Logo

It is currently 26 May 2017, 05:28



Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Abel Ferrara
23 Mar 2007, 04:42 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Image

Abel Ferrara (1951- )
-------------------------------------------------------------------------

New Rose Hotel (1998) ****

Hoewel de film redelijk uitgekost is door het grote publiek, wordt 'New Rose Hotel' in hardcore auteurskringen bejubeld als een van de grootste meesterwerken van de laatste jaren, zeg maar een 'Letter from an Unknown Woman', 'Viaggo in Italia' of 'Vertigo' van de jaren '90. Welnu, na slechts een kijkbeurt kan ik er natuurlijk nooit zo'n label op plakken, maar gefascineerd geraakt ben ik zeker. Het is een soort van cyberpunk thriller naar een verhaal van William Gibson met acteerkanonnen Christopher Walken en Willem Dafoe en schoonheid Asia Argento in de hoofdrollen. Met dit basisgegeven zou je nog een redelijk commerciële film kunnen verwachten, maar dat is 'New Rose Hotel' absoluut niet. Dit is kunstzinnigheid ten top maar dan verpakt in een science fiction jasje, gepresenteerd als designer cool. Lange tijd vroeg ik me af waarom deze film nu zo gewaardeerd werd, maar langzaamaan begon hij onder mijn huid te kruipen en uiteraard na het zeer veel vragenoproepende einde werd de film enkel interessanter. Dit is geen film die je na een keer kijken volledig kunt doorgronden. Visueel gezien deed de film me ook niet direct ontzettend veel tijdens het kijken (het was ook mijn eerste Ferrara film), maar na afloop bleef de sfeer die de film opgeroepen had opmerkelijk lang hangen en dat is meestal ook al een teken van creatieve duurzaamheid. Het oogde wat mij betreft aanvankelijk allemaal iets te veel als een matige cyberfilm als 'Strange Days' maar als ik er aan terugdenk was hier wellicht veel meer aan de hand: bijzondere dingen gebeurden er met geluid en ruimte, ze vormden een soort van collage leek het wel: woorden leken vaak eerder uitgesproken omwille van hun klank dan hun betekenis en het leek hier te gaan om texturen, zowel visueel als qua klank. Thematisch gezien doet de film iets met herinnering, maar veel kan ik daar nog niet over zeggen, want het is typisch een film die je helemaal opnieuw moet zien met de kennis van de film als geheel in je achterhoofd en dat zijn zaken die enkel een tweede kijkbeurt kunnen verduidelijken. Er is vast iets aan de hand ook met die opmerkelijke openingsgeneriek, waardoor identiteit een belangrijk thema lijkt te zijn in deze film.

Geheugen en identiteit als thema's verpakt als een audiovisuele collage. Zoiets. Meer kan ik er niet van maken momenteel. Dat de film bijzonder is en verdere studie verdient staat in ieder geval vast, want dit is iets waar je je tanden in kunt zetten. Ik ga deze film in ieder geval nog wat vaker zien en ga ook zeker het werk van Abel Ferrara verder uitdiepen.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
23 Mar 2007, 09:45 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Bad Lieutenant is m'n favoriet - ondanks de vijftien jaar die het geleden zijn dat ik 'm zag, staan er nog verschillende scènes in m'n kop gebrand. Sterke en intense film.

Deze New Rose Hotel heb ik me nooit aan gewaagd - misschien toch maar 'ns doen. Heb trouwens enkele weken geleden The Blackout gevonden in de plaatselijke Bart Smit voor één euro - kijk 'ns aan - moet 'm wel nog zien.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
05 Jun 2007, 19:11 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Bad Lieutenant (1992) ****1/2

