Logo

It is currently 01 May 2017, 08:19

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
  Kaneto Shindô
29 Aug 2008, 10:57 

Kaneto Shindô - 1912 - ..............

Geweldig filmmaker die oa de films Naked Island, Onibaba en Kuroneke heeft gemaakt....films die ik alle drie erg hoog heb zitten. Tijd voor een aprt topic over de man zou ik zeggen. Een foto van de man kan ik niet direct vinden op het net.....

Onibaba - Kaneto Shindô - 1964

In 2005 kocht ik nog niet zoveel dvd's, ik huurde ze bij de Cultvideotheek in Amsterdam. Vooral horror. Op een dag zag ik de Masters of Cinema hoes van Onibaba in de rekken liggen en de afbeelding trok me direct aan. Een boos meisjesgezicht tussen het riet. Ik vond de layout van de dvd prachtig, je kon duidelijk zien dat er zorg aan was besteed. Ik kreeg er ook een boekje bij en ik had echt het gevoel iets bijzonders in handen te hebben. De film beviel me uitermate, een fantastische film. Daarna ben ik meerdere titels gaan zoeken van MoC in de Cultvideotheek. Pas later ben ik ze zelf aan gaan schaffen en nog weer later kwamen pas de eerste Criterions (lange tijd had ik geen regiovrije speler). Dus eigenlijk zijn mijn filmgrenzen pas goed losgebroken bij Onibaba (mijn eeuwige dank nog aan de Cultvideotheek!!). De film had grootse proporties in mijn hoofd aangenomen en om die reden heb ik lang gewacht de film eens te herkijken (ik heb hem inmiddels alweer lange tijd in bezit). Hij kon echter een tweede kijkbeurt misschien wel als minder worden ervaren en die eerste ervaring wilde ik niet verpesten.

Een sterke film blijft echter een sterke film en dus heb ik wederom erg genoten van dit zeer bijzondere verhaal. De setting is vooral uniek, een rietlandschap waar de hoofdrolspelers wonen en zich in verschuilen. Net als in Shindo's Naked Island speelt ook in Onibaba het landschap een bijzondere rol. Geen open vlaktes en moordende hitte zoals in Naked Island maar een dichtbegroeid landschap met een mysterieuze kwaliteit. Een schoonmoeder en haar schoondochter leven in een hutje midden in het rietveld. Ze wachten op hun zoon/man die vecht in de oorlog. Ondertussen proberen ze te overleven door gewonde samurais te vermoorden en hun kleding en wapens te verkopen. De twee vrouwen hebben elkaar nodig om onder deze barre omstandigheden te overleven.

Dan komt er een buurman terug uit de oorlog, hij is alleen. De verloren zoon/man heeft het helaas niet gehaald. En dan beginnen de verhoudingen drastisch te verschuiven. Er bloeit er romance op tussen de buurman en de schoondochter tot grote ergernis van de schoonmoeder. Mocht deze romance zich doorzetten dan kan de schoonmoeder wel eens overbodig raken wat in een oorlogsituatie dramatisch af kan lopen. De oudere vrouw begint dan ook te stoken, te manipuleren en leugens te vertellen.....alles om de twee maar uit elkaar te drijven.

Een nieuw element dient zich aan als er een samurai ten tonele verschijnt met een demonenmasker. De oude vrouw vermoord de samurai, neemt het masker over en doet zich voor als demon.....om zo het jonge meisje doodsbang te maken zodat de romance kapot eindelijk vernietigd kan worden. Maar dat zal niet zonder problemen gaan.....

Ook een tweede kijkbeurt fascineert deze film me enorm. De onderhuidse (sexuele) spanningen, de setting in het rietveld, het horrorelement...allemaal elementen die deze film zo boeiend maakt. Ook een dikke pluim voor de muziek en de geluidsflarden/effecten die bijzonder veel bijdragen aan de sfeer. Het is een typische Japanse/Aziatische film met folklore en (bij)geloof. Maar het heeft ook een Ghotisch element. De zwartwit fotografie is erg sterk. Eigenlijk is de film in zn geheel erg bijzonder en zal altijd een speciale plek innemen in mijn (film)hart. De overige twee films van Shindo die zijn uitgegeven door MoC (Naked Island en Kuroneko) zijn ook erg bijzonder maar Onibaba heeft net een streepje voor.

