Logo

It is currently 23 Feb 2018, 06:48

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
  Aki Kaurismäki
26 May 2007, 23:15 

Aki Kaurismäki (1957 - ).

Image

Niet lang geleden A MAN WITHOUT A PAST (2002) gezien, en was daar dusdanig over the spreken dat ik maar 's op zoek ging naar andere films van Kaurismäki, maar kwam al snel in een woud van krankzinnig geprijsde DVD's terecht. Toen maar even laten schieten, maar recentelijk zag ik dat er al enige tijd terug meerdere Duitse boxen met zijn werk zijn verschijnen.
http://www.jpc.de/jpcng/home/detail/-/h ... artner/d42

Deze waren wel schappelijk geprijsd en ik ging bijna tot aanschaf over, toen ik zag dat er een nieuwe Aki Kaurismaki Collection, Volume 1 aan zit aan te komen, gepland voor release 27-08-2007. PAL, Regio 2, UK-uitgave, zo te zien. Om welke titels het gaat, is nog niet bekend.

http://www.moviemail-online.co.uk/films ... ion_(Vol_1)/

Misschien dus toch nog maar even wachten. Verdere tips voor DVD-uitgaves zeer welkom en verdere reflecties over zijn films zelf natuurlijk.

Offline Profile  

27 May 2007, 08:54 

Naast A Man without a Past (die ik erg mooi vond) heb ik enkel indertijd z'n Leningrad Cowboys go America gezien, en daar was ik toen niet ondersteboven van. Kan wel dat ik 'm niet helemaal 'vatte' omdat ik me aan straight comedy verwacht had. Van Total Balalaika heb ik ooit een stuk gezien, maar daarna weggezapt - zegt ook genoeg, me dunkt. Die Leningrad Cowboys en ik - we schoten niet zo goed met mekaar op.

Offline Profile  

Re: Aki Kaurismäki
27 May 2007, 10:30 

Camera Obscura wrote:
Deze waren wel schappelijk geprijsd en ik ging bijna tot aanschaf over, toen ik zag dat er een nieuwe Aki Kaurismaki Collection, Volume 1 aan zit aan te komen, gepland voor release 27-08-2007. PAL, Regio 2, UK-uitgave, zo te zien. Om welke titels het gaat, is nog niet bekend.

http://www.moviemail-online.co.uk/films ... ion_(Vol_1)/

Bedankt voor deze tip.. Zelf heb ik Ariel (1988), The Match Factory Girl (1989), I Hired A Contract Killer (1990), La Vie De Bohème (1992), Take Care Of Your Scarf, Tatjana (1994), Drifting Clouds (1996) en The Man Without A Past (2002) gezien, en ben nieuwsgierig welke van deze titels in deze set komen (lijkt me trouwens op een uitgave van Artificial Eye, aan die link te zien)..

Trouwens op Play.com staan ook al een tweede en een derde set aangekondigd als comin soon!

Offline Profile  

27 May 2007, 12:06 

Heb van Kaurismäki ook alleen The Man Without A Past gezien, erg leuke film. Als je die goed vond dan moet je zeker Songs From The Second Floor eens proberen van de zweed Roy Andersson. Ligt een beetje in hetzelfde straatje en ook uitgebracht door De Filmfreak.

Offline Profile  

28 May 2007, 18:31 

Bedankt voor de tips. Leningrad Cowboys go to America wil ik eigenlijk al zien sinds ik een foto van die film zag in een filmboek (de haardracht, de puntlaarzen), maar dat was in '99 en in NL was 'ie niet te krijgen, en films bestellen kwam toendertijd niet echt in me op. Misschien dan nu in één van de boxen, kan bijna niet anders.

Offline Profile  

28 May 2007, 18:46 

Camera Obscura wrote:
Leningrad Cowboys go to America wil ik eigenlijk al zien sinds ik een foto van die film zag in een filmboek (de haardracht, de puntlaarzen).

Hij is begin jaren negentig 'ns op tv geweest - ik mag er toen dan niet zo ondersteboven van geweest zijn, ik herinner me wel dat vrienden van me 'm toen ook zagen en er helemaal dol op waren.

Offline Profile  

21 Jun 2007, 09:44 

Nieuwe Filmfreak release:

Lights in the Dusk (2006)

Image

Releasedatum: 16 juli 2007

"LIGHTS IN THE DUSK is het slot van Kaurismäki’s drieluik dat begon met DRIFTING CLOUDS en THE MAN WITHOUT A PAST. Op een zachtmoedige wijze toont Kaurismäki achtereenvolgens wat werkloosheid, dakloosheid en eenzaamheid kan aanrichten bij kwetsbare zielen."

DVD details: speelduur: 78 minuten, beeld: 16/9 anamorf, geluid: Dolby 2.0, Regio2, PAL, DVD 5, Fins gesproken, Nederlands en Engels ondertiteld, extra's: Trailers andere Filmfreak releases

http://www.filmfreaks.nl/nieuwsbrief.as ... =filmfreak

Offline Profile  

12 Aug 2007, 21:37 

jim2873 wrote:
Nieuwe Filmfreak release:

Lights in the Dusk (2006)

Image

Releasedatum: 16 juli 2007

"LIGHTS IN THE DUSK is het slot van Kaurismäki’s drieluik dat begon met DRIFTING CLOUDS en THE MAN WITHOUT A PAST. Op een zachtmoedige wijze toont Kaurismäki achtereenvolgens wat werkloosheid, dakloosheid en eenzaamheid kan aanrichten bij kwetsbare zielen."

Niet slecht maar haalt het niet bij Kaurismäki's eerdere THE MAN WITHOUT A PAST. Minder humor, minder "Rhytm Music" en meer van hetzelfde, wat in het geval van Kaurismäki's droge humor soms leuk kan zijn, maar ik vond het hier wat geforceerd overkomen. Hoofdrolspeler Janne Hyytiäinen vond ik ook lang niet zo goed als Markku Peltola in THE MAN WITHOUT A PAST.

7/10

Offline Profile  

08 Jan 2008, 21:05 

Heb eindelijk eens Leningrad Cowboys Go America (1989) in volle glorie kunnen bekijken en is zeker leuk, maar het is in essentie een one-joke idea. Het is af en toe erg geestig, maar ik kan me voorstellen dat de meesten het na een half uur wel hebben gezien. Lijkt wat dat betreft erg op Calamari Union (1985) waar het om een vergelijkbaar idee draait, een road-movie, alleen dan binnen Helsinki met een groep niet al te snuggere mannen die allemaal Frank heten en proberen een rijke buurt aan de andere kant van de stad te bereiken. Het idee zelf en vooral de outfits in Leningrad Cowboys is misschien grappiger maar als geheel houdt Calamari Union het beter vol en heeft een fractie meer plot met meer verassingen.

Image

Offline Profile  

15 May 2008, 17:19 

Take Care of Your Scarf, Tatiana (1994), 8/10

Weer een amusant stukje mafkezerij van Kaurismaki over twee idioten (vaste Kaurismaki-krachten Matti Pellonpaa en Mato Veltonen), een wodka-drinkende automonteur (en rocker maar met een hekel aan wannabe-rockers uit Helsinki) en de ander een koffiedrinker en we praten hier over liters per dag. De een is uiteraard continu aangeschoten en de ander staat de hele dag te trillen op zijn benen van de koffie. Ze doen eigenlijk niets anders dan drinken en rondrijden in hun auto, maar tijdens een bezoekje aan een bar ontmoeten ze de Estse Tatjana en de Russische Klavdia. Niet dat het iets verandert aan hun dagelijks patroon van rijden en zuipen. Voor enige vorm van sexuele avances zijn de heren te stom, wat weer genoeg hilarische (grotendeels zwijgende) scenes oplevert tussen de vier hoofdpersonen.

Het plot is zoals gewoonlijk bij Kaurismaki niet zo vreselijk belangrijk. We verkeren weer in dat permanente schemergebied tussen de jaren '50 en heden van oldtimers, anonieme motels, rockers en beatniks en allerlei vreemde snoeshanen zich onder een permanente sluier van tabaksrook door het leven slaan.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ]