Logo

It is currently 30 Apr 2017, 11:03

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
  Yasujiro Ozu
22 Mar 2006, 14:13 

ImageYasujiro Ozu (1903 - 1963)

-----------------------------------------

Early Summer (1951) ****1/2
(Bakushû)

Yasujiro Ozu wordt vaak de meest-Japanse regisseur genoemd en maakt het liefst films over het dagelijkse leven van gewone mensen. Early Summer lijkt in eerste instantie een vervolg op Late Spring want net als in die film speelt Setsuko Hara een ongetrouwde vrouw die door haar familie aangespoord wordt om eindelijk eens in het huwelijksbootje te stappen. Bovendien heet ze weer Noriko, net als in Late Spring. Toch is het geen vervolg en is de opzet net even anders. Chishu Ryu, die in Late Spring op voortreffelijke wijze haar vader speelde, is ook hier weer aanwezig maar dan als de broer van Noriko. Early Summer speelt zich af in het na-oorlogse Tokyo en gaat vooral over Noriko die op 28-jarige leeftijd nog steeds bij haar ouders woont. De ouders zijn al aardig op leeftijd en denken er over na om terug te gaan naar hun geboortedorp om daar hun oude dag te slijten maar niet voordat Norika aan de man is geholpen. Noriko is niet zo happig om te gaan trouwen maar als uiteindelijk de hele familie zich er mee gaat bemoeien begint ze te twijfelen en gaat ze er toch nog eens goed over nadenken.

De typische kenmerken van een Ozu film zijn ook hier weer sterk aanwezig. Er is geen ingewikkeld plot en de nadruk ligt dan ook vooral op de observatie en ontwikkeling van de karakters in de film. Het camerawerk is ook typisch Ozu waarbij de bewegingen zo min mogelijk door de camera gedaan worden en voornamelijk dienst doet als observatiemiddel. Toch zijn er talloze mooie shots te zien want er wordt erg veel aandacht besteed aan de compositie en iedere scene is ongetwijfeld tot in de kleinste details voorbereid. Ozu is ook stapelgek op treinen en die laat hij in vrijwel iedere film voorbij razen, in deze film zijn het zowel echte als modeltreinen die we te zien krijgen. (Leuke basis voor een saké drinking game)

Early Summer is de middelste van een drietal meesterwerken van Yasujiro Ozu (Late Spring, Early Summer, Tokyo Story) die een prachtig, ontroerend en ook humoristisch beeld geven van verschillende generaties binnen een familie.

Image

Offline Profile  

07 May 2007, 13:15 

Floating Weeds (1959) ****

Aanvankelijk dacht ik eens wat anders voorgeschoteld te krijgen van Ozu, maar gaandeweg ontspinde de film zich weer als één van z'n familiedrama's. Sterke sfeerschepping, soms kon ik een regenbui haast ruiken, en mooie locaties in een ingeslapen vissersdorpje. Ook volop kunnen genieten van enkele verzorgde composities - weer een mooie Ozu.

Offline Profile  

04 Aug 2008, 21:43 

Umarete wa mita keredo (I Was Born, But...)
Eén van Ozu`s populairste films en ook de eerste die ik van `m heb gezien. Het is niet moeilijk te zien waarom deze film zo populair is: het eerste gezicht leuke verhaaltje (waar zeker een boodschap in zit) met herkenbare gebeurtenissen dat erg vermakelijk is en waarin goed wordt geacteerd. Het feit dat je de hele film ziet en verteld wordt vanuit het perspectief van de kleine jongetjes zorgt ervoor dat je je nog wordt meer inleeft in het verhaal en kunt verplaatsen in hun schoenen.
M`n eerste kennismaking met het werk van Yasujiro Ozu is een erg prettige geweest en ik ben dan ook erg benieuwd naar de rest van z`n werk en z`n eigen remake van deze film, Good Morning.
Alleen al vanwege deze film is de 3 disc Eclipse box een aanrader!

7,5/10

Offline Profile  

03 Jan 2009, 16:05 

Banshun - a.k.a. Late Spring - Yasujiro Ozu

Mn tweede Ozu na Tokyo Story. Ik zal denk ik geen fan worden van Ozu ook al snap ik wat hij wil zeggen in zn films. In deze film woont een 27 jarige vrouw bij haar vader in. De vader wil dat ze gaat trouwen, ook al betekend dat hij voortaan alleen door het leven zal moeten. De dochter wil eigenlijk niet trouwen maar gewoon bij haar vader blijven.

De film gaat over oude Japanse gebruiken zoals uithuwelijking. Mijn "probleem" met de film is dat ik na 15 minuten al helemaal kapot ben. De film is zoooo traagggg. Veel dialoogscenes over wel of niet trouwen. Ik merk gewoon dat het me eigenlijk niet boeit terwijl ik tegelijkertijd de schoonheid van Ozu wil zien. Een kenmerk van Ozu is zijn gebruik van statische shots....dus veel actie of dynamiek krijg je niet te zien. Verder worden alledaagse zaken volledig uitgespeeld, we zien iemand binnen komen, thee zetten etc etc. Gewone dagelijkse bezigheden die eigenlijk in mijn ogen niet zo boeiend zijn.

Duidelijk een film waarvoor je (cliche!!) in de stemming moet zijn. Naruse beviel me gek genoeg beter, alhoewel er veel overeenkomsten zijn. Een ander aspect dat me soms wat tegen staat is het acteerwerk van Setsuko Hara. Ze heeft vaak een soort van heilige grijns op haar gezicht dat ik op een gegeven moment echt zat ben. Ze zal het ongetwijfeld goed spelen, het niet tonen van emoties zoals dat gebruikelijk is in Japan. Na een half uurtje ben ik overgeschakeld naar het audiocommentaar (iets wat ik eigenlijk nooit doe). Ik heb dus een groot gedeelte gezien met audiocommentaar zodat ik toch nog enigszins geboeid was.

Een film die je onmogelijk slecht kan noemen, eerder totaal niet mn kopje thee. Er gebeurt gewoon te weinig dat mn aandacht vast kan houden. De twee meesterwerken van Ozu nu gezien, ik denk dat ik me maar concentreer op andere Japanse filmmakers. Wellicht over een aantal jaren nog eens proberen.

Offline Profile  

24 Apr 2009, 10:47 

Heb er de voorbije paar maand al het post Tokyo Story werk doorgedraaid (op Ohayu [Good Morning] na, die zag ik een jaar of 3 geleden in de cinema, uitstekend).
En dat zijn eigenlijk allen goeie tot meesterlijke films. De twee zwart-wit films Early Spring (kantoorbediende heeft wat last van sleur in zijn huwelijk en kleurt buiten de lijntjes) en Tokyo Twilight (abortus, verloren moeder die terug opduikt,..) zijn nog behoorlijk zwaarmoedig. Vooral Tokyo Twilight is door zijn thema's en wintersetting zeer somber en er zitten een paar scenes in die eindigen met een lang aangehouden shot op één van de hoofdpersonages die echt hartverscheurende waren. Behoort zeker bij de drie beste films van deze geziene reeks.
Het zal nu wel niet direct rechtstreeks verband houden, maar met de intrede van kleur werden de scenario's precies ook wat lichtvoetiger. Heb toch meermaals luidop zitten lachen, en de humor is er van alle soorten (tot het verhelpen van jeuk op bepaalde plaatsen bij het zien van een schoonheid in Late Autumn aan toe). De plot is in grote lijnen meestal hetzelfde (er moet altijd wel iemand aan een vent geraken, tegenstelling oude-nieuwe generatie,...), maar er zit genoeg variatie in om elke film op zijn eigen meer dan de moeite te maken. Floating Weeds is een beetje het buitenbeentje in de reeks, door zijn locatie op een eiland (itt tot "modern" Tokyo in de andere) en plotelementen. Mijn favorieten waren Equinox Flower, Late Autumn en An Autumn Afternoon. De laatste 2 zijn zeker ook kandidaten voor een jaren 60 lijstje :wink: .
Na een aantal films is het iedere keer ook wel een festival van bekende gezichten spotten. Acteurs die een hoofdrol hadden in een eerdere film keren veel terug in kleine bijrolletjes in andere films (en omgekeerd). Door de vele gelijkenissen tussen de films is het probleem dan wel dat je je soms iets te lang zit af te vragen welke rollen en films het nu weer waren. Over de stijl van Ozu is er al genoeg geschreven, maar het was dan ook elke keer genieten van zijn oog voor compositie en kleurgebruik.

Offline Profile  

24 Apr 2009, 11:13 

kuzine wrote:
Heb er de voorbije paar maand al het post Tokyo Story werk doorgedraaid.

Wow - dat bewonder ik want zou ik nooit kunnen. Of beter gezegd - het verwondert me. Geniet wel van Ozu, maar kan 'm slechts met mondjesmaat bekijken, vooral omdat ik vind dat z'n films zo sterk op mekaar lijken, maar ook omdat ik er steeds een liter koffie bij moet drinken. Zag er tot hiertoe overigens nog maar een vijftal. Da's toch al snel vijf liter koffie.

Is Late Autumn die met de ouwe opa die besluit enkel nog van het leven te genieten, terwijl zijn kinderen zich vooral zorgen maken om het familiebedrijfje of zo? Vond ik ook erg leuk. Maar misschien haal ik er een paar door mekaar, want zelfs de titels lijken zo hard op mekaar :D

Offline Profile  

24 Apr 2009, 13:49 

tolpol wrote:
kuzine wrote:
Heb er de voorbije paar maand al het post Tokyo Story werk doorgedraaid.

Wow - dat bewonder ik want zou ik nooit kunnen. Of beter gezegd - het verwondert me. Geniet wel van Ozu, maar kan 'm slechts met mondjesmaat bekijken, vooral omdat ik vind dat z'n films zo sterk op mekaar lijken, maar ook omdat ik er steeds een liter koffie bij moet drinken. Zag er tot hiertoe overigens nog maar een vijftal.

Is Late Autumn die met de ouwe opa die besluit enkel nog van het leven te genieten, terwijl zijn kinderen zich vooral zorgen maken om het familiebedrijfje of zo? Vond ik ook erg leuk. Maar misschien haal ik er een paar door mekaar, want zelfs de titels lijken zo hard op mekaar :D

Dat is End of Summer. Een leuke, maar zijn andere jaren 60 films vond ik dus nog leuker.
Heb ze aan een tempo van 1 per week gezien denk ik zo ongeveer, meer hoefde niet. En enkel gekeken als ik goed uitgeslapen was, anders kan het wel eens misgaan ja :). Early Spring met zijn 2h20 dan nog in twee keer gekeken. Bij de laatste 3,4 films had ik ook veel minder last om mij een hele film aan het tempo aan te passen dan bij zijn oudere films, zal toch ook voor een stuk aan de komische stukken en het feit dat ze in kleur waren liggen denk ik.

Offline Profile  

03 Jun 2009, 19:52 

Tôkyô monogatari (Yasujiro Ozu) (1953)
Hoewel de 35MM Copie aan de wensen overliet. Krassen, krassen en nog eens krassen. Slecht geluid en veel ruis! Keek ik er nu dwars doorheen. Wat een prachtig ontroerende kijk op een (normale) familie. Gedateerd? Nergens!

Deze film kreeg afgelopen jaar drie prachtige eerbetonen. 35 Rhums, Tokyo Sonato en Still Walking. Aanraders!

Yasujiro Ozu is filmmaker die mij waarschijnlijk wel ligt. Dat komt mede door de kalme vooral rustige aanpak. Mensen kun het traag noemen. Maar ik noem het eerder respect voor het onderwerp. In deze film: de familie.

Offline Profile  

28 Mar 2011, 15:53 

Early Summer (Japan, Yasujiro Ozu, 1951) 9/10
De ongetrouwde Setsuko Hara moet van straat. Krijgen we dat wééral, dacht ik eerst, maar al snel moest ik me helemaal gewonnen geven aan het prachtige drama met z’n licht-komische toets. Een tempo dat uitnodigt tot stille observatie van de kleine en fijnzinnige momenten, en me nadien nog een tijdlang een haast meditatieve rusttoestand bezorgde. Mooi hoe Ozu met zo weinig een diepte geeft aan het drama en personages – na afloop heb je het gevoel een paar mensen bijgewonnen te hebben in je kennissenkring. Ondertussen voel je achter de familiebesognes hoe het naoorlogse Japan worstelt met z’n nationale identiteit en de generatiekloof verdiept. Prachtfilm.

Offline Profile  

29 Mar 2011, 22:32 

Zojuist Tokyo Story weer eens gezien; prachtige film werkelijk. Maar wilde eigenlijk even melden dat de kwaliteit van de BFI Blu Ray me wel erg tegenvalt zeg!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ]