Logo

It is currently 24 Sep 2017, 17:50

Post new topic Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

16 Jan 2008, 20:18 

Daisy***1/2

Leuk om te zien hoe het in Amsterdam en Haarlem is gesitueerd. Een liefdesverhaal, vermomd als een crime story. Er mankeert teveel aan om van een goede film te spreken. Zo is de balans in het verhaal zoek en montage veel te rommelig. Maar toch! Het samenspel tussen de 3 hoofdrollen heeft chemie. Vooral, Jun Ji Hyun, Korea's beroemdste actrice van het moment, is aandoenlijk goed. Ze hoeft maar over een boomstam te lopen, of spaghetti met kimchi te eten en het is al een gewonnen wedstrijd. Het was in ieder geval genoeg voor mij.

Offline Profile  

09 Feb 2008, 15:06 

Tell me something - Yoon-Hyun Chang - 1999

Koreaanse serialkillerthriller. In Seoul duiken vuilniszakken op met ledematen erin. De ledematen passen echter niet altijd op elkaar. Sfeervol, donker en uiterst complex. Er zit de nodige portie gore in en ook duidelijke invloeden naar de giallo. Een verdacht blijkt een rustig meisje te zijn die alle slachtoffers heeft gekend. Wat wel vaker het geval is bij Koreaanse films is dat er talloze plotwendingen zijn, zaken die onder de oppervlakte spelen en dat je dien op te pikken dmv subtiliteiten. Na afloop hangt er nog steeds een groot vraagteken boven je hoofd. Via imdb kom je dan weer wat ontbrekende puzzelstukjes tegen waar ook weer de meningen over verdeeld zijn. Een film die je dus duidelijk een paar keer moet zien. De film duurt twee uur en het is echt opletten geblazen omdat je anders weer een hint mist. De film intrigeert behoorlijk en ik wil hem dan ook zeker nog eens zien. Je kan je afvragen waarom het zo vreselijk "mistig" moet blijven wat betreft het plot maar dat is ook weer de kracht van de film. Er zit ook goede muziek in de film zoals The Crawl van Placebo en ook Red Right Hand van Nick Cave komt in verschillende vormen in het verhaal terug. Zeker een aanrader maar verwacht geen film in kant en klare brokken.....opletten dus.

Offline Profile  

23 Feb 2008, 14:21 

Into the Mirror

Niet het zoveelste meisje met zwart haar variant. In deze Koreaanse horrorfilm spelen spiegels een grote rol. Mensen kijken in de spiegel en hun spiegelbeeld krijgt een eigen leven....het spiegelbeeld beweegt anders dan jezelf....vaaaaggggg. Het is niet alleen een horror....het is ook meer een thriller, een detectiveverhaal in de zin van whodunnit. Gedurende de hele film zien we scenes met spiegels en nooit is er crew in te zien...heel knap gemaakt. We zien mensen echt van achteren gefilms in de spiegel kijken....normaal zou je dan de cameraman zien. de film zit vol van dit soort subtiele special effects. Verwacht niet echt een typisch spookverhaal. Ik kan nooit goed tegen ogen die doorboort worden of vingers die gebroken worden of naar achteren gebogen (de scene in Ichi the Killer anyone?). In deze film zit dus weer zo'n scene....aaaarrrgghhh....heel naar. Ik heb me goed vermaakt met deze film...en leuke combi van thriller en horror.

Offline Profile  

24 Feb 2008, 19:10 

Welcome to Dongmakgol ***

Wordt wel eens vergeleken als een live action Miyazaki film, maar het Miyazaki gevoel kreeg ik hier nooit. Het onevenwichtige eerste uur bevat nog genoeg leuks om lekker weg te kijken. Daarna verandert de film van toon en wordt het een melodramatische oorlogsfilm met veel gezwets. Erg jammer.

