Logo

It is currently 24 Apr 2017, 01:45

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
  Jiang Wen
26 Feb 2006, 10:31 

Devils on the Doorstep (Wen Jiang, 2000) ****½

Speelt zich af tegen het einde van de tweede wereldoorlog in China, dat op dat moment door de Japanners bezet is. Het plot van de film is vrij eenvoudig. Twee krijgsgevangenen worden gedropt in een Chinees boerendorp en de bewoners wordt opgedragen een aantal dagen op hen te passen waarna ze zullen worden opgehaald. Als het ophalen vervolgens uitblijft, zitten de dorpelingen met de krijgsgevangenen in hun maag. Aan de hand van dit simpele uitgangspunt wordt een interessant beeld geschetst van de verstrekkende gevolgen die de oorlog heeft voor een kleine gemeenschap. Wen Jiang weet zwarte humor op een geweldige manier te combineren met krachtig drama. Ook op visueel vlak valt er genoeg te genieten. Vrijwel de hele film is in fraai zwart-wit en voelt aan alsof je naar een Kurosawa zit te kijken. Om de laatste scène kracht bij te zetten is gebruik gemaakt van kleur en dat levert naar mijn mening een bijzonder memorabel slot op. Een relatief onbekende film (?), maar zeker een aanrader!

Image

Offline Profile  

Re: Devils on the Doorstep (2000)
26 Feb 2006, 11:11 

lodi wrote:
Devils on the Doorstep (Wen Jiang, 2000) ****½

Vrijwel de hele film is in fraai zwart-wit en voelt aan alsof je naar een Kurosawa zit te kijken.

Dat gevoel had ik inderdaad ook, Kurosawa met een snuifje Kusturica waanzin.
Magistrale film die absoluut meer aandacht verdient.

Image

Offline Profile  

27 Dec 2010, 13:09 

Jiang Wen's nieuwste film Let the Bullet's Fly, wordt ontzettend goed ontvangen in China. Het is pas zijn 4e film in 17 jaar tijd, maar als al je films zo geweldig zijn, mag je er ook wel even de tijd voor nemen. Kijk er naar uit!

Offline Profile  

05 May 2011, 22:08 

Grappig. DVD staat inmiddels al twee jaar onbekeken in de kast (en nog veel te veel voor betaald ook). Zie nu dat 'ie maandag 9 mei 22:00 in Kriterion draait. Kan me er maar niet toe zetten deze op te zetten, moet er toch 's van komen.

Offline Profile  

Re: Jiang Wen
15 Jul 2012, 13:11 

Let The Bullets Fly (2010)

Jiang Wen is nog steeds geïnspireerd door Kurosawa maar gooit er nu ook wat Sergio Leone en Stephen Chow waanzin doorheen. De film deed me regelmatig denken aan The Good, The Bad & The Weird, maar de knipoog is hier wel wat nadrukkelijker aanwezig. Wen Jiang speelt zelf een van de hoofdrollen als een gangster in de jaren 20 die het aan de stok krijgt met een soort mafiabaas, een prachtige rol van Chow Yun-Fat. Vol met intriges, twists en identiteitsverwisselingen die in het begin wat verwarrend zijn maar uiteindelijk valt wel alles op zijn plaats. Hier en daar wat rommelig en de mix van Kurosawa/Leone en het cartooneske van Stephen Chow is niet altijd even geslaagd maar heb me er toch goed mee vermaakt, soms zelfs dubbel gelegen van het lachen.

7,5/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]