Logo

It is currently 18 Oct 2017, 03:45

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Terrence Malick
29 Mar 2006, 00:59 

Image
Terrence Malick (geb. 1943)

Het grote enigma uit de filmgeschiedenis met slechts 4 films in 30 jaar tijd.

Gekeken films

Offline Profile  

29 Mar 2006, 00:59 

The New World (Malick, 2005). Ik zal maar toegeven dat ik nooit de grootste Malick fan ben geweest tot nu toe: ‘The Thin Red Line’ vond ik meteen prachtig, ‘Badlands’ vond ik zeker mooi maar niet naar zijn reputatie opleven en ‘Days of Heaven’ vond ik zelfs redelijk leeg en nietszeggend, na een tijdje had ik al die wuivende korenaren wel gezien. Ik zoek de schuld echter direct bij mezelf, want de films die Malick maakt zijn steevast bijzonder. Mijn verwachtingen voor ‘The New World’ waren dan toch weer bijzonder hooggespannen, verwachtingen die feitelijk volledig worden ingelost.

Een cliché over Malick is welhaast zijn visuele stilering, wat ook in deze film uiteraard weer volop terugkomt. Ik ben doorgaans nogal verbijsterd over het feit dat mensen een shot van een mooi tafereel verwarren met een mooi shot van een mooi tafereel of zelfs een film met mooie plaatjes als visueel briljant bestempelen. Visuele genialiteit moet volgens mij namelijk meer hebben dan enkele mooifilmerij, namelijk een visie. En gelukkig heeft Malick deze visie ten overvloede.

Deze film een visueel pareltje noemen is daarom een understatement, want de film zit werkelijk boordevol mooie shots van bloedmooie taferelen, die in de wereld van Malick echter een functie van zichzelf hebben. De poëtische natuur is een visuele terugslag van zijn hele instelling en vormt het kloppende hart van zijn films, in plaats van een ornament te zijn. Maar toch zijn het niet de beeldschone composities die de show stelen, maar de montage. Als ik aan montage regisseurs denk, denk ik niet aan Malick, maar eerder aan de bekende figuren als Eisenstein, Roeg en Brakhage. Malick schaart zich met deze film echter in dat illustere rijtje. Er zijn in mijn ogen twee zaken bijzonder aan de montage: shots die geen directe relatie hebben met de specifieke scène worden er doorheen gemonteerd (een soort van intellectuele montage dus), een kenmerk dat Malick in het verleden uiteraard vaker heeft tentoongespreid. Het absolute hoogtepunt hierin is direct een van de mooiste scènes die ik de afgelopen maanden gezien heb, een dialoogloze montagesequentie [spoiler] vlak voordat Smith weer wordt teruggebracht naar zijn dorp[/spoiler]. De film snijdt hiermee dwars door alle vormen van tijd en ruimte en levert een universele vorm van liefde op puur visuele wijze en wordt daarbij perfect ondersteund door de slepende, licht dissonante muziek van James Horner (ik schrok even toen ik zijn naam zag, maar gelukkig laat hij zijn typische dikke plakken pathos grotendeels achterwege en bewijst hij ook ingetogen te kunnen zijn). Dit is pas poëtisch film maken. De tweede manier montage die Malick zeer veel gebruikt vond ik nog opvallender, want in talloze standaard scènes, monteert Malick als een bezetene. Een prachtig voorbeeld hiervan volgt direct na die briljante montagesequentie van hierboven, als Smith in het dorp aankomt en wordt begroet door een paar kleine kinderen. Een normale scène die echter veel meer montagemomenten bevat dan strikt noodzakelijk, waarbij vaak ook gewoon de ruimtelijke ordening ‘vergeten’ wordt en die bij elkaar wordt gehouden door de geluidsband. Het zijn geen jumpcuts die Malick gebruikt (hoewel die er ook enkele fraaie inzitten, evenals enkele prachtige, abrupte fade-outs), maar subtiele cuts. De scènes zien er ook helemaal niet heftig gemonteerd uit, ook al zijn ze dat wel, want het zijn vaak kleine, subtiele cameraveranderingen. Het zijn zoals gezegd geen noodzakelijke cuts en het is ook een uiterst tijdrovende werkwijze, maar het geeft de scènes een prachtig ritme en ook zelfs een prettige snelheid binnen de scènes (of althans de illusie ervan), wat de algehele traagheid van de film op subtiele wijze compenseert.

Ook in deze film gebruikt Malick weer zijn meest bekritiseerde stijlelement: de voice-over. Ik ben nooit een fan geweest van de wijze waarop Malick die gebruikt en ook hier eigenlijk niet. Het is vaak een iets te gemakzuchtige manier om de innerlijke staat van zijn personages duidelijk te maken, zonder dat het nu direct iets wezenlijks toevoegt. Het is niet ontzettend storend, maar ik blijf van mening dat hij de voice-overs gewoon niet nodig heeft.

De film is zoals het Malick betaamd uiterst traag en voortkabbelend. Hele gedeeltes lijken de kijker gewoon in slaap te sussen. Toch is de tweede helft van de film (vanaf het moment dat Christian Bale in beeld verschijnt) nog veel trager dan de eerste helft. Als ik dan ook kritiek op deze film wil hebben, dan zit hem dat in dit tweede deel, waarin vrijwel alle levenslust uit de film gezogen wordt en het tempo vrijwel onder alle acceptabele grenzen van traagheid valt. Toch kan deze plotselinge verdwijning van levenslust (waarbij ook de bijzondere montage binnen de scènes aanzienlijk minder wordt -althans dat gevoel had ik- waardoor het contrast met het eerste deel nog groter wordt) verklaard worden op een puur narratief vlak, aangezien de vrouwelijke hoofdpersoon in een ongelukkige fase van haar leven beland is. Daarom denk ik niet dat het als een valide kritiekpunt gezien kan worden. Daarnaast was het juist deze ultieme sloomheid die een ontzettend merkwaardig soort trance bij mij teweeg bracht, waarbij ik nauwelijks nog meekreeg wat er zich afspeelde en ik sluit het zeker niet uit dat dit een geïntendeerd effect is van Malick.

‘The New World’ is zonder enige twijfel een volstrekt unieke ervaring van de hand van een volstrekt unieke filmmaker. Het is zelfs de beste film van het jaar tot dusver en mag door geen enkele serieuze filmliefhebber gemist worden. Maar of het een ultiem meesterwerk is, zullen meerdere kijkbeurten moeten uitwijzen, want de film is even ongrijpbaar als alle Malick films en biedt teveel om in een keer opgenomen te worden.

Gekeken films

Offline Profile  

29 Mar 2006, 14:59 

The New World - Terrence Malick (2005)

'The New World' is bijzonder! Dat is een understatement van formaat, want als Malicks nieuwste parel íets is, dan is het wel bijzonder. Ik had aanvankelijk heel hoge verwachtingen bij deze film, en ik zal het maar gelijk toegeven, de film is niet het ultieme meesterwerk geworden waar ik zo op gehoopt had. Maar goed, ik vond 'The Thin Red Line' dan ook zo briljant dat mijn verwachtingen misschien wel te hoog gespannen waren. Dit doet echter niets af aan de vele kwaliteiten van 'The New World', en hoewel ik er na één kijkbeurt nog niet helemaal uit ben of deze film al dan niet een meesterwerk is, is 'The New World' een bijzondere kijkervaring die iedere filmliefhbber minstens één keer moet ondergaan.

'The New World' is een visuele parel van formaat. Malicks beelden van het nog maagdelijke, onschuldige Virginia zijn niet alleen betoverend mooi, door een ijzersterke montage wordt de visuele impact ervan zelfs nog veel groter. Bovendien maakt Malick met zijn beelden het contrast tussen de ongerepte Nieuwe Wereld en het verrotte Europa treffend duidelijk, en ontmantelt hij 'The American Dream' al voor er van die illusie sprake was. De meester slaagt er ook hier weer in met zijn schitterende natuurfotografie meer duidelijk te maken dan dialogen of eenvoudige close-ups ooit zouden kunnen. En Malicks montage is eveneens subliem, maar beperkt zich niet tot louter het visuele aspect, want ook op de geluidsband haalt Malick wondere truucjes uit. Hulde ook aan James Horner, een man die onder Malick eindelijk bevrijd is van zijn vastgeroeste, zichzelf immer herhalende stijl. Horner levert met zijn muziek een soundtrack af die met al z'n aparte geluiden en vreemde doch betoverende melodieen haast even mystiek is als Malicks visuele stijl.
De acteurs leveren sterke prestaties af, al vormen zij eigenlijk maar een voetnoot in Malicks opzet. Colin Farell spreidt, na zijn sterke, onderschatte vertolking in 'Alexander', opnieuw zijn talent ten toon, Christian Bale is altijd een genot om naar te kijken, en de immer beminnelijke Christopher Plummer weet zichzelf met een bijrol in deze film opnieuw te kronen tot 'koning der bijrollen' in de betere Amerikaanse cinema van de laatste jaren. Revelatie is echter de (tijdens de opnamens nog maar) veertienjarige Q'Orianka Kilcher. De transformatie die zij gedurende de film laat zien is indrukwekkend, en haar natuurlijke charisma straalt van haar af. Ze is nu al een actrice voor de toekomst!

Zijn er dan helemaal geen minpunten terug te vinden? Jawel, en net die minpunten vormen de oorzaak van mijn twijfel over mijn waardering voor deze film, en Maikel heeft ze eigenlijk al opgesomd. Ten eerste gebruikt de film gewoon teveel voice-overs. Wist Malick in 'The Thin Red Line' zijn voice-overs perfect de doseren en akelig te timen, dan slaat hij hier toch echt te ver door in negatieve zin. Naarmate de film vordert, dragen ze steeds minder bij tot het geheel (het bloedmooie einde niet meegerekend), en bovendien vertellen Malicks beelden en montage, zoals Maikel al aangaf, zoveel meer dan al die eindeloze voice-overs.
Ten tweede vond ik de 'chemistry' tussen Farrell en Kilcher niet geheel overtuigen. Seks met een veertienjarige actrice kon zelfs Malick (gelukkig) niet klaarspelen, en dit is duidelijk terug te vinden in het eindresultaat. De geforceerde 'chemistry' die aanwezig is in de geforceerde relatie tussen Kilcher en Bale slaat dan wel weer de spijker op z'n kop, maar het is een beetje moeilijk te accepteren dat Smith 'Rebecca's' grote liefde is.
Tenslotte is de film wel degelijk traag. Persoonlijk had ik niet zoveel problemen met het Christian Bale-gedeelte, en ook de hele passage in Engeland vond ik bijzonder. Het middenstuk vond ik bij vlagen wel te langdradig, maar uiteindelijk roept ook dit gevoel weer een dubieus oordeel op, want de film weet je, zoals Maikel al aangaf, in een heel bijzondere trance te brengen.

En net dat bijzondere, haast onbeschrijfelijke gevoel laat mijn oordeel uiteindelijk toch overslaan naar de positieve kant. In een subliem gefilmd en gemonteerd einde wist de film me namelijk toch diep te raken, en ik was oprecht ontroerd door Malicks visie, visuele pracht en zijn ultieme liefdesverhaal. Is de film nu een meesterwerk? Ik weet het nog steeds niet, maar ik geef hem, als is het maar omwille van Malicks visie en lef, graag het voordeel van de twijfel. Meerdere kijkbeurten zullen dit predikaat later al dan niet rechtvaardigen, en ik heb zo het gevoel dat Malick uiteindelijk als grote overwinnaar uit de bus zal komen.

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

30 Mar 2006, 10:52 

Laat ik de film dan maar wel een meesterwerk noemen, op het gevaar af dat mensen met te hoge verwachtingen naar de bioscoop gaan.

**Spoiler alert**
Gisterenavond gezien en nog steeds in een lichte trance. De film valt eigenlijk in twee delen uiteen: in de eerste helft zien we hoe Smith langzaam wordt opgenomen in de Indiaanse cultuur en de schoonheid en puurheid van de nieuwe wereld leert kennen, terwijl in de tweede helft het omgekeerde gebeurt: Pocahontas (wier naam we overigens nergens in het verhaal te horen krijgen: ze wordt meestal aangesproken als Prinses) wordt opgenomen in de blanke gemeenschap. Voor mij werkte die tweede helft van de film ook heel sterk. Christian Bale is veruit de meest aimabele blanke persoon die in de film voorkomt: knap en zachtaardig. Je gunt de kleine prinses het geluk met deze man en tegelijk begrijp je dat de ruige aantrekkingskracht van kapitein Smith, die zich voor een deel heeft aangepast aan de Indiaanse cultuur, bij het meisje blijft knagen.
De thematiek is dus, net als in The Thin Red Line, het raakvlak tussen twee culturen en Malick weet die thematiek schitterend te verbeelden. Ik kan me wat dat betreft volledig aansluiten bij de eerdere opmerkingen in dit topic. Een prachtig zijlijntje is de rol van Wes Studi, die op het einde van de film als een Indiaanse spion meegaat naar Engeland en zich daar grenzeloos verbaast over de glad geschoren heggen.

