Logo

It is currently 24 Feb 2018, 17:38

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
  Rolf de Heer
19 Dec 2006, 11:17 

ImageRolf de Heer (1951 - ....)

------------------------------------------

Alexandra's Project (2003) ****

Geboren in Noord-Holland maar tegenwoordig filmmaker in Australië: Rolf de Heer. Tot nu toe had ik alleen zijn geschifte film Bad Boy Bubby (1993) gezien, vond die zeker fascinerend met enkele onvergetelijke momenten maar kan niet zeggen dat ik er echt van genoten heb. Deze vond ik wat beter geslaagd. Alexandra's Project is een zeer minimale thriller over een getrouwde man die op zijn verjaardag een wel heel bijzonder kado krijgt van zijn vrouw. De film speelt zich vrijwel geheel af in een en dezelfde ruimte en weet vanaf het begin al een ongemakkelijk gevoel te creëren. Er gebeurt de eerste helft heel weinig maar toch voel je dat er iets gaat komen en als het zover is zit je samen met de jarige job aan de buis gekluisterd. Beklemmende film.

Ben nu wel benieuwd geworden naar andere films van de Heer. Iemand nog wat gezien? heb in ieder geval The Tracker (2002) al besteld.

Offline Profile  

06 Jan 2007, 14:26 

The Tracker (2002) ****1/2

De Australische outback, 1922... drie mannen en een 'tracker' zijn op zoek naar een aboriginal die beschuldigd wordt van moord op een blanke vrouw. Wat volgt is een emotionele, spirituele en ook gewelddadige reis die niet helemaal volgens plan verloopt. Rolf de Heer weet de film bijzonder poetisch en kunstzinnig weer te geven zonder dat het verzandt in pretentieuze praktijken. Geweld wordt bijvoorbeeld niet expliciet getoond maar weergegeven met behulp van schilderijen van kunstenaar Peter Coad wat uiteindelijk minstens zo effectief werkt. De betoverende soundtrack van zanger Archie Roach is werkelijk prachtig en niet zomaar begeleiding maar ook een essentieel deel van het verhaal. Bijzonder memorabele film die wat mij betreft absoluut niet onder doet voor de bekendere en ietwat vergelijkbare Australische films als Walkabout en The Proposition.

Image

Offline Profile  

28 Jan 2007, 12:54 

Ten Canoes (2006) ****

In The Tracker was er al een belangrijk deel van het verhaal weggelegd voor de aboriginal cultuur, in deze film draait het puur en alleen hierom. Rolf de Heer gebruikt in deze film alleen maar aboriginal non-acteurs waardoor het zeer realistisch overkomt en soms wel een documentaire lijkt. Wat ook opvalt is de ruime aanwezigheid van droge en soms ook schuine humor, iets wat je niet echt verwacht maar tegelijkertijd toch heel goed werkt. Het verhaal wordt via voice-over begeleid door David Gulpilile en is de enige professionele 'acteur'. Hij is zo'n beetje de vaste keuze voor iedere regisseur die een aboriginal nodig heeft (zie o.a. Walkabout, The Last Wave, Rabbit-Proof Fence, The Proposition, The Tracker). Wat betreft het plot zal ik niet in details treden, waar het uiteindelijk om draait is dat we meegesleurd worden in een vreemde, fascinerende cultuur die vaak heel ver van ons weg staat maar op momenten ook weer heel dichtbij. Zonder twijfel een aanrader.

Image

Offline Profile  

03 Feb 2007, 20:19 

Ten Canoes
Een film over en door aboriginals, waarbij alle rollen gespeeld worden door mensen die van origine geen acteurs zijn. Het zijn bijna social actors, want de film doet zeer documentair aan, aangezien alles in aboriginaltaal gesproken is. Toch voelt alles zeer fictief aan, door de netheid waarmee de verschillende shots gekaderd zijn. Mooie weidse beelden waarbij de 10 kano’s op mooie wijze gepositioneerd zijn. Verder wordt er in een registratie van aboriginals die naar eieren zoeken door de leider een verhaal verteld aan zijn jongere broer. Fictie dus.

Een verhaal dat als een rode draad door de film heen loopt (de een wordt overigens verteld in zwartwit, de ander in kleur). Het wordt allemaal aan elkaar gepraat door een leuke voice-over, die op sommige punten echter net iets teveel verteld waardoor beeld en geluid af en toe los lijken te komen van elkaar. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de lichtvoetigheid van het vertelde verhaal. Uiteindelijk is het een vermakelijk stukje escapisme geworden: Het constant kijken naar een zeer interessante andere cultuur. Mooi respectvol in beeld gebracht door Rolf de Heer.

----

Ik ben zeer benieuwd geworden naar The Tracker, de versie van DVDpacific is prima neem ik aan?

Offline Profile  

03 Feb 2007, 20:47 

Vincent wrote:
Ik ben zeer benieuwd geworden naar The Tracker, de versie van DVDpacific is prima neem ik aan?

R1 dvd ken ik niet, heb zelf de Australische versie en die is in ieder geval uitstekend.
Review: http://www.dvd.net.au/review.cgi?review_id=2523

Nu heel gunstig geprijsd bij DVDCrave (prima shop):
http://www.dvdcrave.com/products/product.jsp?pid=30921

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]