Offline Profile  

05 Mar 2008, 20:48 

H - Lee Jong-Hyuk - 2002

Er duiken enkele gruwelijke moorden op (oa een zwangere vrouw waarbij het ongeboren kindje half uit de buik is gesneden). De moorden lijken wel heel erg op de moorden van een psycho die al vastzit. Hebben we te maken met een copycat? Rechercheurs gaan polshoogte nemen bij dit sinistere figuur. Een soortgelijk gegeven kennen we natuurlijk al van Silence of the Lambs. Toch staat deze serialkillerfilm op zichzelf. De film is vakkundig gemaakt maar toch mist er "iets". Niet slecht en niet heel goed.....gewoon een degelijke film. Wie bekend is met de Italiaanse moordmysteries is wel wat gewend qua bizarre en vergezochte eindes. Deze film kan er ook aardig wat van....het einde is niet echt aanneembaar maar ach....origineel is het wel. De regisseur wilde volgens mij ook wat noirelementen toevoegen....want in bijna elke scene zie je wel iemand roken. Geen absolute hoogvlieger maar wel een zeer aardige Koreaanse thriller.

Offline Profile  

06 Mar 2008, 13:13 

The Doll Master - Jeong Yong-Ki - 2004

Whoehaaaaaa....een schot in de roos...geweldige film! De niet erg lovende kritieken hadden mn verwachtingen wat bijgesteld maar dat was dus niet echt nodig. Een groep wordt uitgenodigd bij een poppenmaker om model te staan voor enkele poppen. Het huis is vergeven met van die poppen en ze zien er triest en creepy uit. Ze zijn ook overal aanwezig, om een spiegel, om een lamp, onder kasten en achter toiletbrillen. Al snel beginnen er doden te vallen. Verder zal ik maar niet teveel over het verhaal vertellen. De film is niet echt smerig maar meer creepy. Bovendien zit het verhaal erg sterk in elkaar. De look van de film vind ik echt prachtig. Deed me qua sfeer wat denken aan A Tale of Two Sisters. Een trieste, mooie en creepy film. Het is ook een mooi compact verhaal met zn 85 minuten. Ook wordt alles duidelijk en dat is lang niet altijd het geval bij Aziatische films. Verschillende verhaallijnen worden ook perfect gecombineerd. Tevens een compliment voor de art-design en de make-up. Zeer sterke film! De kritieken passen dus lang niet altijd bij mn filmbeleving. Dvdtimes kraakt hem bv helemaal af....voor sommige zal het dus een tegenvaller kunnen zijn. Hij is nu zeer goedkoop te krijg bij cdwow.us. Ik vind het een dikke aanrader.

Offline Profile  

17 Mar 2008, 22:42 

Save the Green Planet

Ha....was dit even een heerlijke maffe film. Een gozer denkt dat een directeur een alien is en ontvoerd hem daarom....de aarde staat immers op het spel! Ik dacht dat de film vrij luchtig zou zijn, vanwege de vrolijke dvdhoes, en zo begint de film ook. Er valt af en toe best te lachen. Maar de sfeer wordt grimmiger als de directeur gemarteld wordt en de man om antwoorden gaat vragen! Wat nou Alien??? De directeur is zich van geen kwaad bewust. Er zijn ook wat lieden op zoek naar de directeur.

Dus wat is dit voor film? Een film over een seriemoordenaar, een humoristsiche film, een alieninvasiefilm, een detectiveverhaal? Van alles wat eigenlijk....en dat maakt de film zo bijzonder. De titel suggereerd waarschijnlijk ook een soort van ecologisch verhaal maar dat is dus niet het geval. Er zitten ook heel wat, zeer duidelijke, verwijzingen naar andere films die bijzonder grappig zijn. Films als 2001, The Usual Suspects en Blade Runner komen voorbij. Zeer bijzondere film. De 2-disk van Tartan is tot de nok toe gevuld met extra's. Dus zoek je een niet voorspelbare film die alle kanten opgaat....zoek niet verder!! Hele leuke en bijzondere film. Er komen goede films uit Korea, de laatste tijd is het flink raak.

