Logo

It is currently 18 Nov 2017, 23:32

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Hayao Miyazaki / Studio Ghibli
01 Mar 2006, 10:43 

Image

Howl's Moving Castle (2004) ****

Ben niet echt een fan van animatiefilms maar het werk van Hayao Miyazaki weet me iedere keer toch weer te betoveren. Hij weet als geen ander een magische, surrealistische wereld te creëren met heksen, tovenaars, demonen en andere bizarre karakters. How's Moving Castle vind ik niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld mijn absolute favoriet 'Laputa: Castle in the Sky' maar heb er toch weer de volle 2 uur heerlijk van genoten. Van mij mag Mr Miyzaki nog lang doorgaan want een slechte film heeft hij in al die jaren nog steeds niet gemaakt.

Offline Profile  

01 Mar 2006, 10:50 

Zag 'm vorige zomer en viel me toch wat tegen - misschien omdat de verwachtingen te hoog gespannen waren. Zeker niet m'n favoriete Miyazaki - tegen 't eind raakte hij me helemaal kwijt - kan vaak genieten van de afwezigheid van sterke zwart-wit tegenstellingen in z'n karakters maar hier werd 't wat té, leek me.

M'n favoriete Miyazaki is Kiki's Delivery Service - eetbaar lief coming-of-age filmpje over een tiener-heks die in een depressie sukkelt.

Offline Profile  

01 May 2006, 16:22 

Zonet eindelijk Nausicaa of the Valley of the Wind bekeken. Denk dat ik nu alle langspeelfilms van Miyazaki gezien heb, en helemaal onverwacht bleek dan nog dat ik de beste tot het laatst gehouden heb. Erg van onder de indruk - weer zo'n fantastisch ecologisch sprookje, Princess Mononoke lijkt een beetje een herhaal-oefening te zijn van dit werk uit 1984. Om op te eten, zo mooi.

Offline Profile  

08 Oct 2006, 23:13 

Pompoko (1994) ****

Animatiefilm uit de Ghibli-studio van Isao Takahata over een troep wasbeertjes die vanuit een alsmaar kleiner wordend bos moet toezien hoe de verstedelijking steeds maar oprukt. Ze hebben een bijzondere gave en kunnen zich mits enige inspanning transformeren in objekten en personen, en met die gave trekken ze ten strijde - eerst terroriseren ze de bouwvakkers van een nieuwe wijk en veroorzaken een paar ongevallen, daarna jagen ze de eerste bewoners de stuipen op het lijf als spookachtige creaturen. Als ze hulp zoeken bij een stel ouwe wasbeertjes uit een verre streek raden die hen aan bewondering en respekt af te dwingen bij de nieuwe bewoners met hun toverkunstjes maar voor magie blijkt geen plaats meer te zijn in het moderne Japan.

Mooie film - de wasbeertjes leven samen zoals men dat deed in het vooroorlogse Japan en vertegenwoordigen zo niet enkel de onder druk staande natuur maar ook de verdwenen oude tradities. Tempo ligt wel niet helemaal goed en de karakters blijven wat te vlak, waardoor hij toch niet bij de beste films uit de Ghibli-stal hoort, maar de magische toets is er zeker. Oh ja - moet zeker nog vermelden dat de mannelijke wasbeertjes hun teelballen kunnen transformeren in gigantische harige ballen waaronder ze moeiteloos bulldozers verpletteren. U-huh.

Offline Profile  

09 Oct 2006, 18:32 

tolpol wrote:
M'n favoriete Miyazaki is Kiki's Delivery Service - eetbaar lief coming-of-age filmpje over een tiener-heks die in een depressie sukkelt.

Beetje laat, maar goed. Kiki is voor mij de enigste Ghibli geweest waarmee ik dus helemaal niks had. Ik vond het eigenlijk maar een kleine meisjes film, maar misschien was ik niet in de stemming. Ik vind zelf Grave of the Fireflies en My Neighbour Totoro erg bijzonder.

Jij hebt trouwens misschien vast wel Barefoot Gen gezien? Is die de moeite?

Offline Profile  

09 Oct 2006, 19:34 

wei wrote:
Beetje laat, maar goed. Kiki is voor mij de enigste Ghibli geweest waarmee ik dus helemaal niks had. Ik vond het eigenlijk maar een kleine meisjes film, maar misschien was ik niet in de stemming. Ik vind zelf Grave of the Fireflies en My Neighbour Totoro erg bijzonder.

Jij hebt trouwens misschien vast wel Barefoot Gen gezien? Is die de moeite?

Barefoot Gen vond ik erg goed - technisch bijlange niet zo indrukwekkend als eentje van de Ghibli-studio maar toch hartverscheurend mooi.

Kiki moet je echt nog 'ns proberen - natuurlijk is 't een kleine meisjes-film maar ook zoveel meer dan dat. Hou er zielsveel van - al besef ik wel dat 't niet vaak als Miyazaki's beste gezien wordt. Het thema van kinderdepressie spreekt me erg aan en ik vind het hier heel teder gebracht.
Maar misschien zie ik graag kleine meisjes-films :mrgreen:

Offline Profile  

15 May 2007, 09:08 

Pom Poko (1994, Isao Takahata) ***1/2

Wasbeertjes komen voor zichzelf op en transformerend in van alles en nog wat gaan ze de strijd aan met de mens en zijn slechte gewoontes. Met name het eerste uur vond ik wel wat langdradig af en toe maar als ze eenmaal met magie gaan strooien en een wonderlijke parade houden is het weer volop genieten. Het is allemaal wat meer recht voor zijn raap en op humor gericht dan een Miyazaki. Misschien niet meesterlijk maar toch zeker een leuke film.

Offline Profile  

28 Aug 2007, 11:06 

Howl's Moving Castle

Wow.....deze anime ziet er echt prachtig uit! Ik heb er erg van genoten, net zoals van Sprited Away. Deze films spreken me veel meer aan dan bv Steamboy die ik laatst heb gezien. Maar......wat een ingewikkelde film! Ik snap gewoon veel zaken niet.....ik kan me voorstellen dat kinderen er helemaal moeite mee hebben. Een paar prangende vragen:

1) Hoe zit het met de oorlog? Dat komt omdat de prins (vogelverschrikker) weg is? Op het einde is dan ineens de oorlog voorbij? Wie heeft er eigenlijk met wie oorlog?

2) De heks betoverd Sofie en wordt daarna oud. Later in de film doet de "oude" Sofie erg aardig tegen deze heks....alsof de curse geen enkel probleem is. Vond ik vaag. Als de heks de trap op loopt....wordt ze veel ouder en lijkt wel seniel te worden....whatzz up with that? Tevens zit de heks achter Howl aan en is dus zijn vijand. Later in de film zit ze in zn kasteel alsof er nix aan de hand is.... Er wordt erg snel over zaken heen gestapt lijkt het wel.

3) De koningin heeft het op Howl voorzien. Waarom eigenlijk? Om de prins terug te vinden?

4) Heeft dat hondje nog een betekenis?

5) Op een gegeven moment blust Sofie de vlam......maar later bestaat de vlam toch nog wel....mmmm....ook best vaag. Het hele vlam/Howl-verhaal vat ik (nu) ook nog niet volledig.

Dit zijn vragen die in me opkomen nadat ik net de film voor de eerste keer zag. Waarschijnlijk moet ik de film nog een keer zien. Ik had echter niet verwacht dat er zoveel vaagheden in de film zouden zitten. Ik was er toch met mn volle aandacht bij maar na afloop zat ik behoorlijk confused naar de eindcredits te kijken. Tevens eindigd de film wat abrupt. Maar....dat neemt niet weg dat het een prachtige film is. Die Japanners weten je toch vaak met allerlei vragen achter te laten. Geen probleem.....maar ik wil ze wel graag beantwoord zien. Snel nog maar eens zien dus. Deze animatie vind ik 10 maal interessanter dan Pixar, Disney etc. Ben nu ook wel erg benieuwd naar Princess Monoko. Het kleurgebruik, de beelden, de bewegingen....alles is echt helemaal top.

Offline Profile  

27 Sep 2007, 00:21 

hele maand oktober Studio Ghibli op zolder in die knusse Melkweg cinema:

Princess Monoke
Pom Poko
The Cat Returns
Spirited Away
Howl's moving castle
Tales from the Earth Sea

http://melkweg.nl/artikelpagina.jsp?language=nederlands&batchno=1&offset=0&artikelid=58663
Met een beetje geluk kan je daarna ook nog een staartje meekrijgen van de band in de kleine zaal :P

Offline Profile  

02 Oct 2007, 16:51 

Princess Mononoke

Ongelovelijk, wat een prachtige animatie van studio Ghibli. Mn derde die ik nu zie en deze vond ik de beste. Het verhaal neemt epische vormen aan en duurt ook ruim 2 uur. De boodschap van de film mag duidelijk zijn; probeer in harmonie te leven met de natuur. Dit gegeven kan erg zoet en belerend overkomen maar de film blijft net binnen de lijntjes van het toelaatbare. Het verhaal is serieus en dus gelukkig geen "grappige" sidekick ofzo. Iets wat Disney er ongetwijfeld had ingepropt. Nee....we krijgen daarvoor in de plaats afgehakte ledematen! De film is zo groots, dat het me af toe deed denken aan bv Ran van Kurosawa. Dit is een film die ik zo meteen nog een keer kan zien. Prachtige details zitten erin, als bv iemand onder een bladerdak doorloopt en de schaduw op de persoon wordt weergegeven. Tevens zit er een mooie soundtrack onder. Niet een film voor tere kinderzieltjes dit. Ik ben erg onder de indruk van deze volwassen Animatie. En...jawel....met een duidelijke afsluiting, iets wat ik bij Howl's Moving Castle niet had. Die was nogal verwarrend, deze heeft een mooiere afsluiting in mijn optiek. Echt prachtig deze film en meteen mn favoriete Animatie ook al ben ik nogal een leek op dat gebied.... Disney, Pixar....niet aan mij besteed maar hier wordt ik erg enthousiast van. Topper!!

Offline Profile  

07 Jan 2008, 18:59 

Nausicaa - of the Valley of the Wind

De allereerste Ghibli die is uitgebracht en het is meteen een episch verhaal. Ik zag ook duidelijk overeenkomsten met Princess Mononoke. De natuurboodschap is bij Nausicaa echter een stuk nadrukkelijker aanwezig en dat had van mij wel iets minder gemogen. De tekenstijl is hier nog wat ruwer en minder verfijnd als bij bv Howls moving Castle. Het is echter een prima film die geen moment verveelt. Ik had gekozen voor de Engelse taal en de stem van Nausicaa kwam af en toe best kinderlijk en wat nadrukkelijk aanwezig op me over. De volgende keer eens proberen met de Japanse taal. De latere Ghibli's (die ik dan heb gezien) komen op mij wat volwassener over. Qua verhaallijn, qua stemmen etc. Nausicaa vond ik wat luchtiger en wat simpeler qua verhaal. Maar zeer zeker de moeite waard!

Offline Profile  

16 Nov 2008, 13:16 

Tenkû no shiro Rapyuta a.k.a. Laputa - Castle in the Sky - Hayao Miyazaki - 1986

Wederom een prachtige animatiefilm van studio Ghibli alhoewel het wel even duurde voordat ik goed in de film kwam. Nog steeds steekt Princess Mononoke er met kop en schouders boven uit. Laputa heeft iets meer slapstick-achtige situaties (de piraten) wat vrij kinderlijk en simpel overkwam. De animaties zien er echter prachtig uit, zeker voor een film uit 1986. Weer twee uur plezier aan beleefd.

Offline Profile  

16 Nov 2008, 13:21 

Heb je de Benelux-versie ? Indien wel - staat daar eigenlijk een Nederlandse dub op ? Lijkt me een mooi cadeau voor m'n nichtje en neefje.

Offline Profile  

16 Nov 2008, 13:44 

tolpol wrote:
Heb je de Benelux-versie ? Indien wel - staat daar eigenlijk een Nederlandse dub op ? Lijkt me een mooi cadeau voor m'n nichtje en neefje.

Ik heb de UK versie van Momentum.....dus geen Nederlandse sub. Zit dat er niet standaard op bij de Beneluxversies? Op die van Spirited Away en Howl's Moving Castle in ieder geval wel.

Ik heb trouwens de Engelse dus beluisterd, bij Anime hoef ik niet perse de Japanse taal te horen.

Offline Profile  

16 Nov 2008, 13:55 

Melzz wrote:
tolpol wrote:

Ik heb de UK versie van Momentum.....dus geen Nederlandse sub. Zit dat er niet standaard op bij de Beneluxversies? Op die van Spirited Away en Howl's Moving Castle in ieder geval wel.

Ik heb trouwens de Engelse dus beluisterd, bij Anime hoef ik niet perse de Japanse taal te horen.

Nederlandse ondertiteling zal er zeker wel op staan, maar de jongste van de twee heeft nog een dub nodig, denk ik. Spirited Away heeft een Nederlandse dub - die heb ik hen een tijd geleden al 'ns gegeven en daar waren ze dol op.

Ik hoor m'n anime liefst in het Japans, maar dat maakt iedereen natuurlijk voor zich uit.

Offline Profile  

16 Nov 2008, 13:57 

Ik bedoelde ook dub maar schreef sub....de subs en de dubs lopen wat door elkaar deze zondag....

Offline Profile  

23 Jul 2009, 17:42 

Ponyo on the Cliff (Gake no ue no Ponyo) (2008)

Sinds vandaag is de nieuwste van Ghibli dan eindelijk in de Nederlandse bioscopen, Ponyo on the cliff!

Het verhaal op sich is niet heel spectaculair, een visje wilt heel graag een mens woorden. Haar vader is hier op tegen omdat hij de mensenwereld verafschuwd. Dit wordt met zoveel geloofwaardigheid gebracht dat je gewoonweg wel mee moet gaan. Dat het verhaal wat diepgang mist maakt daarom ook niet uit.

Bijna de hele film heb ik met een grote glimlach op m'n gezicht gezeten, wat is het weer een heerlijke film.
Het is allemaal met zo veel liefde en oog voor detail gemaakt. Een overvloed een beelden en details zorgen ervoor dat je rustig achterover kan gaan zitten en genieten. Van het onschuld van de kinderen en een overload aan liefde.

Weer een parel uit de Ghibli stal, een die zich kan meten met Whispers of the Heart en My Neighbour Totoro.

Offline Profile  

04 Oct 2009, 18:38 

Grave of the Fireflies

Een werkelijk prachtige film met grote thema's die klein gebracht worden. Erg knap dat je met getekende figuurtjes toch veel emotie weet over te brengen. Een film met zeer veel detail. Deed me soms denken aan de Sica's Bicycle Thieve. Mooie film.

8,5

Offline Profile  

12 Oct 2009, 14:59 

Melzz wrote:
Tenkû no shiro Rapyuta a.k.a. Laputa - Castle in the Sky - Hayao Miyazaki - 1986

Wederom een prachtige animatiefilm van studio Ghibli alhoewel het wel even duurde voordat ik goed in de film kwam. Nog steeds steekt Princess Mononoke er met kop en schouders boven uit. Laputa heeft iets meer slapstick-achtige situaties (de piraten) wat vrij kinderlijk en simpel overkwam. De animaties zien er echter prachtig uit, zeker voor een film uit 1986. Weer twee uur plezier aan beleefd.

Gisteren op het filmfestival gezien. Vond de plot nogal standaard, maar dat werd gelukkig meer dan goed gemaakt door de leuke personages en setpieces. En idd heel schone animatie.

Offline Profile  

18 Apr 2010, 18:14 

Panda Go Panda (1972) 6/10

Pre-Ghibli film van Miyazaki - of eigenlijk, twee kortfilmpjes die samen uitgebracht werden met een gezamelijke speelduur van 70 minuten. Een weesmeisje woont samen met haar grootmoeder, maar als die op reis gaat, moet ze het een tijdje in haar eentje rooien. Dan vindt ze thuis een kleine pandabeer en even later duikt de grote papa-beer ook op. Veel gelach, gegibber en dolle toeren in een soort voorloper van Totoro, maar dan zonder enige diepgang of interessante symboliek. Gewoon kinderpret gericht op kleine meisjes die ervan dromen dat hun troetelberen tot leven komen of zo. Wel -uhm- schattig en een paar momenten van lief surrealisme.

Offline Profile  

15 Jun 2010, 10:09 

Kiki’s Delivery Service
Erg snoezig filmpje. Om een reden die ik vrijwel niet kan onderbouwen voel ik me niet aangetrokken tot Japanse animatiefilms. Ik heb de indruk dat ze geregeld bevolkt worden door wezens die er uitzien als een in elkaar gepropt darmkanaal met een paar dozijn ogen erop geplakt en die een slijmspoor achterlaten als ze zich voortbewegen. Unieke personages schijnen dat dan te zijn – ik vind ze nogal vervelend. Dat bezwaar had ik bij Spirited Away – dat me weinig deed – en Akira vond ik zelfs zo goed als onkijkbaar. Kiki beviel veel beter: lekker simpel, schattig (hoewel soms wel heel braaf) en leuk.
8/10

Offline Profile  

08 Aug 2010, 21:58 

Ponyo (2008) 10/10

God-DAMN - wat kunnen ze bij Ghibli toch mooie films maken. Had 'm natuurlijk ook in de zalen kunnen bekijken, maar ben blij dat ik geduldig wachtte op de Blu-Ray, want de film ziet er zo bloedmooi uit, en klinkt uhm - bloedmooi? Pure magie.

Offline Profile  

08 Aug 2010, 22:10 

tolpol wrote:
Ponyo (2008) 10/10

God-DAMN - wat kunnen ze bij Ghibli toch mooie films maken. Had 'm natuurlijk ook in de zalen kunnen bekijken, maar ben blij dat ik geduldig wachtte op de Blu-Ray, want de film ziet er zo bloedmooi uit, en klinkt uhm - bloedmooi? Pure magie.

Mooi te horen. De film leek me enigszins wat kinderlijker dan bv Spirited Away of Princess Mononoke. Toch maar eens naar uitkijken dan. Ik heb nog geen enkele animatiefilm op Blu-Ray, lijkt me wel een mooie ervaring.

Offline Profile  

08 Aug 2010, 22:14 

Hij is kinderlijker, hangt er maar vanaf of dat je in de weg staat. Volgens mij moet je dan al een hart van steen hebben. Maar biedt zeker ook veel aan 'volwassen' kijkers.

Offline Profile  

14 Oct 2010, 09:13 

My Neighbour Totoro 9/10
Mijn verwachtingen waren niet bovengemiddeld hoog, maar wat is deze leuk zeg! Met dit moment als absolute hoogtepunt - droogkomisch en tegelijkertijd zelfs een tikkeltje ontroerend:

Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next