Logo

It is currently 24 May 2017, 13:40

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

01 Mar 2008, 18:54 

Haha - goeie vondst. Zit je vaak te neuzen in ouwe Rijk der Vrouw's ?

Offline Profile  

01 Mar 2008, 19:21 

tolpol wrote:
Haha - goeie vondst. Zit je vaak te neuzen in ouwe Rijk der Vrouw's ?

Nog niet maar ik ga ze even doornemen. Ik heb de poging tot het weggooien van die boekjes door mijn ma even een halt toegeroepen. Maar die Malpertuis ontdekking wordt waarschijnlijk niet meer overtroffen.

Offline Profile  

04 Jun 2008, 18:18 

Ben X (2007)
Ik was op de hoogte van de kwaliteit van de film en dat de film toch wel wat prestigieuze filmfestivals af was gegaan en daar hoge ogen gegooid had. Deze Belgische prent ging zelfs naar de buitenlandse Oscars maar het mocht (allemaal) niet baten.

In het begin had ik wat moeite om in de film te komen. Vooral qua visualiteit leek het soms wel of Tony Scott iets met het project te maken had. Maar niets is minder waar. Gelukkig werd het naar een tijdje stukken minder en werden de editing trucjes minder zodat het allemaal goed volgbaar was. Was trouwens wel blij dat er Nederlandse ondertiteling aanwezig was op de dvd anders kon ik het (alweer) totaal niet verstaan.

Voor de rest een erg aangename film die hier en daar wat braaf uit de hoek komt maar het nodige goed maakt. Door het sterke acteerwerk van iedereen alleen jammer van de acteurs die soms behoorlijk ouder leken dan ze moesten uitbeelden. Voor de rest is het een machtige soundtrack, prachtig uitvoering van het onderwerp. Hoe zagen jullie de symboliek achter de kleur rood van de jas van zijn virtuele vriendin. Had dat te maken met het feit dat ze er eigenlijk niet was, een surrealistische omgeving of een diepere betekenis. Want de kleur rood straalde van de jas af!

Dus alweer een topper uit België het begint erop te lijken dat Nederland achterop raakt. Niet dat dat erg is want dan kan ik me meer gaan vestigen op landen die wel weten wat kwaliteit is!

Offline Profile  

05 Jun 2008, 10:01 

Wat is dat toch altijd met dat gezeur over de Nederlandse film? Er worden echt veel goede films gemaakt: Cloaca, Simon, TBS, Storm in mijn hoofd, Zusje, Het paard van Sinterklaas, etc.
Moordwijven is inderdaad niet denderend, maar heeft iemand hier Team Spirit 2 gezien? Dat we hier de indruk krijgen dat het in het buitenland 'allemaal beter is' komt volgens mij alleen doordat alleen de betere producten de grens over gaan. (Dit met uitzondering dan van Amerikaanse releases.)
Hoe vaak ik niet lees 'voor een Nederlandse film best goed' of 'ik kijk normaal nooit naar Nederlandse films, maar...' Opmerkingen van hetzelfde kaliber als 'ik kijk niet naar zwart-witfilms'.

Offline Profile  

19 Jan 2009, 11:31 

Ex Drummer (2007)

Een film die ik bewaard had om eens met vrienden te kijken. Zaterdagavond was het zover, op de beamer en een kratske pintkes dr bij. De boeken van Brusselmans....ik lach me er ziek van terwijl ze nergens over gaan. Oeverloos slap gelul. En dan nu de film. Dat is visueel slap geouwehoer over homo's, feministische kutwijfen, dikke lullen, bier, muziek, handicaps en geweld. Een grijze uitzichtloze film met nare karakters maar waar ik vreselijk om moet lachen. Een heerlijk foute film. De muziek in deze film is top en gelukkig zit er bij mijn uitgave de soundtrackcd....heel tof. Ik weet niet aan wie ik deze film moet aanraden. Poep etende baby's en sex met kale moeders zijn geloof ik geen onderwerpen die volle zalen zal trekken. Wat een film, wat een film.... Onze naaste buren hebben het geflikt. Wat een lef om zo'n film te maken. Ik ben onder de indruk....

