Logo

It is currently 28 Jul 2017, 00:37

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
  Mikio Naruse
30 Oct 2008, 12:50 

Mikio Naruse (1905 - 1969)

Image

Japanse grootmeester waar nu pas mondjesmaat films van verschijnen in het Westen. Wordt wel vergeleken met Ozu vanwege zn rustige films over het dagelijkse leven.

Repast (Meshi) - Mikio Naruse - 1951

Mn eerste Naruse is een feit. Een erg eenvoudige film over een vrouw die niet helemaal happy is met haar huwelijk en het eenvoudige leven dat ze leidt. Ze heeft een man die vrij passief is en net als haar worstelt met het leven. Als er een nicht uit Tokyo op bezoek komt, drijft dat het echtpaar steeds verder uit elkaar. In het huwelijk is er niet echt een "boosdoener". Geen man die geweld gebruikt of vreemd gaat. Qua drama zien we dan ook geen heftige emotionele uitbarstingen. De film is kalm en subtiel. Daar moet je wel tegen kunnen. Tokyo Story van Ozu vond ik wat aan de saaie kant, wellicht door de langere speelduur. Van die regisseur moet ik ook nog meer gaan zien. Beide regisseurs leveren films af waar je echt voor in de stemming moet zijn. Een verkeerde stemming kan denk ik zeker een kijkervaring beinvloeden.

Deze film vond ik echter niet saai. Je moet je er wel aan overgeven en niet in een onrustige bui zijn. Een film die de vraag stelt of er niet meer uit het leven valt te halen. Een vraag die iedereen zichzelf wel eens stelt. Een zeer natuurgetrouwe film zonder opsmuk. Wat me tevens opviel was de natuurlijke flow.....het ritme van de film (mede door de editing) is zeer kalm en prettig. De acteurs zijn erg sterk met hun ingehouden spel. Middels gebaren en gezichtsuitdrukkingen vertellen ze hele verhalen.

Spoiler:
[spoiler] Het einde kan worden geinterpreteerd als onderdanig. Ik zag dat anders. De vrouw beseft dat ze het toch wel goed heeft en dat ze beiden worstelen met hun eenvoudige bestaan. Het is niet zozeer het huwelijk dat haar tegenstaat, het is eerder de situatie. De man geeft aan dat hij begrijpt wat haar dwars zit en dat geeft haar hoop voor de toekomst. Er samen wat van proberen te maken, ook in mindere tijden, is de essentie van een goed huwelijk.[/spoiler] Einde Spoiler.

Dit is nu ook weer niet een film die ik iedereen zou aanraden te bekijken. Geen heftige actie, geen bijzonder plot of dramatische scenes. Een film voor de "geoefende" kijker. Dit klinkt erg snobistisch maar de film is zo subtiel (maar daarom ook krachtig) dat je echt van cinema moet houden om deze film te waarderen. Een kijker die vooral snelle films met een duidelijk plot zijn gewend zullen zich denk ik dood vervelen. De volgende films uit de box zal ik eens op gaan zetten als ik in een kalme, rustige bui ben. In de winter als de regen tegen de ramen tikt en de kachel eens wat hoger gezet moet worden.

Helaas kan ik me er niet vaak toe zetten een film opnieuw te bekijken met audiocommentaar. Op de schijf staat als extra een 15 minuten durende samenvatting van de film. We zien verschillende scenes voorbij komen terwijl er commentaar wordt gegeven. Een erg prettige extra! Het commentaar blijft op die manier beknopt. Ik vond het zeer inspirerend om twee enthousiastelingen te horen praten over Naruse en de film. Misschien een vreselijke kleffe vergelijking....maar de Narusebox zou je wellicht kunnen vergelijken met goede wijn. Je moet het leren waarderen en het bewaren voor speciale gelegenheden. Niet snel opslobberen maar rustig van genieten.

Offline Profile  

05 May 2009, 20:24 

Sound of the Mountain - Mikio Naruse - 1954

Wederom weer een film van Naruse over een problematisch huwelijk. Een man gaat vreemd en verwaarloosd zn vrouw, gespeeld door Setsuko Hara, oa bekend van haar rollen in Ozufilms. Ze heeft een speciale band met haar schoonvader die haar lot erg aantrekt. De film kent ook een aantal zeer interessante bijrollen. Wat deze film zo bijzonder maakt is de gelaagdheid van de karakters. Ze zijn complex en veel valt te halen uit gebaren een blikken. Er borrelt van alles onder de oppervlakte.

Ik had altijd wat moeite met het acteerwerk van Setsuko Hara. Altijd die beleefde glimlach maar nu pas valt het kwartje. Ze acteert met expressie en wat je ziet (een glimlach) is vaak het tegenovergestelde van wat te voelt. Vooral in deze film vond ik haar zeer indrukwekkend. De film heeft wel wat van Late Spring, een film van Ozu waarin Setsuko Hara een dochter speelt die moeilijk los kan komen van haar vader. In deze film is het haar schoonvader met wie ze een sterke band heeft.

De stijl van Naruse is sober. De shots zijn statisch en volgen elkaar op een vloeiende manier op. De editing heeft een bepaald tempo dat met uiterste precisie is vorm gegeven. Ook al lijken de films op die van Ozu, Naruse kan me veel meer bekoren. Het kan door de wat compactere lengte komen want de lange speelduur van de films van Ozu wiegen me vaak in slaap. Mooie film dit. Prachtbox van MoC.

8.0

Offline Profile  

25 Jun 2009, 18:55 

Binnenkort maar eens aan Mikio Naruse beginnen. Heb hier namelijk Meshi (1951), Yama no Oto (1954) en Nagareru (1956) liggen.

Laatst van Ozu Tokyo Story gezien op het grote scherm. Viel me niet tegen hoewel de beeld- en geluidskwaliteit niet écht super was. Hopelijk is dvd uitgave opgepoets. Het is toch minder ''leuk'' film kijken naar sneeuwlandschappen (veel witte vlekken in beeld) en een geluidsband waar de ruis wel te horen is maar niet de dialogen.

En als ik het zo lees (Mellz) lijkt me deze regisseur wel wat voor mij. Te zijner tijd zal ik wel verslag uitbrengen...

Offline Profile  

27 Jul 2009, 19:27 

Naar drie films van Mikio Naruse kan ik dit concluderen:

Quote:
Net als Ozu had Naruse een groot talent voor het familiemelodrama en net als Mizoguchi was hij begaan met het lot van de vrouw in het moderne Japan.

Naruse heeft twee troeven in ''Repast'' en ''Sound of the Mountain'' waardoor die films kijkbaar zijn en blijven. Ten eerste is het de schoonheid en acteerwerk van Setsuko Hara die in beiden films een sleutelrol heeft. Ten tweede de thematiek die vandaag de dag heel herkenbaar is. ''Repast'' gaat over de sleur in een huwelijk waarbij de vrouw kiest om voor een tijdje terug te trekken van haar man om eens rustig na te denken over haar toekomst en in ''Sound of the Mountain'' gaat het min of meer dezelfde kant op maar heeft de familie zelf ''slechte'' invloed op het huwelijk.

Maar ''Flowing'' was vooral traag, saai, traag, saai, gaap, saai en traag. Letterlijk een Geisha-soap. En daar moet je echt van houden. Twee uur lang naar zeurende dames kijken zo kun je de film samenvatten.

Natuurlijk zit er ontzettend veel in. Relatieproblemen, schulden, de reputatie van de Geisha's, oude versus het nieuwe Japan. Maar mag het misschien een tandje sneller? Is dat teveel gevraagd?

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik deze film ook niet echt een kans heb gegeven. Ik keek de film een aantal uur naar ''Sound of the Mountain'' en had er eerlijk gezegd geen trek meer in. Maar ik had aan de andere kant ook geen zin om die MOC-box nog langer te bewaren. Dus heb me maar door twee vreselijke uurtjes Geisha-soap heen geduwd...

Offline Profile  

27 Jul 2009, 20:20 

verhoeven wrote:
Quote:
Net als Ozu had Naruse een groot talent voor het familiemelodrama en net als Mizoguchi was hij begaan met het lot van de vrouw in het moderne Japan.

Van wie is die quote?

Offline Profile  

28 Jul 2009, 13:51 

Je grootste vijand. Namelijk wikipedia. 8)

Offline Profile  

08 Sep 2009, 14:39 

Bangiku a.k.a. Late Chrysanthemums - Mikio Naruse - 1954

Naast de MoC-box heb ik nu ook de bfi-box in huis. Late Chrysanthemums is in hetzelfde jaar uitgebracht als Sound of the Mountain, echter is de beeldkwaliteit een stuk minder. Erg donker, niet altijd scherp en er hangt een groene zweem over het beeld. Dat ligt echter aan het bronmateriaal en niet aan de inspanningen van bfi.

Het is dus even wennen maar de film is nog steeds prima kijkbaar. Het verhaal gaat over ex-Geisha's die te kampen krijgen met ouderdom en eenzaamheid. Wederom een zeer rustige film. Het gaat om drie verhalen die Naruse mooi verwoven heeft in 1 film. De films van Naruse hebben iets ontspannends en geven zeer goed het tijdsbeeld weer.

Iets minder dan de eerste twee films van Naruse die ik heb gezien. De schijf bevat behoorlijk wat extra's, waaronder (net als op de MoC) een audiocommentaar van ongeveer een kwartier tijdens een sleutelscene.

7,5

Offline Profile  

02 Nov 2009, 19:30 

Floating Clouds (1955) 8/10

Tijdens de Japanse bezetting van Indochina ontstaat een romance tussen een jonge vrouw en een getrouwde man die beiden in Vietnam werken voor de Japanse overheid. Na het einde van de oorlog zoekt ze hem weer op, en al snel blijkt dat ze zich niet heen kan zetten over haar obsessie voor de nochtans norse cynicus.

Sterk maar nogal lang uitgesponnen melodrama dat evenzeer symbool staat voor een verlangen naar de goede oude tijd van het verpauperde naoorlogse Japan.

Offline Profile  

10 Nov 2009, 12:25 

Floating Clouds - Mikio Naruse - 1955

Het is toch bijzonder knap hoe Naruse een op het eerste gezicht, een vrij simpel verhaal zoveel lagen mee kan geven. Een man en een stel ondergaan een heftige romance tijdens hun verblijf tijdens de oorlog in Indo-china. Eenmaal terug na de oorlog, hebben beiden het moeilijk in het verarmde Japan. Hun liefde lijkt niet meer hetzelfde. Zij blijft echter, op het obsessieve af, achter de man aanlopen terwijl hij zich niet aan haar kan geven en blijft aanpappen met andere vrouwen.

Als kijker blijf je je afvragen waarom beide personen handelen waarom ze handelen. Het is intrigerend schouwspel waaruit veel valt op te maken uit de manier van lopen, blikken en gebaren. Tevens vertelt het verhaal veel over het naoorlogse Japans en hoe dat invloed heeft op de maatschappij. De films van Naruse hebben een bepaalde rust. De scenes kun je rustig op je in laten werken maar na afloop heb je toch het gevoel niet alles direct te hebben opgenomen. Dit vind ik wellicht de beste film van Naruse die ik tot nu toe heb gezien. Prachtig, subtiel geacteerd ook.

De exra's van de BFI zijn beknopt maar informatief waarbij het korte audiocommentaar wederom niet heel veel toevoegd. Wat me opviel is dat niet elke zin die werd uitgesproken werd ondertiteld. Alles is nog prima te volgen maar soms werd er iets gezegd maar niet ondertiteld. Dvdbeaver en dvdtimes maken er geen opmerking over terwijl me dit toch meerdere keren duidelijk opviel. Op de een of andere manier vind ik de kraakjes, krasjes en streepjes helemaal bij de film passen.

