Logo

It is currently 24 Nov 2017, 01:54

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

25 Nov 2010, 21:15 

Begin dit jaar heb ik de Anti-Christ in de bioscoop gezien. Een ontzettend sterk verhaal. De 'schokkende' delen maken het verhaal en de dramatiek alleen maar sterker.

Wel fijn dat de losse eindjes van het pyschologisch spel niet helemaal worden ingevuld. Een absolute aanrader, maar als je anders alleen het instant Hollywood-sausje lust moet ver blijven van de Antichrist, héél ver.

9.5/10

Offline Profile  

12 Apr 2011, 22:26 

Moet zeggen dat ik die trailer van Melancholia op zich wel intrigerend vind, maar me tegelijk (zoals wel vaker bij Von Trier) nooit helemaal aan de indruk kan onttrekken dat er een kitscherig grapje met me wordt uitgehaald.

Offline Profile  

19 May 2011, 15:04 

*Zucht* wat een triest figuur is die Von Trier toch. Ik mag hopen dat 'ie nu met al zijn uitlatingen op Cannes over nazi's flink z'n eigen glazen ingooit met dat kinderachtige, recalcitrante gedoe.

http://www.nu.nl/film/2519025/regisseur-lars-von-trier-niet-meer-welkom-in-cannes.html

Offline Profile  

19 May 2011, 15:25 

Misschien is von Trier wel gewoon eerlijk, maar krabbelde hij snel terug en maskeerde het als een grapje. Zou me niets verbazen als hij er daadwerkelijk nazistisch gedachtengoed op nahoudt en zijn familie 'fout' was tijdens WO II.

Offline Profile  

Re: Lars von Trier
08 Jul 2011, 10:46 

Lars von Triers vrouwonvriendelijke uitspraken op Cannes festival

Offline Profile  

09 Aug 2011, 09:41 

Melancholia (2011) 8/10

Zag 'm in een cinema waar ze nog steeds een pauze inlassen halverwege de film, en wist na het eerste deel niet goed wat denken. Na de mooie openingsmontage vol surreële beelden en bevreemdende slow-motion, speelt hij als een soort 'Festen met all-star cast' wanneer Kirsten Dunst op haar huwelijksfeest eraan onderdoor gaat en afglijdt in onthechte melancholie.

Moeder Charlotte Rampling roept luidop aan tafel dat ze niet in huwelijk gelooft terwijl ze ruziet met ex John Hurt, zus Charlotte Gainsbourg organiseerde het grootse feest samen met haar man Kiefer Sutherland en ziet het allemaal in duigen vallen omdat het Dunst allemaal niet meer interesseert, en ondertussen zorgt nota bene Udo Kier voor comic relief. Dunst houdt haar kersverse en goedbedoelende slof van een echtgenoot op een afstand, ze kruipt in bad terwijl de genodigden beneden op haar wachten om de taart aan te snijden, neukt met een piepjonge collega, het heeft allemaal geen zin.

Was er halverwege wat op uitgekeken, maar dan draait de tweede helft om de planeet Melancholia die dreigt de aarde te vernietigen wanneer de banen elkaar kruisen, en werd het weer interessant. De alsmaar groeiende planeet als symbool voor eindigheid en sterfelijkheid, waarbij het overgebleven drietal Dunst, Gainsbourg en Sutherland centraal staat, hoe ze ermee trachten om te springen, en hoe Dunst bevestiging lijkt te krijgen in haar depressieve toestand.

Oh - en Kirsten Dunst toont eindelijk haar toeters aan de wereld. Doet ze in een kitcherig nachtelijk tableau, naakt op de rotsen aan de oever van een beekje, terwijl ze baadt in het blauwe licht van Melancholia. Jawel.

Weer een bijzondere film van Von Trier, maar opnieuw eentje de me met ietwat dubbele gevoelens achterliet.

Offline Profile  

07 Sep 2011, 21:39 

Ik vond juist de tweede helft wat minder sterk (ik zag hem wel zonder pauze, kan schelen), waarin het plots wel leeg wordt als alle personages vertrekken en het wel erg om het drietal Dunst, Gainsbourg en Sutherland (en het zoontje) draait. En je weet hoe het afloopt. Dat wordt immers al in de proloog (op prachtige wijze overigens) in beeld gebracht. Het gaat natuurlijk niet om de afloop, maar de uiteenlopende manieren waarop iedereen op de aanstaande apocalyps reageert, maar vond dat de film soms wat begon te stuiptrekken en veel scenes in herhaling vielen.

En de indeling in een deel 1: Justine (Dunst) en deel 2: Claire (Charlotte Gainsbourg) leek me meer een Von Trier grapje, waarmee hij leek te suggereren dat je in deel 2 een backstory van Claire zou krijgen, maar de film vervolgt gewoon chronologisch zijn verhaal na de bruiloft en zegt eigenlijk weinig van betekenis over Claire. Maar het is natuurlijk een handige manier om de kijker wat lucht te geven. Maar soit, beter de ratio thuis te laten en het over je heen te laten komen. Geen film voor logische verklaringen of potsierlijke uitspraken als (ik heb ze al langs zien komen) 'de beste verbeelding van depressie ooit in beeld gebracht'. Depressie koppelen aan het huwelijk en een clash met een fictieve planeet valt wat mij betreft niet veel zinnigs over te zeggen. Misschien is Von Trier gewoon wat sluwer dan andere filmmakers. 'Betekenis geven' aan dit alles voelt wat hol... Hij weet het in elk geval met flair en humor (vooral het 1e deel, tijdens het huwelijk) in beeld te brengen. Werkelijk prachtig af en toe.

Alle lof voor Kirsten Dunst is wat mij betreft overigens meer dan terecht. Totaal haar film natuurlijk, maar ze wist heel geraffineerd en subtiel op alle manieren de film naar zich toe te trekken. Geweldige rol.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2