8,7

Offline Profile  

16 Feb 2009, 02:00 

Dirty Mind (2009) Vond de vorige film van Pieter van Hees, Linkeroever, al zeer te genieten en die lijn wordt hier doorgetrokken. Timide stuntman Wim Helsen stunt iets te hard op zijn hoofd en wordt wakker als zijn tegenpool. Hij voelt zich zo best lekker, maar dat is buiten de dokters gerekend natuurlijk. Heel de historie geeft aanleiding tot de nodige grappige, genante en dramatische situaties. In de tweede helft wordt het allemaal wat te emotioneel en bepaalde personages zijn iets te karikaturaal (of stereotiep gecast), maar gelukkig wordt er op het einde nog een paar keer goed uit de bocht gegaan. Goeie soundtrack ook. En Stunts!!

Het Kwade Oog (1937) Vreemde toneelstukverfilming door Charles Dekeukeleire. Landloper wordt als kwade oog aanzien en krijgt de schuld van allerlei onheil op het vlaamsche platteland. Maar er hangt nog een liefdeshistorie aan vast. Aan de ene kant een documentaire-achtige ode aan het boerenleven (acteurs waren non-professionelen) die niet altijd even boeiend was, aan de andere kant psychologische film met opmerkelijke shots en montage die meer dan eens aan de Russen doet denken. Vooral de flashback op het einde en de windmolen shots bij het begin en slot blijven me bij.

Offline Profile  

13 Mar 2009, 18:41 

Aanrijding in Moscou (2008)

Een madam van 41 krijgt een aanrijding met een stoere trucker van 29 en wordt vervolgens emotioneel heen en weer geslingerd tussen hem en haar man waar ze mee in scheiding ligt. Erg naturel geacteerd met levensechte en vaak ook grappige dialogen. Het is allemaal niet bijzonder origineel maar de charme straalt er wel vanaf. Prima tragikomedie, mag gezien worden.

7,5/10

Image

Offline Profile  

11 Aug 2009, 22:41 

Aanrijding in Moscou (2008), 7/10

Niet bijster origineel, maar wel een charmante film met sterke hoofdrollen.

Offline Profile  

02 Oct 2009, 13:51 

Image

Loft (2008)

De best bezochte vlaamse film ooit. Urbanus moet het voortaan met de tweede plek doen... Vijf vrienden delen een luxe apartement om af en toe een beetje te flikflooien zonder dat hun vrouwen erachter komen. Als er op een dag een lijk in het apartement wordt gevonden ontstaat er een whodunnit volop flashbacks en twists. Ondanks dat ik het gevoel had het allemaal eens eerder te hebben gezien is het toch wel een stijlvolle, onderhoudende thriller. Het einde vond ik wel wat teveel van het goede, had van mij wat subtieler gemogen.

7/10

Offline Profile  

13 Oct 2009, 11:23 

De helaasheid der dingen

ik ga zelden naar de bios maar voor deze ging ik wel eens een uitzondering maken. groot bleek mijn vreugde toen dit nog eens gratis bleek te kunnen. gisteren dus naar de plaatselijke kinepolis geweest voor één van de beste films van het jaar en één van de beste, zoniet de beste, vlaamse film van de laatste 10 jaar. acteerwerk, verhaal, regie, cinematografie alles zit gewoon juist. van mij een 9 op 10

Offline Profile  

17 Oct 2009, 22:12 

Erg sterke film inderdaad. Zelden zo hard gelachen bij zo'n intens treurig drama. Ben altijd een beetje huiverig voor boekverfilmingen, maar deze is buitengewoon goed gelukt. De sfeer die ik me uit het boek herinner (vies, goor en lelijk) is heel goed overgenomen in de film. Van mij krijgt ie ook een 9/10.

Offline Profile  

18 Oct 2009, 19:16 

gezien in belgië of is de film uit in nederland?

Offline Profile  

19 Oct 2009, 09:12 

Sinds 8 oktober ook uit in NL.

Offline Profile  

28 Jan 2010, 23:34 

jim2873 wrote:
Loft (2008)

De best bezochte vlaamse film ooit.

