Logo

It is currently 23 Feb 2018, 21:59

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
  Mysterious Skin (2004)
24 May 2006, 12:22 

Mysterious Skin - Gregg Araki (2004)

Er zijn van die films die je weten te verrassen, en Araki's 'Mysterious Skin' was voor mij een onverwacht overrompelende kijkervaring. Araki, net als Gus Van Sant en Todd Haynes een filmmaker van de New Queer Cinema, levert met dit meesterwerkje een confronterende, intelligente en gevoelige film af. Inhoudelijk is de film ijzersterk en verrassend subtiel en oprecht voor een Amerikaanse productie. De film zit vol emotionele scenes die op geen enkel moment vervallen in goedkope sentimentaliteit. Bovendien behoudt Araki zijn gevoel voor humor en probeert hij nergens moraliserend over te komen, wat gezien het onderwerp - dat ik hier bewust onbelicht laat - even verrassend als verfrissend overkomt. De jonge cast is werkelijk uitmuntend. Brady Corbet overtuigt als Brian, maar het zijn Chase Ellison en met name Joseph Gordon-Levitt die de respectievelijk jonge en adolescente Neil op een verbluffende wijze weten te portretteren. Het geheel is door Araki knap in beeld gebracht en al even treffend gemonteerd, waardoor dit confronterende stukje cinema een emotionele dreun uitdeelt die nog lang zal blijven nazinderen.

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]