Logo

It is currently 20 Nov 2017, 11:32

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

20 May 2008, 17:59 

Visitor Q ****1/2

Als iemand zoveel films maakt als Miike, wordt het moeilijk up to date te blijven. Deze was bij mij in de vergetelheid gevallen, maar zal me na het zien heel lang bijblijven vermoed ik. Het is de meest gestoorde Miike die ik tot nu heb gezien.

Wordt door sommigen als hilarisch beschreven. Heb een aantal keren flink gelachen, maar niet zonder dubbelzinnig gevoel. Denk dat grotesque hier een prima omschrijving is. Miike is stronteigenwijs en trekt zich werkelijk nergens wat van aan hier lijkt het. Wat er allemaal afspeelt hier moet gezien worden om geloofd te worden. Ziet er heel goedkoop uit, maar vind het heel goed bij de sfeer passen. Zal niet ieders kop thee zijn, maar vond het een bijzondere kijkervaring.

Offline Profile  

08 Sep 2008, 20:10 

Geheel onverwacht laat Artsmagic iets van zich horen - al een paar jaar ligt daar alles stil, en hun uitgaves zijn langzaamaan OOP gegaan. Laatste nieuws was trouwens dat ze failliet waren. Maar plots kondigen ze dit aan :

Image

Everyone assumed that Artsmagic, responsible for the release of some incredible Japanese films in the past, had gone and called it quits. Not the case. Instead, the company plans to make their first foray into the high definition world with a release of Takashi Miike's masterpiece The Bird People in China.

While currently no specs have been officially announced, one would assume that the Blu-ray disc would, at the very least, contain the extras found on the DVD release.

The Bird People in China Blu-ray hits shelves October 28th.

bron: kfcc

Offline Profile  

09 Sep 2008, 12:45 

Odishon (1999)
Audition was pas mijn tweede film die ik zag van Takashi Miike. Helaas, kan ik zijn films nog niet echt waarderen dat deels komt door de ranzigheid die hij tentoonstelt.

Ik weet niet of Miike het eerder heeft geflikt om zo met zijn publiek te spelen. Want het eerste uur is vrij ingetogen en keek voor mij moeilijk weg. Moest de film veelvuldig op pauze zetten anders zou ik gewoonweg in slaap gevallen zijn. Maar naar dat uur werd het steeds grimmiger en duisterder. Met als toppunt dat ik het totaal niet meer kon volgen. Niet alleen krijg je een portie smerigheid getoond maar ook de tijdsstructuur is opeens anders. En ik begon me dan ook al af te vragen of het niet gewoon een akelige droom moest voorstellen maar dat lijkt me een te makkelijke uitweg.

Laat ik het er maar ophouden dat het niet echt mijn "cup of tea" is. 5.0

Dead or Alive: Hanzaisha (1999)
Alweer een teleurstellend product van Takashi Miike. Dit keer vond ik het zo chaotisch, vooral de beginmontage, dat ik geen moment betrokken was bij de film. Het is bij vlagen een behoorlijk energieke film denk bijvoorbeeld eens aan die eindscène waar geen touw aan vast te knopen is. Veelal over-the-top, maar het kwam bij niet echt over als humorvol. Verder vond ik sommige scènes echt heel smerig en totaal overbodig. Denk aan de hond-neukt-vrouw-scène. Al met al geen film voor mij en de drang om meer te zien van Miike wordt steeds minder en minder. 4.0

Dead or Alive 2 (2000)
Naar het behoorlijk teleurstellende eerste deel ging ik heel slapjes het vervolg zien. Met geen verwachtingen vond ik dit een tikkeltje beter dan het origineel. Maar het is dan ook totaal niet te vergelijken. Het verhaal is anders en daarmee veel beter uitgewerkt. Miike creëert niet alleen een band met de personages maar ook met het publiek en zorgt tevens voor de nodige komische noten. Maar helaas trekt hij dat niet de hele film door en valt hij weer terug op chaotische shoot-outs die niet te volgen zijn. Tussen de scènes door kregen we ook nog een steeds terugkerend subkopje te zien met de tekst: 'where are you going'. Het zal wel een (symbolische) reden hebben maar vraag me niet welke, daarvoor was ik de draad alweer zoek. Deeltje drie zie ik ooit wel eens 5.0

Offline Profile  

13 Sep 2008, 19:38 

Nihon kuroshakai a.k.a. Ley Lines - Takashi Miike (1999)

Deel drie in de Triad Scociety trilogy die net als de Dead or Alive trilogy alleen qua thema met elkaar te maken hebben. Dit is toch wel de meest serieuze film van Miike die ik heb gezien. Sober zelfs. Volgens Tom Mes (Auteur van Agiator en onderhand wel een Miike-kenner) is dit een essentiele film in het euvre van de eigenzinnige Jappaner omdat al zn thema's in deze film zitten.