8,2

Offline Profile  

05 Aug 2010, 10:32 

When a woman ascends the stairs - Mikio Naruse - 1960

Meest moderne film van Naruse over een bar hostess die genoeg van het leventje heeft. Ze wil een eigen bar openen, een andere optie is trouwen. Typisch weer een film over de Japanse vrouw en haar strijd tot overleven. Wederom een prachtige film van Naruse en ik heb eigenlijk nog geen mindere van de man gezien. Op de disk van BFI verwoord Freda Freiberg het heel goed; de karakters in de films van Naruse zijn niet goed of slecht, ze bezitten beide eigenschappen en dat maakt ze personages van vlees en bloed. In tegenstelling tot Ozu, waar de dochter in Tokyo Story bv een soort ideaalbeeld van een Japanse vrouw is. Deze Naruse is in breedbeeld geschoten en dat is prachtig gedaan. Het is nu wachten op meer films van Naruse die op dvd verschijnen. Hopelijk brengt MoC nog een 2e box uit met films.

8.0

Offline Profile  

18 Apr 2011, 10:01 

Wie de set van BFI nog niet, deze is nu echt voor een schijntje te koop:

BFI Naruse 3 DVD set is £7.93 at amazon, and a few pence cheaper at Zaavi or The Hut.

Die MoC-set is ook al zo afgeprijsd. Het zijn toch prachtige films. Hopelijk komt er nog eens een set uit. De film bevielen me bijzonder goed.

Offline Profile  

18 Apr 2011, 10:37 

Melzz wrote:

BFI Naruse 3 DVD set is £7.93 at amazon, and a few pence cheaper at Zaavi or The Hut.

Die MoC-set is ook al zo afgeprijsd. Het zijn toch prachtige films. Hopelijk komt er nog eens een set uit. De film bevielen me bijzonder goed.

staat aan 44.87 pond

Offline Profile  

18 Apr 2011, 10:39 

staat wel aan 7.85 pond / 9.45 euro bij zavvi

Offline Profile  

18 Apr 2011, 10:52 

matt wrote:
Melzz wrote:

staat aan 44.87 pond

Huh? Als ik kijk, staat er toch echt 7,93, zie link:

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listin ... dition=new

Offline Profile  

18 Apr 2011, 10:57 

klopt !

had niet naar de third party sellers gekeken. (en ja, daar staat amazon tussen) als je gewoon de titel ingeeft krijg je dit, foutje op hun site dus

Mikio Naruse Collection [1955] [DVD]

RRP: £44.99
Price: £44.87 & this item Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery. See details and conditions
You Save: £0.12

Sold by FilmloverUK and Fulfilled by Amazon.

http://www.amazon.co.uk/Mikio-Naruse-Co ... 927&sr=1-1

Offline Profile  

Re: Mikio Naruse
15 Aug 2011, 11:33 

Volgens het criterionforum:

Mikio Naruse Collection Volume 1 is out of print, due to the riot fire destroying the remaining stock...

De set was erg afgeprijsd de laatste tijd dus wellicht hebben veel mensen deze set al opgepikt. Prachtige films en bizar dat ze wellicht nooit meer verkrijgbaar zullen zijn....

Offline Profile  

15 Aug 2011, 12:01 

doet echt pijn aan m'n verzamelhart, al die lp's, dvd's, cd's .. gone. auw! en wat je zegt er zullen een hoop producten zijn, die niet meer gemaakt gaan worden. Vooral de kleine platenlabels gaan moeilijke tijden door. Er zijn levens verwoest.

btw, ik had die Naruse box al gekocht, maar heb er nog niets van gezien. Ook maar eens aan gaan beginnen.

Offline Profile  

15 Aug 2011, 12:24 

Ik las net dat ze ook niet meer bijgemaakt worden omdat de box niet erg goed verkocht. Tevens werd er gezegd dat mocht er in de toekomst, nog eens zo'n set worden overwogen, het zeker niet meer in die vorm zal gebeuren (180 pagina's tellend boek, audiocommentaren etc).

Ik vertelde het tegen mn vriendin en keek naar mn eigen collectie....je moet er niet aan denken dat zoiets in vlammen op zou gaan. Onmogelijk om dat allemaal weer bij elkaar te krijgen. Heel wat is er inmiddels OOP. Misschien toch maar eens aanvullend verzekeren ofzo.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]