Logo

It is currently 17 Oct 2017, 02:08

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Lars von Trier
24 May 2007, 08:17 

Maar een heel Lars von Trier topic, zag ik zo gauw nog niet..

Image

Gisteren The Boss of it all (Lars von Trier - 2006) bekeken. Ik hoop dat von Trier doorgaat met deze "kleinere" films. DOGVILLE en MANDERLAY konden mij niet bekoren, maar de rest van zijn werk wel. Dit is een buitengewoon inventieve en ontzettend grappige komedie over een werkloze acteur die een baas van een IT-bedrijf moet impersoneren (paradepaardje, het systeem "Brooker-12"), wat een fantastisch spel met fictie en werkelijkheid oplevert, zowel in het verhaal zelf als in von Trier's eigen constructie. Als mijn Deens vloeiend zou zijn, zou dit de meest quotable film van het jaar worden. Filmisch ook weer interessant, met de nodige nieuwe camera- en montage technieken, maar ik heb geen zin daarover uit te wijden. Na von Trier's THE FIVE OBSCTRUCTIONS (2003) wederom kapot gelachen. Ontzettend grappig en zeer stimulerend op vrijwel alle filmterreinen. Pak deze nog mee, mocht die bij je in de buurt draaien.

9/10

Offline Profile  

24 May 2007, 18:08 

Weet niet of dit een gimmick is van von Trier, of dat het echt is.
Depressie bedreigt carrière Lars von Trier!

Offline Profile  

24 May 2007, 21:52 

Nee, da's wel echt denk ik. Hij schijnt al langer aan zware depressies te lijden en schijnt vliegangst, vrouwenangst (ondanks twee huwelijken en vier (?) kinderen) en weet ik wat voor angsten te hebben.

Offline Profile  

24 May 2007, 22:52 

Zou jammer zijn als deze depressie ervoor zorgt dat hij geen films meer zal maken..

Offline Profile  

03 Sep 2007, 19:00 

The Element of Crime (1984) ****

Het is nogal een stap van deze debuutfilm van Lars von Trier naar zijn latere Dogme films, want waar hij later (tijdelijk) alle vormen van kunstmatigheid kunstmatig afzwoor, daar is 'The Element of Crime' een schaamteloze oefening in gemaaktheid. Het is een curieuze mengeling van Hitchcock, film noir en postapocalyptische politiefilm die vanaf het eerste moment een gevoel van onbehagen en visuele nachtmerrie weet te creëren. De film is een soort modern variant van het Duitse Expressionisme en rood en geel zijn de enige kleuren die gebruikt worden, hoewel er soms ineens ook blauw of groen opduikt in het kleurenpatroon. Enkel de visuele stijl is al voldoende om het gevoel van celluloid nachtmerrie te bewerkstelligen, maar het overweldigende gevoel van wanhoop en het feit dat alle scènes zich 's nachts afspelen maakt het verstikkende gevoel enkel erger. De film is ook net als alle andere Trier films pompeus, overdadig zelfbewust en traag, aspecten waar ik me altijd aan kan storen in zijn werk. Ik denk niet dat ik von Trier ooit zonder enige terughoudendheid volledig kan omarmen, maar dat hij een uniek figuur is erken ik direct en geen van zijn films is wat dat aangaat unieker dan 'The Element of Crime'.

Gekeken films

Offline Profile  

21 Sep 2007, 20:13 

Voor geinteresseerden, A-film brengt von Trier's laatste film The Boss of It All (2006) uit op DVD. Sinds 18 sept. te huur. Te koop vanaf 4 oktober 2007.

Offline Profile  

17 Sep 2008, 00:28 

In december komt "Europa" uit bij Criterion:

Image

Offline Profile  

14 May 2009, 00:30 

Ben wel benieuwd naar von Trier's Antichrist (2009) met Willem Dafoe en Charlotte Gainsbourg, die nu in Cannes draait.

Stills

Trailer en website

Von Trier is ook bij de première. Vijf dagen onderweg in de camper vanuit Denemarken.

Offline Profile  

14 May 2009, 13:02 

Camera Obscura wrote:
Ben wel benieuwd naar von Trier's Antichrist (2009) met Willem Dafoe en Charlotte Gainsbourg, die nu in Cannes draait.

Stills

Trailer en website

Von Trier is ook bij de première. Vijf dagen onderweg in de camper vanuit Denemarken.

:lol:

Ben trouwens verre van een fan van von Trier. Dat komt vooral omdat hij iedere keer weer met iets zogenaamd vernieuwends komt aankakken. Ik heb van horen zeggen dat hij voor de Antichrist zijn huisdieren achter de camera's zetten. Kan iemand dat bevestigen..?

Offline Profile  

15 May 2009, 08:16 

verhoeven wrote:
Camera Obscura wrote:

Stills

Trailer en website

:lol:

Ben trouwens verre van een fan van von Trier. Dat komt vooral omdat hij iedere keer weer met iets zogenaamd vernieuwends komt aankakken. Ik heb van horen zeggen dat hij voor de Antichrist zijn huisdieren achter de camera's zetten. Kan iemand dat bevestigen..?