Een paar vrienden van Chineze afkomst willen een klein Japans dorpje ontvluchten en als een overval te gewelddaig afloopt besloten ze om naar Tokyo te gaan. De outcasts proberen een bestaan op te bouwen maar komen al snel in het criminele circuit terecht. Tevens sluiten ze vriendchap met een hoertje dat net als zij een plek in de harde wereld moet zien te veroveren.

Veel handheld cameravoering en de belichting is vaak donker. De look van de film is daarom erg low budget maar Miike weet toch gebruik te maken van de kleurrijke belichting van Tokyo. De Tartan dvd vertaalt helaas Chineze teksten niet....de ondertiteling zegt alleen "Chinese dialect". Zeer slecht want je mist hierdoor aardig wat dialoog. Echter...de film is toch prima te volgen.

Een afwijkende film die voor Miike begrippen erg sober en serieus is. Toch een bijzondere film die meer in zich heeft dan je tijdens een eerste kijkbeurt opvalt. Ditmaal geen memorabele scenes die er uitspringen maar een compact geheel. Een echte arthousefilm over jongeren met niet Japanse afkomst die hun plek proberen te vinden in een stad waar buitenstaanders niet direct worden omarmt.

Offline Profile  

07 Dec 2008, 18:51 

Gozu ***1/2

Zoals ik wel vaker heb bij Miike, mogen zijn films wel iets strenger ge-edit worden. Er zit hier een potentieel goede film in, maar helaas kan de film niet de gehele speelduur de aandacht vasthouden. Geweldig begin en een nog geweldiger einde, met ertussenin veel overbodigheid. Kan Miike's gevoel voor humor ook wel waarderen, maar is soms wat kinderlijk uitgevoerd. Ik denk namelijk dat dit soort humor wel subtiel gebracht kan worden.

Wel een erg leuke film, met een aantal enorme uitschieters naar boven toe. Toch lijk ik een houding te hebben aangenomen waarbij ik niet meer al te kritisch naar Miike's films kijk en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Offline Profile  

12 Dec 2008, 23:07 

Melzz wrote:
Sukiyaki Western Django - Takashi Miike - 2007

Ok...waar te beginnen. Laat ik maar beginnen door van de daken te schreeuwen dat deze film GENIAAL is!! Compleet absurd maar oh wat een geweldige film. En wat een bewijs dat regisseurs die al langer meegaan nog steeds met briljante films aan kunnen komen zetten.

Het plot....ach who cares. Het is een Western....op zn Miike's. Iedere Japanner spreek erg beroerd Engels en roepen de meest onlogische one-liners uit. Een geinige sneer naar de gebubte Italiaanse films. Een vreemdeling en twee groepen tuig die strijden om een pot met goud. Klinkt bekend? De film zit dan ook boordevol verwijzingen naar Yojimbo, Leonefilms, uiteraard Django, spaghettifilmcliche's en samuraifilms.

De look van de film....prachtig, prachtig!! Wat een genot om dit in de bios te zien, het kwijl liep nog niet net mn mondhoeken uit. Extreme close-ups, stoffige straatjes, coole poses etc. Geweldige knipogen door bv een scene zich af te laten spelen terwijl er op de achtergrond een bordkartonnen zonsondergang te zien is. De film neemt zich absoluut niet serieus en zit barstensvol absurde humor. De cameo van Tarantino is ook grappig gedaan en niet te nadrukkelijk aanwezig. Op een gegeven moment zit er een gewedlige dansscene in of wordt het beeld stillgelegd of zien we een freeze frame a la een mangastrip. Wat een visueel spektakel.

Dit deed me echte meerdere malen denken aan de Kill Billreeks. It's all about the fun en de look. Fans van Miike, westerns, samuraifilms, absurditeit en fans van cinema in het algemeen....ga dit zien en dank God op uw blote knieen dat er zulke maffe Japanners bestaan die ons dit willen voorschotelen. De beste sinds jaren van Miike!!

Ik vraag me af of hoe het overkomt op dvd want ik begin nu echt wel een bioscoopadept te worden. Fok it...ik moet zo snel mogelijk een beamer in huis halen. Bring on the SE deluxe special edition van deze film....geld speelt geen rol!! Mocht iemand ooit een onvertogen woord over deze film hebben....negeer diegene.....heeft er waarschijnlijk geen zak verstand van.

Mmm, onvertogen woord dan maar, was er eigenlijk helemaal niet zo kapot van. Ziet er wel fantastisch uit, al heb ik de film niet in de bioscoop gezien. Wordt qua look nogal rechtstreeks geciteerd uit Kwaidan (1964), maar er zijn wel meer inspiraties zo te zien. Voor de rest vond ik het eigenlijk een knap vervelende film en Quentin Tarantino was ook weer heel vervelend. Ik vond het eigenlijk maar zelfbewust, poserig en hip gezeik, boeide me totaal niet.

4/10

Last edited by Camera Obscura on 22 Dec 2010, 15:24, edited 1 time in total.

Offline Profile  

13 Dec 2008, 13:28 

Ha....mn stukje is, nu ik het terug lees, wel heel erg enthousiast. Ik moet hem nog eens terug kijken. Ben wel benieuwd hoe hij op het kleine scherm overkomt. In de bios was het in ieder geval dikke pret met een zaal die er erg veel zin in had. Het is inderdaad een zelfbewuste film maar dat deerde me niet. Ik kon de humor er wel van inzien.

Offline Profile  

16 Dec 2008, 11:58 

Gokudô kuroshakai a.k.a. Rainy Dog - Takashi Miike - 1997

Mooi 2e deel uit de Black Society Trilogy en ik heb ze nu alle drie gezien. In Taipei, Taiwan doolt een hitman rond uit Japan. Hij is een ex-Yakuza en wordt achterna gezeten door een man die hem wil vermoorden. Ondertussen krijgt de man zelf ook nog wat moordopdrachtjes mee. Om het gecompliceerder te maken dumpt een vrouw een klein kind bij de gangster. Dit is je kind.....zorg jij er nu maar voor want ik ben het zat. Een film die een beetje a la Le Samurai aanvoelt. De eenzame hitman zonder veel woorden.

Het regent in Taipei.....erg veel. Dus we zien onze dolende (anti)held veel in de regen lopen. De film volgt dus het leven van de ex-Yakuza. Buiten enkele geweldsuitspattingen heeft deze film ook een hart. Met name de moeizame vader-zoon relatie wordt interessant belicht. Een zeer goede trilogy. Deze film beviel me uitstekend. Veelzijdig regisseur....die Miike.

8,0

Offline Profile  

10 Apr 2009, 11:19 

Imprint (2006)

Miike's Masters of Horror bijdrage. Het begint nog wel sfeervol met Billy Drago die op zoek is naar een oude geliefde maar echt veel indruk maakte het uiteindelijk niet. Wat ik een beetje vond storen is dat er nogal gebrekkig Engels wordt gesproken door een Japanse cast. De bizarre verschijning van het zusje aan het eind vond ik ook niet echt geslaagd, moest vooral heel erg hard lachen. Maar ja, toch wel weer typisch Miike.

6/10

Offline Profile  

14 May 2009, 11:57 

Camera Obscura wrote:
Melzz wrote:
Sukiyaki Western Django - Takashi Miike - 2007

Ok...waar te beginnen. Laat ik maar beginnen door van de daken te schreeuwen dat deze film GENIAAL is!! Compleet absurd maar oh wat een geweldige film. En wat een bewijs dat regisseurs die al langer meegaan nog steeds met briljante films aan kunnen komen zetten.