Toch een paar minpuntjes. Dat rolletje van John Savage, die gewoon een stukje Thin Red Line opnieuw staat te spelen, kan natuurlijk echt niet. Net zoals ik trouwens veel van de schuimbekkend in de camera schreeuwende blanke kolonisten nogal over the top vond, ook al gaat het om half verhongerde, half krankzinnige mannen.
Wellicht dat Malick ook net iets te veel voice overs gebruikt, soms ook om zaken te expliciteren die we ook al in het spel van de acteurs kunnen zien. Maar daarvoor zou ik de film vaker moeten bekijken. Het is natuurlijk wel zo dat de voice overs de film een 'innerlijke stem' geven, meer een filosofische richting op duwen. Het weglaten van deze 'innerlijke stem' zou de film van een wezenlijk onderdeel beroven: de film zou dan veel meer aan de buitenkant blijven, met als risico een 'mooie plaatjes'-film. Maar hier kunnen we lang over discussiëren.

Overigens was de echte Pocahontas een jaar of twaalf toen ze kapitein Smith leerde kennen (en 21 toen ze stierf tijdens haar bezoek aan Engeland), dus de casting van een jonge actrice sluit daarbij goed aan.

Offline Profile  

23 May 2006, 10:56 

The New World (2005) ****1/2

Ben het grotendeels eens met bovenstaande recensies. Een bijzondere, meeslepende film die zeker nog een tijdje in je hoofd blijft spoken. Had zelf totaal geen moeite met de voice-overs in de film, vond het juist erg goed toegepast. Zonder de voice-overs zou ik denk ik nooit zo meegesleurd worden in hun diepste gevoelens. Prachtige film.

Offline Profile  

27 May 2006, 14:08 

The New World
Een zeer sterke film, maar zo lyrisch als bovenstaande personen kan ik er niet van worden. Dat zou ik misschien wel geweest zijn als ik hem in de bioscoop gezien had, 'The New World' lijkt me namelijk een van die werken die minder geschikt zijn voor de huiskamer. Natuurlijk, dat geldt voor de meeste films, maar het lijkt me in dit geval heel duidelijk. Dus ofwel kijken of hij nog ergens in een achterafzaaltje draait, of een LCD-TV van anderhalve meter aanschaffen lijkt me in dit geval het devies.

De voice-overs hebben mij overigens ook niet gestoord. Waar ik ze in sommige films als een zwaktebod beschouw, vond ik het in dit geval een verrijking. Wel opvallend: de Engelse taalbeheersing van de Indiaanse reikt niet verder dan 'sun', 'eyes' en 'lips', maar ze denkt in fraaie volzinnen.

Offline Profile  

27 May 2006, 19:02 

Jelger wrote:
The New World
Een zeer sterke film, maar zo lyrisch als bovenstaande personen kan ik er niet van worden. Dat zou ik misschien wel geweest zijn als ik hem in de bioscoop gezien had, 'The New World' lijkt me namelijk een van die werken die minder geschikt zijn voor de huiskamer. Natuurlijk, dat geldt voor de meeste films, maar het lijkt me in dit geval heel duidelijk. Dus ofwel kijken of hij nog ergens in een achterafzaaltje draait, of een LCD-TV van anderhalve meter aanschaffen lijkt me in dit geval het devies.

De voice-overs hebben mij overigens ook niet gestoord. Waar ik ze in sommige films als een zwaktebod beschouw, vond ik het in dit geval een verrijking. Wel opvallend: de Engelse taalbeheersing van de Indiaanse reikt niet verder dan 'sun', 'eyes' en 'lips', maar ze denkt in fraaie volzinnen.

Ik durf bijna wel te wedden dat The New World totaal niet overkomt in de huiskamer. Ik durf de DVD simpelweg niet aan te schaffen, omdat ik zeker weet dat die nimmer de drie ervaringen in de bioscoop kan evenaren. Uiteindelijk zal ik de DVD zeker kopen, omdat ik de film een vierde, vijfde, zesde etc., maal wil zien, maar daar wacht ik nog even mee. 'The New World' is het levende bewijs dat een film in de bioscoop vrijwel altijd beter is dan thuis.

Gekeken films

Offline Profile  

12 Oct 2007, 12:21 

The New World - Terrence Malick - 2005

Kan spoilers bevatten! Nou, eindelijk heb ik hem dan gezien. Na zn meesterwerk The Thin Red Line was ik erg benieuwd hoe ik deze zou ervaren. De film ziet er prachtig uit, de cinematografie is zeer mooi. Ik werd voornamelijk gegrepen door het eerste deel van de film, de aankomst van Captain Smith, de liefdesontwikkeling met Pocahontas etc. Met het laatste deel had ik meer moeite, het sleepte zich maar voort en de relatie met John Rolfe vond ik minder overtuigend. Nu was de gemoedstoestand van Pocahontas ook erg droevig en dat merkte je aan de gehele sfeer van het laatste deel. Haar omslag op het einde, dat gaat er bij mij ook nog niet echt in. Smith was haar grote liefde en ze bleef naar hem verlangen en kon zich daarom niet echt geven aan Rolfe. Nadat ze de doodgewaande Smith weer zag was ze eindelijk klaar voor Rolfe. Ik vond dat erg plotseling. De ontwikkeling met Smith vond ik gewoon wat geloofwaardiger. De muziek vond ik bij vlagen ook niet echt geslaagd en ik besef me goed dat het met persoonlijke voorkeur te maken heeft. Met de voice-over had ik geen moeite. Het verhaal is eigenlijk heel simpel en Malick heeft ervoor gekozen het heel lang uit te spannen. Een bijzondere en mooie film, geen twijfel over mogelijk, maar ik werd helaas stukken minder gegrepen dan door The Thin Red Line. Nog een klein zeikerig puntje....ik vond Pocahontas helaas niet zo beeldschoon..... Yorick van Wageningen had ook een leuke rol en hij deed het erg goed. Tof om een Nederlander in zo'n film te zien.
Op de UK-editie staat nog een making of van een uur. Die vond ik eigenlijk heel vreemd om te bekijken. Je zag voornamelijk veel onsympathieke mensen in beeld. Malick was niet in beeld (wat te verwachten was) maar je zag wel veel andere mensen regiseren. Je vraagt je dan af wat Malick met desbetreffende scenes van doen had aangezien andere mensen aan het regiseren waren. Het zag er ook heel knullig uit allemaal.....je zag niets terug van de pracht die je uiteindelijk in de film kon bewonderen.

De film zal ik zeker nog eens gaan bewonderen. De botsing tussen twee culturen werd mooi in beeld gebracht in deze droomachtige film. Een goede film is het zeker maar vooralsnog zie ik er niet het meesterwerk in die andere er klaarblijkelijk wel in zien.

Offline Profile  

12 Oct 2007, 17:28 

Inderdaad wel een zeikerig puntje:

Image

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

13 Oct 2007, 19:57 

De afstand vanaf haar onderlip tot aan haar kin is gewoon te groot, zeker in vergelijking met haar ogen die juist wel goed gesitueerd staan met de juiste verhoudingen....in centimeters welteverstaan.... 8)

Offline Profile  

13 Oct 2007, 20:38 

Ah, u is een fijnproever. Mijn excuses. 8)

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

20 May 2008, 18:31 

Days of Heaven - Terrence Malick - 1978

Nu kan ik zeggen dat ik het volledige euvre van Malick heb gezien. Badlands vond ik een aardige film maar deed me niet zoveel. The Thin Red Line vond ik meteen geweldig en in The New World zag ik nu ook niet het meesterwerk dat vele er wel in zien. En dan nu ook eindelijk Days of Heaven gezien.

De film is vooral erg mooi geschoten. Prachtige goudkleuren alsof telkens een zon ondergaat of opkomt. Deed me zeer sterk denken aan Spirit of the Beehive, zowel qua kleurgebruik en cinematografie als tempo. Malick kan mooi plaatjes schieten, zover is zeker. De film duurt maar 93 minuten ofzo maar voelt alsof het veel langer duurt. De film is traag en bevat dus vele mooie plaatjes. Maar voegt dat wat toe aan de inhoud? Wederom zien we vele beelden van wuifend graan. Misschien gaat het niet zozeer om het plot maar wil Malick de kijker een hypnotiserend stuk film laten zien. Maar film is natuurlijk meer dan mooie plaatjes achter elkaar zetten.

Het verhaal gaat over een stel, Richard Gere en Brooke Adams, die zich voordoen als broer en zus. Tevens is er een zusje bij die de voice-over verzorgd. Ze ploeteren door het leven om de eindjes aan elkaar te knopen. Op een gegeven moment hebben ze werk bij een rijke graanboer die ogenschijnlijk niet lang meer te leven heeft. Het karakter van Brooke Adams knoopt een relatie met de man aan, in de hoop binnen een jaar het fortuin op te strijken. Ondertussen wordt Gere aan de kant geschoven en moet de opbloeiende romance met leden ogen aanzien. De graanboer blijkt langer te leven dan gedacht.

Het acteerwerk is vrij stijf en afstandelijk. De vonken spatten er nu niet direct vanaf en van wie Brooke nu echt houd werd me nooit echt duidelijk. Het is een treurig verhaal waar volgens mij meer in had kunnen zitten. Ik houd absoluut niet van melodrama en ik kan begrijpen dat Malick die kant heeft willen vermijden. Maar iets meer emotie had van mij wel gemogen. Of was het juist Malicks bedoeling om de karakters enigszins vlak te houden? Sommige motivaties van karakters worden namelijk niet altijd even helder weer gegeven. Soms gebeurt dat vrij plotseling.

Het klinkt zo vreselijk cliche maar wellicht is dit een groeifilm en zal ik hem gewoon nog een keer op moeten zetten. Mn eerste reactie is dat ik de film echt prachtig vond om naar te kijken maar dat is niet genoeg voor een geweldige film. Door het rustige tempo, voelde ik wel echt het open leven daar in die tijd. Misschien is dat wel het idee achter de film, je even laten meesleuren in een andere tijd en je bijna het buitenleven door je beelscherm laten ruiken.

Ik heb de r1 editie voor nog geen 4 euro bij Pacific vandaan. Dat scheelt vrij veel met de dure Criterion. De beeldkwaliteit vind ik uitstekend. Een klein "nadeel" is dat er geen subs opzitten. De accenten in de film, vooral de voice-over, zijn soms lastig te verstaan. Nu heeft de film niet zo heel veel dialoog en zonder subs kun je je meer concentreren op de mooie beelden dus zo'n gemis is het niet.

Visueel dus een prachtige film maar qua inhoud en emotie nogal dun. Wellicht is dat juist wel de kracht van de film en valt na een tweede kijkbeurt het kwartje beter. The Thin Red Line staat nog steeds onbetwist op nummer 1. Het kan ermee te maken hebben dat ik die film ook 2 keer op het grote doek heb mogen aanschouwen. Days of Heaven komt wel na The Thin Red Line....dus ik vond hem toch sterker dan The New World. Maar Malick moet nu wel eens stoppen met shots van wuifend graan.....wellicht zijn klotsende golven in de zee een aardig idee voor zn volgende film die waarschijnlijk uitkomt in 2019.

Offline Profile  

03 Jul 2009, 10:46 

Badlands (1973)

Prima debuut over serialkiller Kit Carruthers (Martin Sheen) en zijn vriendin (Sissy Spacek), gebaseerd op het echte verhaal van twee tieners die in de jaren '50 à la Bonnie & Clyde op een 'killing spree' gingen.

Als kijker wordt je tijdens deze karakter studie heen en weer geslingerd: het ene moment zit je naar een romantische scene tussen twee schijnbaar doodnormale jonge mensen te kijken, het volgende moment begaan de twee emotieloos een brute moord. Na zo'n korte geweldsexplosie volgt een ironische voice-over van de apatische Holly (de vriendin); "Kit made me take my schoolbooks so I wouldn't fall behind with my studies".

Naast de soundtrack (Carl Orff, Erik Satie, Nat 'King' Cole!) valt vooral de cinematografie op. Prachtige road-movie beelden van de Badlands in Montana, dorpjes in South Dakota en een gigantische boomhut.

Tegenwoordig nog eng actueel in een tijd waar iedereen zijn 15 minutes of fame lijkt te willen opeisen.

8 / 10

Offline Profile  

The Thin Red Line (1998)
09 Aug 2009, 19:00 

Bogart-Fan wrote:
Weet iemand of Rourke´s scenes uit The Thin Red Line, die allemaal uit de film zijn geknipt, ergens te bekijken zijn?

tolpol wrote:
Naar 't schijnt doet een screener van de 5-uur lange workprint de ronde in het illegale circuit, maar om die te vinden moet je al érg goed en diep kunnen spitten, lijkt me.

Bogart-Fan wrote:
Ja, zoiets had ik ook gelezen. Maar dan zou het inmiddels toch al lang op You Tube ofzo beland zijn, zou je zeggen.

Ik zag laatst een interview met Rourke waarin hij zegt dat dit zijn beste werk is. Nou klaagt hij altijd steen en been over alles wat wél uitgebracht wordt, maar goed.
En dit soort dingen zijn toch juist bij uitstek ´geknipt´ voor de extra´s op de dvd?

Het zal ooit wel eens opduiken. Ben benieuwd.

Interessant artikel over The Thin Red Line

Online petitie voor het uitbrengen van de DC

Offline Profile  

13 Nov 2009, 16:12 

Melzz wrote:
Yorick van Wageningen had ook een leuke rol en hij deed het erg goed. Tof om een Nederlander in zo'n film te zien.

Toch altijd weer opmerkelijk, hoe een acteur via Vrienden Voor Het Leven, GTST, Oppassen, en meer van dat soort dingen (volgens IMDB), terecht kan komen in Riddick en vooral The New World. Ik had nog nooit van deze acteur gehoord trouwens.

The New World (2005) 7,5/10

Ik heb de film nota bene in 3 etappes bekeken. Twee keer ben ik in slaap gevallen. Maar dat zegt niet zoveel over of de film boeit of niet, maar in mijn geval meer over wat voor soort film het is. Ik had vooral het gevoel dat ik door een prachtog mooi fotoboek aan het bladeren was. En ook het enorm grote aantal shots in een frame (waarbij ik bijna altijd aan The Searchers moet denken) past hierbinnen.

Waarom heb ik de film nu eigenlijk pas gezien? Dat komt (besef ik mij nu) door de romantische cover van de dvd. De cover van de BD zag er voor mij veel interessanter uit. En toch ook vanwege Colin Farrell. Sinds Daredevil zie ik hem in eerste instantie vooral als psychopaat met die immer wanhopige blik van hem, én het ubersaaie Alexander, want dat drama (in de waarste zin van het woord) was mijn laatste Farrell.
Ik had ook veel liever gehad dat Christian Bale de rol van Smith had gespeeld, en dat Farrell tussen The Recruit en In Bruges geen enkele film had gedraaid.

The Searchers:

Image

Image Image

Offline Profile  

14 Nov 2009, 16:23 

Bogart-Fan wrote:
Waarom heb ik de film nu eigenlijk pas gezien? Dat komt (besef ik mij nu) door de romantische cover van de dvd. De cover van de BD zag er voor mij veel interessanter uit. En toch ook vanwege Colin Farrell. Sinds Daredevil zie ik hem in eerste instantie vooral als psychopaat met die immer wanhopige blik van hem, én het ubersaaie Alexander, want dat drama (in de waarste zin van het woord) was mijn laatste Farrell.
Ik had ook veel liever gehad dat Christian Bale de rol van Smith had gespeeld, en dat Farrell tussen The Recruit en In Bruges geen enkele film had gedraaid.

Vond Farrell en de films waar 'ie voor koos meestal helemaal niks, maar sinds zijn rollen in het uitstekende Cassandra's Dream en vooral In Bruges ben ik helemaal om.

Offline Profile  

27 Feb 2011, 13:07 

Een filosofisch mijmerende Ben Affleck.

Offline Profile  

27 Feb 2011, 13:13 

Camera Obscura wrote:

IK snap het niet.....in de trailer zien we voornamelijk Brad Pitt en Sean Penn. Op imdb staat Affleck niet eens genoemd en nu staat ie plots te mijmeren....

Offline Profile  

27 Feb 2011, 13:24 

Het gaat om twee verschillende films hè.

Dit is niet The Tree Of Life, maar zijn nieuwste project (zonder titel nog). Wel vrij zeldzaam natuurlijk dat Malick twee films in de pijplijn heeft.

Offline Profile  

27 Feb 2011, 13:40 

Ha...inderdaad. Je zou denken dat zn volgende project over een jaartje of 5-6 eens in productie zou gaan.

Offline Profile  

27 May 2011, 15:37 

De Europse Blu-Ray van The Tin Red Line is vrijwel identiek aan de Criterion. De Nederlandse versie is voor een tientje te koop. Had ik niet verwacht, anders had ik die duurdere Criterion waarschijnlijk niet gekocht. Een paar extra's mis je op de Europese uitgave en een extra is zo'n 7 minuten korter. Je mist ook het boekje maar de Europse uitgave heeft weer meer subs.

http://www.blu-ray.com/movies/The-Thin- ... 75/#Review

Offline Profile  

01 Jun 2011, 21:06 

The Tree of Life *****

Ik ben misschien niet de meest objectieve persoon om Malick's nieuwste film te beoordelen, vind alles wat de man gedaan heeft geweldig. Samen met Takeshi Kitano mijn favoriete regisseur. Ik was dan ook al verkocht toen ik een paar maanden geleden de trailer zag. Wat ik afgelopen zondag echter zag overtrof al mijn verwachtingen. De laatste keer dat ik zo stomgeslagen de bios uitliep was na The New World. Naar het schijnt is deze en elke andere film van hem een stepping stone geweest naar The Tree of Life, de film die hij al decennia in de ijskast had. Eindelijk levert hij dan nu zijn magnum opus af, een monument van een film die naast de gebruikelijke oogverblindende beelden die we van Malick gewend zijn ook nog eens een thema aansnijdt dat zo fundamenteel ingaat op wie we zijn en waar we vandaan komen dat je er gewoon niet omheen kunt.
Over de inhoud en het plot, voor zover daarvan sprake, kun je imo beter niet teveel weten, ga de bios onbevangen in en laat je overweldigen.

Opmerkelijk trouwens dat deze film na afloop van de premiere in Cannes door sommigen met boegeroep werd begroet, niet ieders film ok, maar de ambitie van de film alleen al verdient lof, los van de uitvoering.
De een zijn meesterwerk is de ander zijn snoozefest blijkbaar.

Trouwens nog een tip, ga als het kan naar een vroege voorstelling. Dit is typisch zo'n film die het best tot zijn recht komt met stilte en concentratie, maar waarbij tegelijkertijd veel kijkers na een half uur beseffen dat de film te traag is en uit ongeduld en verveling dan maar andere activiteiten gaan zoeken en het zo verpesten voor de anderen.

Offline Profile  

02 Jun 2011, 01:27 

takeshi wrote:
Trouwens nog een tip, ga als het kan naar een vroege voorstelling. Dit is typisch zo'n film die het best tot zijn recht komt met stilte en concentratie, maar waarbij tegelijkertijd veel kijkers na een half uur beseffen dat de film te traag is en uit ongeduld en verveling dan maar andere activiteiten gaan zoeken en het zo verpesten voor de anderen.
Zelfs bij de persvoorstelling gebeurde dit.

Offline Profile  

02 Jun 2011, 10:04 

Pathe heeft hier besloten om hem toch niet te draaien (beetje merkwaardig omdat de trailer de afgelopen tijd wel veelvuldig te zien was)..... Toen naar de website van het filmhuis en daar draait hij pas in augustus.... Toch echt een film die ik in de bioscoop wil zien, dus dan nog maar een tijdje wachten.

Offline Profile  

02 Jun 2011, 13:19 

Dat is jammer. Had toch wel verwacht dat voor het Noorden op zijn minst Groningen aan de beurt zou komen. Buiten de grote steden ook weer louter in gammele filmhuisjes. Als de film elders veel bezoekers trekt, wil Pathé zich nog wel eens bedenken, maar die kans zal voor Tree of Life wel niet groot zijn. Meen dat The New World toch een aanzienlijk wijdere release had.

Anyway, ik ga morgen. Rotterdam ditmaal. :)

Last edited by Camera Obscura on 02 Jun 2011, 13:56, edited 1 time in total.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next