Is dit echt de best bezochte Vlaamse film ooit? Ik vond er maar weinig aan. Stijlvol gefilmd, maar wat heb ik een hekel aan die trent van de laatste 10 jaar om maar 'onverwachte plottwist' op 'onverwachte plottwist' te stapelen. Na een uur begint het al, en dan weet je dat je nog een uur met 'geniale scriptvondsten' te gaan hebt. Vermoeiend.

4/10

Offline Profile  

07 May 2010, 09:47 

De Helaasheid der Dingen (2009) eindelijk gezien en vond hem ook prachtig. Niet bar veel toe te voegen aan alle pluimen die reeds uitgereikt zijn. Prachtige film met een uitstekende balans tussen humor en de meer serieuze elementen van het verhaal en een reeks ijzersterke vertolkingen.
9/10

Offline Profile  

23 May 2011, 10:38 

22 Mei (2010, Koen Mortier)
Nieuwe film van Koen Mortier (Ex-Drummer) over een beveiligingsbeambte van een klein Brussels winkelcentrum waar door een zelfmoordaanslag verschillende mensen omkomen. De beveiliger heeft een enorm schuldgevoel en speelt de bomaanslag keer op keer in zijn hoofd af, waarbij hij de slachtoffers één voor één te 'spreken' krijgt. Een soort zoektocht naar schuld en onschuld, leven en dood.

Origineel uitgangspunt en erg mooi geschoten, maar niet altijd even boeiend of goed uitgewerkt. De verschillende slachtoffers zijn bijvoorbeeld niet allemaal even interessant, al blijven het natuurlijk projecties in het hoofd van de saaie, uitgebluste beveiligingsbeambte dus wie weet is het allemaal wel zo bedoelt.
Wat wel weer heel goed gedaan is, is het tonen van de bedriegelijkheid van herinneringen. 'Wat deed ik op welk moment? Wat voor kleur trui had de dader aan?' Kleine details die onopvallend in de film verwerkt zijn.
Het einde van de film is in één woord fantastisch, visueel gezien dan. Er zijn weinig regisseurs die van zoveel lelijkheid zoiets moois kunnen maken.

8/10

Offline Profile  

31 May 2011, 00:38 

Rundskop (Michael R. Roskam - 2011), 8/10

Klotenklopperij van hoog niveau dit. Min of meer opgezet als een thriller met als decor de duistere praktijken rond de hormonenmafia, maar ontwikkelt zich gaandeweg meer als een inktzwarte karakterstudie van de jonge Limburgse veeboer Jacky Vanmarsenille (geweldige rol van Matthias Schoenaerts) die meer met zich meedraagt dan alleen een overdosis testosteron. De hier en daar verguisde kolderieke Waalse garagisten, die wel een beetje botsen met de donkere toon van de rest van de film, kon ik me eerlijk gezegd niet zo aan storen. En Frank Lammers blijkt ook een aardig woordje - ja, wat eigenlijk? - Lammers te spreken.

Offline Profile  

Re: Kroniek van de Vlaamse film
26 Sep 2011, 19:14 

Pulsar (Alex Stockman - 2010), 6/10

Soort paranoia-thriller met in de hoofdrol een sterke Matthias Schoenaerts die als zijn vriendin in New York zit, ontdekt dat er iemand probeert in te breken op zijn wifi-netwerk, waarop hij langzaam maar zeker doordraait in zijn Brusselse appartement en achter alles en iedereen spoken begint te zien.

Een hele aardige poging, maar wordt gaandeweg de film vordert steeds zotter met als onbedoeld hilarisch hoogtepunt als Schoenaerts zijn muren met stralingswerende verf beschildert (het bestaan van deze verf was een inspiratie voor de film, zo beweert Stockman in een interview). Deed met zijn claustrofobische setting in dat grauwe appartement (inclusief binnenplaats) soms een beetje aan Polanski's The Tenant denken, maar Stockman ontbeert toch een beetje het talent om het tamelijk magere gegeven op boeiende wijze tot 90 minuten uit te rekken. Het dreigende en geraffineerde, haast Lynchiaanse sound design sprak me wel aan, maar toch te weinig om de hele film te dragen.

22 Mei (Koen Mortier - 2010), 8/10

Zie hierboven de post van evidence. Vond niet alles even geslaagd, maar al met al weet Mortier van heel weinig heel veel te maken, iets wat Stockman met Pulsar toch niet helemaal lukt.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2