Logo

It is currently 27 Jul 2017, 00:38

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

02 Jun 2011, 13:46 

Ik ga vanaaf, in Kriterion. Vandaag ook tevens de eerste dag dattie draait. Ben erg benieuwd!!

Offline Profile  

02 Jun 2011, 16:01 

Camera Obscura wrote:
Meen dat The New World toch een aanzienlijk wijdere release had.
Maar die werd ook echt gebracht als een groots opgezet romantische actiefilm, met een trailer die op geen enkele manier op de film leek. Draaide in Utrecht bijvoorbeeld ook in een commerciële bios als Catharijne, waar geen hond op afkwam. Het publiek van die bios liet de film links liggen, en de mensen voor wie de film wel bedoelt was gaan grotendeels gewoon niet naar Catharijne.

Offline Profile  

02 Jun 2011, 16:53 

Da's waar. Marketing-technisch is Tree of Life wellicht wat lastiger te verpakken.

Maar wat vond je van de film, Kaj?
(ik heb je review gelezen hoor, maar dat was gisteren, wat vind je vandaag?)

Offline Profile  

03 Jun 2011, 10:14 

the Tree Of Life - Terrence Malick - 2011

Ik had echt zin in de film maar helaas bleek het een maar voortslepend geheel te zijn, vol met overpeinzingen of God wel bestaat, waar maar geen einde aan leek te komen. Ik werd geen moment gepakt door het quasi-filosofisch gewauwel. Het punt was al snel gemaakt maar Malick vind het nodig de film uit te rekken tot ondraaglijke proporties. Nog nooit was de drang zo sterk de zaal te verlaten. Ja, de film is mooi geschoten en bevat mooie muziek maar de boodschap is nogal voor de hand liggend. Het 20 minuten durende gedeelte vol met National Geographic beelden, duurde me veel te lang en werd nogal krampachtig in de film gestopt. Kwam op mij over als een methode om de film een "diepe" laag mee te geven terwijl ik het eigenlijk nogal banaal vond.

Het viel me op dat meer bioscoopbezoekers zaten te draaien en te zuchten in de zaal. Mn vriendin vond er ook niets aan. Toch wordt deze film onthaald als zijnde een meesterwerk zoals die maar zelden voorkomt. Veel mooie beelden achter elkaar geplakt maakt nog geen goede film in mijn ogen. Een zeer zelfbewust stukje film waar Malick de plank voor mij volledig misslaat. Niet een film die ik nog eens wil ondergaan. Wees lief voor elkaar, het leven is zo voorbij. Deze boodschap kwam ik laatst nog tegen op een tegeltje op een toilet.

4.0

Offline Profile  

05 Jun 2011, 00:14 

Camera Obscura wrote:
Da's waar. Marketing-technisch is Tree of Life wellicht wat lastiger te verpakken.

Maar wat vond je van de film, Kaj?
(ik heb je review gelezen hoor, maar dat was gisteren, wat vind je vandaag?)
Vandaag is er nog weinig veranderd. Volgende week waarschijnlijk al de derde keer. :P

Offline Profile  

05 Jun 2011, 15:26 

Camera Obscura wrote:
Anyway, ik ga morgen. Rotterdam ditmaal. :)

Wat vond jij ervan dan? Meesterwerk of pretentieus gewauwel?

Offline Profile  

06 Jun 2011, 14:18 

Ik ben ook wel benieuwd, ik ga proberen hem deze week mee te pikken. Tot nu toe ben je zwaar in de minderheid met je mening, Melvin.

Offline Profile  

06 Jun 2011, 17:02 

**** mogelijk spoilergevoelig ****

Beetje late reactie, maar wist mijn ideeën over de film niet direct in woorden te vatten - wordt toch al snel een brij van kazige onsamenhangende gedachtes. Maar dan toch even...

Ik heb er in elk geval erg van genoten. Het middenstuk waarin Malick als het ware van de breedst mogelijke scope juist de andere kant opgaat en volledig inzoomt op een uitermate besloten Texaanse familie in de jaren '50 vond ik werkelijk prachtig. De tranen schoten me soms in de ogen. Ik denk dat Malick iets heel universeels aansnijdt. En dat al te gedetailleerde beschrijvingen of zoeken naar thematiek of levensvragen de ervaring al snel de das omdoet. Misschien voer voor later.

Aan de andere kant begrijp ik de cynische reacties ook wel. De openingsmontage over het 'ontstaan van het leven', om het zo maar even te noemen, was wel mooi, maar Malick heeft toch wel een slechte antenne om cliché's te vermijden. Denk dat 'ie het zelfs totaal onbewust doet, heeft dan ook wel weer zijn charme. De muziekkeuzes waren me ook veel te voor de hand liggend, gewoon te vaak eerder gebruikt. In combinatie met de beelden moest de halve zaal soms hardop gniffelen.

En 20 min. voor het einde had Malick gewoon moeten stoppen na het jaren '50 Texas-gedeelte. Was een prachtig einde geweest. Maar dan gaat 'ie door - Sean Penn op het strand met alle geestverschijningen en dan de voeten van zijn moeder kussend. Op een gegeven moment krijgen we een veld zonnebloemen tussendoor. Een man in de rij achter me riep spontaan uit: 'Oh nee, geen zonnebloemen!!'. Soms werd het een beetje te veel.

Maar bovenstaande kanttekeningen zijn niet dusdanig dat het voor mij de film de nek omdraaide. Draait wat mij betreft ook niet echt om 'de boodschap' of de plaats van de mens en het menselijk leven in het heelal of ons nietige stipje in honderden miljoenen jaren evolutie. Mocht je de film al willen reduceren tot een dergelijke boodschap is dat natuurlijk bij voorbaat al voer voor parodie, en tóch is het continu fascinerend om je te laten meevoeren in Malick's wereld. Het is een flauw cliché, ik weet het, maar het is echt een spirituele ervaring die je zeker in de bioscoop moet gaan kijken.

En in deze tijd van postmoderne citeerdrift is het ook wel eens verfrissend om gewoon iets anders te zien, een film die totaal los lijkt te staan van wat er nu doorgaans in cinema te zien is. Of zoals ik de vrouw van de hierboven aangehaalde 'zonnebloemman' eenmaal buiten de zaal enigszins kribbig tegen haar morrende man hoorde zeggen: 'Ruud, het is weer 's wat ánders!'

Last edited by Camera Obscura on 06 Jun 2011, 21:23, edited 1 time in total.

Offline Profile  

06 Jun 2011, 17:08 

Vond het wel geinig dat er een scène was gefilmd bij de Barton Springs Pool in Austin, TX. Paar keer gezwommen daar, echt een fantastische spot. Maar dat terzijde.

Hoeveel walkouts waren er bij jullie eigenlijk?

Bij mij tegen de dertig, maak je toch zelden mee. En meerdere hardop snikkende vrouwen. Alleen al voor de uiteenlopende reacties uit het publiek zou je moeten gaan.

Offline Profile  

06 Jun 2011, 18:08 

!! Spoilers !!

Yup, dat einde vond ik ook TE. Dolende mensen op een strand, armen in de lucht, wit tegenlicht....poeh, moeilijk om doorheen te komen. Iets te kitsch en te platvloers filosofisch.

Vond je het niet te langdradig? Het Texaanse gezin bleef maar in hetzelfde kringetje lopen: verzorgende moeder, strenge vader, kinderen die beide kanten te verwerken krijgen etc. Best mooi hoor maar persoonlijk vond ik het niet boeiend genoeg om de lange speelduur te rechtvaardigen.

Ook Sean Penn bleef wat mij betreft een leek canvas. Dan deed dat jongetje het beter. Ik had geen idee dat de oudere Jack een bepaald inzicht kreeg n.a.v. zijn jongere jaren. Het bleef bij gepijnigd kijken.

Tranen bleven bij mij uit. Ik heb ook geen idee welk stuk dan ontroerend zou moeten zijn....

Geen weglopers trouwens, wel bierhalers die verdacht lang wegbleven....

Offline Profile  

06 Jun 2011, 22:21 

Melzz wrote:
Vond je het niet te langdradig? Het Texaanse gezin bleef maar in hetzelfde kringetje lopen: verzorgende moeder, strenge vader, kinderen die beide kanten te verwerken krijgen etc. Best mooi hoor maar persoonlijk vond ik het niet boeiend genoeg om de lange speelduur te rechtvaardigen.

Nee, helemaal niet. Het zit hem denk ik juist in de lengte en herhaling, de kleine gebaren, de gezichtsuitdrukkingen, de locatie, het oog voor detail. De kritiek die ik af en toe lees dat de personages oppervlakkig zijn, vind ik dan ook een gedachte die voorbij gaat aan wat de film juist specifiek uit de weg wil gaan. Malick gaat simpelweg voorbij aan traditionele karakterschetsen. Je leert personages kennen die aan de ene kant heel specifiek zijn en aan de andere kant zo algemeen - of te vaag zou je misschien kunnen zeggen - om te duiden wie ze nu eigenlijk zijn. Ze weten het zelf niet (of in elk geval, het karakter van Sean Penn weet het niet).
En dat is denk ik de kracht. Door de focus te leggen op haast dwangmatige repetitieve handelingen; het bidden, pianospelen, Brad Pitt's obsessie met zijn gazon, of een gezichtsuitdrukking, ze zeggen vaak meer over iemand dan duizend woorden. Het heeft veel weg van herinneringen die je vaak kan hebben aan je vroegste jeugd. Je weet niet meer wat je precies dacht over school of waarom je ruzie had met je vader, maar wel precies - tot in het kleinste detail - welke plank op zolder los zat of onder welke boom je iets verstopte.

Om nog even in volle interpretatiemodus te gaan, de mens zit uiteindelijk gevangen in zijn web van paradigma's, sociale beperkingen en fysieke omgeving, waarbij men vaak net zo'n instinct-gedreven op de automatische piloot levend evolutionair product kan zijn als veel andere levensvormen. Onzin? Geen idee. Persoonlijk vind ik de film al interessant omdat Malick - bij mij in elk geval - veel associaties, vragen en gedachtes oproept. Vaak grote gedachtes, die omgezet in woorden, vreselijk banaal kunnen overkomen, dat dan wel (of in mijn woorden dan).

Melzz wrote:
Ook Sean Penn bleef wat mij betreft een leek canvas. Dan deed dat jongetje het beter. Ik had geen idee dat de oudere Jack een bepaald inzicht kreeg n.a.v. zijn jongere jaren. Het bleef bij gepijnigd kijken.

Sean Penn heeft ook wel een heel bescheiden rol, maar essentieel om de Texas-sequentie aan op te hangen. Je duikt door middel van een onnavolgbare reeks herinneringen en associaties als het ware Sean Penn's hoofd in.

'Inzicht' in zijn jonge jaren lijkt me niet echt van toepassing. Dan zou de film een soort sluitend geheel moeten vormen en zou er bijvoorbeeld een probleem moeten worden aangestipt waar zijn personage mee worstelt, maar dat wordt verder niet duidelijk. Je zou het een wat ernstiger vorm van midlife bespiegeling kunnen noemen, waarbij antwoorden of inzicht vaak juist op frustrerende wijze achterwege kunnen blijven.

Offline Profile  

07 Jun 2011, 01:06 

Camera Obscura wrote:
Hoeveel walkouts waren er bij jullie eigenlijk?

Bij mij tegen de dertig, maak je toch zelden mee. En meerdere hardop snikkende vrouwen. Alleen al voor de uiteenlopende reacties uit het publiek zou je moeten gaan.
Slechts één, en één iemand die naar de WC ging en weer terug kwam. Verder bleef het juist héél stil, ook tijdens het begin van de aftiteling even. Waar zag je de film?

Oh, en in je laatste bericht maak je een paar interessante observaties/opmerkingen. Image

Offline Profile  

07 Jun 2011, 16:47 

Kaj wrote:
Waar zag je de film?

Plan was Cinerama R'dam, maar is uiteindelijk Pathé Buitenhof in Den Haag geworden.

Offline Profile  

07 Jun 2011, 22:06 

Ah, Pathé, dat verklaard het een en ander. Wel een lekker groot scherm?

Offline Profile  

08 Jun 2011, 09:05 

Redelijk. Pathé 3. Niet huge, maar goed te doen.

Offline Profile  

08 Jun 2011, 12:26 

Camera Obscura wrote:

Om nog even in volle interpretatiemodus te gaan, de mens zit uiteindelijk gevangen in zijn web van paradigma's, sociale beperkingen en fysieke omgeving, waarbij men vaak net zo'n instinct-gedreven op de automatische piloot levend evolutionair product kan zijn als veel andere levensvormen. Onzin? Geen idee.

Toevallig gisteren de Adam Curtis docu serie The Trap gekeken, gaat ook precies hierover. Zeker de moeite waard. Tree of Life nog niet gezien, ga waarschijnlijk morgen of vrijdagavond in Cinerama.

Offline Profile  

08 Jun 2011, 19:11 

En plots draait de film hier toch in Pathe! Van het weekend maar een kijkje nemen.

Offline Profile  

15 Jun 2011, 19:47 

Vorige week gezien (Tuschinski Amsterdam, zaal 6) en ben er eigenlijk nog steeds stil van. Van moment tot moment heb ik ademloos zitten kijken, en hoe langer ik erover nadenk, des te meer ben ik van het geheel onder de indruk. Zelden een film gezien die op zo'n overweldigende manier het universele met het specifieke weet te verbinden, daarbij vragen en gedachten aansnijdend die lang na de film beklijven. Aan de eindscène op het strand heb ik me niet gestoord, integendeel: het bracht de manier waarop de herinneringen van Penns personage zowel vlakbij als onbereikbaar zijn prachtig in beeld. En de opbouw naar de confrontatie met z'n inmiddels overleden broertje was voor mij hartverscheurend.
Gelukkig werd er bij mij in de zaal niet geroepen of gegniffeld: het bleef de hele film lang muisstil, en bijna iedereen bleef zelfs tot het eind van de aftiteling zitten. Ongelooflijk dat Malick opnieuw mijn torenhoge verwachtingen toch weer heeft overtroffen, en dan nog wel met een film die voortborduurt op zijn vaste thema's terwijl hij daar zowel qua stijl als qua inhoud weer nieuwe dingen aan toevoegt.

Offline Profile  

Re:
12 Nov 2011, 19:32 

Camera Obscura wrote:

Beetje late reactie, maar wist mijn ideeën over de film niet direct in woorden te vatten - wordt toch al snel een brij van kazige onsamenhangende gedachtes. Maar dan toch even...

Ik heb er in elk geval erg van genoten. Het middenstuk waarin Malick als het ware van de breedst mogelijke scope juist de andere kant opgaat en volledig inzoomt op een uitermate besloten Texaanse familie in de jaren '50 vond ik werkelijk prachtig. De tranen schoten me soms in de ogen. Ik denk dat Malick iets heel universeels aansnijdt. En dat al te gedetailleerde beschrijvingen of zoeken naar thematiek of levensvragen de ervaring al snel de das omdoet. Misschien voer voor later.

Aan de andere kant begrijp ik de cynische reacties ook wel. De openingsmontage over het 'ontstaan van het leven', om het zo maar even te noemen, was wel mooi, maar Malick heeft toch wel een slechte antenne om cliché's te vermijden. Denk dat 'ie het zelfs totaal onbewust doet, heeft dan ook wel weer zijn charme. De muziekkeuzes waren me ook veel te voor de hand liggend, gewoon te vaak eerder gebruikt. In combinatie met de beelden moest de halve zaal soms hardop gniffelen.

En 20 min. voor het einde had Malick gewoon moeten stoppen na het jaren '50 Texas-gedeelte. Was een prachtig einde geweest. Maar dan gaat 'ie door - Sean Penn op het strand met alle geestverschijningen en dan de voeten van zijn moeder kussend. Op een gegeven moment krijgen we een veld zonnebloemen tussendoor. Een man in de rij achter me riep spontaan uit: 'Oh nee, geen zonnebloemen!!'. Soms werd het een beetje te veel.

Maar bovenstaande kanttekeningen zijn niet dusdanig dat het voor mij de film de nek omdraaide. Draait wat mij betreft ook niet echt om 'de boodschap' of de plaats van de mens en het menselijk leven in het heelal of ons nietige stipje in honderden miljoenen jaren evolutie. Mocht je de film al willen reduceren tot een dergelijke boodschap is dat natuurlijk bij voorbaat al voer voor parodie, en tóch is het continu fascinerend om je te laten meevoeren in Malick's wereld. Het is een flauw cliché, ik weet het, maar het is echt een spirituele ervaring die je zeker in de bioscoop moet gaan kijken.

En in deze tijd van postmoderne citeerdrift is het ook wel eens verfrissend om gewoon iets anders te zien, een film die totaal los lijkt te staan van wat er nu doorgaans in cinema te zien is. Of zoals ik de vrouw van de hierboven aangehaalde 'zonnebloemman' eenmaal buiten de zaal enigszins kribbig tegen haar morrende man hoorde zeggen: 'Ruud, het is weer 's wat ánders!'

Mooie beschrijving van een prachtige film. 9/10

Offline Profile  

Re: Terrence Malick
11 Feb 2013, 13:00 

The Tree of Life - Mallick - 2011

Daar zat ik dan in 2011, te schuivelen en te draaien in mn bioscoopstoel. De film wist bij mij geen juiste snaar te raken en de verveling en lichte ergernis laaide steeds meer op. Toch wilde ik de film nog een keer zien en ditmaal in alle rust op de bank op blu-ray. Dat bleek een betere zet want deze setting bleek uitermate geschikt voor een hernieuwe filmbeleving.

Ditmaal werd ik wel gegrepen door de film, waarschijnlijk omdat ik nu beter wist wat me te wachten stond. De beelden, de muziek, de sfeer....nu kwam het wel binnen. Nog steeds heeft de film iets pompeus en slaat het allemaal iets te ver door. De toon heeft nog steeds iets pretentieus en neemt Mallick erg veel hooi op de vork maar de kwaliteiten nemen toch de overhand.

Met name de beelden van de opgroeiende kinderen raakten me. Misschien omdat ik in de tussentijd zelf vader ben geworden? Ja...een prachtige film. De Blu-Ray is werkelijk fenomenaal, een van de beste die ik bezit. Dat hielp ook zeer zeker bij een hernieuwde filmbeleving. En een comfortabel zittende bank....

9.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2