Dat vind ik juist zijn kracht; hij laat zien dat je ook op andere manieren een verhaal kunt vertellen; in mijn ogen, een groot filmmaker.

Offline Profile  

18 May 2009, 10:37 

Empire`s Damon Wise on Antichrist @ Cannes

Offline Profile  

18 May 2009, 13:23 

En nog meer reviews:

http://www.variety.com/index.asp?layout ... 40286&cs=1
Quote:
Not being bold enough is not likely to be one of the criticisms to meet Lars Von Trier's 'Antichrist'

Offline Profile  

19 May 2009, 00:55 

Hoop alleen niet dat Antichrist slechts pure provocatie of shock-therapie wordt - vrees dat wel een beetje na het lezen van de meeste reacties, maar erg benieuwd blijf ik zeker.

Offline Profile  

19 May 2009, 22:58 

Video van de persconferentie in Cannes met Von Trier, Gainsbourg en Dafoe

Offline Profile  

11 Sep 2009, 14:30 

Iemand Antichrist al gezien ondertussen? Als alles goed zit, ga ik er maandag naartoe.

Offline Profile  

11 Sep 2009, 23:53 

Helaas.

Ik zou er allang voor gegaan zijn, maar volgens Filmtotaal is Nederland pas 24 september (maar volgens de IMDb pas 29 oktober) aan de beurt. De laatste maanden blijkt die info zelden te kloppen, dus ik geloof het pas als ik daadwerkelijk de film op een Nederlands bioscoopscherm aanschouw. Ik zie wel op de IMDb dat de film reeds op 2 juli in Kazachstan is uitgekomen.

Offline Profile  

15 Sep 2009, 09:05 

Antichrist (2009) 8/10

Fu-cking Hell. Hoe is Von Trier eigenlijk in z'n depressie gesukkeld - weet iemand dat? Gedumpt door z'n vriendin, blijkbaar.

Gitzwart en met symboliek overladen, maar het enige thema dat me leek te overheersen is misogynie. En als het dan gaat over de menselijke en zelfbegoochelende neiging om met rationalisme de natuurlijke chaos te beheersen, dan maakt hij er opnieuw een man-vrouw tegenstelling van en lees ik er weeral enkel misogynie in, want Von Trier's natuur is bedreigend en destructief. En hoe ver moet je zoeken naar betekenis? Gainsbourgh laat hij verzuchten dat dromen onbeduidend zijn, en Freud dood, terwijl de film vergeven is van nachtmerrieachtige droomsymboliek. Niets heeft betekenis. En alles gaat dood.

Ik weet het niet - het is enerzijds een absoluut meesterwerk - vooral de eerste twee actes vond ik prachtige cinema, met eerst een tragedie verpakt in sensualiteit en het onheilspellende verwerkingsproces dat volgt, vol verontrustende Lynchiaanse beelden en bloedmooi camerawerk. Maar de brutaliteit van de laatste acte werd me wat te veel - vooral omdat ik het slechts zo weinig betekenis kon geven, dus waarschijnlijk ligt het aan mezelf.

Maakte het er niet minder makkelijk op - zware en onaangename zit - maar eigen betrokkenheid lag uiteindelijk nogal laag bij me. Gaandeweg werd het zo grotesk en over-the-top - op de grens van het lachwekkende vond ik zelfs - dat ik onwillekeurig een afstand hield waarin de film slechts Von Trier's persoonlijke worsteling werd, zonder me echt nog te raken - op de onaangename shock-elementen na. Heel bijzondere film, maar moeilijk een waardeoordeel op te plakken.

Offline Profile  

15 Oct 2009, 00:01 

Antichrist
Na de dood van hun kind trekt een koppel in een boshuisje om de zaken geestelijk op orde te krijgen. Lars von Trier heeft zich gewaagd aan horror en hoe! Wat een film. Toegegeven is het niet helemaal mijn ding. De prent kent een hoog abstractieniveau en dat moet je aanspreken als kijker. Doordrenkt van symboliek en zwart, gitzwart is Antichrist. Een vleugje optimisme is nergens te bekennen en als het al ergens lijkt te dagen, is dat ogenschijnlijk. Gainsbourg en Dafoe spelen gewaagde rollen en verdienen daarmee respect. Tegen het einde krijgt de kijker een reeks expliciete scènes voorgeschoteld en één moment was voor mij wel even slikken. Wie de film ziet, weet wat ik bedoel. Het maakt de film er niet per se minder om, maar aangenaam is het allerminst. Het camerawerk kent typische trekken van Von Trier. Sommige scènes zijn in combinatie met de muziek en de locatie erg angstaanjagend.
Kortom: een gedenkwaardige film, maar niet helemaal mijn ding.

7,5/10

Image Image

Offline Profile  

24 Oct 2009, 19:33 

Antichrist is wat mij betreft een perfecte film. Prachtige beelden, prachtig verhaal wat onder de huid kruipt en je dagenlang nog laat nadenken, prachtig acteerwerk. Deze film verdient een 10, de enigste die ik ooit voor een film gegeven heb.

Von Trier's magnum opus.

Offline Profile  

07 Nov 2009, 14:58 

tolpol wrote:
Antichrist (2009) 8/10
Maar de brutaliteit van de laatste acte werd me wat te veel - vooral omdat ik het slechts zo weinig betekenis kon geven, dus waarschijnlijk ligt het aan mezelf.

Ik kan me goed vinden in je recensie. Wat betreft de derde akte heb ik een soortgelijk gevoel, die viel bij ook een beetje uit de toon (bij wie niet eigenlijk), maar ik denk dat het bij mij vooral kwam vanwege de therapie die ineens werd stopgezet. Dafoe probeert eigenlijk heel de film zijn vrouw te helpen, totdat ineens blijkt dat er vanaf het begin eigenlijk geen helpen aan was. Maar uiteindelijk denk ik dat de derde akte de film nog beter maakt, omdat je gedwongen wordt om nog een keer over heel de film (en dan met name de eerste twee delen) na te denken.

Offline Profile  

21 Nov 2009, 13:34 

tolpol wrote:
Gaandeweg werd het zo grotesk en over-the-top - op de grens van het lachwekkende vond ik zelfs - dat ik onwillekeurig een afstand hield waarin de film slechts Von Trier's persoonlijke worsteling werd, zonder me echt nog te raken - op de onaangename shock-elementen na.

Mijn ervaring was exact hetzelfde. Vanaf het begin werd ik in de film gezogen door het verbluffend mooie camerawerk en de onderhuidse spanning. De betrokkenheid die ik voelde maakte echter tegen het einde plaats voor een combinatie van ongemakkelijkheid en onbegrip waardoor ik het contact met de film helemaal kwijtraakte. Ik had echt het gevoel dat von Trier opeens met een looppas het bos in gerend was, mij helemaal alleen zonde clue achterlatend, om maar eens een film-gerelateerde metafoor te gebruiken.
Ik denk dat de film het beste beschreven kan woorden in de woorden van Roger Ebert die zei: 'I cannot dismiss this film. It is a real film. It will remain in my mind.'
Ik kan er ook moeilijk een waardeoordeel aan geven, maar feit is dat dit een film is die je gewoon niet loslaat, wat op zich al een verdienste is, daar de meeste films na afloop heel gemakkelijk zijn onder te verdelen in de categorieën meesterwerk, goed, matig, of waardeloos en je de film vervolgens weer achter je laat. Zo niet bij Antichrist.

Offline Profile  

04 Dec 2009, 18:33 

Antichrist
Het is inmiddels al 2 dagen geleden dat ik `m gezien maar nog steeds ben ik er niet helemaal uit. Wat was het nou precies dat ik gezien heb? Een prachtig bewegend kunstwerk of een film die er puur op uit is te shockeren? Om daar uit te komen zullen zonder meer meerdere kijkbeurten nodig zijn want de beelden spoken nog steeds door m`n hoofd.
Het was wel een intrigerend geheel dat prachtig is gefilmd en het acteerwerk van Dafoe en Gainsbourg zijn uitmuntend.
De meningen hierover zullen vast uiteen lopen maar zelf heb ik mijn mening nog niet meteen klaar.
Voor nu:

7,5/10

Offline Profile  

Re: Lars von Trier
24 Mar 2010, 09:54 

Camera Obscura wrote:

Gisteren The Boss of it all (Lars von Trier - 2006) bekeken. Ik hoop dat von Trier doorgaat met deze "kleinere" films. DOGVILLE en MANDERLAY konden mij niet bekoren, maar de rest van zijn werk wel. Dit is een buitengewoon inventieve en ontzettend grappige komedie over een werkloze acteur die een baas van een IT-bedrijf moet impersoneren (paradepaardje, het systeem "Brooker-12"), wat een fantastisch spel met fictie en werkelijkheid oplevert, zowel in het verhaal zelf als in von Trier's eigen constructie. Als mijn Deens vloeiend zou zijn, zou dit de meest quotable film van het jaar worden. Filmisch ook weer interessant, met de nodige nieuwe camera- en montage technieken, maar ik heb geen zin daarover uit te wijden. Na von Trier's THE FIVE OBSCTRUCTIONS (2003) wederom kapot gelachen. Ontzettend grappig en zeer stimulerend op vrijwel alle filmterreinen. Pak deze nog mee, mocht die bij je in de buurt draaien.

9/10

Was deze film een beetje vergeten maar nu dan toch gezien. Heb er weinig aan toe te voegen, helemaal mee eens, heerlijke film. Was het systeem niet Brooker-5 ipv Brooker-12? Totaal niet belangrijk maar toch ;)

Offline Profile  

24 Mar 2010, 18:13 

Geen idee, zou zo maar kunnen. ;)

Offline Profile  

11 Aug 2010, 00:02 

Net Antichrist op Blu-Ray gezien....poeh....indrukwekkend! Zwaar, magisch, bruut, verwarrend....moet het even laten bezinken. Kan eigenlijk niet wachten hem nogmaals te zien. Schitterend....ook al begrijp ik niet alles. Had het bij het "schokkende" gedeelte toch effe zwaar, lang niet meegemaakt. Zat aan het scherm vastgelijmd. Geweldige cinema.

9.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next