Eindelijk dan deze veelgeprezen film van Abel Ferrara gezien en het is inderdaad de krachtige film die ik ervan verwacht had. Ondanks dat het pas de 2e film is die ik van hem zie, was dit het soort emotionele streetwise naaktheid die ik met hem in verband breng. Hij komt dan ook op me over als verwant aan de films van Paul Morrissey, hoewel wellicht minus het cynisme. De scène waarin Keitel de twee grietjes in de auto intimideert om zich vervolgens te gaan staan aftrekken was werkelijk zo intens, zo direct en zo brutaal dat ik er kippenvel van kreeg en gelukkig kent de film meerdere van dit soort momenten. Visueel gezien brengt Ferrara het op prettig directe en rauwe wijze zonder te vervallen in al te hippe groezeligheid. En de hoofdrol is natuurlijk geknipt voor Harvey Keitel - het is moeilijk om iemand anders in die rol te denken. Indrukwekkend.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
06 Jun 2007, 03:37 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
The Driller Killer (1979) ***1/2

Dit is min of meer de officiële debuutfilm van Abel Ferrara als we zijn hardcore pornofilm 'Nine Lives of a Wet Pussy' niet meerekenen dan. Het wordt vaak omschreven als een combinatie van 'Taxi Driver' en 'The Texas Chainsaw Massacre', dus dan heb je een idee wat te moeten verwachten. Het is allemaal zeer lowbudget, maar dat komt het sleazy karakter van de film enkel ten goede, het voelt aan als een film vanuit de zelfkant van de maatschappij. Het is ook een behoorlijk merkwaardige en memorabele film: het was vooral de bijna terloopse wijze waarop mensen met een drilboor om zeep worden geholpen in combinatie met die dissonante muziek die de film zo verontrustend maken, als een soort nachtmerrie die nog lang in je hoofd blijft spoken. Of het een meesterwerk is weet ik niet, maar een intrigerende film van een bijzonder filmmaker is het zonder meer.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
08 Jun 2007, 19:03 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Ik heb The Driller Killer ooit als onderdeel van het Ferrara-retrospectief op het filmfestival van Rotterdam mogen zien (ja, dat waren nog eens tijden: elke dag om klokslag 14.00 uur een Ferrara-film in Luxor), en ik vond het destijds totale crap. Als we het als filmmaker echt niet meer weten kunnen we altijd nog een paar blote meisjes onder de douche filmen. Of proberen of je als verveeld kunstenaarstiepje in één keer een halve pizza in je bakkes kunt schuiven. Tja. Verder weinig gore voor een zo omstreden film.

Volkomen onvergelijkbaar met Taxi Driver, The Texas Chainsaw Massacre en toppers uit het Ferrara-oeuvre als Bad Lieutenant, King of New York (mijn absolute favoriet) en The Funeral. Maar wel een fantastische titel! En Ferrara is een onderschatte regisseur, van minstens het kaliber David Cronenberg. Jammer dat zijn werk nogal wisselend van kwaliteit is.

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
23 Aug 2007, 21:06 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Mary (Abel Ferrara - 2005), 3/10

Ferrara probeert iets van psychologische reli-horror te maken?
Of Ferrara als theoloog? Een aantal tenenkrommende "filosofisch-theologische" gesprekken die werkelijk nergens heengaan, en verder gebeurt er eigenlijk niets. Tijdverspilling. Twee puntjes voor de acteurs, die het gezicht in de plooi wisten te houden.

Image

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
24 Aug 2007, 00:39 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 864
Camera Obscura wrote:
Mary (Abel Ferrara - 2005)


Hoe heb je deze gezien? Ben al een tijd op zoek naar een betaalbare dvd.


Top
Offline Profile  
 
 
24 Aug 2007, 18:35 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
buzzmeekz wrote:
Camera Obscura wrote:
Mary (Abel Ferrara - 2005)


Hoe heb je deze gezien? Ben al een tijd op zoek naar een betaalbare dvd.


Ik kwam hem tegen in de videotheek. Mocht je hem willen kopen, op 26/7 in de Benelux uitgebracht door Paradiso. Bij BOL voor 13,99 euro. Voor de zuiderburen, Azur.be heeft hem voor 13,59 euro.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
24 Aug 2007, 19:00 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 864
Camera Obscura wrote:
Ik kwam hem tegen in de videotheek. Mocht je hem willen kopen, op 26/7 in de Benelux uitgebracht door Paradiso. Bij BOL voor 13,99 euro. Voor de zuiderburen, Azur.be heeft hem voor 13,59 euro.