Offline Profile  

17 Mar 2008, 22:58 

Melzz wrote:
Er komen goede films uit Korea, de laatste tijd is het flink raak.

Save the Green Planet is ondertussen wel alweer een jaar of vier, vijf oud. Komt eigenlijk niet meer zoveel uit Korea de laatste tijd.

Offline Profile  

17 Mar 2008, 23:03 

tolpol wrote:
Melzz wrote:
Er komen goede films uit Korea, de laatste tijd is het flink raak.

Save the Green Planet is ondertussen wel alweer een jaar of vier, vijf oud. Komt eigenlijk niet meer zoveel uit Korea de laatste tijd.

Ik druk mij wat ongelukkig uit.....wat ik bedoel is dat ik de laatste tijd veel goede films uit Korea zie. Als je dit topic bekijkt, achter elkaar. Maar inderdaad de films zelf zijn al ouder.....

Offline Profile  

20 Mar 2008, 11:06 

tolpol wrote:
Komt eigenlijk niet meer zoveel uit Korea de laatste tijd.

Inderdaad, weinig goede recente Koreaanse films gezien de laatste tijd. Hier weer eentje:

M (Lee Myung Se,2007) **

Wie het snapt mag het zeggen. Na ongeveer 20 minuten probeerde ik dan al mijn kijkinstelling bij te stellen en me mee te laten sleuren in het mysterie. Dat lukte maar ten dele. Soms slaagt de film erin een leuke comic-noir achtige sfeer te creeren, maar de overdaad aan ideeen en gebrek aan focus maken er toch een rommeltje van waar je uiteindelijk moeilijk je aandacht bij kan houden. Of ik begrijp er helemaal niks van, dat kan natuurlijk ook.

Offline Profile  

05 Apr 2008, 17:47 

Phone - Ahn Byung-Ki- 2004

Beetje ten onrechte wordt de film vergeleken met Ringu. One Missed Call van Miike lijkt daar bv meer op. Een reporter doet onderzoek naar sex-schandalen en wordt vervolgens telefonisch lastig gevallen. Als haar telefoon eens wordt opgepakt door het dochtertje van een vriendin, begint het kind zich vreemd te gedragen. Beetje verwarrende film omdat het een spookverhaal is en aan de andere kant is er een moordenaar bezig.....waar je later niets meer van hoort. Of ik heb niet helemaal goed opgelet. Of ik snap het niet. Die verwarrende Koreanen ook altijd....

Het laatste gedeelte van de film vond ik erg de moeite waard en wordt alles netjes uitgelegd (behalve het subplot met de stalker/moordenaar). Het kleine meisje speelt erg overtuigend en is echt freaky. Vond het wel een aardige film.....alhoewel ik sommige scenes al eens eerder in andere films voorbij heb zien komen.

Offline Profile  

28 Apr 2008, 20:00 

Voor Korea-liefhebbers:

De opleiding Koreaanse taal en cultuur in Leiden heeft een subsidie gekregen van The Korean Film Council bestaande uit ongeveer driehonderd DVD's en zeshonderd boeken.

Volgens de opleiding is het dan dan een van de best uitgeruste bibliotheken buiten Korea zelf, als het gaat om Koreaanse films.

Komt op mij eerlijk gezegd niet indrukwekkend over, maar voor een zeer kleine en armlastige opleiding als Koreaanse taal en cultuur, bedreigd door bezuiningen en dergelijke is het al heel wat. Alle beetjes helpen.

Offline Profile  

19 Jun 2008, 20:02 

Say Yes (2001) 6/10

Zwaar door The Hitcher geïnspireerde thriller - geen slechte film maar een bijzonder hoog been-there seen-that gehalte. De regisseur heeft een volslagen mislukt gevoel voor slow motion, viel me op.

Offline Profile  

01 Jul 2008, 20:25 

Orora gongju (2005)
Hoewel het debuut van actrice Eun-jin Bang hier en daar wat knullig aanvoelt had ik over het algemeen geen problemen met Princess Aurora. Bijvoorbeeld de manier hoe de politie geschets werd en dat vrijwel alles afhing rondom de climax desalniettemin had ik geen problemen met deze film. Dat vooral komt door het gegeven dat heel lang stil wordt gehouden. Vooral de eerste moord wordt stijlvol in beeld gebracht alsof we naar een Slasher zitten te kijken maar naarmate de film verder gaat en er meerdere doelgerichte moorden vallen krijg je beetje bij beetje meer te weten achter de moeder die haar kind verloren is. Het acteerwerk is meer dan prima plus het gegeven wordt goed uitgewerkt. Princess Aurora is de eerste kennismaking met het Dvd label Amasia en er zullen meer gaan volgen. 7.0

Offline Profile  

13 Aug 2008, 01:20 

The Uninvited ***

Op veel fronten mislukte film, maar toch bleef ik de volle 2 uren geboeid kijken. Mysterieuze sfeer, een aantal spannende momenten en zeer mooi gefilmd. Na afloop zit je toch met een nasmaak, want het scenario is nonchalant afgewerkt. Er worden veel verhaallijnen zorgvuldig opgebouwd die vervolgens nergens heengaan. De gehele film verwacht je dat alles op zijn plek valt, maar dat doet ie uiteindelijk niet. Heb je tijdens het kijken grotendeels het gevoel dat je naar een prima film zit te kijken, maar dat is het dan toch niet...vreemd gevoel.

Offline Profile  

22 Oct 2008, 16:42 

Memories of Murder wederom gezien. Blijft een prachtfilm...een van de betere Aziatische films van de laatste jaren. Spannend, grappig ,ontroerend en een subtiel verweven politieke onderlaag. Geen makkelijke combi maar in deze film zitten al deze aspecten perfect in elkaar verweven. Een absolute topper, hij krijgt van mij een 9,2.

Net als bij Exiled is de Optimumdisk niet ideaal. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Optimum met het verzoek om een nieuwe disk. Enkele scenes vertonen digitale fouten zoals blokkerig beeld. Tevens zit er een vreemde cut in wat wijst op 5 minuten minder scenes. Dvdtimes zegt er het volgende over:

We have now received a new corrected copy of the DVD from Optimum. While the pixilation problems have been fixed, the quality of the transfer remains largely the same as described above with macro blocking artefacts occasionally visible and a less than bright tone. The new disc however is 5 minutes longer than the previously issued DVD, confirming one of the comments received below that some scenes were missing from the film. These scenes occur at the 1:42:59 mark as a suspect climbs the steps leaving the interrogation room. In the older version of the disc, this cuts abruptly to Inspector Suh on a stake-out. The corrected disc restores missing scenes of the Chief Inspector on the phone, a meeting in the forensics lab, the team pushing a stalled car, the hospital scene where the amputation is carried out and a scene between Park and his girlfriend. The running time of the old release with these scenes missing is 2:05:08, the corrected edition runs to 2:10:22.

Best vervelend want dit is de 2e Optiumumdisk op een rij die foutjes bevatten. Hopelijk kan ik hem omruilen voor de nieuwe versie van de film/disk. Ik kan hem niet meer ruilen via Play (moet binnen 28 dagen) want ik heb hem al begin juli in huis. Tja.....ik kijk nu eenmaal niet alles direct.

Offline Profile  

23 Oct 2008, 10:46 

JSA; Joint Security Area - Chan-wook Park - 2000

Na het zeer sterke Memories of Murder had ik zin in nog een Koreaanse film. In JSA speelt Kang-ho Song die ook een serke rol had in Memories of Murder. Tevens wilde ik wel een andere film zien van Chan-wook Park dan zn revenge trilogy.

Bij een grensgebied tussen Noord en Zuid Korea zijn beide kampen gestationeerd. Op een gegeven moment ontstaat er een (verboden) vriendschap tussen enkele soldaten tussen beide kampen. Dat gaat hopeloos mis en eindigd zelfs in moord. Deze moord wordt onderzocht door een neutrale Koreaanse dame die in het buitenland is opgegroeid.

