Logo

It is currently 20 Nov 2017, 09:44

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Sonny Chiba
13 Mar 2006, 22:55 

Ben er niet helemaal aan uit of dit topic in Asian Cinema dan wel Cult/Exploitation thuishoort maar hier gaan we.

Image

Sonny Chiba is een fenomeen - de Japanse tegenreactie op Bruce Lee, een pak butaler en gemener maar net zo charismatisch.

Yakuza Deka - the Assassin (aka Marihuana Mitsubai Soshiki) (1970) ***
Sonny Chiba als geheim agent bij Japanse drugsmokkelaars. Plot is rommelig en cliché, humor is erg flauw, maar wel waanzinnige seventies kostuums en -zij het zeldzame- halsbrekende toeren van Chiba. Heb wel al betere films van 'm gezien, nogal saai soms, maar toch ook mee geamuseerd. De scene waarin hij stoned in een nachtclub kaleidoscopisch ligt te wezen is een blijvertje, net als de vrijscene op het roterende bed temidden spiegelende wanden en de Japanse Charles Bronson look-a-like.

Offline Profile  

14 Mar 2006, 12:36 

ben een liefhebber van Sonny Chiba films

de leukste die ik tot nu toe gezien heb met hem zijn de drie originele street fighter films en golgo 13. Terror from beneath the sea vond ik ook wel cool (niet voor de martial arts stuff, wel voor het erg hoge cheese gehalte). de enige echte tegenvaller tot nu toe vond ik Ninja Wars. heb er nog diverse liggen die ik nog moet bekijken zoals Bullet train, GI Samurai en Yukuza Deka

Offline Profile  

14 Mar 2006, 15:13 

Laatste die ik gezien heb:

The Street Fighter (1974) ****

Erg vermakelijke film. Heb The Return Of The Streetfighter en The Streetfighter's Last Revenge nog liggen. Binnenkort eens aan beginnen.

Image

Offline Profile  

20 Mar 2006, 16:19 

Even m'n "archief" geplunderd.

The Return of the Streetfighter (1974) ***1/2
Sonny Chiba vecht lekker gemeen in een paar super-dynamische scenes met volop inzoomende camera's onder begeleiding van leuke seventies-muziekjes. Plot is ondergeschikt, de scenes vol expositie om de boel wat draaiende te houden zijn nogal saai. Het Italiaanse booswicht is amusant want volkomen verkeerd gecast.

Yakuza Deka (1970) ***
Sonny Chiba als undercover agent in het yakuza-milieu. Niet Chiba's beste, daarvoor steunt het te zeer op z'n acteer- in plaats van zijn fysieke talenten. Cinematografie is meestal wel mooi en de film heeft wel een lekker sfeertje maar is soms ook wat te traag uitgesponnen en kent teveel saaie momenten.

Offline Profile  

21 Mar 2006, 23:39 

The Killing Machine (1975) ****
Opent in Mantsjoerije waar Sonny Chiba het Chinese leger infiltreert. Na afloop van WO2 komt hij weer in een armoedig en herstellend Japan terecht waar de onderwereld vrij spel lijkt te hebben. Hij ontfermt zich over een roedel straatkinderen en hoertjes en richt een school op waar hij onderwijst in vechtkunst terwijl hij het ook nog aan de stok krijgt met de lokale yakuza. Verhaaltje is karikaturaal met melodramatische momenten maar alles is mooi gefilmd met verzorgde composities en het ontredderde naoorlogse Japan vormt een interessante achtergrond. De vechtscenes zijn erg krachtig - goed gebruik van slow motion en Chiba op z'n intenst terwijl hij de kloten afsnijdt van verkrachters en ze aan de honden voert.
:mrgreen:

Offline Profile  

22 Aug 2006, 12:17 

Een eerste review van de nieuwe Sonny Chiba-box op 10kbullets - zijn geen echt volwaardige Chiba-films, want op Golgo 13 na heeft hij maar kleine rolletjes in de films. Maakt niet uit - Virus van Fukasaku staat erop met Japanse dub - zou een heel leuke film zijn.

Box is spotgoedkoop, trouwens.

Offline Profile  

02 Sep 2006, 12:09 

The Streetfighter's Last Revenge (1974) ***1/2

Sonny Chiba komt nog een laatste keer keet schoppen als Terry Sugury in het derde deel van de Streetfighter-trilogie. Meestal wordt dit als het minst goede deel omschreven, maar ik heb me er best mee geamuseerd. Zelfs een paar keer hardop moeten lachen - Chiba wordt een tijdje achtervolgd door een huurmoordenaar die in een glitterend Mariachi-pak - inclusief sombrero - door de straten van Tokyo paradeert want de man is een Mexicaans immigrant. Hij wordt trouwens door z'n opdrachtgevers ontdekt nadat hij op televisie een John Massis-act ten beste geeft en ze hem meteen telefoneren om 'm achter Chiba aan te sturen - fantastisch.

Verhaaltje draait rond afpersing en corruptie in hoge kringen en rond Chiba die hier en daar iemand de ingewanden uit het lijf rukt. Reiko Ike (Sex & Fury, Female Yakuza Tale) is de sloerie van dienst en laat meermaals haar borsten wapperen - in een bijrol ook Etsuko Shihomi die later in de Sister Streetfighter-films de hoofdrol op zich zou nemen.

Offline Profile  

02 Sep 2006, 14:33 

The Executioner (1974) ****
Ongetwijfeld de leukste Sonny Chiba-film die ik al zag. Een ex-politiecommisaris wil de drugsbende die zijn ontslag veroorzaakte oprollen en zoekt daarvoor de hulp van drie zware jongens. Chiba is daar één van - hij speelt een laatste nazaat van een ninja-clan. Aktie is haast non-stop met krachtige vechtscenes afgewisseld met amusante bekvechterij tussen de drie die elkaar voor geen haar vertrouwen. Film biedt ook veel naakt en bloed - zoals dat hoort - en in de drugsbende lopen een paar fantastische karakterkoppen rond. Lekkere seventies-muziekjes, ook.

Offline Profile  

28 Mar 2007, 23:16 

Gisteren met bezoek in huis The Executioner nogmaals bekeken en heb me er weer heel goed mee geamuseerd - snelreview met screenshots kan je bekijken op cultfilms en kutfilms.

Offline Profile  

23 Mar 2008, 19:22 

Ben eigenlijk totaal onbekend met Sonny Chiba. Dit is wellicht bekend maar ik kwam enkele super goedkope boxjes tegen van BCI. Ze halen allemaal de 15 euro niet:

- Shogun's Samurai (Yagyû ichizoku no inbô/The Yagyu Conspiracy) (1978)
- Shogun's Shadow (Shôgun Iemitsu no ranshin - Gekitotsu/Geki Totsu: The Insanity of Emperor Iemitsu Gekitosu) (1989)
- Swords of Vengeance (Ako-jo danzetsu/The Fall of Ako Castle) (1978)
- Shogun's Ninja (Ninja bugeicho momochi Sandayu) (1982)
Image

The Samurai Collection Featuring Sonny Chiba: T.I. Samurai/Legend of the Eight Samurai/Ninja Wars
Image

BULLET TRAIN, GOLGO 13, DRAGON PRINCESS, THE BODYGUARD, KARATE WARRIORS and SISTER STREET FIGHTER.
Image

Offline Profile  

23 Mar 2008, 19:34 

Die BCI-uitgaves zijn uitstekend - je mist er nog een paar :

Virus/Golgo 13/Bullet Train
Image

Karate Bear Fighter/Karate Bull fighter/Karate for Life
Image

Killer Machine/The Executioner/The Executioner II
Image

Vooral die Lethal Chiba-box en de Shogun Collection zijn dikke aanraders, en in het Chiba Action Pack vind je de enige integrale uitgave van Fukasaku's Virus.

Offline Profile  

23 Mar 2008, 20:10 

die box met virus is blijkbaar niet meer te vinden (althans niet bij dvdpacific)

dan maar die shogun en samurai box besteld. telkens wel paar films die ik al heb.
ik twijfel nog over die matsutasu box en die sonny chiba collection. heb er een paar niet van maar ken ze niet DRAGON PRINCESS, THE BODYGUARD en KARATE WARRIORS .... zijn het aanraders?

moet zeggen dat wim gelijk heeft over die lethal chiba box, dikke aanrader.

ook de sisters streetfighter box is aanrader, ben redelijk dol op de tweede sister streetfighter film

Offline Profile  

23 Mar 2008, 21:09 

Bedankt voor de aanvullingen!!

Ik heb net die Shogunbox besteld. Die Sonny Shiba 6 film box gaat er ook nog komen maar staat nu nog op "on order" bij Pacific. Ik heb een gecombineerde order en wil niet nog langer wachten....ik wacht bv al een maand op 2 dvd's die maar op "on order" blijven staan. Die komt de volgende keer dus wel. Lethal Chiba lijkt me ook wel wat....komt ook nog wel. Heerlijk zulke goedkope boxen!! :D

Offline Profile  

24 Mar 2008, 10:04 

matt wrote:
die box met virus is blijkbaar niet meer te vinden (althans niet bij dvdpacific)

Blijkbaar is die ondertussen OOP, maar ik zie dat je 'm op Amazon Marketplace voor weinig geld nog kan vinden.

Offline Profile  

18 May 2008, 18:06 

Sister Street Fighter (1974)

Mn eerste film uit de Sonny Chiba Collection is een feit. Echter komt Sonny niet veel voor in de film, die rol is weggelegd voor Etsuko Shihomi. De broer van martial arts expert Tina wordt gevangen gehouden door boze snoodaarts. De broer was het tuig op het spoor omdat ze zich met snode en smerige praktijken bezig hielden. Drugs notabene!!

En dus gaat Tina Ass Kicken!! Ze krijgt daarbij hulp van een karateschool, Sonny hoort daar ook bij. Een verhaal zo dun als het vloetje van een goedgevulde joint. Het is voornamelijk meppen, schoppen, ontwijken en keihard HIHAAAAAAA schreeuwen. Prima vermaak voor een zondagmiddag. Echter....na gevecht nummer 235 had ik het wel een beetje gezien. Jammer dat de film gebubt is in het Engels maar dat draagt ook wel weer toe aan de cheesy sfeer. Leuk maar niet heel erg baanbrekend.

Offline Profile  

18 May 2008, 18:26 

Deze is een tijdje geleden in een 2 disc SE uitgekomen.
Gave film.

Image

Offline Profile  

18 May 2008, 19:22 

Melzz wrote:
Sister Street Fighter (1974)

Kan het dat meerdere van de films in die Sonny Chiba Collection enkel als dubversie erop staan ?

Heb Sister Street Fighter nooit in 't Engels gezien, maar met de Japanse dub is 't een leuke film - kan me voorstellen dat-ie in 't Engels lang niet zo goed is. Bestaat een goedkope boxset van - weeral van BCI. Zie ook hier.

Offline Profile  

18 May 2008, 20:18 

Ja dat klopt, meerdere alleen in t Engels gedubt. Karate Warriors, The Bodyguard, Dragon Princess en sister Streetfighter zijn allemaal in t Engels. Die films zijn ook te koop als double feature, Welcome to the Grindhouse. Het zijn exact dezelfde disks. Van Golgo 13 en Bullet Train staan er twee versies op, Japans en Engels.

Offline Profile  

11 Jul 2008, 19:06 

Image
Ninja Wars (1982) 4,5/10

Ik plaats 'm maar in het Sonny Chiba-topic omdat de film door Adness uitgegeven werd in hun Sonny Chiba Collection, maar z'n aandeel in de film is uiterst minimaal - alles samen komt hij een tweetal minuten in beeld.

De film begint veelbelovend - mysterieuze magiërs, onthoofdingen met bloedfonteinen, brakende huurmoordenaars en ninja's (ninja's !), maar verloopt zo onsamenhangend en traag dat het me na een tijdje nog weinig kon boeien. Hier en daar een fantastische scène, maar betwijfel of ik de lange zit daardoor de moeite kan noemen. Waar andere soortgelijke Japanse genrefilms schijnbaar moeiteloos met mooie cinematografie uitpakken, blijft het hier ook maar mak.

Je kijkt best gewoon de veruit leukste scène op youtube :

Volgens Jackie Chan's autobiografie speelt die hier trouwens een cameo, en dan kan je dat moeilijk aanvechten - maar als het zo is, dan was hij voor de gelegenheid waarschijnlijk vermomd als een schemerlamp, want - geen Jackie te bekennen.

Offline Profile  

24 Sep 2008, 10:22 

Golgo 13: Kûron no kubi (1977)

Mn tweede film uit de Sonny Shiba-box na Sister Streetfighter. Tja....het kon me wederom niet zo heel erg bekoren. Het zijn van die 20 in een dozijn films. Sonny is een hitman die uiteraard een pak draagt en een geweer heeft dat ie in elkaar moet zetten. Hij krijgt een opdracht en ondertussen is er een cop naar hem op zoek. Dat is het een beetje. Wat vechten, wat rennen en wat schieten. Halverwege zat ik echt een beetje op de klok te kijken. Het is best aardig en grappig maar echt boeiend is het nu ook weer niet. Misschien moet je er in een bepaalde stemming voor zijn (rond een uur of 3 's nachts met wat liters bier in je mik of op een katerige zondag). De Shogunbox met Sonny Shiba bevalt me al stukken beter (alhoewel ik nog maar 1 film uit die box heb gezien).

Offline Profile  

24 Sep 2008, 10:41 

Heb je die Lethal Chiba-box in huis? Daar zitten de beste Chiba-films in.

Offline Profile  

24 Sep 2008, 11:00 

tolpol wrote:

Nee...die niet, ik had er toen twee in huis gehaald (zie paar berichten hier boven, die Shogunbox en die Shibabox met 6 films erin). Wellicht haal ik die Lethalbox ook nog eens in huis maar staat nu wat lager op mn prioriteitenlijst. En daarbij, ik heb nog 7 Shiba-films uit die boxen te gaan :D

Offline Profile  

24 Sep 2008, 11:07 

Melzz wrote:
tolpol wrote:

Nee...die niet, ik had er toen twee in huis gehaald (zie paar berichten hier boven, die Shogunbox en die Shibabox met 6 films erin). Wellicht haal ik die Lethalbox ook nog eens in huis maar staat nu wat lager op mn prioriteitenlijst. En daarbij, ik heb nog 7 Shiba-films uit die boxen te gaan :D

't Is zonde dat je dan vooral door z'n middelmatige films een beeld krijgt van Chiba, en je zo z'n beste films over 't hoofd ziet. Op de koop toe dan nog Engelse dub-versies en dergelijke. De Streetfighter-films heb je dus ook nooit gezien?

Offline Profile  

24 Sep 2008, 11:46 

Nu drie films gezien; Sister Street Fighter, Golgo 13 en Shogun's Samurai (die ik veruit de beste vind van de drie). Verder heb ik nog niets gezien van Shiba....ik bezit alleen de twee boxen. Echt zijn slecht vind ik ze niet hoor trouwens...beide scoren ze rond een 6 als ik ze een cijfer zou moeten geven. Wel aardig maar nergens echt bijzonder. Zondagmiddagknokfilms. Die Lethalbox is dus totaal anders? Kost ook maar een tientje geloof ik....dus die zal ooit ook wel in mn mandje verschijnen. Golgo 13 heeft meerdere geluidstracks op de disk staan. Ik heb de Japanse taal gekozen en niet de Engelse dub. Het is dan wel weer grappig om blanke Amerikanen vloeiend Japans te horen spreken...waaronder een klein meisje :D Golgo 13 deed me een beetje denken aan The Killer van Woo.

Offline Profile  

28 Sep 2008, 12:13 

Melzz wrote:
Wel aardig maar nergens echt bijzonder. Zondagmiddagknokfilms. Die Lethalbox is dus totaal anders?

Daarin zitten natuurlijk ook 'knokfilms', maar die Sonny Chiba Collection is veeleer een collectie B-kantjes. De films in de Lethal Chiba box zijn geregisseerd door Teruo Ishii en Norifumi Suzuki.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next