. Verder een geweldig regisseur overgens. Heb op het IFFR nog genoten van Zatoichi...

Offline Profile  

02 Apr 2006, 08:24 

Kil en emotieloos vind ik nogal een rare omschrijving.

Zat een hoop kleine humor in, de twee voetbalmakkers die geïntrigeerd raken door Shigeru die steeds maar met z'n surfplank onder de arm passeert en hierna ook aan het strand zijn terug te vinden, voortdurend speels op mekaar vittend. De rijke klungelaar die ook eens probeert te surfen, meteen met het duurste materiaal verschijnt en zelfs wandelend op het strand al op z'n gezicht gaat. Shigeru die de aandacht van z'n vriendinnetje zoekt als die de deur niet opent door z'n schoen op en neer te werpen voor het raam en als dat niet helpt keitjes begint te gooien, eentje te enthousiast want hij gooit haar ruit stuk. Kom ik nu meteen op, maar zo was er wel meer.

Dan waren er ook nog de vaderlijke gevoelens die Shigeru's oudere collega voor hem vertoont, hem berispend omdat hij riskeert z'n job te verliezen en een dag voor hem in staat zodat hij kan meedoen aan de competitie. De uitbater van de surfwinkel die zich ongemakkelijk voelt omdat hij de arme Shigeru zoveel heeft laten betalen voor z'n surfplank - hij toont wel geen schroom terwijl hij de rijkelui teveel laat betalen voor hun materiaal - en hem daarna onder de vleugels neemt uit schuldgevoel en respekt voor z'n volharding. Bijvoorbeeld.

Shigeru zelf is inderdaad nogal emotieloos - we hebben hier natuurlijk wel met een doofstomme te maken, die door z'n omgeving altijd geplaagd werd en een beetje als een idioot behandeld werd en torenhoge muren heeft opgeworpen om zichzelf tegen zijn omgeving te beschermen. Hij is ook erg koppig en egocentrisch - lijkt de zorg die z'n vriendinnetje aan hem besteedt als vanzelfsprekend te zien. Als zij er opeens niet meer is, toont hij zich wel radeloos en ik las wel een stille liefde en onafscheidelijkheid in hun gedrag. Het gedeelde moment aan de kade waar een fietser in het water tuimelt en ze er alletwee geluidloos bij zitten te lachen was ook mooi.

Het zien groeien van Shigeru in zijn passionele nastreven van zijn droom vond ik erg ontroerend, zat breed grijnzend met een krop in de keel toen hij daar na die competitie stond met z'n lullig bekertje in z'n handen. Het einde van de film was wel bruusk en liet me wat verweesd achter, ben er nog niet helemaal aan uit wat ervan te maken.

Vond het een erg mooie film - zeker niet Kitano's beste - maar indrukwekkend hoe met zo weinig - de twee hoofdpersonages zijn doofstom notabene - toch veel verteld wordt.

Offline Profile  

03 Apr 2006, 20:44 

28 april:

Kitano Takeshi: Collection Box (Region-3 / 10 Movie / 11 DVD)

Offline Profile  

05 Apr 2006, 19:13 

Hana-bi - Takeshi Kitano (1997)

Voorlopig nog geen tijd voor een uitgebreide bespreking van deze film, maar een indrukwekkend kijkstuk is het absoluut. De cinematografie is om van te smullen, maar het is vooral op het vlak van de montage dat Kitano een sublieme tour-de-force aflevert. Het scenario is lekker bizar en het extreme contrast tussen extreem geweld en minieme intimiteit werkt ronduit schitterend. De acteurs dragen met hun indrukwekkende prestaties bij aan het geheel. Het enige mogelijke minpuntje is het feit dat de film je, door zijn structuur, niet echt met een bepaalde emotie achterlaat, maar een meesterwerk is het zeker.

