Logo

It is currently 24 Feb 2018, 06:05

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
  Tourneuse de pages (2006, Dercourt)
04 Dec 2006, 21:50 

Image

Tourneuse de pages (2006, Dercourt)
Dit was weer eens een cultureel verantwoorde film en als je dan de koppen gaat tellen in de Tuchinskyzaal kom je er al snel achter dat je tot de jongste bezoekers behoort. Hoewel ik de titel van de film amper mijn mond uitkrijg, letterlijke vertaald betekent de film bladdraaister, houd ik wel van een goede arthouse film. Het gevaar dat echter aan de horizon gloort, is dat het kunstzinnige te veel beperkingen oplegt aan het verhaal. Of er van dat laatste sprake is, bewaar ik even voor later.

Als tienjarig meisje zien we Mélanie Prouvost (Déborah François) als een begenadigd pianospeelster die oefent voor een examen van het conservatorium. Op het examen zelf gaat het mis, aangezien hoofdlid van de jury rustig een handtekening uitdeelt en dit Mélanie uit haar concentratie haalt. Tien jaar later zien we Mélanie ineens opduiken als bladdraaister van het jurylid die haar droom vergooide.

Allereerst kan ik zeggen dat het magistraal verfilmd is. Déborah François wordt in het begin constant in de gaten gehouden met een volgende camera. Het resulteert in heerlijk subtiele beelden die een wat ongemakkelijk, maar tegelijkertijd spannend gevoel meegeven. Er is iets aan het opborrelen. François zet dit alleen maar kracht bij met haar magistrale performance, soms bijna uitdrukkingsloos, maar ze kan spreken met haar ogen of een kleine beweging van haar lippen.

Je krijgt geen hoogte van het personage, terwijl je door de manier van filmen na 20 minuten toch op de een of andere manier het gevoel hebt dat je het karakter wel kent. Op filmisch gebied dus prachtig, maar er zit ook een verhaal achter. Zo kan dat voor sommige mensen ongeloofwaardig overkomen, hoewel ik me totaal niet kan vinden in deze kritiek. Het is inderdaad niet het meest realistische plot, het is haast “te perfectâ€

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]