Image

Offline Profile  

29 Aug 2008, 11:17 

Zelf greep Onibaba me bij het herbekijken eerlijkgezegd niet meer zozeer als die eerste keer. Toen werd ik er dan ook fenomenaal door van m'n sokken geblazen, dus dat was enigszins te verwachten. Blijft ook voor mij zeker een film die me na aan het hart ligt. Naked Island vond ik misschien nòg beter, terwijl ik Kuroneko wel een goede en sfeervolle film vond, maar die verder niet aan de andere twee kan tippen.

Offline Profile  

29 Aug 2008, 13:16 

Dat klopt wel, de eerste keer Onibaba was inderdaad wat overweldiger. Maar dat is wel vaker het geval....de eerste keer is natuurlijk alles nieuw en onbekend. Dat is ook de reden dat als ik het vermoeden heb dat ik een film erg goed ga vinden, ik deze ook optimaal wil zien de eerste keer. Dus niet op een klein klote tvtje met slecht geluid bv. Maar een sterke film blijft het.

Naked Island vond ik ook erg goed, een heerlijke rustige film die best op momenten als "saai" omschreven kan worden. Ik vond het echter een hele fijne film. De muziek in die film vind ik zeeeeeeeeeer mooi. Een terugkerend muzikaal thema dat gedurende de hele film te horen is. Op de eerste persing van MoC staat de muziek als Easter Egg op de schijf.

Kuroneko kan inderdaad niet aan die andere twee tippen. Komt denk ik doordat bepaalde scenes steeds terugkwamen, hetzij in een wat andere vorm, wat iets afbreuk deed aan het geheel. Moet ze beide dringend ook weer eens herzien.

Offline Profile  

27 Aug 2009, 00:45 

Naked Island (1960), 9/10

Zou een leuke double bill kunnen vormen met Ermanno Olmi's The Tree of Wooden Clogs. Ook hier de dagelijkse worsteling met de elementen van een kleine geïsoleerde gemeenschap op een afgelegen Japans eiland, al speelt de film zich ditmaal af in het heden, in dit geval eind jaren '50, in een Japan waar de moderne wereld vrij letterlijk om de hoek (of in dit geval het vasteland) staat te wachten. In tegenstelling tot Olmi lijkt Shindô de overgang naar de moderne wereld niet alleen onvermijdelijk te vinden, maar zelfs een vooruitgang, al wordt dit nergens expliciet onderstreept. Had het eerste half uur even het idee trouwens dat we het eiland nooit zouden verlaten, maar bleek allemaal toch een stuk gevarieerder qua opzet en ideeën dan ik aanvankelijk dacht. De door Melzz reeds aangehaalde mooie muziekkeuzes kan ik enkel onderschrijven. Erg van genoten.

Offline Profile  

16 Nov 2009, 23:34 

Onibaba
Een film die me eigenlijk niet helemaal kon bekoren. Hoewel de fotografie, de geluidseffecten en het geluidsdesign geweldig zijn (vooral de combinatie ervan is in veel scenes adembenemend) en het acteerwerk goed is, kon het verhaal me eigenlijk alleen aan het begin pakken. Ik vond het geheel wat afstandelijk waardoor ik nooit echt met de personages kon meeleven.
Jammer, want ik had na de vele goede verhalen er toch iets meer van verwacht.

7,0/10

Offline Profile  

02 Dec 2010, 15:55 

Nog niets officieel bevestigd maar volgens IMDB gaat Criterion in 2011 Kuroneko uitbrengen:

http://www.imdb.com/title/tt0122136/companycredits

Offline Profile  

Re: Kaneto Shindô
17 Dec 2011, 13:35 

Kuroneko - Kaneto Shindô - 1968

Kuroneko plaatste ik altijd net wat onder Onibaba en The Naked Island maar de kijkervaring die de Blu-Ray van Criterion mij opleverde was werkelijk fenomenaal. De verbetering is echt heel bijzonder. Het spookverhaal over een moeder en een dochter die, nadat ze bruut zijn verkracht en verbrand, terugkeren als geesten om Samurai te vermoorden is visueel en muzikaal erg imponerend. De raakvlakken met Onibaba merkte ik dit keer ook meer op. De bewegingen van de geesten, lijkt bij vlagen op een balletvoorstelling. De film is echt in aanzien gestegen en daar heeft de uitmuntende beeldkwaliteit zeker mee te maken. Nu maar hopen dat Onibaba en The Naked Island eens op Blu-Ray verschijnt.

9,2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]