Logo

It is currently 21 Oct 2017, 03:24

Post new topic Reply to topic  [ 220 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message

07 Nov 2009, 23:27 

tolpol wrote:
Camera Obscura wrote:
maar Nahon in zo'n rolletje krijgt altijd iets zelfbewusts.

Mij leek dat 't volledig zelfbewust bedoeld was - dat er gespeeld werd met dat verwachtingspatroon.

Absoluut. Ik denk niet dat Nahon zijn (film-)reputatie van psychopaat ooit nog van zich af kan schudden en onvermijdelijk dat voor iedere cameo of bijrolletje hier op in moet worden gespeeld - zit eigenlijk niets anders op. Hij was trouwens ook nog aanwezig bij de première van Humaines op het BFFF eerder dit jaar. Hij zat in de rij voor me, een paar stoelen schuin naar links. Was enger dan Humaines. ;)

Offline Profile  

09 Nov 2009, 23:57 

Das Leben der Anderen
Vandaag is het precies 20 jaar na één van de meest historische dagen uit de recente wereld geschiedenis: de val van De Muur. Een mooie gelegenheid om deze alom geprezen speelfilm debuut van Florian Henckel von Donnersmarck, over een Stasi agent Wiesler (Ulrich Mühe) die een beroemde toneel schrijver en zijn partner moet afluisteren, aan een herkijkbeurt te onderwerpen. Langzaam maar zeker raakt Wiesler steeds meer verstrikt in en geobsedeerd door de levens van z`n slachtoffers.

Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik er niet heel veel aan, het was (na alle uiterst positieve dingen) nogal een teleurstelling.
Daarom kreeg hij nu een herkansing. Gelukkig maar dat ik `m een herkansing heb gegeven want wat een prachtige film is dit.
Een gevoelige, indringende en uiterst precieze karakter studie over ideologieën en principes die door Mühe waanzinnig goed wordt weer gegeven. Een briljante rol.
De muziek is ook erg goed en vormt samen met de beelden en het acteerwerk van Mühe een sterke combinatie.
Van begin tot einde weet de film te boeien en te ontroeren.
Een belangrijke film die de jonge generatie bij spijkert over de DDR en de manier van "leven" die daar normaal was.
Een moderne klassieker.

8,7/10

Offline Profile  

10 Nov 2009, 11:15 

Van teleurstelling naar moderne klassieker. Ik ga de film binnenkort ook nog maar eens een tweede kans geven.

Offline Profile  

10 Nov 2009, 11:32 

Ik absoluut niet, vond het een draak van een film. Blergh....typisch een film volgens het arthouseboekje. Niet te moeilijk, een belangrijk onderwerp dat absoluut verteld moet worden met een hoopvolle, warme menselijke boodschap. Zum kotschen.....

Offline Profile  

10 Nov 2009, 12:33 

Nee, jij was er inderdaad ook niet zo kapot van.
Ik wil de film vooral nog een keer zien omdat ik me zo ergerde aan de naïviteit van het personage van Sebastian Koch en het onwaarschijnlijke scenario. En het voyeurisme-aspect en de identificatie van Mühe met zijn 'slachtoffer', waarbij hij langzaam een geweten lijkt te ontwikkelen vond ik eigenlijk maar mierzoet gedaan en vreselijk voorspelbaar op de koop toe. Het idee van een Stasi-Agent die na jaren afluisteren een geweten ontwikkelt, vond ik toch een wat magere oogst na bijna 2 en een half uur Ulrich Mühe te zien fronsen met zijn head-setje.

Maar ik zou de film nog eens moeten zien, details zijn me een beetje ontschoten inmiddels.

Offline Profile  

10 Nov 2009, 12:41 

Ik vond de film ook verscrikkelijk. Je kunt veel zeggen over de rol van Ulrich Mühe maar het blijft een karikatuur die weinig met de werkelijkheid te maken heeft. Het angstaanjagende aan de Stasi was dat bijna iedereen een geheim agent kon zijn van de Stasi en juist niet alleen eenzame mannen van middelbare leeftijd in grijze kleding. De film romantiseert deze periode met zwart-wit personages en een zeer voorspelbare plot.

Offline Profile  

10 Nov 2009, 12:45 

Jullie verwoorden beter wat ik eigenlijk bedoel, juist ja. :wink:

Offline Profile  

10 Nov 2009, 13:35 

Oh - ik vond 'm wel goed, herinner ik me :D

Denk vooral door Mühe's acteerprestatie. Kan wel dat ik in een rare bui zat, want als ik het zo lees lijkt het me net een film waaraan ik een volslagen pesthekel zou hebben - haha.

Offline Profile  

10 Nov 2009, 18:18 

Meest recente film die ik heb gezien, is Fishtank.
Geweldige film. Echt een aanrader.

Offline Profile  

12 Nov 2009, 17:21 

O'Horten (Bent Hamer - Noor/Fr/Dui 2007), 8/10

Droogkomisch portret van treinmachinist Odd Horten (Baart Owe, beter bekend als de patholoog-anatoom Bondo in Lars von Trier's Riget), die na zijn pensioen aan een vreemde odyssee begint in winters Oslo en de ene na de andere aburde ontmoeting beleeft.

Wederom een mooie film van Bent Hamer, waarbij enkele situaties en grapjes misschien wat te flauw en makkelijk zijn, maar Hamer heeft een subtiele aanpak met een scherp oog voor kleine details. Ik vond Hamer's eerdere Kitchen Stories en Factotum al zeer de moeite waard (vooral Factotum vond ik nogal tekort gedaan door sommigen), dus het soort humor wat je een beetje moet liggen, maar O'Horten vond ik door de prachtige cinematografie, de unieke score van John Erik Kaada en een sublieme cast van oude rotten (met heel veel bekende Deense koppen) misschien nog wel beter. Wat donkerder van toon en misschien wat minder geestig dan zijn twee voorgangers, maar ik vond het een bijzonder aangename ervaring. Bent Hamer heeft in elk geval een zeer eigen stijl, dus dat belooft veel voor zijn toekomstige films en hij heeft van Eurimages al wat funding binnen voor een volgend project.

Image

Offline Profile  

03 Dec 2009, 18:27 

Angel-A (Luc Besson, 2005)
Mooi origineel "sprookje" van Luc Besson met in de hoofdrol het op het eerste gezicht merkwaardige duo Jamel Debbouze en Rie Rasmussen. Toch is er zeker chemie tussen de twee en in combinatie met de prachtige zwart/wit beelden van Parijs en een subtiele jazz score levert het een zeer vermakelijke film op. Het verhaal zelf is niet heel bijzonder, maar de dialogen zijn wel sterk en die zorgen voor enkele heerlijke scènes. Deze relatief onbekende productie van Besson is zeker een aanrader! 8.0

Offline Profile  

08 Dec 2009, 23:01 

Flammen & Citronen (2008)

Waarom heb ik niet eerder van deze film gehoord? Waarom heeft deze film geen Oscar gekregen? Waarom is er zo weinig publiciteit aan deze film gegeven? Vreselijk sterke film met een uitmuntende cast. Ik wist het al eerder maar Mads Mikkelsen is de beste acteur die er tegenwoordig rondloopt. Net als je dacht dat het Oorlogsgenre niets nieuws meer te bieden heeft, krijg je deze Deense verzetsfilm onder ogen. Ben er even stil van. Poeh....veruit de beste film uit 2008. De film is echt totaal onder mijn radar doorgeslipt. Deze film mag dus gezien worden.

9,5

Offline Profile  

13 Dec 2009, 23:48 

Zonet ook gezien - ben niet zo dolenthousiast als jou, kan het dat je een zwak hebt voor verzetsdrama's? Maar zeker een sterke film, die heldenheroiek uit de weg gaat en een menselijk beeld ophangt in een strijd zonder duidelijke zwart-wit tegenstelling - deed me daarin wel aan Zwartboek denken.

8/10

Offline Profile  

14 Dec 2009, 10:50 

tolpol wrote:
Zonet ook gezien - ben niet zo dolenthousiast als jou, kan het dat je een zwak hebt voor verzetsdrama's? Maar zeker een sterke film, die heldenheroiek uit de weg gaat en een menselijk beeld ophangt in een strijd zonder duidelijke zwart-wit tegenstelling - deed me daarin wel aan Zwartboek denken.

8/10

Heb daar wel een zwak voor ja. Het heeft altijd wel iets romantiserends bij een gebrek aan een beter woord. L'Armee des Ombres vind ik ook zo sterk. Mannen die geheime plannen smeden in achteraf kamertjes. En het thema verraad vind ik altijd fascinerend. Hoe komt iemand tot zijn daden? Tijdens de 2e Wereldoorlog werden er mensen verraden zonder dat ze daar bv toe gedwongen werden. Heel bizar. Maar ik vond deze film gewoon erg geslaagd. Goede acteurs en net de juiste toon.

Offline Profile  

19 Dec 2009, 19:09 

In the Loop (Armando Iannucci - UK 2009), 8/10

Simon Foster is een klungelige Minister of International Development bij het ministerie van Buitenlandse Zaken (of Defensie, werd me niet helemaal duidelijk), die per ongeluk op TV vertelt dat oorlog in het Midden Oosten onvermijdelijk is. Wat volgt is een hilarisch steekspel tussen Londen en Washington, waarbij iedereen erop is zijn eigen hachtje te redden en niemand te beroerd is stevig onder de gordel te mikken. Film speelt duidelijk in het heden, maar refereert nergens aan een specifieke tijd of conflict. Lannucci maakt er in elk geval een geslaagde satire van met een sterke cast met o.a. Peter Capaldi, Tom Hollander, Gina McKee en James Gandolfini.

Image

Last edited by Camera Obscura on 24 Dec 2009, 15:17, edited 1 time in total.

Offline Profile  

24 Dec 2009, 00:47 

Flammen & Citronen (Ole Christian Madsen, 2008)
Prima verzetsfilm met een zeer sterke hoofdrol van Mads Mikkelsen. Het verhaal weet de volle twee uur de aandacht erbij te houden en de aanpak is behoorlijk origineel te noemen. 8.0

Offline Profile  

24 Dec 2009, 01:13 

Camera Obscura wrote:
In the Loop (Armando Lannucci - UK 2009),

Lijkt me een leuke film, zijn tv-serie was ook erg grappig. Het is volgens mij wel Iannucci.

Offline Profile  

24 Dec 2009, 15:19 

Iannucci inderdaad, even aangepast.

Offline Profile  

08 Jan 2010, 01:45 

Harry un ami qui vous veut du bien (Dominik Moll - Fr 2000), 10/10

Geen onbekende film, maar voor de 2000's lijst nog 's bekeken en wilde deze fantastische psychologische thriller van Dominik Moll nog even onder de aandacht brengen.

Michel, een jonge vader van begin dertig, is met zijn gezin onderweg naar hun vakantiehuis als hij op een parkeerplaats langs de autoroute wordt aangesproken door een man (Sergi Lopez) die claimt bij hem in de klas te hebben gezeten en allerlei details over zijn jeugd kent. Hij dringt zich enigszins op, maar wint toch het vertrouwen van Michel en komt al snel bijna dagelijks over de vloer in hun vakantiehuis.

Doorbraakrol van Sergi Lopez als de psychopatische gladjakker en hij is toch wel de ster van de film, en is vervolgens natuurlijk vaak getypecast als diabolische slechterik (maar dat kan hij ook wel verdomde goed), maar Laurent Lucas, Mathilde Seigner en Sophie Guillemen spelen ook zeer sterk. Dominik Moll laat perfect de gêne en ongemakkelijke stiltes zien in vooral in de eerste helft van de film, en draait de kijker langzaam een knoop in de maag door Lopez' personage steeds een stapje verder te laten gaan. Echt een nagelbijter deze film, en en de raakvlakken met Hitchcock, en dan vooral Shadow of a Doubt en Strangers on a Train), zijn snel gemaakt. Ook hier zet een 'indringer' langzaam de bestaande verhoudingen en het wereldbeeld van de hoofdpersoon volledig op zijn kop. Enkele hallucinaties met een 'vliegende aap' deden nogal wat mensen de vergelijking met Lynch maken, maar vind zelf die vergelijking wat ver gezocht. Te veel vertellen zou zonde zijn, want de film heeft nog wel wat verrassingen in petto.

Technisch indrukwekkend, een A-film met stijl. Prachtige cinematografie, veel helikoptershots van het landschap in Cantal, een spectaculaire auto-achtervolging waarbij je op het puntje van je stoel zit, en een prachtige score van David Whitaker, waar Bernard Hermann jaloers op zou zijn. Geen idee waarom Whitaker zo weinig filmscores heeft gecomponeerd.

Overigens moet ik Lemming dringend nog 's in de herkansing gooien, want daar doet Dominik Moll in feite precies hetzelfde; een buitenstaander introduceren in een gezin of familie dat vervolgens langzaam tot waanzin wordt gedreven.

DVD van Lumière ligt overigens voor een tientje bij Bol en Azur.

Image

Last edited by Camera Obscura on 08 Jan 2010, 02:13, edited 1 time in total.

Offline Profile  

08 Jan 2010, 02:07 

Gegenüber / Counterparts (Jan Bonny - Dui 2007), 6/10

Aardig familiedrama over Georg, een politieagent, die door zijn collega's wordt gewaardeerd om zijn kalmte en zelfbeheersing. Zijn jongere partner Michael benijdt hem ook om zijn ogenschijnlijk geslaagde huwelijk met Anne, een aantrekkelijke onderwijzeres. Als voor George een promotie in het verschiet ligt, begint de zorgvuldig onderhouden façade van hun harmonieuze familieleven geleidelijk af te brokkelen.

Debuutfilm van Jan Bonny en absoluut geen slechte film, maar het is wel weer van dezelfde huiselijke ellende een pak. God, wat krijgt die vent ervan langs van zijn vrouw. Ik vrees dat als de film beoogt huiselijk geweld tegen mannen aan de kaak te stellen dat niet helemaal gelukt is. Moest er soms eerder om lachen als die Georg (een politieman notabene) weer een pak op zijn sodemieter kreeg van zijn vrouw.

Image

Offline Profile  

08 Jan 2010, 11:20 

Camera Obscura wrote:
Harry un ami qui vous veut du bien (Dominik Moll - Fr 2000), 10/10

Ik vind dit ook een sterke film. Ik heb de A-film release, maar is non-anamorphic. Is die Lumiere anamorphic?

Offline Profile  

09 Jan 2010, 01:17 

Die Lumière is anamorph ja.

Offline Profile  

10 Jan 2010, 15:05 

In the Loop (Armando Iannucci, 2009)
Zeer geslaagde politieke satire met heerlijke droge, cinysche en scherpe dialogen. Erg sterk acteerwerk, met name de voor mij nog onbekende Peter Capaldi vond ik erg goed, maar ook leuke bijrollen van o.a. James Gandolfini. Paar keer echt dubbel gelegen, terwijl het toch vrij subtiele humor is. Binnenkort maar eens op zoek naar de serie "The Thick of It", waar deze film een voortvloeisel uit is. De film heeft trouwens ook wel wat van The West Wing weg, alleen dan met wat meer gevloek. Zeer aangename verrassing dit, de uitgave van Optimum is dan ook zeker een aanrader! 8.0

Image

Offline Profile  

17 Jan 2010, 01:22 

Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008)
Zeer originele vampierfilm uit Zweden, dat eigenlijk meer een sterk drama is dan horror/ thriller. Prima acteerwerk van de jonge acteurtjes, knap om zulke rollen op die leeftijd neer te zetten! Verder past de regie goed bij het verhaal, lekker sober. Na alle positieve verhalen wist deze film mijn hoge verwachtingen alsnog in te lossen. 8.0

Naboer (Pål Sletaune, 2005)
Uitgebracht in Nederland onder het Mr. Horror label, maar ik zou het zelf niet als horror willen bestempelen, eigenlijk is het meer een (naargeestige) thriller. Het script is aardig, maar de twist (als je hem nog zo zou willen noemen) aan het einde is alles behalve een verrassing. 7.0

Offline Profile  

19 Jan 2010, 16:03 

Ta divna splitska noć/A Wonderful Night in Split (2004)
Een zogeheten mozaik film waarin de levens van een aantal mensen elkaar kruist op een oudejaarsavond in Split, Kroatie. Helaas zijn alle verhaaltjes matig en ongeloofwaardig, ook is er niet een samenhang wat tot een geheel leid. Dat iedereen op zoek is naar een uitweg is een te makkelijke benadering voor zo'n film.
De mooi gefilmde beelden zijn ook weer zo karakteristiek dat het afleid van het verhaal, vorm boven inhoud. De muziek past goed bij minimalistische beelden.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 220 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next