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

26 May 2006, 11:37 

Op drie na, alle Kitano's gezien:

1. Hana-Bi (1997)
Eén van Kitano's meest persoonlijke films, die je raakt in het diepst van je ziel. Cinema, zoals cinema hoort te zijn.
2. Brother (2000)

Kitano's meest ondergewaardeerde film. Erg mooi einde...
3. Zatoichi (2004)
Kitano's briljante ode aan de Zatoichi films. Kolderieke personages, mooie gevechtscènes en als cream on the top een stel schitterende dansscènes.

4. Kikujirô no Natsu (1999)
Bizar dat de man die films als Violent Cop maakte ook prachtige dingen als Kukujiro kan afleveren. Ontzettend veel humor en ontzettend leuk.
5. Takeshis' (2005)
Of ik het gehele verhaal wel of niet helemaal 'snap' doet er bij Takeshis' niet zo veel toe. Het was mooi, het was bizar en het gaf genoeg stof tot nadenken.

6. Dolls (2002)
7. Violent Cop (1989)
8. Boiling Point (1990)
9. A Scene at the Sea (1991)

Nog Zien:
Sonatine (1993)
Getting Any? (1995)
Kids Return (1996)

Offline Profile  

17 Jul 2006, 16:48 

Voor wie nog niet veel films van Kitano in huis heeft is dit wel interessant. Koreaanse box met maar liefst 10 films en goeie transfers rechtstreeks geport van de Japanse uitgaves, wat de prijs van 75 euro inc. heel acceptabel maakt.

Bevat :

Boiling Point
A Scene at the Sea
Sonatine
Getting Any ?
Kids Return
Hanabi
The Summer of Kikujiro
Brother
Dolls
Zatoichi

Enkel Violent Cop zit er vreemd genoeg niet in. Alle films hebben Engelse subs, de extra's niet. De subs zouden grammaticaal juist zijn, maar bij sommige films zouden er wat typfouten ingeslopen zijn (laatste lettertje van een woord laten vallen en zulks - niets wereldschokkends).

Offline Profile  

10 Sep 2006, 15:23 

Kids Return (1996) ****
Mooi en sober verteld verhaaltje over twee schoolvrienden die gaandeweg hun eigen pad inslaan. Over hoe kleine gebeurtenissen tot grote leiden en hoe alles zich herhaalt. Kitano slaagt er weer in met heel weinig veel te vertellen - uitstekend geacteerd en hier en daar herinneringen aan z'n Scene by the Sea.

Offline Profile  

30 Mar 2007, 15:04 

Kantoku Banzai!

De nieuwe van Kitano lijkt een doldwaze komedie te worden.

Trailer:
http://www.office-kitano.co.jp/banzai/trailer.html

Set to once again mix up the definition of genre filmmaking as we know it, he plans to star in the lead as a tormented director along with a cast which inlcludes Keiko Matsuzaka, Toru Emori, Kazuko Yoshiyuki, Akira Takarada, Anne Suzuki, Yuki Uchida and Yoshika Kimura.

Kitano hopes to open the film in Japan by June, which means it may be ready in time for the Cannes Film Festival.

Offline Profile  

03 Feb 2008, 17:21 

Image

Kitano Takeshi Collection (1990~2003) (11disc)
US$54.93 bij DVDHeaven.com

Verzendkosten:
Parcel Post (Air; 6~12 days) US$27.28
Small Packet (Air; 7~15 days) US$17.99

Zie voor specificatie DVD's:
http://www.dvdfromkorea.com/shop/p_deta ... nre=Boxset

Offline Profile  

28 May 2008, 19:38 

Kende tot nu toe alleen Violent Cop en Hana-Bi, dus door middel van de R3-box een inhaalslag aan het maken, tot nog toe zonder veel plezier, al komt het ook door de vreselijk slechte engelse ondertiteling. Maar gelukkig wel weer genoten van Hana-Bi en vooral van A Scene at the Sea. Wat een prachtige film! Met amper dialogen, spaarzaam gebruik van muziek en heel subtiel gebruik van emoties. Met minimale middelen een ontroerend verhaal kunnen vertellen. Kan je de ondertiteling meteen uitzetten.