Dank. Ik ben dit weekend in Brussel, zal eens kijken of ze hem bij de MM of Fnac hebben liggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat je negatieve recensie me nog benieuwder heeft gemaakt :wink:


Top
Offline Profile  
 
 
28 Aug 2007, 03:07 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
King of New York (1990) ****

Het blijft toch een markant mannetje die Abel Ferrara, het is altijd weer een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt, hoewel je voor eigenzinnige genrecinema bij hem vrijwel altijd aan het juiste adres lijkt te zijn. 'King of New York' is een stijlvolle gangsterfilm die eigenlijk niets anders doet dat vergelijkbare films in het genre maar toch een stukje boven de rest uitkomt. En dit is hoofdzakelijk te danken aan de stijlvolle regie van Ferrara en de uitstekende cast, waarbij vooral Christopher Walken weer eens het begrip overacting definieert, maar op een positieve wijze, net zoals hij dat later ook zou doen in Ferrara's 'New Rose Hotel' en in beide films past het wonderwel. Erg leuk filmpje.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
28 Aug 2007, 19:32 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
maikel_1981 wrote:
'King of New York' is een stijlvolle gangsterfilm die eigenlijk niets anders doet dat vergelijkbare films in het genre maar toch een stukje boven de rest uitkomt.


Ik vind dit toch vooral een pure Ferrara-film, die weinig met de genre-conventies van de gangsterfilm te maken heeft, in elk geval de Amerikaanse. Het is een soort fantasiewereld waarin Walken en co. in hun penthouse in het Plaza Hotel leven, die weinig met de realiteit te maken heeft. Misschien dat Al Capone zich in de jaren '20 zo'n levensstijl kon veroorloven, maar dit is puur arthouse Ferrara-stijl, Alice in Gangsterland,

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
28 Aug 2007, 21:38 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Camera Obscura wrote:
maikel_1981 wrote:
'King of New York' is een stijlvolle gangsterfilm die eigenlijk niets anders doet dat vergelijkbare films in het genre maar toch een stukje boven de rest uitkomt.


Ik vind dit toch vooral een pure Ferrara-film, die weinig met de genre-conventies van de gangsterfilm te maken heeft, in elk geval de Amerikaanse. Het is een soort fantasiewereld waarin Walken en co. in hun penthouse in het Plaza Hotel leven, die weinig met de realiteit te maken heeft. Misschien dat Al Capone zich in de jaren '20 zo'n levensstijl kon veroorloven, maar dit is puur arthouse Ferrara-stijl, Alice in Gangsterland,

Tuurlijk is het een Ferrara film, maar dat neemt toch niet weg dat het niet ook een standaard gangsterfilm is verder? Vergelijk het maar eens met de Scarface film van De Palma, dat is toch een vergelijkbare film, zeker plotsgewijs? Dat Ferrara er zijn eigen draai aan geeft lijkt me logisch, maar neemt niet weg dat hij de genreconventies als basis genomen heeft.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
29 Aug 2007, 01:56 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Quote:
Tuurlijk is het een Ferrara film, maar dat neemt toch niet weg dat het niet ook een standaard gangsterfilm is verder? Vergelijk het maar eens met de Scarface film van De Palma, dat is toch een vergelijkbare film, zeker plotsgewijs? Dat Ferrara er zijn eigen draai aan geeft lijkt me logisch, maar neemt niet weg dat hij de genreconventies als basis genomen heeft.


De gangsterfilm is zoveel kanten op gegaan dat het niet zo makkelijk meer valt af te bakenen en het is maar wat je een standaard gangsterfilm noemt, maar de film is verre van standaard. Ik hanteer een vrij strakke definitie, gebaseerd op de dramatische structuur van het plot en in dat opzicht is King of New York in mijn ogen toch wel een tikkie anders.

Als we Scarface als vergelijkingsmateriaal nemen, is dat bij uitstek het voorbeeld van een klassiek gangsterplot, gemodelleerd op de opkomst en ondergang van Al Capone, wat de basis zou vormen voor vrijwel iedere gangsterfilm die volgde, de relatieve buitenstaander die zich een weg ophoog vecht op de criminele ladder, wat meestal slecht afloopt. Het Rise and Fall scenario. Scarface is uiteraard een stuk complexer dan dat (incest), en bevat meer plotlijnen, maar in de kern volgt de film hetzelfde scenario.

Als het om gangsters gaat, zijn het relatief weinig films die dit model volgen. Wel veel Westerns, die in dit opzicht veel meer lijken op gangsterfilms (het zijn tenslotte een soort gangsters). De weinige gangsterfilms die dit "klassieke" Rise and Fall model volgen, zijn - samen met Scarface - de twee belangrijkste voorgangers Little Ceasar (1930), Public Enemy (1931) en Underworld (1932), gevolgd door de nodige B-imitaties in de loop van de jaren '30. In de jaren '40 en '50 is het niet al te veel wat me zo te binnen schiet, of het moet White Heat (1949) zijn met wederom James Cagney. Later wordt het drukker met The Godfather (1972), Mean Streets (1973), Brian de Palma's Scarface (1983), Once Upon A time in America (1984), Goodfellas (1990), Carlito's Way (1993) (grensgevalletje) en Casino (1995), om de bekendste Amerikaanse voorbeelden te noemen.

Noirs werken heel anders. Investigation in plaats van Rise and Fall, is een grof onderscheid wat je zou kunnen maken. Daarnaast zijn er weliswaar talloze films gemaakt waarin gangsters een centrale rol spelen, zoals heistfilms of capers, maar die volgen een hele andere dramatische structuur.

Louter de aanwezigheid van gangsters zegt dus weinig. Gangsters zijn nu eenmaal boeiender dan normale stervelingen, en daarom wordt het milieu als kapstok gebruikt voor wat in essentie een hele andere dramatische structuur is, een heel ander plot.

Het verschil zit hem dus meer in een scripttechnisch uitgangspunt en in dat opzicht is King of New York volgens mij iets heel anders. Ik zie het meer als een fantasie waarin Frank White alleen maar tegen zijn eigen demonen strijdt. Het schetst een soort fictief gangstermilieu. Het lijkt in dat opzicht meer op een film als Point Blank (1967), de films van Jean-Pierre Melville of Get Carter (1972), die zo mogelijk nog verder uit de realiteit stappen.

Ferrara heeft vooral oog voor de randverschijnselen: Het geweld en excessief drugsgebruik, maar het milieu dat hij schetst heeft weinig raakvlakken met de realiteit. Het is bijna een soort comic book schets. New York is meer het Gotham City uit Batman dan een realistische omgeving. In dat opzicht wordt zowat iedere conventie hier de nek omgedraaid. Maar dat maakt het juist ook weer apart.

Sorry voor dit ietwat lange verhaal. Ik kan King of New York overigens op het moment even niet terug kijken, en twijfel soms een beetje. Heb de film lang op VHS gehad en stukgekeken en praktisch alles wat er gangsterfilms rond 1990 uitkwam. Je kan er iig een aardig potje op stuk slaan...

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
29 Aug 2007, 02:04 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Een leuk verhaal, alleen slaag ik er nog steeds niet in in te zien waar jouw verhaal afwijkt van het mijne. Het is een standaard gangsterverhaal in een fictief milieu.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
29 Aug 2007, 02:41 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Uit je eerste post begreep ik dat je vond dat de film niets anders doet dan vergelijkbare films uit het genre en na mijn antwoord vergeleek je het plot met dat van Scarface?

Mijn antwoord lijkt me toch een lezing die nogal afwijkt...

Of is het een kwestie van terminologie die voor verwarring zorgt?

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
29 Aug 2007, 02:48 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Volgens mij zitten we hier een beetje langs elkaar heen te praten en liggen onze opvattingen niet zo ver uit elkaar. Ik ben het met je eens dat Ferrara van New York een overdadig gestileerde en daarmee fictieve omgeving maakt, daar wijkt de film bijzonder af van andere gangsterfilms. Dit probeerde ik ook in mijn oorspronkelijke stukje te zeggen (stijlvolle regie, eigenzinnige genrecinema). Maar wat doet de film verder plotsgewijs anders dan andere gangsterfilms? Het worstelen met eigen demonen is toch een immer terugkerend aspect in de gangsterfilm, ook al is het meer gepresenteerd als fantasie?

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
29 Aug 2007, 17:10 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Misschien is de film inderdaad veel conventioneler dan ik voor ogen heb en zoek ik teveel naar verschillen. Ben absoluut geen Ferrara-adept, maar ik vind zijn werk dusdanig apart dat ik hem graag in zijn eigen kooi houd.
:wink:

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
01 Nov 2007, 01:10 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Mary (2005) ****1/2

De films van Abel Ferrara lokken steevast erg uiteenlopende reacties uit en 'Mary' was misschien nog wel een van zijn meest controversiële films: alles van ronduit waardeloos tot een subliem meesterwerk heeft al de revue gepasseerd in relatie tot deze film. Bij mij gaat de film duidelijk richting de categorie meesterwerk, want het maakte diepe indruk op me. Het is een bijzonder complexe film, zowel thematisch als qua presentatie, omdat Ferrara zoals altijd speelt met verwachtingen en een film gecreëerd heeft die bol staat van de innerlijke tegenstrijdigheden - ik zou niet weten in welk genre ik de film zou moeten plaatsen of hoe ik de stijl zou moeten omschrijven; thematisch gezien is het typisch Ferrara in ieder geval met echo's van eerdere films als 'The Driller Killer', 'King of New York' en 'Bad Lieutenant'. Centraal staat hier de vraag wat spiritualiteit is, of het in onze maatschappij nog mogelijk is en de complexe, problematische rol die religie in die zoektocht speelt, moet spelen of kan spelen - issues die in mij diep resoneerden dankzij mijn eigen onlangs gevonden spiritualiteit. Eenvoudige antwoorden zijn er niet en de film voelt zoals wel vaker bij Ferrara stuurloos aan, wat ik in dit geval helemaal sterk vond omdat het zo goed paste bij de stuurloosheid of het zoeken naar de juiste richting van de personages, waarmee het een fraai voorbeeld is van een kunstwerk waarin vorm en inhoud naadloos op elkaar aansluiten. 'Mary' is in alle opzichten het subtiele, intellectuele antwoord op Gibson's afgrijslijke 'The Passion of the Christ' en een van de weinige hedendaagse films die zich echt diepzinnig mag noemen.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
01 Nov 2007, 15:47 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 38
Audiocommentaar van Driller Killer is wel lachen met dat gehijg van Ferrara. De Film. daar heb ik heb nooit wat aangevonden.


Top
Offline Profile  
 
 
01 Nov 2007, 21:22 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
maikel_1981 wrote:
Mary (2005) ****1/2

Centraal staat hier de vraag wat spiritualiteit is, of het in onze maatschappij nog mogelijk is en de complexe, problematische rol die religie in die zoektocht speelt, moet spelen of kan spelen - issues die in mij diep resoneerden dankzij mijn eigen onlangs gevonden spiritualiteit.

en een van de weinige hedendaagse films die zich echt diepzinnig mag noemen.


Misschien is het een zeer persoonlijke kwestie of de film iets bij je oproept. Maar ik moet toegeven dat ik niet erg ontvankelijk ben voor de thema's die Ferrara hier zou moeten aansnijden. Mensen in mijn omgeving zeggen wel eens dat ik zeer diepzinnig kan kijken, maar bij nadere kennismaking blijkt dat slechts een façade.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
09 May 2009, 11:59 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 313
Location: Roosendaal
Bad Lieutenant
Harvey Keitel speelt een corrupte politieagent die zijn badge gebruikt voor illegale zaakjes. Na de verkrachting van een jonge non verandert zijn houding.
Cultregisseur Abel Ferrara zet op geslaagde wijze een vervallen politieagent neer. Keitel's acteerwerk is werkelijk briljant en vormt daarmee het hoogtepunt van de film. Helaas laat het script wat te wensen over, waardoor de film na een sterk begin halverwege inzakt. Jammer, want anders had Bad Lieutenant tot een enorme klassieker kunnen uitgroeien.

7/10

Image Image


Top
Offline Profile  
 
 
14 Jun 2009, 13:27 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 133
Location: Amsterdam
The King of New York (1990) **1/2
Een geweldige rol van Christopher Walken in een matige New York crime movie.
Het plot komt er op neer dat een aantal agenten het zat zijn om telkens weer criminelen vrij te moeten laten nadat hun 'bail' is betaald door de rijke criminelen. Ze zijn het zo zat dat ze besluiten dat de enige optie is om de criminelen om te leggen (in een volle bar met machinegeweren, maargoed).
Een belachelijk verhaal natuurlijk, maar als je je daar overheen zet wel vermakelijk.

Het is een matige omdat de film vol met slordigheden zit, bloed wat je het ene moment weer wel ziet en dan weer niet, kapotgeschoten ramen die een seconde daarna weer heel zijn.
De catchfrases zijn erg genant, de regisseur heeft duidelijk hip proberen te doen en zo het Scarface publiek willen lokken. Helaas doen ze juist afbreuk aan de film.

Al met al wel een aardige film waar je niet teveel van moet verwachten, een echte eighties (uit 1990 ja) New York crime film!


Top
Offline Profile  
 
 
14 Jun 2009, 15:00 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Roi wrote:
The King of New York (1990)
de regisseur heeft duidelijk hip proberen te doen en zo het Scarface publiek willen lokken. Helaas doen ze juist afbreuk aan de film.


Ferrara probeert niet hip te zijn, Ferrara is hip. :wink:

Niet dat ik zo wegloop met de film, maar ik moet zeggen dat ik King of New York nooit heb gezien als een knieval naar een 'Scarface-publiek'. Integendeel eigenlijk. Sex and guns sell, uiteraard, maar Ferrara heeft toch - zo goed en zo kwaad als dat kan in film - altijd geprobeerd behoorlijk compromisloos en naar mijn mening wars van iedere vorm van opportunisme zijn eigen weg proberen te bewandelen.


Top
Offline Profile  
 
 
12 Sep 2009, 18:54 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Ms.45 (1981) 8/10

De stomme Thana werkt in een naaiatelier en heeft nogal een baaldag. Op weg naar huis wordt ze door een gemaskerde man in een steegje getrokken en verkracht onder bedreiging van een pistool. Als ze daarna in shock de deur van haar appartement achter zich sluit, betrapt ze er een inbreker die haar op zijn beurt tegen de grond trekt en verkracht. Maar ditmaal weet ze van zich af te bijten en grijpt een appelvormige presse-papier om zo Adam de schedel in te slaan als een pissed-off Eva.

Female revenge-film van Ferrara met de mooie en enigmatische Zoë Lund in de hoofdrol - zelfs zonder een woord te zeggen, weet ze je de hele film te intrigeren als personage waarvan de stoppen doorslaan, met een pistool achter haar nylons New York in trekt en er in het wilde weg mannen begint af te schieten omdat hun haar verkeerd ligt.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
30 Sep 2009, 21:51 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
China Girl (1987), 3/10

Dit is wel heel slecht. Romeo & Juliet do the The Lower East Side met een barrage aan slechte acteurs (ik begin weer te gapen als ik aan de twee hoofdrolspelers denk), slechte dialogen, ongeïnspireerde knokscènes en een ongelofelijk suf einde. Paar stijlvolle shots en leuke locaties, maar ook dat heeft hier verder niet veel om het lijf.

Was de laatste '80s Ferrara die ik nog moest zien. Met uitzondering van het geweldige Ms. 45 en het redelijk onderhoudende Fear City, is het niet veel soeps wat hij heeft gemaakt toen. De '90s wordt Ferrara's decennium wat mij betreft (The Addiction !!).


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter