Congorama (Philippe Falardeau -Can/Bel/Fr 2006),
4/10
Michel Roy (Olivier Gourmet) is zelfbenoemd uitvinder, die dankzij het succes van zijn inmiddels invalide vader, mag aanblijven bij het bedrijf waar hij werkt. Een groot uitvinder is hij niet en veel verkooptalent heeft hij evenmin. Twee van zijn meest recente uitvindingen, een grasmaaier op zonne-energie en een electriciteitskabelontdooier, zit niemand op te wachten. Hij is getrouwd met een Congolese vrouw, heeft een zoon, en komt er achter dat hij is geadopteerd en zijn biologische ouders ergens in Quebec moeten wonen. Hij vertrekt onmiddelijk naar Canada, zogenaamd voor zijn werk om zijn electriteitskabelontdooier te promoten, maar wil vooral op zoek naar zijn biologische ouders. Eenmaal in Quebec ontmoet hij een andere uitvinder (Paul Ahmarani), die iets met de schone handel in diamanten wil doen. Verder schijnen beide mannen geboren te zijn op de expo's van Montreal en Brussel. Na een half uur springen we terug in de tijd om de verhaallijnen aan elkaar te koppelen.
Expo's, uitvinders, Quebec, Emu's, de diamanthandel, koloniaal verleden. Het wordt allemaal in de blender gegooid. Dat het resultaat geen moment geloofwaardig is, hoeft op zich geen bezwaar te zijn, maar regisseur Falardeau probeert het dusdanig geforceerd in elkaar te knopen, dat het vooral verwarring oplevert, en hij de betrokkenheid van de toeschouwer verliest. In een interview beweert hij dat hij de kijker aan het werk wil zetten. Daar is 'ie in elk geval in geslaagd.
Mijn arbeid wierp helaas geen vruchten af. Hoofdrolspeler Olivier Gourmet, vooral bekend van de films van de broertjes Dardenne, deed me af en toe glimlachen, maar ondanks goed opletten en af en toe een minuut terugspoelen om er bij te blijven, kon het me op het eind allemaal niet zoveel meer schelen. Misschien mis ik iets, de film is redelijk positief ontvangen, maar ik vond het een geforceerde poging tot
quirkiness.