Offline Profile  

29 May 2008, 12:02 

Camera Obscura wrote:
de vreselijk slechte engelse ondertiteling.

Fuck - gaf de tip omdat ik elders meende gelezen te hebben dat 't nog meeviel met die ondertiteling - sorry. Heb de box zopas nog aangeraden aan een vriend die zich aan de Kitano's wilde begeven - ugh.

Offline Profile  

29 May 2008, 19:50 

tolpol wrote:
Camera Obscura wrote:
de vreselijk slechte engelse ondertiteling.

Fuck - gaf de tip omdat ik elders meende gelezen te hebben dat 't nog meeviel met die ondertiteling - sorry. Heb de box zopas nog aangeraden aan een vriend die zich aan de Kitano's wilde begeven - ugh.

Ondertiteling is waarschijnlijk niet slechter dan de meeste DVD's uit Korea, of ik stel gewoon te hoge eisen. Er staan inderdaad veel typfouten in en er vallen steeds letters weg - het is echt vrij hopeloos. De paar andere Koreaanse uitgaves die ik heb, lijken ook te zijn neergepend door iemand met een woordenschat van honderd woorden. Maar goed, Ned. ondertiteling van bijv. Franse of Duitse films begint ook die kant op te gaan - er zijn gewoon geen vertalers meer, dus ik verwacht echt al helemaal niets meer. Maar met Frans, Duits of Engels, de bulk van wat ik kijk, kan ik ze nog uitzetten. Met Japans is dat voor mij geen optie. Gelukkig laat Kitano vooral de beelden spreken.

Oja, en Brother heeft geen ondertitels. Wist ik van tevoren al en is natuurlijk voor het grootste deel in het Engels, maar er zitten toch veel scenes in met lange conversaties in het Japans, dus kijkt toch wat minder lekker.

Offline Profile  

21 Oct 2008, 18:41 

A Scene at the Sea ***1/2

Een doofstomme vuilnisman vindt een kapotte surfplank, neemt hem mee en leert surfen en dingt mee naar een surfwedstrijd.

Kitano beweegt zijn camera nauwelijks en dat doet me een beetje denken aan een strip, maar waarin de poppetjes bewegen. Die eenvoud heeft iets aandoenlijks, naïefs en past perfect bij Kitano's vertelstijl, waarin hij zo weinig mogelijk middelen gebruikt. Zijn twee hoofdpersonages zijn zelfs doofstom, zodat dialoog in de film vrij beperkt is. Het gevolg is ook dat je als kijker zelf de uitdrukkingen van de personages kan invullen en dat lukte me maar deels, wellicht ook door mijn gemoedstoestand.

Toch erg leuk om een vroegere Kitano te zien, waar je al kan merken dat sommige elementen vaker terug zijn te vinden in zijn latere films. Soms ontroerend, soms grappig en een mooie soundtrack, maar geheel overtuigen deed het me toch niet.

Offline Profile  

27 Jan 2009, 13:03 

Image

Achilles and the Tortoise (2008) ***1/2

Machisu is een kunstschilder die heel hard op zoek is naar een eigen stijl en daarbij heel ver durft te gaan. Het verhaal wordt verteld in drie aktes, de kinderjaren, de studentenjaren en de oudejaren. Het begint vrij ingetogen met hier en daar wat subtiele humor maar aan het eind van het verhaal als Kitano zelf ten tonele verschijnt als de oude, gefrustreerde kunstenaar wordt het steeds absurder met soms pikzwarte humor. Heb me er prima mee vermaakt maar de film moet het wel vooral hebben van enkele geslaagde afzonderlijke scenes. Het verhaal op zich wist me niet echt te raken.

Offline Profile  

09 Mar 2009, 00:19 

Kikujirô no natsu/ Kikujiro (1999), 9/10

Een soort road-movie met Kitano als vuilgebekte Yakuza die een klein jongetje op sleeptouw neemt door half Japan. Het is eigenlijk een lange verzameling komische sketches waarbij ik af en toe hardop moest lachen, maar de ontroerende en tragikomische momenten blijven zoals gewoonlijk bij Kitano ook niet achterwege. De twee uur vliegen voorbij. Prachtige film.

Offline Profile  

10 Mar 2009, 21:38 

Hana-Bi - Takeshi Kitano - 1997

Zelfs tijdens een 2e kijkbeurt was ik weer even stil na afloop. Vind hem zelfs beter nu. Kitano regisseert, acteert, deed de editing, heeft de film geschreven, heeft de schilderijen in de film getekend en nam enkele muziekstukken voor zn rekening. Een geweldige prestatie. Kitano zegt bijna geen woord in de film maar toch voel je met hem mee.

Kitano speelt een agent wiens partners zwaar gewond of dood zijn geschoten terwijl hij zn doodzieke vrouw in het ziekenhuis bezocht. Hij stopt bij de politie en pleegt een bankoverval om zn vrouw tijdens haar laatste dagen nog gelukkig te zien tijdens een reis die ze samen ondernemen. Prachtige rustige scenes worden bruut onderbroken door abrupte geweldsuitbarstingen. De montage is zeer sterk, evenals de prachtige muziek. Eigenlijk is er niets mis met deze film. Ijzersterk.

9.0

Offline Profile  

20 Sep 2009, 13:35 

Nog een stukje geschreven over Violent Cop:

KLIK

Goede film met een prima uitgave!

PS: hoe maak je een link naar een website door bv KLIK of HIER neer te zetten. Ik krijg het maar niet voor elkaar....

PS 2: thanx Tolpol

Last edited by Melzz on 20 Sep 2009, 14:22, edited 1 time in total.

Offline Profile  

20 Sep 2009, 13:49 

Melzz wrote:
PS: hoe maak je een link naar een website door bv KLIK of HIER neer te zetten. Ik krijg het maar niet voor elkaar....

Zo, maar zonder spaties :

[ url="http://www.tralalala.enz" ]KLIK[ /url ]

Offline Profile  

08 Nov 2009, 19:34 

Brother
In deze ultra-gewelddadige coproductie van en met Takeshi Kitano komt een Japanse gangster (Kitano) in de Verenigde Staten terecht om daar slaags te raken met andere bendes.
Brother werkt als een kruising tussen een Yakuza-film met een Amerikaanse gangsterfilm. Kitano speelt zoals altijd weer een kille anti-held en dat gaat hem ook hier weer prima af. De film moet het weinig van verhaal hebben en is soms erg gewelddadig, maar desondanks wel vermakelijk.

7,5/10

Offline Profile  

30 Aug 2010, 19:45 

Camera Obscura wrote:
Kikujirô no natsu/ Kikujiro (1999), 9/10

Ik zag laatst Sonatine van Filmfreak en die was helaas letterboxed (zo'n brievenbusbeeld). Weet iemand of de Nederlandse uitgave van Kikujiro letterboxed is of anamorphic?

Offline Profile  

30 Aug 2010, 21:48 

Kikujiro DVD van Filmfreak / Nederlands Filmmuseum is 1.85 : 1 anarmorphic.

Offline Profile  

30 Aug 2010, 22:12 

MdB wrote:
Kikujiro DVD van Filmfreak / Nederlands Filmmuseum is 1.85 : 1 anarmorphic.

Thanx, ik las namelijk tegenstrijdige berichten.

Offline Profile  

29 Apr 2011, 19:05 

Image

Outrage (2010)

Kitano's terugkeer naar de gangster film is wat mij betreft helemaal geslaagd. De brute geweldsuitbarstingen zijn ook weer aanwezig maar het draait hier niet meer hoofdzakelijk om 1 personage zoals in zijn eerdere films. Het zijn vooral de yakuza intriges die centraal staan en de interne strijd om de macht, net als in bv. Johnny To's Election. Hij is op momenten ook nog eens erg grappig. Geweldige film.

9/10

Offline Profile  

29 Apr 2011, 20:53 

Sounds like spekkie voor mn bekkie!!!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]