Het plot....ach who cares. Het is een Western....op zn Miike's. Iedere Japanner spreek erg beroerd Engels en roepen de meest onlogische one-liners uit. Een geinige sneer naar de gebubte Italiaanse films. Een vreemdeling en twee groepen tuig die strijden om een pot met goud. Klinkt bekend? De film zit dan ook boordevol verwijzingen naar Yojimbo, Leonefilms, uiteraard Django, spaghettifilmcliche's en samuraifilms.

De look van de film....prachtig, prachtig!! Wat een genot om dit in de bios te zien, het kwijl liep nog niet net mn mondhoeken uit. Extreme close-ups, stoffige straatjes, coole poses etc. Geweldige knipogen door bv een scene zich af te laten spelen terwijl er op de achtergrond een bordkartonnen zonsondergang te zien is. De film neemt zich absoluut niet serieus en zit barstensvol absurde humor. De cameo van Tarantino is ook grappig gedaan en niet te nadrukkelijk aanwezig. Op een gegeven moment zit er een gewedlige dansscene in of wordt het beeld stillgelegd of zien we een freeze frame a la een mangastrip. Wat een visueel spektakel.

Dit deed me echte meerdere malen denken aan de Kill Billreeks. It's all about the fun en de look. Fans van Miike, westerns, samuraifilms, absurditeit en fans van cinema in het algemeen....ga dit zien en dank God op uw blote knieen dat er zulke maffe Japanners bestaan die ons dit willen voorschotelen. De beste sinds jaren van Miike!!

Ik vraag me af of hoe het overkomt op dvd want ik begin nu echt wel een bioscoopadept te worden. Fok it...ik moet zo snel mogelijk een beamer in huis halen. Bring on the SE deluxe special edition van deze film....geld speelt geen rol!! Mocht iemand ooit een onvertogen woord over deze film hebben....negeer diegene.....heeft er waarschijnlijk geen zak verstand van.

Mmm, onvertogen woord dan maar, was er eigenlijk helemaal niet zo kapot van. Ziet er wel fantastisch uit, al heb ik de film niet in de bioscoop gezien. Wordt qua look nogal rechtstreeks geciteerd uit Kwaidan (1964), maar er zijn wel meer inspiraties zo te zien. Voor de rest vond ik het eigenlijk een knap vervelende film en Quentin Tarantino was ook weer heel vervelend. Ik vond het eigenlijk maar zelfbewust, poserig en hip gezeik, boeide me totaal niet, terwijl ik dit soort films normaliter redelijk goed trek.

4/10

Ben benieuwd wat voor pretsigaar Melzz voor de film heeft gerookt want ik vond dit allesbehalve geniaal. Sluit me volledig aan bij Camera, vond het ook een vervelende film die me vrijwel geen moment kon boeien. Kan er eigenlijk heel weinig positiefs over verzinnen. Nou vooruit, die laatste scene in de sneeuw was nog wel aardig.

Dikke onvoldoende.

Offline Profile  

14 May 2009, 14:58 

blij dat jullie er ook zo over denken, minst interessante film die ik al zag van miike

heb hele stukken zitten doorspoelen omdat het mij geen fuck meer interesseerde

Offline Profile  

14 May 2009, 15:09 

Heb 'm nog onbekeken in de kast staan - kijk er al naar uit :mrgreen:

Offline Profile  

14 May 2009, 16:39 

jim2873 wrote:
Ben benieuwd wat voor pretsigaar Melzz voor de film heeft gerookt want ik vond dit allesbehalve geniaal. Sluit me volledig aan bij Camera, vond het ook een vervelende film die me vrijwel geen moment kon boeien. Kan er eigenlijk heel weinig positiefs over verzinnen. Nou vooruit, die laatste scene in de sneeuw was nog wel aardig.

Dikke onvoldoende.

Dat zal een white widow geweest zijn.... :lol:

Niet om mezelf in te dekken maar ik schreef dat stuk vrij snel toen ik uit de bios kwam. Op het grote scherm was het een waar feest. Het was tijdens het AFFF en de zaal had er zin in. Er hing een goede sfeer, er werd veel gelachen. Dat heeft vast bijgedragen aan mn gehele filmervaring. Vond het in ieder geval dikke pret. Vond de film in op het grote witte doek echt een genot om naar te kijken. Wellicht is het thuis dan een behoorlijke afknapper. Het verhaal is inderdaad wel heel erg luchtig en zelfbewust.....maar dat past wel in t straatje van de film.