Het eerste half uur is eigenlijk niet zo interessant. We zien dan de dame arriveren die het incident gaat onderzoeken. Deze opbouw duurt nogal lang. Tevens krijgen we enkele scenes te zien die in zeer slecht Engels worden gespeeld. Het eigenlijke verhaal is geweldig. De opbouw van de vriendschappen, de onderhuidse spanningen tussen Noord en Zuid, hoe het mis gaat etc. Zeer sterk gespeeld. En zoals in veel Koreaanse films; prachtige filmmuziek.

Door de wat lange tussenstukjes is het voor mij net geen echte topper. Het eigenlijke verhaal is echter zeer goed. Aparte oorlogsfilms die zeker gezien mag worden.

7,5

Offline Profile  

12 Nov 2008, 09:55 

Om dan maar weer eens een positieve won in het zakje te doen:

The Chaser (2008) ****

Vrij sterk debuut van Hong-Jin Na, over een pooier die drie bij hem weggelopen prostituees terug wil halen en ze eens goed op hun nummer wil zetten. Al snel blijkt dat de dames een heel ander lot beschoren is wat het rechtvaardigheidsgevoel van de pooier tot ongekende hoogte doet stijgen en zich hier volledig aan overgeeft.

De eerste drie kwartier zijn ijzersterk en bijzonder spannend. Daarna kakt het allemaal wat in om in de rebound van het laatste half uur weer een sterk staaltje Koreaans genoedel ervoor terug te krijgen. Prima!

Offline Profile  

21 Jan 2009, 15:27 

VincentVega wrote:

The Chaser (2008) ****

Vrij sterk debuut van Hong-Jin Na, over een pooier die drie bij hem weggelopen prostituees terug wil halen en ze eens goed op hun nummer wil zetten. Al snel blijkt dat de dames een heel ander lot beschoren is wat het rechtvaardigheidsgevoel van de pooier tot ongekende hoogte doet stijgen en zich hier volledig aan overgeeft.

De eerste drie kwartier zijn ijzersterk en bijzonder spannend. Daarna kakt het allemaal wat in om in de rebound van het laatste half uur weer een sterk staaltje Koreaans genoedel ervoor terug te krijgen. Prima!

Ik vond hem ook goed. Er zit een hoop onzinnigheid in, maar zie eindelijk weer eens wat leuks uit Korea. Vaart, spanning met harde geweldsexplosies. Ook hier ****

Offline Profile  

22 Jan 2009, 13:06 

Gwoemul a.k.a. The Host - 2006

In 2007 heb ik deze op een zeer groot scherm gezien tijdens het AFFF. Dat was een overweldigende ervaring, ik kreeg echt een kick van het spektakel. Ik was dan ook benieuwd of de film op een klein scherm ook overeind bleef. Ik vind de film nog steeds zeer geslaagd maar zoals in de bios....dat krijg je helaas niet voor elkaar. Zo'n gigantisch monster moet je gewoon op een kingsize scherm zien.

Ik las hier en daar dat de special effects matig zijn. Ik ervaar het totaal tegenovergestelde. Ik vind het een van de meest overtuigende cgi-creatures die ik heb gezien in een film. Heerlijk vermaak met, net als in Memories of Murder, een dubbele boodschap.

8,2

Offline Profile  

30 Jan 2009, 21:03 

wei wrote:
VincentVega wrote:

The Chaser (2008) ****

Ik vond hem ook goed. Er zit een hoop onzinnigheid in, maar zie eindelijk weer eens wat leuks uit Korea. Vaart, spanning met harde geweldsexplosies. Ook hier ****

Ook goed mee vermaakt, de twee uur vliegen voorbij. Wel jammer dat er aan het einde nogal wat toevalligheden opduiken maar toch, prima film.

Offline Profile  

22 Feb 2009, 13:48 

Save the Green Planet! ****1/2
Een paar jaar geleden blind aangeschaft op basis van de hoge waardering van andere forumleden, toen vol verwondering bekeken, en nu dan eindelijk nog eens van de plank gepakt. En opnieuw was ik er erg van onder de indruk: een duizelingwekkende mix van genres en stijlen die wonder boven wonder uitpakt in een bijzonder coherent geheel. Ik ga weer vaker naar Koreaanse films kijken!

Offline Profile  

03 Mar 2009, 21:06 

wei wrote:
Daisy***1/2

Leuk om te zien hoe het in Amsterdam en Haarlem is gesitueerd. Een liefdesverhaal, vermomd als een crime story. Er mankeert teveel aan om van een goede film te spreken. Zo is de balans in het verhaal zoek en montage veel te rommelig. Maar toch! Het samenspel tussen de 3 hoofdrollen heeft chemie. Vooral, Jun Ji Hyun, Korea's beroemdste actrice van het moment, is aandoenlijk goed. Ze hoeft maar over een boomstam te lopen, of spaghetti met kimchi te eten en het is al een gewonnen wedstrijd. Het was in ieder geval genoeg voor mij.

In Nederland bij Amazia uitgebracht onder de titel The Triangle. Vond hem best leuk, vooral ook door de Amsterdamse, Haarlemse en Limburgse (!) locaties en Jun Ji Hyun alias Gianna Jun is een plaatje, zou haar ook af en toe een bloemetje laten bezorgen. De nadruk op dat wat overdreven Koreaanse melodrama was me soms wat te zoetig en de thriller-elementen lijken toch vooral op het tweede plan te komen. Aardige film, maar ook niet echt bijzonder vond ik. Een zeventje.

Offline Profile  

09 Mar 2009, 23:35 

The Guard Post (2008) 6/10

De regisseur van R-Point maakt weer een horror in een militaire setting - ditmaal komt een groep soldaten een Zuid-Koreaanse grenspost binnengevallen, op onderzoek omdat alle communicatie uitbleef. Ze vinden lijken - veel lijken - en slechts één overlevende. In bloed gedrenkt staat die met een bijl te zwaaien.

Door middel van flashbacks worden de voorgaande gebeurtenissen verteld. Als kijker is dat vaak moeilijk te volgen - de scènes zitten onaangekondigd tussen de actuele gebeurtenissen gemonteerd, en vaak duurt het lang vooraleer je alles kan plaatsen - soms zit de scène er zelfs alweer op vooraleer je besefte dat 't om een flashback ging. Het maakt het er niet boeiender op, want de plot is sowieso slechts een samenraapsel van elementen uit The Thing en Event Horizon, met een troep gezichtsloze soldaatjes.

Toch best sfeervol - een lange nacht vol gietende regen, de grenspost een claustrofobisch kluwen aan gangen en blinde kamertjes - maar traag, erg traag. Tijdens de laatste acte wint de film eindelijk wat aan kracht, met een paar sterke momenten.

Offline Profile  

11 Mar 2009, 12:17 

Hansel and Gretel - Pil-Sung Yim - 2007

Prachtig vormgegeven duister sprookje in de lijn van A Tale of Two sisters of Pan's Labyrint. Een man krijgt een auto-ongeluk en beland in een donker bos. Hij wordt meegenomen door een meisje dat hem door het bos leid naar een prachtig huis. Het is gevuld met speelgoed. Er wonen ook nog andere kinderen in het huis. Als de man echter naar huis wil, lukt het hem keer op keer niet zn weg terug te vinden door het bos.....

Er heeft zich een drama afgespeeld in dat huis en als kijker krijg je steeds nieuwe puzzelstukjes toegeworpen. Het verhaal vond ik wel aardig maar niet heel geweldig. Alle lof gaat naar de art-design, de belichting en de cameravoering. De film ziet er echt zeer gelikt uit. Je ogen krijgen dan ook de volle twee uur de kost. Geen echte horror dit, eerder een duister sprookje voor volwassenen.

7,7

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next