Offline Profile  

14 May 2009, 17:18 

tolpol wrote:
Heb 'm nog onbekeken in de kast staan

houden zo :wink:

Offline Profile  

26 Aug 2009, 09:18 

Zebraman
Merkwaardig Japans allegaartje van 'Invasion of the Body Snatchers', 'Ghostbusters' en wat superheldenfilms. Soms best grappig, maar er zaten ook geregeld momenten tussen dat de humor compleet langs me heen ging. Al met al leuk om eens een superheld te zien zonder supersonisch tenue, maar die gewoon rondloopt in een zwart-wit gestreepte pyjama.

Een zeventje.

Offline Profile  

17 Sep 2010, 14:15 

Miike gaat een 3D (!) remake maken van Hara-Kiri (Seppuku).

hmmm.

http://www.variety.com/article/VR111802 ... =3599&cs=1

hmmm?

Offline Profile  

25 Mar 2011, 17:13 

Gonst ineens van de geruchten dat Miike vermist zou zijn na de aardbeving van twee weken geleden. :(

http://www.missing.net/disasters/japan- ... ns/301227/

Laten we hopen dat 'ie weer opduikt.

Offline Profile  

22 Apr 2011, 11:39 

13 Assassins - Takashi Miike - 2010

Deze film wordt toch overwegend met lofzang onthaald en ik had er dan ook echt wel zin in. Het eerste uur is langzaam en buiten enkele groteske scènes, eigenlijk vrij saai. De laatste helft van de film bestaat uit het in de pan hakken van een overmacht van 200 man in een dorpje door de 13 helden uit de titel. Het verhaal is dan ook vrij simpel; klootzak moet dood en 13 nobele samoerai besluiten het klusje te klaren. Op zich niets mis mee maar de uitwerking was nou niet bepaald heel erg bijzonder.

Een leuke film maar ik vond het nergens echt boven de vele soortgelijke films uitstijgen. De scene met de buffels was dan ook een leuk hoogtepuntje en ik hoopte dat Miike meer van dit soort vondsten in de film zou stoppen. Tevens vrij bloedeloos....geen bloedfontijnen en rondvliegende ledematen met enkele koppen als uitzondering. Van Miike zou je wat meer lugubers verwachten.

Leuke film maar nergens echt bijzonder helaas. Het was trouwens de kortere versie die getoond werd ivp de langere 141 minuten versie.

6,5

Offline Profile  

Re: Takashi Miike
18 Oct 2011, 10:22 

HARA-KIRI: DEATH OF A SAMURAI (Japan, Takashi Miike, 2011) 7/10

Vroeg me tijdens het kijken af waarom ik hier zulke hoge verwachtingen van had. Door zich te wagen aan een remake van een klassieker als Kobayahi's Sepuku, schilderde Miike zich al bij aanvang helemaal in een hoek. Het eindresultaat kan zeker een goeie film genoemd worden, maar onderlijnt slechts de perfectie van het origineel, omdat Miike moeilijk anders dan voor een straight-forward herwerking kon gaan. In verhaal en stijl nagenoeg identiek, overheerst een gevoel van overbodigheid. Sepuku werd bovendien ook sterk gedragen door de acteerprestatie van de charismatische Tatsuya Nakadai, waarmee Miike's vervanger het slechts moet stellen met een fysieke gelijkenis. Al net zo overbodig was het 3D-effect, want behalve m'n pijnlijke neus door het kutbrilletje voegde dat werkelijk niets toe.

Offline Profile  

Re: Takashi Miike
31 Dec 2011, 12:13 

Crows Zero (2007)

Anarchie heerst op een school en verschillende gangs strijden om het absolute leiderschap door met elkaar in gevecht te gaan. Heb deze destijds onterecht helemaal over het hoofd gezien, wat niet zo heel gek is gezien de onnavolgbare output van Miike. Uitstekende film met volop leuke karakters waar je echt mee meeleeft. Concentreert zich vooral op de interne strijd in de school maar de yakuza komt af en toe ook nog even om de hoek kijken. De gevechten zijn nogal over the top maar dat maakt het juist zo leuk, de film is dan ook gebaseerd op een manga. Twee uur en 10 minuten vliegen voorbij, deze mag zeker gezien worden.

8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2